Jeg har gledet meg til å besøke messa i dag- hele uka, for det er to år siden sist jeg var på mc-messe - minst. Og en stund siden sist jeg satt på en mc også... Vi dro midt på dagen i dag, et lite følge på 4, 3 generasjoner jenter og en familiemann.
Det aller første som møter meg i inngangen er LazyBoyz og Harley Davidson'er i alle varianter. Der hadde de med seg Sportster Iron, årets nyhet i tillegg til en hel del andre sykler. Jeg hadde som vanlig satt pris på et lite utstyrsutvalg hos de, men det var helt tydelig at de hadde som mål å friste publikum til å kjøpe nye sykler, for det var kun syklene som sto i fokus. Ikke at det er noe problem, langt ifra! Jeg tok med meg velsefrøkna på 8 måneder og satte oss på en Dyna Street Bob til ære for fotografen og oss selv

Og så måtte jeg kjenne litt på en Sportster Custom, bare for å få følelsen igjen.... jeg fikk også plassert mamma på en Nightster og hun så ut til å trives på den! Samboer'n prøvde noen Buell'er og det var nok sykler i hans gate.
Like innenfor inngangen var også Kawasaki på ene siden og NST Gardermoen på den andre siden. Vi var ikke innom Kawasaki, men vi hørte dem i hele dag, de spilte musikk for hele messehallen

Jeg måtte bortom NST for å kikke på en chopper de hadde på standen til utstilling, men ellers var de nok der mest for egen promotering for standen var ikke veldig stor.
Ved siden av LazyBoyz hadde Yamaha stor stand med drøssevis av sykler boltet til gulvet slik at man kunne prøvesitte uten å risikere å miste noen. Der sto årets nye VMax. Årets skuffelse? Det har blitt en merkelig doning, en vulgær klump av en sykkel, og har mistet det litt klassiske barsking-preget synes vi. Men oss om det. Her var det også sykler for mor! Hun er ute etter en touringsykkel og fant seg øyeblikkelig en stilig nyhet, en Yamaha XJ6 Diversion 600cc:
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=217. Midt i blinken virker det som. Hun snakket med en selger og hun skulle få et bra tilbud på den i løpet av dagen, hun fikk forespeilet bra finansiering og i tillegg rimelig ekstrautstyr også. I mellomtiden gikk vi rundt på messa og kikket på flere sykler, det var mye fint og moro å se og prøve.
En BMW GS 600 er også en flott sykkel som man sitter veldig godt på, men den har har ikke helt det riktige uttrykket, den gir assosiasjoner med crossere og til og med cross-mopeder. Vi foretrekker de litt mer racingpregede modellene som er litt mer kompakte og har et mer strømlinjeformet design.
Konkurrenten til Diversion er pr i dag Honda CBF 600, og det er en sykkel hun har prøvekjørt tidligere. Hun prøvesatt en Ducati Monster også, men det er for mye racer. Aprilia hadde utstilt en Shiver 750 (tror jeg det var), en veldig fin sykkel.
Vi så noen flotte Victory custom cruisers, virkelig flotte sykler!!! Det var virkelig kunstverk som stod der, og standen var veldig populær.
Triumph hadde med seg en god del fine sykler, blandt annet Stellan Edition, omtalt i Bike nr 3 2009.
Innerst i den store hallen var alle bodene med klær og førerutstyr, her var det meste tror jeg! Pakkepriser fra 999,-, der var frynser for den frynsete føreren, hånsydde skinnklær, svarte tatto-plagg, cordurajungel, halve hele og kvarte hjelmer og andre hodeplagg, krokodillestøvler, hele kuskinn (gav meg ideen til å få sydd sal i ku skinn til sportsteren - totalt meningsløst men litt morsom tanke ) crosserdrakter og gud vet hva.
Vi ble voldsomt sultne etter første runde, og måtte til slutt evakuere for å finne noe å spise. Vi gikk ut i en mellomgang og fant et mathull i veggen som het Chili. Et spennende navn for et mindre spennende mathull må jeg si. Det var en form for buffet, hvor alt sammen så likt ut....jeg visste ikke helt hvor jeg skulle begynne å plukke, hva som hørte med og hvordan denne greia fungerte, men fikk da med meg litt mat. Jeg ble stående en stund foram middagsbuffeten, for der var det en del ulike gryter med mat men jeg ante ikke hva som var hva

Det så i grunnen like uspiselig ut alt sammen, så jeg tok noen sleiver av det som liknet kyllingwok eller noe sånt og håper det var godt. Jeg betalte 174 kroner for noen sleiver wok, noen potetbåter og en brus

Det kunne jo vært en bedre middag på en restaurant, men i stedet var det noen tørre kyllingbiter stekt i noen unevnelige grønnsaker og potetbåter. Potetbåtene var gode nok de, men resten var vanskelig å få ned, til slutt helt umulig! Vi spiste ikke opp, og da vi gikk gjorde jeg noe jeg aldri har gjort før - klaget på maten. Jeg hadde ikke spist mye av woken (jeg tror det er det det var) jeg hadde spist meg "mett" på potetene. Det føltes ikke riktig å betale 139 kroner for den maten når jeg ikke en gang klarte å få det i meg, og jeg var sulten! Damen i kassen var grei og tilbød meg annen mat først, men det fristet ikke spesielt lenger, så hun gav meg til slutt pengene for maten.
Vi gikk en runde til i hallen før vi gikk tilbake til Yamaha for å hente tilbudet på Diversion'en, men der hadde de lagt en litt annen plan. Tilbudet var ikke helt klart viste det seg. Og så kom det frem at tilbudet kun gjelder denne helgen. Det vil si at å få prøvekjørt sykkelen ikke var mulig før kjøp...Og så viste det seg at det var et heller dårlig tilbud. Sykkelen de hadde utstilt sto til en gitt pris inkl ABS slik vi tolket plakaten, men sykkelen tilbudet var for var ekskl ABS, og med ABS ble det mye dyrere. Annet ekstrautstyr mamma hadde spurt om og fått oppgitt ca-pris på kostet 3 ganger så mye, og til og med lånet var dyrere enn de hadde oppgitt tidligere! Det endte med takk og farvel, ingen vits å forhaste seg på et tilbud som ikke gir inntrykk av å være noe tilbud.
Det som gav mest inntrykk var nok Victory-syklene:
http://www.polarisindustries.com/en-us/ ... tures.aspx. Spesielt "Victory" - Cory Ness-utgave i sort/hvitt med utrolige detaljer over hele sykkelen, fra lakk, til felger, til detaljsøm i salen til selve motorblokka. Utrolig flott!
I tillegg var det en del annerledes doninger der, som jeg desverre ikke studerte nøye nok eller har bilder av, jeg angrer alltid på for lite bilder.... Noen trike-type maskiner som ser ut som en bakvendt-trike/snøscooter på tre hjul:
http://www.klikk.no/motor/bil/arkiv/article272571.ece og ATV'er i alle varianter, helt opp til noen som likner mer på Hummer, MED 40- ett-eller-annet tommer flatskjerm på planet

Det var snøscootere, klassiske scootere i alle størrelser, veteransykler, knøttecrossere osv. også
Det var ikke moro å bryte opp, men greit å gi seg mens dagen ennå var god. Veslefrøkna har smilt om kapp med oss voksne i hele dag, hadde nesten ikke tid til hverken å sove eller spise

Når jeg satt i bilen på vei hjem hadde jeg allerede lyst til å planlegge å dra tilbake i morgen, men jeg får vente til sesongstart og heller se alle de fine syklene ute på veiene og butikkene da. Det var deilig å sette seg på sykler i dag, jeg gleder meg ikke noe særlig til sesong nå...