Her følger først et svar Bennestad, og under et svar fra meg.
-----Original Message-----
From: Rasmus Benestad [mailto:
rasmus.benestad@met.no]
Sent: 25. mars 2009 08:43
To: Martin Ellingsen
Subject: Re: [Fwd: FW: Menneskeskapte klimaendringer? Er dere på villspor? 2 (flere forskere er imot FN's klimapanels konklusjoner enn for)]
> Den heter "Global Warming Swindle". Der er en rekke professorer,
> deriblant lederskribenten fra IPCC John Christy som fronter det
> alternative synet. Er alt dette bare løgn og misforståelser også ?
Jeg mener dokumentaren er veldig misvisende. Filmen er blitt kraftig
kritisert:
http://www.desmogblog.com/video-abc-aus ... tin-durkin
Ellers finner du mer kommentarer om den på:
http://www.realclimate.org/index.php/ar ... /swindled/
Mitt syn er at dokumentaren fremsetter en rekke feilaktige påstander.
Husk, det finnes flinke/smarte forskere, og det finnes forskere som ikke er fullt så oppegående mht til et gitt tema. De som blir båret frem i medielyset er ofte ikke de med best vitenskaplige kompetanse mht til gjeldende sak, men heller dem som har en bestemt (ekstrem) mening i en sak (slik fungerer journalistikken). Noen forskere kan være flinke på ett område, og ha mindre kompetanse på andre. Så man bør ta utsagn fra enkelte (liten gruppe) forskere med en klype salt.
Når det er klare motsetninger, bør man spørre seg hvorfor det er slik, og så belyse kjernen av uenigheten. Man kan teste de ulike hypotesene vitenskaplig, og så avgjøre hvilke som er mest troverdig. Men det er også en menneskelig faktor inne i bilder, og folk er gjerne 'stabeister'
som ikke gir slipp på sine opprinnelige ideer. Ofte følger en hypotese sin opphavsmann til graven.
Men vi lever heldigvis i et fritt samfunn, og i en gruppe med mange mange ulike forskere, vil man forvente å se mange ulike syn - statistisk sett. Denne gjengen som er intervjuet tilhører ytterkanten av miljøet, og er ikke representativt for hele forskningsmiljøet. De har ikke klart å overbevise forskningsmiljøet.
Dokumentaren er løgnaktig i at den forsøker å fremstille den forsterkede drivhuseffekten og IPCC som svindel og svindlere. Det er også mangel på respekt - noe som gjør enhver reell debatt helt umulig. Jeg vil også oppfordre klimarealistene til å jobbe med saklighetsnivået, og unngå å komme med antydninger om svindel eller skjulte motiver i klimatologimiljøet.
>
> Ellers vil jeg anbefale deg å holde saklighetsnivået oppe når du
> uttaler deg, og ikke komme med antydninger og bemerkninger rundt mine
> tvil. Min hjemmeside er en hobbyside, og der uttaler jeg meg så friskt
> jeg vil. Siden vil derimot kunne bli endret etter hvert som jeg blir
> overbevist om det ene eller det andre standpunktet.
Helt enig. Når det gjelder antydninger, kan det være vanskelig å vite om du oppfatter mitt budskap akkurat som tiltenkt, og ikke tillegger nye egne oppfatninger, men jeg skal forsøke å være så presis og klar som mulig. Å kommunisere kan være en slags 'work hazard', og balansegangen mellom tydelighet og det å komme med antydninger kan være veldig fin.
Jeg har respekt for folks hobbyside, men jeg må også svare ærlig hva jeg synes, og jeg kan ikke annet enn å komme med gode råd.
Mvh
Rasmus Benestad
-----Original Message-----
From: Martin Ellingsen [mailto:
maelling@student.uio.no]
Sent: 25. mars 2009 14:37
To: 'Rasmus Benestad'
Subject: RE: [Fwd: FW: Menneskeskapte klimaendringer? Er dere på villspor? 2 (flere forskere er imot FN's klimapanels konklusjoner enn for)]
Hei igjen du! Takk for svar, selv om svaret ikke var verdt stort i og med at verken du eller denne filmen egentlig forteller meg og verden hvordan CO2-nivået og temperaturen har greid å bli langt høyere før? Dette er da et viktig poeng? Dette kommer frem også her:
http://www.larouchepub.com/eiw/public/2 ... cience.pdf
Det er noelunde det samme som kommer frem i filmen, og noen navn virker kjent. Selv sier du at det også skjedde for noen millioner av år siden, og antyder mellom linjene at det ikke er av betydning. Planeten jorden er da flere milliarder år gammel? Man underkommuniserer hvordan disse naturlige kildene fungerer, så IPCC og deres side sier absolutt ingenting om dette, og i allefall ikke filmen til Al Gore. Han er forresten dømt for løgn en gang før av britisk rett:
http://politiken.dk/udland/article392548.ece
Han er saksøkt igjen av Weather Channel så jeg her om dagen. En skepsis er da legitim? Jeg som jusstudent, greier ikke å slippe taket når mannen faktisk er dømt for løgn.
Man må diskutere sak og ikke person, og at en haug med forskere som arbeider med hver sin lille bit av klimaforskningen og sender dette inn, gir ingen større autoritet når det er en mindre gjeng på toppen som setter dette sammen. Dette kan være manipulert med, og IPCC er et politisk organ med en politisk agenda, og det er 0 - null - skepsis til det som kommer ut. Enkelte mener at FN har en agenda, som skal prøve å få ned verdens oljeforbruk, og da er et slikt budskap som dette perfekt, ved at man samtidig hjernevasker en hel verden til å tro det samme og får mange "fotsoldater" som løper rundt og gjentar det samme uten å vite stort bedre selv. Mitt poeng er at det at CO2'en og temperaturen har vært høyere før, MÅ KOMME KLART FREM, og ikke bare på deres sider. Folk tror i disse dager at vi er på en CO2-topp og en temperaturtopp, og får høre av deg/dere at anderledestenkende ikke er pålitelige og er i lomma på oljebransen.
http://met.no/?module=Articles;action=A ... ;ID=733#31
Hva med å få ut det poenget at både temperatur og CO2 faktisk har vært høyere før på deres side? Jeg synes egentlig at både deres side og IPCC-rapporten jeg faktisk hadde i et emne på universitetet i Tromsø i forbindelse med min master, er vel så propaganda-aktig som denne filmen eventuelt er.
En lang synsemail rundt at disse professorene ikke er pålitelige, og at man bør respektere forskerne av IPCC er en avsporing. At flertallet sier en ting og gjentar dette ustanselig, gjør det ikke mer rett. Det som gjør meg mer skeptisk, er at klimafolk som ikke har NOEN skepsis virker noenlunde hjernevasket til å ikke ta argumentene på alvor med f.eks solflekker, kosmisk stråling, Henry's lov, og i allefall forklare i detalj hvordan det kan ha seg at CO2-nivået og temperaturen HAR vært høyere før.
For min del kunne jeg godt tenke meg at IPCC - rapporten var rett, men når den underkommuniserer en del helt funamentale spørsmål rundt hvordan CO2-nivået og temperaturen har vært høyere før, uten å gi noen forklaring på det, da er den null verdt.
En annen ting er argumentet med den radioaktive isotopen C-14.("Myter, misforståelser og fakta om klima"):
http://met.no/?module=Articles;action=A ... ;ID=733#31
"Vi har gode kunnskaper om at karbondioksiden (CO2) kommer fra fossile kilder. Karbonet (C) i karbondioksid har et 'fingeravtrykk' som viser hvor det kommer fra. ”Vanlig” karbon ved jordens overflate har vanligvis tre ulike varianter: Karbon-12 (12C), karbon-13 (13C), og karbon-14 (14C). Disse variantene – som kalles ”isotoper” på fagspråk - skilles ut i fra hvor tunge de er. F.eks. har karbon-12 atomvekt 12, dvs 6 protoner og 6 nøytroner. 13C har atomvekt 13, med 6 protoner og 7 nøytroner (et karbonatom har alltid 6 protoner). Isotopet 14C er ”ustabilt” og vil etter hvert endre seg gjennom en kjernereaksjon og bli til Nitrogen (har en halveringstid på ~5700 år), mens 12C og 13C er stabile. 14C dannes kontinuerlig ved at kosmisk stråling bombarderer nitrogen i atmosfæren, men stoffer med karbon vil over tid miste 14C isotopene. Det har skjedd i kull, gass, og oljen som har ligget under bakken i millioner av år. Forbrenning av fossile kilder vil da gi et lavere forhold mellom 14C og 12C. I tillegg viser det seg at plantevekst tar opp 13C i mindre grad enn 12C. Både fossile- og biomasse-brensel vil derfor gi lavere 13C/12C enn om karbonet ble utvekslet mellom f.eks hav og atmosfære."
Per Jan Langerud bruker derimot C-14 som et argument på at CO2'en i atmosfæren i all hovedsak kommer fra moder jord og ikke fra brenning av fosilt brennstoff her :
http://www.nyhetsblikket.no/?category=m ... seffekten/
"FN’s klimapanel og enkelte klimaforskere sier at det har blitt en ubalanse mellom det som slippes ut og det som fanges opp av CO2, og hevder at våre utslipp magasinerer seg i atmosfæren, og at økningen på 35% bare kan komme fra fossile kilder.
Men dette er feil da, økningen tvert imot nesten bare kommer fra naturlige kilder. Det er fraværet av den radioaktive karbonisotopen C-14 som gjør at man kan se hva som kommer fra fossilt brensel. C-14 har en halveringstid på 5730 år, noe som er lite i forhold til alderen på fossilt brensel som har vært lagret i jorda mye lenger, og det inneholder derfor ikke C-14. Dette viser oss at 96-97% av atmosfærens CO2 kommer fra ”naturlige” kilder, mens bare 3-4% kommer fra fossile kilder. Dette fanges ikke opp, da våre utslipp bare blandes inn i det store CO2 kretsløpet på 4-500 mrd. tonn CO2 pr. år som sirkulerer mellom jorda, havet og atmosfæren, og CO2 molekylenes oppholdstid i atmosfæren er bare 5-6 år. Alle jordas vulkaner slipper ut mer CO2 enn vi mennesker, men dette er det ingen som merker noe til, da det også går inn i det store CO2-kretsløpet. I dette kretsløpet behandles all CO2 likt uavhengig av andelen av de forskjellige karbonisotopene C-12, C-13 eller C-14."
Jeg ser dere skriver at menneskelige utslipp kun utgjør 4-5% av det totale CO2-utslippet i verden, men at det i dag utgjør 30% av CO2-nivået i atmosfæren. Hvordan forklarer du da at temperaturen gikk ned i filmen i etter krigstiden, mens CO2-nivået faktisk gikk opp på samme tid?
En annen ting er hvorfor isbjørnene greide å overleve for 8000-6000 år siden da temperaturen i verden var MYE høyere enn i dag? Dette kommer fram av professorene i den samme overnevnte filmen. Da var vel polene smeltet fullstendig ? Hvorfor er vi så bekymret for isbjørnene i dag da ?
En annen ting er hvordan CO2 kan drive den globale temperaturen på jorden når temperaturen i følge filmen og Professor Clark stiger først, og så følger CO2-nivået etter med 800 års forsinkelse hvis klimaendringene er drevet av menneskelige utslipp? I følge Professor Carl Wunsch i filmen forklarer dette med havet størrelse og at det er så dypt at havene på en måte har "hukommelse", og at det er derfor det tar 800 år å følge opp med CO2-utslipp i atmosfæren. Det er Henry's lov som gjelder ved at varmere hav, fører til økte CO2-utslipp fra havet, mens når havet blir kaldere, trekker det CO2 til seg fra atmosfæren.
En kommentar på Professor Eigil Friis-Christensens funn med korrelasjon mellom solflekker (magnetiske flekker på jordoverflaten, og som vi kan tenke på variabel solaktivitet) og temperaturer på jorden over 400 år slik vist i filmen, ville også være ønsket.
http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/ ... 822445.ece
Hva med denne her?
"
- Husdyr er en av de mest alvorlige bidragsyterne til dagens miljøproblemer. Det er nødvendig med umiddelbare tiltak for å snu situasjonen, sier FAO-leder, Henning Steinfeld. Drøvtyggere, sauer, griser og geiter står for et årlig utslipp på 86 millioner tonn av klimagassen metan på verdensbasis. Dersom man tar med andre klimagasser knyttet til husdyrhold, vil dette tilsvare 18 prosent av CO2-utslippene i verden."
Dere framstiller det som om det vestlig levestil som står bak at CO2-utslippene eventuelt øker. Hva med å innta den edruelige holdningen at vi i dag er dobbelt så mange mennesker på jorden som i 1960, og rundt 1900 var vi halvparten av det igjen. Da er det vel ikke rart at utslippene øker når vi er flere på jorden som landbruket må fø? Om vesten slutter å kjøre SUV, så har det da ingen betydning hvis folketallet skal øke med mange milliarder fram mot 2050? Vil dere i tillegg kanskje foreslå likvidasjon av mennesker for å få ned CO2-utslippene?
Det er stor grunn til skepsis, for å si det mildt. SÅ lenge IPCC-leiren som du vel representerer ikke gir noen forklaring på disse tingene her, kommer man ikke stort lenger. Det er et stort poeng i vitenskapen at man går etter sak og ikke person, og forklarer HVORFOR punkt for punkt ikke stemmer. Å beskydle folk for å være kjøpt og betalt er anti-intellektuelt. Hvem folk taler på vegne av, enten det er FRP eller hvem det måtte være, så er det argumentene og datamaterialet som må ligge til grunn, og ikke en lang tirade rundt hvorfor mennesker med tvil ikke er pålitelige. Hva med å ta inn overseg at det er grunnen til at folk kommer med spørsmål, når man ser at IPCC-leiren ikke besvarer spørsmål og kommer med beskyldninger?
Jeg anbefaler deg å holde deg til saken og ikke personer om du vil bli tatt alvorlig. Ellers vil dette bare rulle og gå og flere mennesker blir skeptisk. For min del kan jeg fint leve med IPCC-rapporten slik den står, men jeg liker ikke at IPCC-leiren driver med fordummende personbeskyldninger mot anderledestenkende uten å ta tyren ved hornene med argumenter.
Mvh Martin Ellingesn