Når det snakkes om tankslapper og IOM er det denne hendelsen som dukker først opp i minnet.
Litt vanskelig å si hva dette er. Starter det opp som en tankslapper eller en wobble? Det blir hvertfall en diger tankslapper etterhvert.
Jeg har tidligere opplevd wobble i høye hastigheter,
og jeg husker det godt fortsatt selv det er veldig lenge siden
Grunnen til at maskinen wobbler kan være mange.
Det kan være alt fra feil lufttrykk i dekk til feilmontert ekstrautstyr.
Og alt det tekniske som kan fremkalle wobble.
Slitte foringer i oppheng, hjullager, styrelager, feil dekk,
slitte dekk, skjevheter i motorsykkelen etter tidligere skade / feilmontering,
slitte støtdempere, feil / skjevt lufttrykk i gaffel / feil eller ulik oljemengde...
Listen kan gjøres lang.
For min egen del har jeg hatt et par episoder med høyfartswobble,
Reparasjon av svingarmsoppheng og bytte av dekk fjernet problemene.
På 80-tallet lærte jeg av eldre og erfarne motorsyklister
at man ikke måtte få panikk og slå gassen tvert av - da var løpet kjørt.
Jeg lærte også at jeg kunne presse armene forsiktig fremover - bakfra -
mot styret for å motvirke wobbelen. Og redusere farten.
Det reddet meg nok en gang eller to.
Kåper og vindskjermer montert på forgaffel i stedet for på ramme
kan også bidra til wobble. Feil pakking på motorsykkel likeså.
Bare det å montere på en toppboks på et litt svakt bagasjebrett og
fylle den opp kan jo endre kjøreegenskapene ganske så mye.
Noen MC-modeller har kortere vei til grensen enn andre,
det er jo viktig å kjøre seg til på sin sykkel og kjenne den..
http://www.ehow.com/how_7889_handle-avoid-wobbling.html
Galmannsfakter er vel grunnen. Det er uansett den som holder i rulla som har litt å si... Fint om du driver med slike stunt på lukket avdeling. Jeg vil ikke være den som møter deg i 170 med wobbel i styre og hodet.... Tenk på at det er andre på veien og. Ikke alle kjører samme retning som deg.Yttervik wrote: Hva forårsaket wobblingen, var det kanskje et lite hjulløft i overgang mellom nedoverbakke og flatmark?
Jeg nedgraderte fra CBR 900 til GSR 600 i håp om at mindre effekt og nakensykkel skulle holde farta nede og meg i tøylene, slik at jeg kan fortsette å kjøre mc, men det ser verre ut..
Sånn rent umiddelbart tenkte jeg "ja, gi han så hatten passer" ... eller ...Palma wrote:Galmannsfakter er vel grunnen. Det er uansett den som holder i rulla som har litt å si... Fint om du driver med slike stunt på lukket avdeling. Jeg vil ikke være den som møter deg i 170 med wobbel i styre og hodet.... Tenk på at det er andre på veien og. Ikke alle kjører samme retning som deg.Yttervik wrote: Hva forårsaket wobblingen, var det kanskje et lite hjulløft i overgang mellom nedoverbakke og flatmark?
Jeg nedgraderte fra CBR 900 til GSR 600 i håp om at mindre effekt og nakensykkel skulle holde farta nede og meg i tøylene, slik at jeg kan fortsette å kjøre mc, men det ser verre ut..
Faan jeg blir irritert på slik som jeg kaller idioti. Var du på bane får du ha meg unskyldt... Hvis du var på offentlig vei håper jeg for din og andres skyld at du mister lappen snart. Har du det travelt så reis litt tidligere.
Yttervik wrote:Jeg var alene på landeveien, på en lang og oversiktlig strekke uten noen form for avkjørsler eller lignende.
Men ja dere har helt rett; det er idiotisk å kjøre i slike hastigheter. Jeg fortjener en smekk på fingrene eller kanskje til og med å miste lappen, for det er slettes ikke lov å ferdes på den måten.
Samtidig så er det nå en gang slik at de færreste som kjører MC overholder alle fartsgrenser til enhver tid; mange kjøper MC for å få en frihetsfølelse og fordi de liker de overlegne kreftene og kjøreegenskapene som en tohjuling kan tilby. Jeg skal ikke legalisere det å kjøre for fort, enten det er 10 eller 100 km/t over fartsgrensen, men de fleste føler vel behovet for å dra skikkelig på en gang i blant?
Kimen til problemet er vel at jeg er altfor glad i fart og spenning, og da er det vel ikke så mange andre valg enn å kvitte seg med sykkelen..
Er det meg eller asianjesus du svarer nå?Bjerknez wrote:Dette høres veldig rart ut i mine øyne. Kan ramma være skjev eller svak, slik at den vrir seg eller noe under belastning. Jeg har vertfall aldri opplevd wobbling av noe slag med syklene jeg har kjørt vertfall.
Her må det helt klart være noe galt tror jeg. Hvordan er dekkene?