Tips til fersking på vei mot klasse A

Prat om tung MC.
thorbeck

Tips til fersking på vei mot klasse A

Post by thorbeck »

Hei,

Jeg holder på med lappen til tung sykkel, og underveis har jeg snust litt rundt om tips til hva slags sykkel jeg bør velge.
Føler meg fortsatt litt i villrede og håper noen kan dele sine erfaringer.

Jeg er 31 år og min erfaring med tohjulinger strekker seg til den drevet av muskelkraft og en gammel vespa moped.
Grunnen til at jeg nå tar sykkellappen er fordi jeg vil dra på turer så ofte som jeg lenge har drømt om. Være seg fisketur, besøke venner i det fjerne eller dra på fototurer (Jeg er en ivrig fotograf).

Det er altså ikke fart og spenning jeg er ute etter, men heller opplevelsene på vei dit jeg har lyst til å dra som er viktig.
Ettersom jeg har null erfaring med sykkel, tror jeg det er smart å ikke satse på de tunge touring syklene, og heller finne en allrounder.
Har siklet en del på en BMW F 800 R ettersom jeg er svak for BMW. Min første bil var en 520i kjøpt billig fra fatter, og han har alltid likt BMW, så ligger vel no arv her.
Dessuten har jeg hørt at BMW leverer solide tursykler. Det finnes også en 800 touring variant, dog noe dyrere.

Som nevnt så er jeg ute etter erfaringer. Kanskje noen her kjenner seg igjen med tanke på hvorfor man tok sykkellappen og har noe å dele.
Takk for svar!
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Re: Tips til fersking på vei mot klasse A

Post by RH racing »

Honda VFR 800.. disse synes jeg ser fine ut affal.. flere her p forumet som har/har hatt slike..

Image
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
doggy 002

Post by doggy 002 »

Heisann
Joda jeg kjenner meg igjen i noe av den beskrivelsen bare at jeg tok lappen en del tidliger da jeg hadde nok vett til å forutse dette når jeg tok bil lappen som 18 åring. Dette var tilbake til den tiden da ekstra utgiftene for å ta sykkel lappen samtidig med lappen på bil strakk seg til en time kjøring og så oppkjøring. Takk gud for det.for hadde jeg ikke tatt den da ville det aldrig blitt noe av er jeg redd. Dersom jeg bortser fra tiden på moped og på 125 kubikker så kjørte jeg en honda cb500 mens jeg tok utdannelsen min og etter det så ble det bare bil i mange år. Da kona ikke delte min entusiasme den tiden ble det med dette til jeg i godt voksen alder igjen begynte med sykkel. Som deg så var og er fremdeles min interesse å kjøre turer i pent vær med fiskestanga kamera og termosen på slep og jeg foretrekker veier som ikke har særlig trafikk og er passe avsides og nære til natur. Da blir det jo også mange avstikkere fra hovedvei og inn på mindre skogsveier for å komme til akkurat den fiske plassen osv og da passer vell egentlig ikke en slik sykkel som foreslått av RHracing for meg. Må jo tillegge at det å kjøre rundt i høy fart ikke tiltrekker meg i det hele tatt men heller det å kunne puttre rundt i normal fart / mitt eget tempo med vinden i ansiktet og oppdage alt det fine du ikke ser eller lukter når du kjører bil. Med andre ord når jeg spenner meg på salen for å kjøre sykkel så er det så og si aldrig for å kjøre til noe bestemt sted men heller for å få en opplevelse. Hvor jeg ender opp med stanga eller kamera vet jeg ikke før jeg er der og noen ganger så fant jeg kanskje ikke det stedet heller, men turen dit var likevell en opplevelse. Dersom det er det samme du er interesert i så er det en sykkel med oppreist sittestilling og høyt styre samt gjerne en ekstra høy sal du skal satse på. Min neste sykkel blir høyst sannsynlig Suzuki intruder 1400 da det er min ultimate drøm for tiden. Har nå en gammel honda 1100c / V65 Magna som er mye av det samme dog med en god del mere sprut men mindre volum en suzukien. Ville begynt med en 500-750 størrelse type intruder/magna /virago ell lignende først og så event byttet meg opp senere når du får litt erfaring med sykkelen. Jeg ville definnitivt ikke kjøpt meg en ny sykkel men holdt meg til en rimeligere brukt sykkel i førsten. Husk også at det er bedre å kjøpe for liten sykkel enn å kjøpe noe som man ikke behersker og kanskje kjører av veien. \:D/ Ta deg en tur til noen større forhandlere og rådfør deg der eller enda bedre meld deg inn i en motorsykkel klubb dersom det finnes der du bor og snakk med dem som er medlemmer. Motorsykkelfolk er ikke som andre folk så jeg er sikker på at du vil få mye godt inspill og gode råd derfra. En annen liten men ikke uvesentlig detalj er å sjekke forsikrings premien på di ulike typer sykler du kunne tenke deg. Det er nemlig ikke uvesentlige forskjeller ute og går på forskjellige type sykler og ofte en medvirkende grunn når godt voksne folk velger sykkel.
Til slutt så vil jeg ønske deg velkommen på to hjul når du kjøper deg sykkel . Bruk reflex vest og kjør forsiktig.
[-X Jan
Doggy 002
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Når jeg tok sykkel lappen, var jeg på jakt etter en sykkel med sportslige egenskaper, samtidig som den var god å kjøre langt med. Da jeg elsker å bare sette meg på salen å se hvor veiene fører meg.
Jeg gikk for en VFR800 98 modell. Denne er forholdsvis stor og tung, men var langt ifra noe bakdel, og heller ingen problem å mestre.. :)

Det finnes mye du kan ha på deg for å bli sett i trafikken. Så jeg vil anbefale deg å styre unna refleksvest! De er blitt alt for mange som bruker og det gjør at effekten av den er ikke like god lengre. Men det er som sagt delte meninger om dette også.

Bmw er ingen dum sykkel. Personlig liker jeg ikke designet så godt på de, men det skal være veldig driftsikre og gode sykler. Det er flere på forumet her som kan bekrefte.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
thorbeck

Post by thorbeck »

Takker for innspill.

En ting jeg ikke helt forstår er hvorfor førstegangskjøpere blir oppfordret til å kjøpe brukt.
En ny sykkel er jo i utgangspunktet sikrere enn en brukt.
Klart, hvis det å kjøre motorsykkel ikke helt var det man trodde det ville bli, er jo risikoen økonomisk sett mindre.

For min del så har utseende neste like mye å si som hvordan sykkelen er å kjøre, og hvis man da har muligheten til å kjøpe nytt er jo utvalget større.
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

jeg anbefaller ALLE å kjøpe brukt.. nypriser i Norge er unødig dyre.. med tanke på at når den har rullet en sessong har prisen falt 30 000kr eller mere... samme gjelder jo bil.. er dekka rullet to runder rundt er prisen falt...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
RedRocket
MC: BMW F800S

Post by RedRocket »

thorbeck wrote: Har siklet en del på en BMW F 800 R ettersom jeg er svak for BMW. Min første bil var en 520i kjøpt billig fra fatter, og han har alltid likt BMW, så ligger vel no arv her.
Dessuten har jeg hørt at BMW leverer solide tursykler. Det finnes også en 800 touring variant, dog noe dyrere.
800F-serien til BMW er helt egnede nybegynnersykler, såvel som supre for viderekomne og for touring. Jeg har en F800S, som dekker sportsykkelbehovet til vanlig, men som enkelt konverteres til langturer, med sine spesielle skjellformede sidekofferter. 800ST har en lengere kåpe og høyere styre (ikke sportshåndtak), og er noe mer egnet til langtur, selv om jeg har kjørt både langt nord i England, til Wales of sør i Frankrike med min uten å få varig mén av det. Jeg er glad i min lille Røde Rakett!

F800-serien er lette av vekt, og gravtetssentrum ligger lavt i.o.m. at tanken ligger under setet. De takler landeveier, svinger og bane på en lekende lett måte. De mangler litt "sports-appeal" på noen måter - potta og låten er mer av symaskin-kaliber, men dette kan også løses med en god Remus eller Akropovic.

Lykke til uansett hva du velger! :)
Men may have discovered fire,
but women discovered how to play with it.
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Grunnen til at det er greit å kjøpe en (billig) brukt sykkel første gang er at den sannsynligvis er billigere å ødelegge. De fleste motorsyklister velter ila de første årene.
Mogens

Post by Mogens »

Èn grunn som kan være en grunn til at folk anbefaler en billig brukt en for første gang, er kanskje at man trenger noen mil på baken for å finne ordentlig ut av hva man ønsker. Da er det litt kjedelig (og dyrt) å ha kjøpt seg ny sykkel og ønske å selge den etter 1 sesong...

Jeg vil anbefale å se/prøve: http://pal.finn.no/pal/car1/mc/object?f ... D8uJ547393

Eventuelt lillebroren F 650 GS.

Lykke til \:D/

Mogens
thorbeck

Post by thorbeck »

RedRocket wrote:800ST har en lengere kåpe og høyere styre (ikke sportshåndtak), og er noe mer egnet til langtur,
Er dette jeg har lest meg frem til også, og per i dag ligger valget på denne sykkelen. Ser det finnes noen brukte til salgs på finn.no, gjerne da med litt ekstrautstyr.
Mogens wrote:Eventuelt lillebroren F 650 GS.
Er denne jeg kjører på kjøreskolen, men det blir nok noe testing hos diverse forhandlere etter at jeg har fått lappen.

Takker for innspill alle sammen, dette kommer godt med altså!
RedRocket

Post by RedRocket »

Mogens wrote:Èn grunn som kan være en grunn til at folk anbefaler en billig brukt en for første gang, er kanskje at man trenger noen mil på baken for å finne ordentlig ut av hva man ønsker. Da er det litt kjedelig (og dyrt) å ha kjøpt seg ny sykkel og ønske å selge den etter 1 sesong...

Jeg vil anbefale å se/prøve: http://pal.finn.no/pal/car1/mc/object?f ... D8uJ547393

Mogens
Hør, hør. Mange er veldig ivrige med å kjøpe den kuleste sykkelen med en gang, men det er jammen noen mil i salen som teller. Min første sykkel var en BMW F650GS, den ensylindrete modellen (var en 2004-modell). Råenkel å kjøre, og i.o.m. at det er kommet en tosylindret variant, regner jeg med at den er relativt rimelig. Den er utrolig tilgivende for det meste, og kan tas med på hva som helst. Kjørte England-Norge på den det første året jeg hadde lappen. Ingen dum idé, Mogens. :D
Mogens

Post by Mogens »

RedRocket wrote:
Mogens wrote:Èn grunn som kan være en grunn til at folk anbefaler en billig brukt en for første gang, er kanskje at man trenger noen mil på baken for å finne ordentlig ut av hva man ønsker. Da er det litt kjedelig (og dyrt) å ha kjøpt seg ny sykkel og ønske å selge den etter 1 sesong...

Mogens
Hør, hør. Mange er veldig ivrige med å kjøpe den kuleste sykkelen med en gang, men det er jammen noen mil i salen som teller. Min første sykkel var en BMW F650GS, den ensylindrete modellen (var en 2004-modell). Råenkel å kjøre, og i.o.m. at det er kommet en tosylindret variant, regner jeg med at den er relativt rimelig. Den er utrolig tilgivende for det meste, og kan tas med på hva som helst. Kjørte England-Norge på den det første året jeg hadde lappen. Ingen dum idé, Mogens. :D

Takk takk Rocket. Har hverken sykkel eller lappen faktisk, men SKAL få tatt den denne sesongen ;-) . Drømmer om en slik 800 (kan ikke ha 650, får bare ikke plass til beina), men etter hva jeg har skjønt, sett og prøvd, så er dette meget gode sykler.

Mogens
RedRocket

Post by RedRocket »

Mogens wrote: Takk takk Rocket. Har hverken sykkel eller lappen faktisk, men SKAL få tatt den denne sesongen ;-) . Drømmer om en slik 800 (kan ikke ha 650, får bare ikke plass til beina), men etter hva jeg har skjønt, sett og prøvd, så er dette meget gode sykler.

Mogens
Hva med F650GS Dakar, eller GS med høyt sete? Om du ikke får plass til bena på den standarde høyden, mener jeg.
Mogens

Post by Mogens »

RedRocket wrote:
Mogens wrote: Takk takk Rocket. Har hverken sykkel eller lappen faktisk, men SKAL få tatt den denne sesongen ;-) . Drømmer om en slik 800 (kan ikke ha 650, får bare ikke plass til beina), men etter hva jeg har skjønt, sett og prøvd, så er dette meget gode sykler.

Mogens
Hva med F650GS Dakar, eller GS med høyt sete? Om du ikke får plass til bena på den standarde høyden, mener jeg.
Det kan jo være, har ikke sjekket ut setehøyden på dem. Standardutgaven var i hvert fall helt ute i natta :D , mens 800 var utrolig bra (den får du også i høy versjon). Jeg er forøvring 191 høy, men lengre i beina enn resten av kroppen ;-) .

Mogens
thorbeck

Post by thorbeck »

Mogens wrote:Det kan jo være, har ikke sjekket ut setehøyden på dem. Standardutgaven var i hvert fall helt ute i natta :D , mens 800 var utrolig bra (den får du også i høy versjon). Jeg er forøvring 191 høy, men lengre i beina enn resten av kroppen ;-) .
Dette kan være et problem for meg også. Jeg er 187, har lange ben, og armer som kan løse hele "missing link" mysteriet.
Post Reply