Hei
Har problem med å få sykkelen i fri når den går, ingen problem når den blir slått av.
Har blitt fortalt at det kan lønne seg å prøve ny olje, at den eg har kanskje er for feit. Kjører på Valvoline SynPower full synthetic10/40. Snakka med mekaniker på Løvaas dei brukte Shell Advance 10/40. Noen som har vært borti dette og kan hjelpe meg.
Ducati 750ss + olje
Ducati 750ss + olje
I FEEL THE NEED, THE NEED.......FOR SPEED !
Ducati 750 ss
Ducati 750 ss
Re: Ducati 750ss + olje
Dette er faktisk et kjent problem på 750SS, og "et par" andre SS-modeller fra Duc. Prøv å høre med Løvaas om de mener en annen type olje kan avhjelpe. Om noen skulle vit \e dette er det vel dem. Høres jo litt merkelig ut da disse to 10-40 oljene (som de fleste andre oljer med samme viskositetsgrad) har tilnærmet identisk spec. Men det har før vist seg at enkelte ting mer eller mindre lar seg løse vha. å gå over til en annen oljeleverandør.
Det jeg vil råde deg til å gjøre allerførst er å lufte clutchen din grundig. Har selv hatt sykler som ble umulig å få i fri pga. ørlittegranne luft i clutchvæsken. Om ting er det samme etterpå kan du jo prøve å eksperimentere litt med olje, som du selv foreslår.
Det jeg vil råde deg til å gjøre allerførst er å lufte clutchen din grundig. Har selv hatt sykler som ble umulig å få i fri pga. ørlittegranne luft i clutchvæsken. Om ting er det samme etterpå kan du jo prøve å eksperimentere litt med olje, som du selv foreslår.
Det hadde eg ikkje tenkt på, skal prøve å lufte clutchen eg. Løvaas mekanikeren nevnte og at det va litt problem med ss mod, men han meinte at shell oljen dei brukte no kunne hjelpe, ellers så brukte dei mye castrol olje før og den hadde funket fint, "men" våt clutchen på ss mod hadde lite klaring. Eg prøver å lufte først, og så prøver eg nye olje viss det ikkje hjelper.
Last edited by Mr.kane on 02 Apr 2009 18:11, edited 1 time in total.
I FEEL THE NEED, THE NEED.......FOR SPEED !
Ducati 750 ss
Ducati 750 ss
Hei, jeg har også en 750SS(ie). Min er 2000 modell.
Det eneste problemet jeg noengang har hatt med den, har vært clutchen faktisk. Ikke i form av at den ikke vil i gir mens motoren går, men at den slurret ved "full pådrag"
Det løste seg etter at jeg kjøpte et nytt lamell-sett hos Løvaas og byttet. Settet kostet litt over 1000 lappen, og jeg brukte vel etpar-tre timer på jobben (er ingen
mekaniker akkurat, men det gikk greit med Haynes bok ved min side).
Forøvrig bruker jeg kun Shell Advance Ultra 10/40 (den helsyntetiske) på min. Luftetipset du har fått tidligere her ville jeg også forsøkt var jeg deg, det er jo kjapt, trygt og billig
Det eneste problemet jeg noengang har hatt med den, har vært clutchen faktisk. Ikke i form av at den ikke vil i gir mens motoren går, men at den slurret ved "full pådrag"

Det løste seg etter at jeg kjøpte et nytt lamell-sett hos Løvaas og byttet. Settet kostet litt over 1000 lappen, og jeg brukte vel etpar-tre timer på jobben (er ingen
mekaniker akkurat, men det gikk greit med Haynes bok ved min side).
Forøvrig bruker jeg kun Shell Advance Ultra 10/40 (den helsyntetiske) på min. Luftetipset du har fått tidligere her ville jeg også forsøkt var jeg deg, det er jo kjapt, trygt og billig

Det Løvaas har sagt ang. bakhjulet når sykkelen står oppstilt må jaggu være på gjennomvarm motor! At bakhjulet går rundt i fri er noe som er helt normalt. Klaringene på moderne sykler er så små at oljen vil fungere som en "viskosekobling" mellom halvdelene. Så akkurat dette synes jeg er en dårlig måte å sjekke dette problemet på.
Noen snakker også om bruk av andre clutchfjærer for å få bukt med problemet. Du kan jo kikke litt på de mange SS forumene som sikkert har temaer omhandlende dette.
Noen snakker også om bruk av andre clutchfjærer for å få bukt med problemet. Du kan jo kikke litt på de mange SS forumene som sikkert har temaer omhandlende dette.
-
En liten brain fart fra mekaniker der.Mr.kane wrote:Det hadde eg ikkje tenkt på, skal prøve å lufte clutchen eg. Løvaas mekanikeren nevnte og at det va litt problem med ss mod, men han meinte at shell oljen dei brukte no kunne hjelpe, ellers så brukte dei mye castrol olje før og den hadde funket fint, "men" våt clutchen på ss mod hadde lite klaring.Dette kunne eg sjå ved å sette sykkelen på depot støtten og sette sykkel i fri, då skulle ikkje bakdekket gå rundt, viss det gjorde det var det kontakt mellom skivene. Eg prøver å lufte først, og så prøver eg nye olje viss det ikkje hjelper.
1. Det er faktisk normalt at bakhjulet går sakte rundt selv med clutch inkoblet.
2. Skulle testen hatt noen funksjon måtte han i det minste sagt at man skulle trykke inn clutchen og ha den i gir. Da ville i så fall hjulet ganske sikkkert nå tilnærmet normal rullehastighet etter litt tid så med mindre hjulet spinner raskt opp sier det bare at alt er normalt.)