Så inni hxxlvete tungt å få sykkelen på midtstøtta!

Prat om tung MC.
Post Reply
kamaki
MC: 2000 Yamaha FZS600 Fazer

Så inni hxxlvete tungt å få sykkelen på midtstøtta!

Post by kamaki »

Hei!

Jeg har et problem som flere her inne sikkert kjenner seg igjen i. Syns det er så sinnsykt tungt å få sykkelen opp på midtstøtta!
Har en snill liten Fazer 600, så det er jo ikke sykkelen som er grisetung liksom. Hadde samme problem med min forrige sykkel, Zephyr 750.

Handler dette kun om teknikk, eller er det "bare sånn det er"? Blir jo helt svett av å slite og dra i sykkelen for å få den opp på midtstøtta. :evil:

Jeg anser meg selv som en relativt røslig kar, så det står ikke på kreftene.....men føler meg faktisk litt pinglete i denne sammenheng! ;-) ;-)

Har vurdert depot-støtte, men ikke giddi å investert i det enda.

Tips mottas med stor takknemlighet!! :-)

K
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Re: Så inni hxxlvete tungt å få sykkelen på midtstøtta!

Post by xadox »

Stå med hele vekten på midtstøtta og dra sykkelen bakover... Ska være lett det...
1.3.1.2
knetrom

Post by knetrom »

Syns selv at det er tungt å få opp 50cc scootere på midtstøtten når jeg gjør det feil ;)

Husk å ha begge sidene av støtten nedi bakken når du begynner å dra bakover! Så drar du sykkelen rett bak mens du står på støtten, så går det nesten av seg selv. Noen sier at du skal holde styret sånn og sånn, men jeg husker ærlig talt ikke hva som var regnet som bra der..
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Min scooter har 270 kg våtvekt, og jeg må dra til alt jeg har nesten for å få den opp på støtta. Det har noe med teknikk å gjøre også, ved at jeg bruker min egen vekt på hendelen på støtta og har litt fart bakover samtidig på et vis. Ellers ser jeg veldig komisk ut hver gang jeg skal ut av garasjen, siden det er en liten helling, og jeg greier knapt å bevege den bakover og ut. Må dra alt jeg har, så du er ikke den eneste som får en daglig styrkeprøve : )
Last edited by maelling on 04 Apr 2009 17:01, edited 1 time in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
brap

Post by brap »

Med mindre midtstøtta er bøyd eller ødelagt er dette bare et spørsmål om teknikk.

Ha en fot på midtstøtta og en hånd på håndtaket til passasjeren, så reiser du deg opp / strekker på deg. Når du overfører vekten din til midtstøtta skal Fazeren komme opp av seg selv. Sånn er det i alle fall med min.

Håper dere som dytter sykkelen bakover og bruker mye krefter kan filme seansen og legge på nett. Dette høres risky, men morsomt ut.
il4
kamaki
MC: 2000 Yamaha FZS600 Fazer

Post by kamaki »

brap wrote:Med mindre midtstøtta er bøyd eller ødelagt er dette bare et spørsmål om teknikk.

Ha en fot på midtstøtta og en hånd på håndtaket til passasjeren, så reiser du deg opp / strekker på deg. Når du overfører vekten din til midtstøtta skal Fazeren komme opp av seg selv. Sånn er det i alle fall med min.

Håper dere som dytter sykkelen bakover og bruker mye krefter kan filme seansen og legge på nett. Dette høres risky, men morsomt ut.
Takk for gode tips, alle sammen!
Måtte ut å prøve nå i sted, og fikk det til...lett som en plett! :-)
Brukte siste tipset her....med en håndt på håndtaket til passasjeren. Funka veldig bra! Tidligere så holdt jeg begge hendene på styret, og forsøkte å dra/rykke sykkelen bakover -helt håpløst!
Men har lært noe her i dag....suverent!!!
Igjen takk for gode tips til alle!! :)

K
hakrist
MC: Honda CBR600F 1991 (F2)

Post by hakrist »

Slet som et lite helvete selv til å begynne med fordi jeg gjorde akkurat samme feilen som du. Jeg holdt begge hendene på styret og dro og dro og dro og dro... uten å få sykkelen opp.
(kan legge til at jeg er pinglete bygd (60kg) og at muskler et et fremmedord i min bok).

Så skifta jeg teknikk, en hånd på styret og en i ramma bak, stå på støtta og hjelpe til bittegranne med å løfte bak. Nå går sykkelen opp lett som det hver gang.
Pass bare på å ikke bøye deg over sykkelen når du gjør dette for da er det fryktelig lett å miste balansen.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

brap wrote:Med mindre midtstøtta er bøyd eller ødelagt er dette bare et spørsmål om teknikk.

Dette er vel fasit svaret på hvordan det skal gjøres!! :) Enkelt så fy, det gjelder bare å fordele vekten riktig. Da kommer den av seg selv.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Trond_V
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Post by Trond_V »

hakrist wrote:Pass bare på å ikke bøye deg over sykkelen når du gjør dette for da er det fryktelig lett å miste balansen.
..og ikke bruk klogger når du setter den på midtstøtten!! Jeg snakker av erfaring :?
hakrist
MC: Honda CBR600F 1991 (F2)

Post by hakrist »

Hehe, den har jeg ikke prøvd. Joggesko eller kjørestøvler er tingen.
Men jeg har prøvd det barbeint en gang. Ikke så mye vanskelig som det var vondt. Fryktelig vondt faktisk :)
MortenHB
MC: 2006 Suzuki GSR600

Post by MortenHB »

Lærte dere ikke en god teknikk av kjøreskolelærer når dere tok førerkort?
Har ikke telling på hvor mange ganger min kjørelærer skulle ha meg til å sette sykkelen på midtstøtten.
Easy-piizy-japaneese
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

MortenHB wrote:Lærte dere ikke en god teknikk av kjøreskolelærer når dere tok førerkort?
Har ikke telling på hvor mange ganger min kjørelærer skulle ha meg til å sette sykkelen på midtstøtten.
Easy-piizy-japaneese
hehe..satt akurat å tenkte jeg skulle svare noe sånnt som deg... :D læreren min og peset hele tiden om dette.. etter hver kjøre time dro jeg den opp på støtta.. hver gang ba han meg om å dra hjem å øve med egen sykkel... hver gang sa jeg: JEG HAR R SYKKEL!!!! ... disse har ikke sånn støtte...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Jon
MC: BMW K 1200 LT

Post by Jon »

Min sykkel har elektrisk hovedstøtte. Praktisk.
Post Reply