Fra mellomklasse til tung motorsykkel

Prat om tung MC.
Post Reply
Rimol
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade

Fra mellomklasse til tung motorsykkel

Post by Rimol »

Hei.
Nå setter jeg punktum på den evige diskusjonen om hva som skal til for å få en mellomklasse mc registrert som en tung mc. Har vært på biltilsynet i dag og fått bekreftet hva som må til.

Først må du ha sykkelen inn til merkeverksted eller godkjent mc verksted for å fjerne plomberingen. De skal dokumentere at din mc er full effekt.
Ta med kvittering og dokumentasjon for det verksedet har gjort og lever det inn på biltilsynet. De trykker inn det som skal trykkes inn på pc'n og vips får du et nytt vognkort i posten.'
Hvis sykkelen ikke har vært registrert som tung mc før må du betale en avgift for økning av hestekrefter. Den vareier av hva slags sykkel du har og hvor mange hk det er i økning.
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
icemanx
MC: 1998 Ducati 748 SPS

Re: Fra mellomklasse til tung motorsykkel

Post by icemanx »

sett denne sticky ! er mer en nok tråder om dette..

får editere litt det du skriver også.. hvis sykkelen har vært registrert i norge i over 10 år , så er det ingen avgift.. da har man 100% bruksfradrag..
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

HK avgiften varierer ikke på hva slags sykkel du har.. det er satt pris pr HK, men det finnes bruksfradrag på dette.. jo lenger sykkelen har vært i Norge, jo mindre pr HK. det samme gjelder bil...

må du betale noe for nytt vognkort? eller er dette gratis?
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

RH racing wrote:må du betale noe for nytt vognkort? eller er dette gratis?
Gratis
ingen KiM, ingen kos
Rimol

Post by Rimol »

RH racing wrote:HK avgiften varierer ikke på hva slags sykkel du har.. det er satt pris pr HK, men det finnes bruksfradrag på dette.. jo lenger sykkelen har vært i Norge, jo mindre pr HK. det samme gjelder bil...

må du betale noe for nytt vognkort? eller er dette gratis?
Ok jeg som misforsto litt...
glemte faktisk å spørre om dette men når jeg tok ut skiltene mine for i år fikk jeg tilsendt nytt vognkort (begge deler) gratis.
Men når jeg omregistrerte den fra tung til mellomklasse måtte jeg betale 480,- for nytt. Men det var for 2 år siden så det er mulig at det har blitt gratis.
Skal få omregistrert min i morgen så jeg finner vel ut det da.
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
moto
MC: NÅ KTM SMR 450
X -Gsxr 1000 2007
X -Gsxr 1000 2005
X -Gsxr 600 1998

Post by moto »

mener å ha hørt et sted at på nyere sykkler med "ledning plompe" så måtte man kjøpe ny jerne til sykkelen eller no sånnt? noen som vet noe mer om dette ?
Rimol

Post by Rimol »

når man skal få registrert inn endreinger i vognkortet må man betale en avgift på 430 kr :roll:
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
knetrom

Post by knetrom »

Dette bør bli sticky, ja! Og folk må gjerne legge til priser på hele prosessen, helst pris per "ting". F.eks verksted, nytt vognkort og evt avgifter for seg selv, så kan folk bruke denne avgiftskalkulatoren til å finne avgiftene til sin egen sykkel og legge til de andre punktene, og vips har man en ca-pris for hele prosessen.
Post Reply