Sjekk sykkelen før sesongen

Prat om tung MC.
Post Reply
Babelfisken

Sjekk sykkelen før sesongen

Post by Babelfisken »

Jeg møter skremmende mange sykler uten lys for tiden. På Søndag kjørte 3 av 5 uten lys, i dag observrte jeg en mørkeblå ekvipasje med svartkledd fører som var nærmest usynlig der han lå foran vogntog og andre store mørke objekter på E6 nordover ut av Oslo. Forsøkte å signalisere at han var i fare men fikk bare et blink av fulltlyset i retur.
Er det slik at alle mekanikere slår av lyset som en del av vinterlagringen/service? Uansett er det alt for mange sløvinger der ute, skjerpings!
Last edited by tshansen on 15 Apr 2009 07:58, edited 1 time in total.
Reason: Endret emnet, da vi har en vår topic allerede.
erazar
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250

Re: VÃ…R II

Post by erazar »

Det er ikke bra. Som særdeles hengiven og ansvarsfull mc'ist sjekket jeg alle lys før jeg satte sykkelen i gir for første gang denne sesongen, men det burde vel egentlig alle gjøre?
Always remember that you are unique, just like everybody else.
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Re: VÃ…R II

Post by RH racing »

lys burde skjekkes ofta ja.. men di fleste sykkler nå har jo automatisk lys? er jo bare å la den stå i på position. er sjeldent eller aldri grunn til å slå av i Norge...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Re: Sjekk sykkelen før sesongen

Post by tshansen »

Jeg kikker alltid over sykkelen før jeg tar den ut på tur. Som at blinklys funker, og at alle lysene virker. Dette tar 1 min å gjør!! Pluss at jeg sjekker luft trykket i dekkene regelmessig.

Hvis jeg vet noen har prøvesatt sykkelen min går jeg også alltid over å sjekker at de ikke har skrudd av lysene (mange gjør dette pga de vet ducati har minimalt med batteri)
Dette vet jeg de har en tendens til å gjøre på verkstedene også!

Men alle burde vel ta grunnsjekken på sykkelen før de tar den i bruk. Om ikke hver gang, så hvertfall av og til.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Sjekk av lys går vel under daglig kontroll av sykkel. Jeg gjør dette hver dag før jeg kjører mens jeg tar på meg utstyr, og det sier hvor enkelt det lar seg gjøre. Du er forøvrig ikke alene i å observere sykler uten lys om dagen, og jeg har heller ikke hatt noen suksess når jeg har brukt lyshornet. [-( Sykler blir ekstremt vanskelig å se uten lys, selv midt på dagen.
Ola M
MC: GSX750ES

Post by Ola M »

Jepp, viktig å sjekke dette ofte. Pærene sier aldri ifra når de går. :) En annen ting man må huske å sjekke er at bremselysene tar ved riktig punkt. Spesielt på litt eldre sykler kan korrosjon og fuktighet forskyve innslagspunktet eller forhindre at bremselyset tenner i det hele tatt.
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

Jeg mener å huske dette var en del av kjøreopplæringen. Sikkerhetssjekk før hver kjøretime.

Er det noen grunn til å slutte med det fordi det ikke er noen som henger over skuldra og sier du må?
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Galilee wrote:Jeg mener å huske dette var en del av kjøreopplæringen. Sikkerhetssjekk før hver kjøretime.

Er det noen grunn til å slutte med det fordi det ikke er noen som henger over skuldra og sier du må?
Dette stemmer, men de gjorde det hver gang for å terpe inn at du kunne det;-) Jeg fikk beskjed av kjørelæreren min at dette ikke var nødvendig hver gang. Men framlyset ser jo du om tenner når du sveiver igang dunkkeren. Værre med baklyset... For ikke å snakke om hvor mange som slurver med kontroll av lufttrykk i dekkene.
Har snakket til flere på torget at de har lite luft i dekkene... så får jeg svar. Oi, lenge siden jeg har sjekket det. Mon tro hvor mye jeg skal ha i? :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply