Utdanning/jobb

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
MowZ
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm

Re: Utdanning/jobb

Post by MowZ »

Tok gk elektro, vk1 elektronikk, så allmenn påbygning og fikk generell studiekompetanse, så tok jeg 3mx og 3fy, så startet jeg på Mastergrad på UiO i informatikk (nano og mikroelektronikk) og der er jeg snart ferdig med 2. året.... :D
BMW S1000RR, Simply the best!
Sindruzz
MC: Suzuki GSX 600F
X:Suzuki LS 650 Savage

Post by Sindruzz »

Holder på med siste året på studiespes. nå med programfagene rettslære, næringsøkonomi og IT.

Så i september setter jeg kursen mot Usa for å starte på Phoenix East Aviation via Luftfartsskolen her i Norge for å utdanne meg til flyger.
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Forresten, var det bare å høre hva folk utdanner/jobber som du var ute etter, eller ville du vite litt om hva de forskjellige tingene går ut på også? :)
FV

Post by FV »

Jeg har GK elektro og VK1 elektro, og deretter 2,5 års læretid i industrien. Fagbrevet mitt heter da "Elektromontør Gr. L med fordypning i tekniske anlegg". Slik som jeg jobber i dag så driver jeg med bygging og ombygging av båt og rigg. Går en rotasjon som gir meg ca 30 uker fri i året og har en grunnlønn på 443 000,- + feriepenger; altså en meget kurrant lønn som eletriker. Men dette forutsetter selvsagt ca 20 ukers reising i året, så man må ofre litt for det. Jeg stortrives som eletriker i industrien, da jeg får være med på så mye forskjellig. Teknologien går sinnsykt fort innenfor dette yrket, så man får sjelden tid til å gå lei. Så har jeg vært litt masete opp gjennom tidene, så jeg har fått en del kursing som kan komme godt med i framtiden, + at jeg har fått en del ansvar (går som fast bas og har vært formann på et prosjekt), i en alder av 22 år. Så vi får se hva framtiden vil gi, men om man får en fot innenfor industrien så er mulighetene til å tjene gode penger og stige fort i gradene rimelig stor.
carboy

Post by carboy »

Erik Blodøks wrote:Forresten, var det bare å høre hva folk utdanner/jobber som du var ute etter, eller ville du vite litt om hva de forskjellige tingene går ut på også? :)
Det var godt du spurte om, vil gjerne høre hva utdanningene og jobbene går ut på =D>

FV: Akkurat det der har jeg ikke hørt om, høres egentlig ut som en bra jobb.
-Carboy-
carboy

Post by carboy »

MowZ wrote:Tok gk elektro, vk1 elektronikk, så allmenn påbygning og fikk generell studiekompetanse, så tok jeg 3mx og 3fy, så startet jeg på Mastergrad på UiO i informatikk (nano og mikroelektronikk) og der er jeg snart ferdig med 2. året.... :D
Åssen synes du Påbygg var? siden du har gått elektro kan du kanskje gi meg en grei mening på hva du synes om dette?
-Carboy-
IImilleniumII

Post by IImilleniumII »

LordShaft wrote:Jeg selv har fagbrev som tømrer! Noe som virkelig har hjulpet meg senere i livet. Å få seg ett fagbrev er vel noe av det bedre du kan gjøre, også ta påbygging etterpå.

Etter lærlingtida dro jeg ett år i militæret. Jeg også var positiv til dette, men du kaster vekk ett år om du ikke gjør noe ut av det selv. Tar befalkurs eller prøver å få deg noen sertifikat. Var ett år i marinen, var kanon kommandør på 21. MTB skvadron.

Videre prøvde jeg meg på teknisk fagskole, men mistet fort interessen, da jeg må knipe i ting å gjøre praktiske ting. Ikke sitte på en skolebenk å lære hvordan hele alfabetet faktisk kan bli at F = X

Jeg kom meg inn som brannmann, tok alt av kurs jeg kunne komme over, noe som igjen har vist seg å være gull verdt i senere tid. Nå jobber jeg som Servicetekniker i Tyco Fire & Building solutions products. Her får jeg masse kurs og vedlikehold av kurs jeg allerde har. Driver med service og vedlikehold av alt innen for brann og brannmateriell pluss førstehjelp.

Tjener godt og vil snart få off-shore kurs og da vil jeg ta service og kontroll av anlegg på oljeplattformer osv.
Hvordan syns du vanskelighetsgraden på teknisk fagskole var? Har søkt på dette til høsten.
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

Har tre års utdannelse som maskiningeniør og to år innen marin og undervannsteknikk, dvs jeg har det som på pent kalles en Master of Science, noe tilsvarende siv.ing. Før det var det vidergeående med fordypning innen matte og fysikk, litt kjemi og litt fransk. Og militæret.

Nå jobber jeg som kontorrotte. Driver og designer ting til oljebransjen. Regner, bergner, skriver spesifikasjoner, prosedyrer, følger opp underleverandører, kunder og typisk DNV. Er igrunn veldig kjekt, stortrives med jobben, men jeg ser helt klart at jeg har en ulempe iom at jeg ikke har jobbet i verksted før, men det tar jeg igjen ved å lytte mye og ikke være "verdensmester".

Det jeg har funnet ut som mange fortalte meg men som jeg ikke helt trodde på er at arbeidsmiljø og trivsel på arbeidsplassen betyr MYE!! Mye mer enn man skulle tro, det er ihvertfall min erfaring.
Trond_V
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Post by Trond_V »

IImilleniumII wrote:
LordShaft wrote:Jeg selv har fagbrev som tømrer! Noe som virkelig har hjulpet meg senere i livet. Å få seg ett fagbrev er vel noe av det bedre du kan gjøre, også ta påbygging etterpå.

Etter lærlingtida dro jeg ett år i militæret. Jeg også var positiv til dette, men du kaster vekk ett år om du ikke gjør noe ut av det selv. Tar befalkurs eller prøver å få deg noen sertifikat. Var ett år i marinen, var kanon kommandør på 21. MTB skvadron.

Videre prøvde jeg meg på teknisk fagskole, men mistet fort interessen, da jeg må knipe i ting å gjøre praktiske ting. Ikke sitte på en skolebenk å lære hvordan hele alfabetet faktisk kan bli at F = X

Jeg kom meg inn som brannmann, tok alt av kurs jeg kunne komme over, noe som igjen har vist seg å være gull verdt i senere tid. Nå jobber jeg som Servicetekniker i Tyco Fire & Building solutions products. Her får jeg masse kurs og vedlikehold av kurs jeg allerde har. Driver med service og vedlikehold av alt innen for brann og brannmateriell pluss førstehjelp.

Tjener godt og vil snart få off-shore kurs og da vil jeg ta service og kontroll av anlegg på oljeplattformer osv.

Hvordan syns du vanskelighetsgraden på teknisk fagskole var? Har søkt på dette til høsten.
Kan vel svare på dette, siden jeg er ferdig med fagskolen nå til våren :) Ikke spesielt vanskelig pensum så lenge du gidder å gjøre en liten innsats selv. Leser/regner du ikke, så får du heller ikke gode karakterer ;-)
Må nesten spesifisere at jeg har gått maskinteknikk, og kan ikke si så mye om de andre linjene.
MowZ
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm

Post by MowZ »

carboy wrote:
MowZ wrote:Tok gk elektro, vk1 elektronikk, så allmenn påbygning og fikk generell studiekompetanse, så tok jeg 3mx og 3fy, så startet jeg på Mastergrad på UiO i informatikk (nano og mikroelektronikk) og der er jeg snart ferdig med 2. året.... :D
Åssen synes du Påbygg var? siden du har gått elektro kan du kanskje gi meg en grei mening på hva du synes om dette?
Påbygg var lett, men jeg "sleit" med norsken. Det var så mange timer i uka og det er såååå kjedelig og jeg hadde null interesse for det. Ellers var det null problem og jeg synes naturfag og historie var interessant! Valgte 2MX og 2FY som valgfag, som også jeg synes var intressant. Men det kan jo variere litt fra meg til deg.
BMW S1000RR, Simply the best!
carboy

Post by carboy »

Norsken synes jeg ikke er problem i det hele tatt, heller litt mer med matte da tenker jeg, men godt og høre at det ikke var helt jævlig
-Carboy-
Lord Erik

Post by Lord Erik »

carboy wrote:
Erik Blodøks wrote:Forresten, var det bare å høre hva folk utdanner/jobber som du var ute etter, eller ville du vite litt om hva de forskjellige tingene går ut på også? :)
Det var godt du spurte om, vil gjerne høre hva utdanningene og jobbene går ut på =D>

FV: Akkurat det der har jeg ikke hørt om, høres egentlig ut som en bra jobb.
Da er det noe annet. ;) Jeg vil anta at de fleste vil anbefale det de driver med, og det vil jeg også. Psykologi er et kjempespennende og veldig bredt fag som går innom mange fagområder. Veien til tittelen "psykolog" er lang, minst seks år, men når du er ferdig har du en utdannelse som du kan bruke innen ekstremt mange yrker så du trenger ikke bekymre deg for å "gå lei". Lønnen gjenspeiler selvsagt til dels utdanningen din, men det er ganske avhengig av hvor/hva du jobber som. Private psykologer kan tjene store summer, mens de som jobber i det offentlige tjener som oftest litt mindre.

Som eksempel av noe som psykologer driver med så skrev jeg en oppgave i dag om noe som kalles split-brain pasienter. Dette er folk som har fått skåret over en "bro" av nerver mellom de to hjernehalvdelene som de bruker til å kommunisere til hverandre med. Når de to halvdelene ikke kan kommunisere med hverandre oppstår det artige fenomener ettersom hver halvdel av hjernen styrer en bestemt del av kroppen (motsatt side faktisk), og hver hjernehalvdel har også sine egenskaper.
Hvis disse pasientene leser en bok som de holder med venstre hånden vil de oppleve at de til stadighet legger boken ned, selv om de gjerne syntes boken er veldig interessant. Dette er fordi høyre hjernehalvdel styrer venstre siden av kroppen (dermed også venstre hånd), men det er kun den venstre halvdelen av hjernen som kan lese. Siden den høyre delen av hjernen ikke kan lese ser den heller ikke poenget med å holde boken oppe, og legger den ned.

Personlig syntes jeg slikt er utrolig fascinerende, men dette er selvsagt kun et av de mange områdene som psykologien dekker. Etter endt VGS kan du fint ta et årsstudium i psykologi og se om det er noen for deg. Dette er det svært mange som gjør fordi det kan være nyttig i så godt som alle situasjoner. :)
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

IImilleniumII wrote: Hvordan syns du vanskelighetsgraden på teknisk fagskole var? Har søkt på dette til høsten.
Det var ikke så veldig vannskelig. Litt hard matte. Pløye gjennom relativt vannskelig stoff på veldig kort tid! Men dette går bra om du er veldig konsekvent. Det jeg slet mest med var norsken! Helvetes diktanalyser, Særemne og faens oldemor! Fantes ikke interessangt!
Men det er vel slutt på at du MÅ ha studiekompetanse??
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
carboy

Post by carboy »

Da er det noe annet. ;) Jeg vil anta at de fleste vil anbefale det de driver med, og det vil jeg også. Psykologi er et kjempespennende og veldig bredt fag som går innom mange fagområder. Veien til tittelen "psykolog" er lang, minst seks år, men når du er ferdig har du en utdannelse som du kan bruke innen ekstremt mange yrker så du trenger ikke bekymre deg for å "gå lei". Lønnen gjenspeiler selvsagt til dels utdanningen din, men det er ganske avhengig av hvor/hva du jobber som. Private psykologer kan tjene store summer, mens de som jobber i det offentlige tjener som oftest litt mindre.

Som eksempel av noe som psykologer driver med så skrev jeg en oppgave i dag om noe som kalles split-brain pasienter. Dette er folk som har fått skåret over en "bro" av nerver mellom de to hjernehalvdelene som de bruker til å kommunisere til hverandre med. Når de to halvdelene ikke kan kommunisere med hverandre oppstår det artige fenomener ettersom hver halvdel av hjernen styrer en bestemt del av kroppen (motsatt side faktisk), og hver hjernehalvdel har også sine egenskaper.
Hvis disse pasientene leser en bok som de holder med venstre hånden vil de oppleve at de til stadighet legger boken ned, selv om de gjerne syntes boken er veldig interessant. Dette er fordi høyre hjernehalvdel styrer venstre siden av kroppen (dermed også venstre hånd), men det er kun den venstre halvdelen av hjernen som kan lese. Siden den høyre delen av hjernen ikke kan lese ser den heller ikke poenget med å holde boken oppe, og legger den ned.

Personlig syntes jeg slikt er utrolig fascinerende, men dette er selvsagt kun et av de mange områdene som psykologien dekker. Etter endt VGS kan du fint ta et årsstudium i psykologi og se om det er noen for deg. Dette er det svært mange som gjør fordi det kan være nyttig i så godt som alle situasjoner. :)
Høre innterisant ut, og utrolig ekkelt for de det gjelder, men virker også som et veldig krevende arbeid.
-Carboy-
Trond_V
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Post by Trond_V »

LordShaft wrote:
IImilleniumII wrote: Hvordan syns du vanskelighetsgraden på teknisk fagskole var? Har søkt på dette til høsten.
Det var ikke så veldig vannskelig. Litt hard matte. Pløye gjennom relativt vannskelig stoff på veldig kort tid! Men dette går bra om du er veldig konsekvent. Det jeg slet mest med var norsken! Helvetes diktanalyser, Særemne og faens oldemor! Fantes ikke interessangt!
Men det er vel slutt på at du MÅ ha studiekompetanse??
Neida. trenger ike studiekompetanse for å komme inn på Teknisk Fagskole :) Men norsk første året slipper du ikke unna desverre :roll:
Post Reply