Ladespenning CB500Four
- PerTore
- Posts: 592
- Joined: 07 May 2008 21:26
- MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant - Location: Vestfossen, Øvre Eiker
Ladespenning CB500Four
Har en kompis med en 76mod. CB500Four som lader dårlig. med tenning av var målte vi batterispenning til 12,0V. Såvidt over batterispenning på tomgang/lavt turtall. 12,7 volt ved 4-5000 o/min (med lys etc. avslått). Batteriet er bra (men det tappes selvfølgelig etter litt kjøring). I.o.m at den lader bittelitt, er det vel sannsynligvis laderegulator(?) Sykkeleier mener og ha hørt at ladespenning kan justeres på denne, er det noen som vet dette ??
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!
Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Livet det er Kawa-grønt!
Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Re: Ladespenning CB500Four
ligger på ebay til 100.- lappen , ser ut så den kan justeres med den skruen imidten ja...
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1972-Hon ... 240%3A1318
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1972-Hon ... 240%3A1318
1983 honda vt 750. 1975 kreidler 50 rs. 1977 vespa 50 special. 1994 peugeot 306 1,9 tdi. 2000 suzuki grand vitara 2,0 tdi. 1986 13 fot lohi sport m/50 hk mercury.
Re: Ladespenning CB500Four
Har aldri hørt om justerbare regulatorer selv, men skal ikke si at det ikke fins ... uansett, test statoren også. Koble ifra regulatoren, mål mellom to og to av de tre lederne ut. Skal være mellom 60-80 volt vekselspenning (NB!), men sjekk manualen for nøyaktige tall. Hvis en av viklingene er dårlig vil ladespenningen var omtrent slik du beskriver - tilstede men dårlig.
- PerTore
- Posts: 592
- Joined: 07 May 2008 21:26
- MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant - Location: Vestfossen, Øvre Eiker
Re: Ladespenning CB500Four
Den var visstnok justerbar. Han har prøvd og justere i.h.h.t verkstedhåndbok men fikk ikke opp ladespenning
Hvilket turtall taes denne målingen på?Ola M wrote:uansett, test statoren også. Koble ifra regulatoren, mål mellom to og to av de tre lederne ut. Skal være mellom 60-80 volt vekselspenning (NB!), men sjekk manualen for nøyaktige tall. Hvis en av viklingene er dårlig vil ladespenningen var omtrent slik du beskriver - tilstede men dårlig.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!
Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Livet det er Kawa-grønt!
Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Re: Ladespenning CB500Four
Laderegulator til 100-lappen på ebay har jeg til god å se, men jeg kan jo ha oversett en. Vær obs på fraktpriser fra USA. Den linken i innlegget et par hakk over her er til en likeretter, ikke en laderegulator. Laderegulator ser ut som på bildet her. Om du trenger en annen laderegulator, send meg en PM eller mail, jeg har en ekstra liggende i delekassa mi. Det er fra en 73 modell, men mener at disse er like (sammenlikn med bildet under) Når jeg hadde den på min sykkel ladet den iallefall 13,4 volt på tomgang og 13,7 ved 5000 omdreininger. Byttet den ut kun på grunn av at den som står på nå er penere å se på.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/73-CB500 ... ccessories
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/73-CB500 ... ccessories
- PerTore
- Posts: 592
- Joined: 07 May 2008 21:26
- MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant - Location: Vestfossen, Øvre Eiker
Re: Ladespenning CB500Four
Takker for svar. Ikke umulig vi trenger regulator. Må måle stator først. Har ikke tilfeldigvis "data" på det også?
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!
Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Livet det er Kawa-grønt!
Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Re: Ladespenning CB500Four
dataene veit jeg ikke, men de står nok høyst sannsynlig i verkstedmanualen min. Send meg en epostadresse så kan jeg sende deg hele manualen om du vil.
Re: Ladespenning CB500Four
Sikkert 4-5000. Du trenger ikke holde den der lenge. Bare holde måleren mellom to og to ledere og så ruse motoren og se at volten stiger.PerTore wrote:
Hvilket turtall taes denne målingen på?