"Nybegynner!"

Prat om tung MC.
Post Reply
superelg
Posts: 4
Joined: 16 Apr 2009 15:39
MC: Suzuki gsx600f 95mod.

"Nybegynner!"

Post by superelg »

Heisann!

Etter å ha sittet og lest forum i hele vinter bestemte jeg meg for endelig å lage en bruker til å sosialisere meg litt rundt på forumet.

Tok mc lappen i fjor høst, 3 uker før snøen falt.. så fikk jeg låne en eldre sportster 8xxccm "hugger" til å fise litt rundt med.

Kort fortalt er jeg teknisk tilbakestående men jeg elsker nå alt som har 2hjul eller mer lell!
Har nå handlet meg sykkel en Suzuki gsx600f 1995modell. Dette er jo langt ifra noen racing sykkel men mer en kjapp nok for min del, iallefall for min første sesong :D

Det jeg lurte på er at jeg synes den ligger relativt høyt på rpm i 6'e gir.. når farten er 100kmt. så ligger den på 5000rpm.
Dette er jo hva jeg "synes" men det kan nok godt stemme.. det er jo tross alt nok av rpm å dra den på før "rødsonen" treffes :D

Så dette er normal? det er jo tross alt en 600cm.. er vell litt engstelig da jeg har lyst å dra på noen litt lengre turer i sommer og da skal man ikke se bort ifra det blir en marsj fart på rundt 120kmt hvor da rpm ligger rundt ca 7000rpm.. er det ikk enoe fare for overoppheting el.l? eller er det bare slik MC skal være.. at dem skal ha generelt høyt rpm.. (jeg for det meste kun kjent med bil så jeg har ikke annet å sammenligne med).

Håper på noen formeninger om dette eventuelt utfyllende svar! :D

MVH
-Glenn
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: "Nybegynner!"

Post by MowZ »

Hehe det er normalt. Den drar vel en 12-13 000 rpm eller noe(?) så da er jo toppfarten over 200 km/h. Skulle du liggi på lavere turtall i 100 Km/h ville du hatt en enorm toppfart på det giret og du ville hatt lite effekt og sykkelen ville vært "daff".. I bil har du lavere turtall i 100 men også et mye lavere register, typisk 5-6 000 rpm. Grunnen til at disse små sykkelmotorene har så høyt turtall er at de er laget for mye turtall for å få såpass mye effekt og det har ingen skade av å ligge i 7 000 omdreininger. Detter er NORMALT! Jo mindre motor du har jo mer turtall kan du dra, så en 1000 ccm har litt lavere maksturtall. du trenger ikke å tenke på noe overoppheting eller noe, når du ligger i litt over 100 har du mye luft som kjøler ned!

Håper det hjalp, nå kan du kjøre over 100 uten å bekymre deg ;-)
BMW S1000RR, Simply the best!
superelg
Posts: 4
Joined: 16 Apr 2009 15:39
MC: Suzuki gsx600f 95mod.

Re: "Nybegynner!"

Post by superelg »

Hehe, takk så mye! og takk for en flott forståelig forklaring =D>
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: "Nybegynner!"

Post by MowZ »

:D No problem :D
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: "Nybegynner!"

Post by RH racing »

MowZ wrote:Skulle du liggi på lavere turtall i 100 Km/h ville du hatt en enorm toppfart på det giret og du ville hatt lite effekt og sykkelen ville vært "daff"..
er forsåvidt enig med deg.. men selv om du hadde hatt ett syvende gear på sykkelen ville du ikke nødvendigvis fått høyere toppfart da tyngre gear gir mere motstand. og er ikke sykkelen sterk nok så klarer den ikke dra den helt ut på gearet pga luftmotstand (masse i bevegelse prinsipp) ... men ja.. tankegangen er grei..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: "Nybegynner!"

Post by MowZ »

JA veit da det, men altså hvilke kjøretøy har enormt mye høyere utveksling enn det motoren klarer...... Ellers kunne man jo bare drevet opp og opp og så ville sykkelen gått fortere og fortere. Det hadde vært nice ja. Det er i så fall for å minimere forbruk og øke rullelengde.
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: "Nybegynner!"

Post by RH racing »

så en på nettet som hadde laget variabelt bakdrev på en R sykkel.. husker ikke hva slags sykkel det var, men kun utvides/krympes opptil 8 tenner... mange folk har god fantasi..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: "Nybegynner!"

Post by MowZ »

Ja altså det kunne vært greit å ha tyngere utveksling når man bare dasser over lengere strekning litt fort, men det får være måte på! :D
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
hakrist
Posts: 80
Joined: 12 Jun 2007 20:40
MC: Honda CBR600F 1991 (F2)

Re: "Nybegynner!"

Post by hakrist »

Min Honda CBR 600 F gjør også akkurat helt nøyaktig 5000rpm i 100km/t på 6te giret og 6000rpm i 120km/t
Etterhvert som jeg har lært sykkelen å kjenne så drar jeg mer og mer nytte av disse forholdsverdiene. Det er sjelden jeg bruker speedometeret lengre.
Ved å hele tiden være bevisst på hvilken gir man ligger i (jeg har ingen girindikator på sykkelen min) så er det kun et blikk ned på turtelleren, så vet jeg hvor fort jeg kjører.

Dette fungerer selvfølgelig også motsatt. Om jeg feks plutselig blir usikker på om jeg ligger i 5te eller 6te giret er det bare å se på speedometeret og turtelleren.
Viser den 5000rpm i hundre så kjører jeg på 6te giret. Viser den derimot 5500rpm så ligger jeg i 5te.

600ccm er en turtallsmotor som Mowz sier. Skal jeg gjøre en kjapp forbikjøring girer jeg gjerne ned både 2 og 3 ganger for å få sykkelen opp i turtall.
Det er først over 8-9000rpm det begynner å bli ordentlig med aksellerasjon. Og du verden så gøy det er da 8)
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: "Nybegynner!"

Post by MowZ »

Min har bare 4700 i 100 :D
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
ripsaw
Posts: 37
Joined: 16 Mar 2008 13:24
MC: Yamaha MT-01, 2007 modell. Sølvgrå, som er den raskeste fargen :-)
Location: Vestby

Re: "Nybegynner!"

Post by ripsaw »

MowZ wrote:Min har bare 4700 i 100 :D
2500 her, edda bædda :D
User avatar
Mogens
Posts: 98
Joined: 25 Mar 2008 19:37

Re: "Nybegynner!"

Post by Mogens »

Ha ha :D .

Mogens
_____________________________________________
Positiv hilsen Mogens
kjørte opp 25/6-09 :)
Suzuki GR650 1984 mod.
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: "Nybegynner!"

Post by MowZ »

ripsaw wrote:2500 her, edda bædda
Alt for lite! ;-) Men vi har ikke lik sykkel! (Men ser han har eldre utgave, F2) :D
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
Cursio
Posts: 41
Joined: 18 Apr 2008 18:19
MC: Honda VTR1000F, 2000-modell

Re: "Nybegynner!"

Post by Cursio »

ripsaw wrote:
MowZ wrote:Min har bare 4700 i 100 :D
2500 her, edda bædda :D
Hehe, men det er jo mulig at turtallsmønsteret er en smule annerledes mellom MT01 og cbr / gsx da ;)
Men den momentkurven til den sykkelen er lett å misunne! :D
Kjører en Honda VTR, lever og ånder for V-twin! :)
Post Reply