Lekkasje i Radiator

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
kristianrb
MC: KTM 640 LC4 -03

Lekkasje i Radiator

Post by kristianrb »

Har en KTM 640 LC4 med en lekk kjøleradiator.

Det er ikke noe alvorlig lekkasje, men det "pillrer" litt kjølevæske og litt damprøyk.

Er det noen som vet hvordan man evt. lodder, limer eller tetter slike lekkasjer?

MVH

Kristian
RockeRolf

Re: Lekkasje i Radiator

Post by RockeRolf »

Har du lokalisert lekkasjen nøyaktig?
Noen steder er enklere å lodde enn andre steder på en slik kjøler.
I noen tilfeller bør man vurdere å snakke med et huggeri om ny kjøler. Blir mange ganger det billigste og sikreste i stedet for å fylle på noe lurium som skal tette. Ihvertfall siden vi snakker om en oljekjøler og stoffet nødvendigvis må tilsettes i oljen.

EDIT: Vet ikke hvor jeg fikk oljekjøler i fra. Du snakker jo om vann. Prøv med noe radiatortett som fås kjøpt på bilrekvisitaforretninger. Siden lekkasjen er liten er det bare å prøve. Du blander det direkte på kjølesystemet forholdsmessig ut i fra væskekapasiteten på anlegget. Så det er greit å finne dette frem i instruksjonsboka/på nettet først.
kristianrb

Post by kristianrb »

takker for svar!
Har sån ca. funnet ut hvor det er lekkasje, men det er jo bare å trykksette den i vannbad så finner man vel lekkasjen.
Jeg vurderer å bruke et slik "radiator tett" stoff. Egentlig liker jeg ikke å bruke det siden dette stoffet legger seg overalt i kjølesystemet.. Men jeg tror det er lite som skal til for å tette dette hullet. Så det kan være den enkleste løsningen.

Tilbake til denne loddingen av radiatoren, noen som vet mer om hvordan dette gjøres?
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Var akkurat derfor jeg spurte hvor det var. Er det inni selve kjølerseksjonen kan det være vanskelig pga. rillene.
Er det på sidene, oppe eller nede (der det ikke er riller) er det enklere. Eller i forbindelse med slangetilkoblinger.

For å få en god lodding er nemlig reingjøring viktig. Det må slipes ned til rent metall. Deretter er det bare å bruke et lite bend, varme forsiktig (ut fra godstykkelse) å bruke en enkel tråd å lodde med (AG45 f.eks) om man ikke er proff. Husk flussmiddel.
916

Post by 916 »

Det er ikke riktig at tettemiddelet legger seg "over alt i systemet". Det holder seg flytende i vesken til det finner hullet hvor det kommer i kontakt med luft. Omtrent som blod som koagulerer. Har plukket fra hverandre flere motorer hvor slikt har vært brukt. Er ikke spor av stoffet noe sted.
Jahn S
MC: -99 Suzuki SV650S m/helkåpe

Post by Jahn S »

kristianrb wrote:
Tilbake til denne loddingen av radiatoren, noen som vet mer om hvordan dette gjøres?
Radiatorspesialisten i Trondheim er god på rep. av radiatorer..!!!
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Biltema selger "radiatorsement" eller hva det heter for noe. Meningen er at det skal virke, og jeg har faktisk noe liggende selv, men har aldri turd å bruke det. Du får vurdere om du vil bruke det, og ellers er vel alternativet å levere radiatoren til reparasjon. Det lar seg nok fikse, men kanskje du kan gjøre en liten "nødrep". Prøvd tyggis eller noe annet ? :P
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
icemanx
MC: 1998 Ducati 748 SPS

Post by icemanx »

brukte selv noe som kalles bear leaks på radiator/kjølesystem på bilen min.. det var en boks med no veske og no gørr som man skulle ha i radiatorslange..
jeg hadde gåen topp-pakning slik at bilen brukte endel kjøleveske.. hadde på en slik boks , og vips.. ble helt tett.. ( dem har det på torshov )..
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
kristianrb

Post by kristianrb »

Takk for mye relevant informasjon!

Skal undersøke mer om hvor lekkasjen befinner seg og evt. vurdere da hva som skal gjøres. Enten lodde eller bruke "radiator tett".
Siden dere påpeker at dette stoffet ikke legger seg som et lag overalt i kjølesystemet, kan det hende at det er enkleste løsningen :D

Kristian
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Må innrømme at jeg i min ungdom hadde noen radiatorproblemer med gamle biler. Og min erfaring var at løsninger på boks kunne funke, men radiatorverksted var bedre. Så finner du et slikt verksted i nærheten, så kontakt dem. Så kan du be dem ta en titt. Er det lenger til slikt verksted, så ta det som en tur. Men da må du ta det med ro og etterfylle med væske regelmessig.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Post Reply