Sporty nybegynnersykkel?

Prat om tung MC.
inunf
MC: Ymse

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by inunf »

De beste R-syklene for nybegynnere er vel 400 cc firtakt eller 250 cc totakt. Er vanskelig å finne bra eksemplarer, men er absolutt verdt å prøve.
spiffo
MC: '06 Suzuki GSX-R 600

Post by spiffo »

Juliet wrote:
spiffo wrote:
Juliet wrote:Dette var din første sykkel? Du har ikke opplevd noe som har fått deg til å tenke at dette er litt for mye maskin noen gang?
Nå har jeg bare 600 da. Og det er absolutt ikke for mye maskin, er bare å bruke hue. Sykkelen er jo utrolig lettkjørt også, så jeg syntes det er en veldig bra førstesykkel. Tenkte heller å gå opp til 1000 evnt. neste sesong når jeg har fått noen mil på baken med en 600
Da får jeg håpe han jeg kjenner tar det slik som deg hvis han velger samme type sykkel :)
Hehe. Går sikkert helt fint å starte med 1000 også. Men jeg tror at man får mere ut av å kjøre 600 et par år først. Har prøvd en gsxr 1000 og det er rimelig brutalt i forhold. Føler jeg lærer meg mere å kjøre sykkel enn bare å holde seg fast under akselerasjon rett fram på en 1000
'06 GSX-R 600
quantumduck
MC: Hayabusa

Post by quantumduck »

Juliet wrote:Altså, jeg har ikke så mye kjennskap til sportstourere og r-sykler, men en jeg kjenner ønsker seg det som nybegynnersykkel. Jeg hører andre si at det er fort gjort å bli fartsblind på en r-sykkel og at man har lettere for å bli en aggressiv fører på en slik, enn en med mer oppreist sittestilling. Hva mener dere om å kjøpe seg Ducati, GSXR, R-1, Fireblade og hva de heter alle sammen som første gangs mc? Er det sykler som er like tøffe men med litt mindre agressiv kjørestil som kan være et godt alternativ for en fersk fører? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vet han er glad i fart, og ikke har kjørt mye mc før.

Ps: Dette gjelder ikke samboeren min altså...selv om han også kanskje skal ha sykkel etterhvert.
Det er føreren som er aggressiv, ikke sykkelen. Å kjøpe sportstourer fordi det liksom er lettere å holde seg i skinnet da er bare å lure seg selv. Det man kan gjøre er å kjøpe seg en skikkelig sofasykkel som ikke har kjøreegenskaper i det heletatt, men da blir man bare frustrert. Fartsblindhet kommer primært av at man kjører lenge i høy hastighet, om man ligger klistra nedpå en VFR tank eller en GSXR tank spiller liten rolle tror jeg.

Når det er sagt er en sportstourer rimeligere og mange selskaper vil ikke la førstegangskjøpere forsikre R-sykler en gang.

Har en Suzuki SV1000s selv som jeg er kvalmt fornøyd med, så det blir min anbefaling. Den er ganske sporty, clip-on-styre, tåler mye nedlegg, brukbart bunndrag. Og generelt høres det ut som et godt tips å legge penga i skikkelig kjøreutstyr og ikke i HK-avgift til staten :-)
quantumduck
MC: Hayabusa

Post by quantumduck »

spiffo wrote: Hehe. Går sikkert helt fint å starte med 1000 også. Men jeg tror at man får mere ut av å kjøre 600 et par år først. Har prøvd en gsxr 1000 og det er rimelig brutalt i forhold. Føler jeg lærer meg mere å kjøre sykkel enn bare å holde seg fast under akselerasjon rett fram på en 1000
Enig. Hvis man vil lære å utnytte motoren max, ligge på riktig turtall i riktig gir, mao. kjøre veldig aktivt, kan man sikkert ha mer morro på en 600 den første sesongen. På den annen side er jo en større motor med mer bånndrag enklere å forholde seg til (inntil et visst punkt vel å merke), den drar godt på lave turtall også, men man har nok liten mulighet til å nyte toppeffekten med det første.

Hva med en GSXR 750? Den er både liten nok til å være snill og stor nok til å være slem, og man skiller seg litt ut ...

Ducati har også mange fine sykler som ikke er «helt rå» mht. effekt. f.eks. http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=17099683
stenersen
MC: Yamaha YBR-125 07-mod

Post by stenersen »

LordShaft wrote:VFR'en er forholdsvis stor ja! Så er du alt for liten er ikke dette den beste sykkelen ;-)

Men jeg ser ikke R sykler som noe negativ begynner sykkel. De er så lettstyrt og god å kjøre at det må være ypperlig som begynner sykkel. Men de koster jo litt ekstra i form av forsikring så gjør at mange styrer unna disse som første sykkel ;-)

Kawa er jo kjent for å ha litt mere touring preg i sine R sykler (ikke de nyeste) Kanskje dette er ett godt alternativ?

Eg planlegger å kjøpe tung MC om noen år, kjører førlebig lett MC. Eg tenker på å kanskje kjøpe racing som første sykkel, men du skriver de har dyrere forsikring? Å som de fleste andre så er nok ikke budsjettet mitt så stort når eg skal kjøpe min første tung MC. Er derfor intresert i å vite hvilke sykler som har samme kvaliteter som r-syklene? (med det mener eg sykler som både er spreke og tøffe og se etter)

Noen som har noen sykler de annbefaler som kommer på en totalsum på under 100 000 kr? :-#
Ut i fra finn.no liker eg godt Ducati-R og Honda-VRF... :-k Andre tips?
Teoriprøve A1: Bestått!
Kjøretimer A1: Gjennstår
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

stenersen wrote:Eg planlegger å kjøpe tung MC om noen år, kjører førlebig lett MC. Eg tenker på å kanskje kjøpe racing som første sykkel, men du skriver de har dyrere forsikring? Å som de fleste andre så er nok ikke budsjettet mitt så stort når eg skal kjøpe min første tung MC. Er derfor intresert i å vite hvilke sykler som har samme kvaliteter som r-syklene? (med det mener eg sykler som både er spreke og tøffe og se etter)

Noen som har noen sykler de annbefaler som kommer på en totalsum på under 100 000 kr? :-#
Nå fikk jeg litt deja vu her... :-D
Minner litt om tråden til en som lurte på det samme.
Han hadde ikke lappen enda på lett, jeg ser du kjører. Han skulle ikke ha sykkel før om 4-5 år heller, da...
Image
Image
moonlit

Post by moonlit »

Galilee wrote:Ang. R sykkel som begynnersykkel, så er det noen av disse syklene som kan ha ganske brå effektøkning ved et visst turtall. Dette kan komme overraskende på urutinerte førerer.
Jeg elsker rekkefirere nettopp av den grunn! En kollega av meg tar timer nå og ser på førstegangssykkel, og det jeg sier er at uansett hva han velger som førstegangssykkel så må han få litt kjøreerfaring på egen sykkel før han finner ut hvaslags sykkel han egentlig vil ha... Twin/rekkefirer, R-stilling/oppreist stilling, naken/kåpe etc, og jeg prøver å fortelle objektivt om de forskjellige typene sykkel.

Man kan alltids kjøpe en R-sykkel, chopper eller ducati 996 som førstegangssykkel, men jeg tror alle har godt av å ha en førstegangssykkel som er mer lettkjørt, nøytral og lar en finne ut hvilke egenskaper man liker.
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
stenersen
MC: Yamaha YBR-125 07-mod

Post by stenersen »

Lølle wrote:
stenersen wrote:Eg planlegger å kjøpe tung MC om noen år, kjører førlebig lett MC. Eg tenker på å kanskje kjøpe racing som første sykkel, men du skriver de har dyrere forsikring? Å som de fleste andre så er nok ikke budsjettet mitt så stort når eg skal kjøpe min første tung MC. Er derfor intresert i å vite hvilke sykler som har samme kvaliteter som r-syklene? (med det mener eg sykler som både er spreke og tøffe og se etter)

Nå fikk jeg litt deja vu her... :-D
Minner litt om tråden til en som lurte på det samme.
Han hadde ikke lappen enda på lett, jeg ser du kjører. Han skulle ikke ha sykkel før om 4-5 år heller, da...
Hoho, det var vertfall ikke meg som startet den andre tråden asså :- (om du ikke tok ironien, det var meg, the ducati lover:P)

Eg får lappen på A1 om 2 måneder om eg består oppkjøring, men skrev at eg kjører i desse dager siden eg lerekjører masse og eg måtte få frem at ikke går direkte til tung MC som min første sykkel.
Har lærekjørt ein del, (1800 km)..håper eg består :-# :-k
Teoriprøve A1: Bestått!
Kjøretimer A1: Gjennstår
Lølle

Post by Lølle »

Jeg skjønte både at det var deg og ironien :-)
Image
Image
carboy

Post by carboy »

Til stenersen, bestå lett lappen og kos deg med den, før du tenker på åssen sykkel du skal ha om 4-5år ;-)
-Carboy-
Espen^^
MC: Yamaha Yzf600R Thundercat

Post by Espen^^ »

Eg har ein Thundercat som førstesykkel. fullefekt /andre dyser og eksos og. går godt nok som første tung sykkel ivertfall. veldig lettkjørt er den og.
Tror det er en grei begynnersykkel.
Lølle

Post by Lølle »

Få med en som har hatt lappen lenge nok til å øvingskjøre og ta en runde hos forhandlere.
Ledsageren tar ut bruktsykler til prøvekjøring med prinsen bakpå, under prøvekjøringen kan de bytte plass.
Da får han en følelse av hva som er riktig type sykkel for han, så kan finsøket begynne.
:-)
Image
Image
rerell

Post by rerell »

quantumduck wrote:Det er føreren som er aggressiv, ikke sykkelen.
Jag kör ivf mer "aktivt" på en fokuserad R-cykel än en tourer. Jag kanske är unik i den bemärkelsen, men jag tvivlar egentligen på det. :)
Kriston
MC: Ducati 1198S Corse

Post by Kriston »

Jeg er faktisk ganske lik der.
Er noe med å utnytte de kreftene du har mellom beina, og det er det mye av med en R-sykkel.
tgb1976
MC: Suzuki GSX-R750SRAD 1998, Yamaha YZF R1 2002, Kawasaki 350 S2 1972

Post by tgb1976 »

ZZR600, CBR600F, YZF600 thunderace alle er meget bra begynner sykler pga liten vekt bra bremser og man får kjøpt senke sett til dem.
Post Reply