Hodestilling i sving

Prat om tung MC.
vikingjan
MC: Har akkurat handlet en 92 VFR750F, men har hatt Yamaha FS1DX, DT50M; DT50MX, SUZUKI GP100 og Yamaha RS100. Jeg vet ikke om disse "teller" mot min nåværende .....

Hodestilling i sving

Post by vikingjan »

Hei !

Jeg har akkurat fortsatt min vei mot A-lappen. Hvis jeg ikke blir heftet mye av
lang kø hos Trafikkstasjonen i Sarpsborg bør jeg klare det til 40-årsdagen min ...

Jeg kommer til å ha et tett program fremover og trenger nok "flere råd og mer hjelp"
enn dere kan gi. Jeg slurver litt med å gjenkjenne høyreregel i noen tilfeller,
være konsekvent i å bremse, observere bredt og kjøre uten nøling i rundkjøringer.
Og så var det refleksen med å slå av blinklyset rett "etter bruk" ...

Det jeg kanskje kan få et tips på er få til riktig hodestilling i sving.
Kjørelæreren min ønsker at jeg skal få til å legge hodet over for å
utlikne "feil horisontvinkel".
Jeg lider nok allerede av at jeg ikke flytter blikket langt nok frem.
Vil jeg "tjene" noe i hodeholdningen på å løfte blikket gjennom svingen ?
Finnes det noen råd for å få til en fornuftig "holdning"

Skulle det være noen som har kjørt opp ved Hafslund trafikkstasjon, hadde det
vært artig å vite hvor turen med sensor pleier å gå.

M.v.h.
Ola M
MC: GSX750ES

Re: Hodestilling i sving

Post by Ola M »

En liten mental teknikk som kanskje hjelper er å strekke haka mot horisonten rundt svingen. Ikke så langt, ikke helt bort til den :) og det høres kanskje litt rart ut men det er en veldig konkret ting som kan hjelpe de litt abstrakte blikkvanene. Hodet flater seg litt ut, blikket løfter seg. Ellers i litt lengre og/eller skarpere svinger er det bare å se mot utgangen så snart den synes, hvis du vrir langt nok på hodet føles det naturlig å flate det litt ut.

De andre tingene er det vel mest mengdetrening som hjelper på. Sånne ting som å bremse uten å tenke på hvor hendelen er etc. Det er rart med det, så snart sjåførlæreren eller sensoren er borte fra sykkelen går det mye lettere å gjøre alt riktig i rolig tempo. Det finner du ut selv snart, lykke til!
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

Det er veldig viktig å se både inn og ut av svingen. Hendene følger blikket ditt. Når det gjelder å utligne nedlegget med å snu hodet, så kommer det ganske automatisk og er viktig.
ingen KiM, ingen kos
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Høres ut som om det er mengdetrening det går i. Å skulle se mot utgangen av svinger husker jeg virket veldig unaturlig når jeg tok lappen, men det er lettere når styring av selve sykkelen blir mer automatisk. Fram til da er det bare å være bevisst på å se se godt ut av svingen, og, som Ola sier, strekke haken litt mot horisonten kan hjelpe.

Min erfaring var også at alt dette var lettere å gjøre når kjørelærer var av sykkelen. Blir litt for mye detaljtenking når du har en som sitter bakpå og får betalt for å rette på kjøringen din. ;-)

Angående sensors kjøreruter er vel dette noe som læreren din tar deg gjennom? Sensor har antakeligvis et par faste ruter hvor en av dem blir tilfeldig valgt når du skal kjøre opp.

Lykke til!
hakrist
MC: Honda CBR600F 1991 (F2)

Post by hakrist »

Last ned og les boka "Full Kontroll": http://nmcu.org/gode-r-d-om-motorsykkelkj-ring
Der står det både et og annet bra tips om hodestilling (pluss en hel masse andre bra råd).
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Hakrist var meg i forkjøpet!!! I den boken står det vel strengt talt alt du trenger å vite.. Veldig nyttig liten sak =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Leste akkurat igjennom boken kalt "Full Kontroll" som det ble linket til. Der stod det ufattelig mye bra! Ikke minst var jeg fascinert av alle de dumme forslagene som jeg ser NMCU har måttet sloss med opp gjennom tidene. Blant annet forbud mot å selv skru på sykkelen, forslaget om 100hk grense, "Nullvisjonen" (skremmende) osv... Jeg hadde ikke trodd at MC-førere trengte en interesseorganisasjon før jeg leste det der. :shock:

EDIT: "Skriftlig forsikring om at motorsykkel skal unntas fra framtidige automatiske fartsholdningssystemer." Hva er det snakk om her? Et system som automatisk begrenser farten på bilen din?
hakrist

Post by hakrist »

Hm.. ikke godt å si.
Er sannsynligvis det samme som på trailere feks. aks hastighet 120km/t.

Jeg tenkte først på cruisekontroll, men det kan det vel neppe være snakk om ettersom det finnes på flere sykler.
Last edited by hakrist on 21 Apr 2009 17:06, edited 1 time in total.
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Mm, jeg tenkte først gjennomsnittlig fartskontroll, men det står noe under om at inngripen i en sykkelførers kontroll over sykkel kunne være farlig.
hakrist

Post by hakrist »

Står at inngripen i en sykkelførers gasskontroll kan være farlig, noe som jeg er helt enig i.
Muligheten til riktig gasskontroll (både stort og smått pådrag) er noe av den viktigste kontrollen man har over en sykkel, og er ikke nødvendigvis synonymt med høy fart.
Det er viktig for å holde kontrollen på sykkelen igjennom svinger (litt gasspådrag igjennom svingen holder sykkelen bedre i kontakt med veien og gjør sykkelen lettere å svinge), unnamanøvre, etc....

Jeg gremmes over tanken på at jeg plutselig ikke skulle fått lov til å gi gass bare fordi lovverket hadde satt sperrer på sykkelen. Livsfarlig vil jeg kalle det.
hakrist

Post by hakrist »

vikingjan wrote:Og så var det refleksen med å slå av blinklyset rett "etter bruk" ...
Hehe, dette sleit jeg fryktelig med selv, igjennom alle kjøretimene.
Kom selv fra en verden hvor jeg var vant med bil og at denne skrudde av lysene automatisk. Når
man da i tillegg ikke hører klikkinga fra blinklysene...
Dessuten så hadde jeg så mye annet å konsentrere meg om, så det å tenke på blinklysene var det siste som virret rundt i tankene mine.

Læreren min var fryktelig flink til å påpeke at blinklysene mine stod på.
Titt og ofte når jeg kjørte så strakk han en hånd over skulderen min og pekte ned på instrumentpanelet.
Han sa ingenting, men fortsatte bare å peke helt til jeg skjønte hva det gjalt.
vikingjan
MC: Har akkurat handlet en 92 VFR750F, men har hatt Yamaha FS1DX, DT50M; DT50MX, SUZUKI GP100 og Yamaha RS100. Jeg vet ikke om disse "teller" mot min nåværende .....

Post by vikingjan »

Hei !

Takk til alle !

Jeg kjører ved en trafikkskole som har en tilknytning til "Full kontroll"-boka
og kurs for førerutvikling med sammen navn. Før jeg omtrent kunne få bestilt min første
kjøretime var boka nevnt. Den gir og har gitt meg mange fine innspill.

Ut fra dette synes jeg at det var verdt å spørre dere praktikere om råd.

Og etter å ha studert "hakerådet" ser jeg at det var slett ingen dum teknikk.
Jeg får ikke praktisert det før neste kjøretime, men etter å ha sittet ved pc'en og
lent meg over noen ganger ser jeg at det følger litt naturlig når blikket løftes inn/ut
i svingen.

Etter å ha gjort meg kjent med NMCU, forstår jeg at det er riktig mange tiltak
de har stått for opp gjennom årene.

Jeg tror nok at intensjonen bak mange av forslagene som er stoppet har vært gode,
men akk så lite gjennomtenkte. Det eneste jeg stusset litt på var motstanden mot
at man ikke lenger skulle få kjøre moped på bilførerkort. Jeg har lært mye nytt om trafikken
som "tohjuler" (skylder å nevne at jeg har lettvekterførerkort fra 22 år tilbake).
Jeg trodde derfor at de ville gå med på at det skulle være en egen klasse ... evt.
med en enkel førerprøve.

Igjen takk !

M.v.h.

Jan
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

Henger meg på tipset om og løfte haka. Får du blikket opp og mot utgangen (eller så langt du ser) av svingen, kommer hodevinkelen ganske naturlig også. Blir helt naturlig og holde hodet og blikket vannrett da. Dette er også til stor nytte når du beregner nedleggsvinkel og fart, og du vil oppleve at du får meget gode kurver. Gasskontroll (at du gir litt gass etter styrekommando/nedlegg, og sakte akselrerer igjennom svingen) vil også føles mer naturlig. Har hatt etpar a-ha opplevelser etter sesongstart med dette. La merke til at vinteren hadde fått teknikken til og ruste litt, og blikket hadde lett for og falle ned på sprekker, hull og grus på asfalten. Vingla og kjørte, og hadde lett for og stivne litt i svinger. Tok meg i nakkeskinnet og prøvde og være veldig bevisst på dette (m.a.o back to basic trening). Når jeg kjenner at jeg er iferd med og låse blikket på autovern/grøft, og stivne i (og mot) svinger hører jeg meg selv messe: Se ut av svingen, se ut av svingen. Har funket overaskende bra. Gøy og se at man kan lære seg noe når man er flereogtredve også.

Lykke til videre med lappen!
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Ola M
MC: GSX750ES

Post by Ola M »

Look, push, lean and believe!
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Ola M wrote:Look, push, lean and believe!
*humre* Likte den "believe" delen, syntes den stemmer bra. Har vært i noen uforutsett skarpe svinger der jeg er fast bestemt på at jeg har kommet meg igjennom på troen. :lol:
Post Reply