Dekktrykk
Re: Dekktrykk
hvilket dekk har du!?
Det virker som det er forholdsvis vanlig, utifra det jeg har sett å kjøre 2.2 bar framme og 2.4 bak. Av og til 2.6 bak på større og tyngre sykler.
Hjemmesidene til de forskjellige dekklevrandørene har som regel sånn hurtig meny, der du velger dekktype og sykkelmodell og vips
Det virker som det er forholdsvis vanlig, utifra det jeg har sett å kjøre 2.2 bar framme og 2.4 bak. Av og til 2.6 bak på større og tyngre sykler.
Hjemmesidene til de forskjellige dekklevrandørene har som regel sånn hurtig meny, der du velger dekktype og sykkelmodell og vips

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Dekktrykk
tror det heter Mishelin pilot power \ road 180\17 bak og 120\17 foran
Re: Dekktrykk
http://two-wheels.michelin.com/2w/front ... 4843494d4a
I følge deres hjemmesider er det anbefalt 2.5 både bake og framme
I følge deres hjemmesider er det anbefalt 2.5 både bake og framme

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- erazar
- Posts: 588
- Joined: 25 Jun 2008 15:41
- MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250 - Location: Haugesund
Re: Dekktrykk
Det står også i manualen din at du skal ha 2,5 bar både fremme og bak.
MEN takk for at du oprettet denne tråden, for jeg har ett spørsmål her:
Hva er "værst" av for lite trykk og for mye trykk? jeg snakker da om 0.1 bar her, så det er ikke store forskjellen jeg syns at 2,5 ble litt nervøst og gikk over til 2,6 bak
MEN takk for at du oprettet denne tråden, for jeg har ett spørsmål her:
Hva er "værst" av for lite trykk og for mye trykk? jeg snakker da om 0.1 bar her, så det er ikke store forskjellen jeg syns at 2,5 ble litt nervøst og gikk over til 2,6 bak
Always remember that you are unique, just like everybody else.
Re: Dekktrykk
Det må da være sånn at ved for mye trykk, så får du dårligere "feste" til underlaget, og det motsatte ved for lite. Sikkerhetsmessig må det da være bedre å kjøre med 0,1 for lite ... Kan uansett ikke tenke meg at så lite som 0,1 skal utgjøre alverdenserazar wrote:Det står også i manualen din at du skal ha 2,5 bar både fremme og bak.
MEN takk for at du oprettet denne tråden, for jeg har ett spørsmål her:
Hva er "værst" av for lite trykk og for mye trykk? jeg snakker da om 0.1 bar her, så det er ikke store forskjellen jeg syns at 2,5 ble litt nervøst og gikk over til 2,6 bak

_____________________________________________
Positiv hilsen Mogens
kjørte opp 25/6-09
Suzuki GR650 1984 mod.
Positiv hilsen Mogens
kjørte opp 25/6-09

Suzuki GR650 1984 mod.
- Desmo-Dude
- Posts: 916
- Joined: 28 Jun 2005 00:12
- MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721
Re: Dekktrykk
Hvis man øker trykket i dekket,så skulle vel sykkelen bli mer nærvøs...eller?Jo mere trykk,desto mindre kontaktflate mot underlaget.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Re: Dekktrykk
Med mindre trykk i dekkene vil de vri seg mer, og mønsteret vil deformeres mer. Dette gjør at biken kjennes upresis, og deformeringen lager mer varme i dekket. Dekket slites fortere både pga. større sliteflate og økt varme.
Med mer lufttrykk vil sykkelen bli mer presis, mer stabil i høy hastighet, men den blir også hardere. Hvis man overdriver kan det kjennes ut som at støtdempingen ikke virker som vanlig. Mønsteret i dekket vil deformere seg i mindre grad og dekket ruller kaldere, det drenerer vann bedre, og det skal mer til å få vannplaning. Hvis du kjører med tung sykkel (passasjer, last, eller biken i seg selv er tung) trenger du mer lufttrykk i dekkene. Det samme gjelder hvis du skal kjøre mye, lenge og fort, for eksempel på autobahn.
Personlig foretrekker jeg å kjøre med høyt lufttrykk i dekkene, i området 2,3 til 2,5 foran og 2,6 til 2,9 bak alt etter som. Jeg har en Fazer FZS-600 med 110 foran og 160 bak. Jeg kjører med Pilot Power/2CT. Jeg synes det er bedre med for høyt enn for lavt lufttrykk.
Det er lett å justere trykket, så det er bare å prøve seg frem innenfor fornuftige grenser (dette gjelder både for lufttrykk og kjørestil mens du prøver ut).
Med mer lufttrykk vil sykkelen bli mer presis, mer stabil i høy hastighet, men den blir også hardere. Hvis man overdriver kan det kjennes ut som at støtdempingen ikke virker som vanlig. Mønsteret i dekket vil deformere seg i mindre grad og dekket ruller kaldere, det drenerer vann bedre, og det skal mer til å få vannplaning. Hvis du kjører med tung sykkel (passasjer, last, eller biken i seg selv er tung) trenger du mer lufttrykk i dekkene. Det samme gjelder hvis du skal kjøre mye, lenge og fort, for eksempel på autobahn.
Personlig foretrekker jeg å kjøre med høyt lufttrykk i dekkene, i området 2,3 til 2,5 foran og 2,6 til 2,9 bak alt etter som. Jeg har en Fazer FZS-600 med 110 foran og 160 bak. Jeg kjører med Pilot Power/2CT. Jeg synes det er bedre med for høyt enn for lavt lufttrykk.
Det er lett å justere trykket, så det er bare å prøve seg frem innenfor fornuftige grenser (dette gjelder både for lufttrykk og kjørestil mens du prøver ut).
il4
- erazar
- Posts: 588
- Joined: 25 Jun 2008 15:41
- MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250 - Location: Haugesund
Re: Dekktrykk
I utganspunktet tenkte jeg også at mere trykk = mindre kontaktflate og senket trykket i dekkene, men dette gjorde det verre og jeg økte dermed trykket ørlite.. Det er sikkert bare smak og behag men jeg føler det sitter bedre nå.
Always remember that you are unique, just like everybody else.
Re: Dekktrykk
I grunnen greit å lære litt om dette her. Kanskje jeg skulle sjekke trykket og prøve ut litt ...
_____________________________________________
Positiv hilsen Mogens
kjørte opp 25/6-09
Suzuki GR650 1984 mod.
Positiv hilsen Mogens
kjørte opp 25/6-09

Suzuki GR650 1984 mod.
Re: Dekktrykk
Ihht Owners Manual skal sykkelen din ha 2.5 bar foran og bak. Om du senker trykket øker temperaturen. Det vil føre til mer grep/slitasje. Hever du trykket vil dekkene gå kalde. Da får du mindre grep/slitasje.
Jeg pleier å gå ned litt på trykket om våren når veiene er kalde og sleipe. Sannsynligvis hjelper det bare på psyken.
Jeg pleier å gå ned litt på trykket om våren når veiene er kalde og sleipe. Sannsynligvis hjelper det bare på psyken.
Get your knee down and prey!
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Re: Dekktrykk
På tørt føre vil gode dekk ha godt nok feste selv ved høyt trykk for de fleste. Selvsagt forhindrer ikke det meg og andre å optimalisere trykket iht til planlagt kjøring. Den virkelig store forskjellen med dagens "mønstrede" sportsdekk er feste på regn. Jo mer trykk jo mer feste. Føler du at du virkelig har behov for å optimalisere festet på vått skal du ha maks påstemplet trykk i dekkene. Årsaken er at med liten kotaktflate får du også tilsvarende høyere trykk mot underlaget. Dette presser unna vann. Drenering gjennom mønster er en ren illusjon på dagens sportsdekk.
Re: Dekktrykk
Interessant betraktning. Jeg ville gått for lavere trykk på vått for å oppnå høyest mulig temperatur. Det er tross alt den mekaniske friksjonen som er viktigst også på vått. Drenering/presse unna vann er ikke så problematisk, hvis du da ikke snakker om stående vann og hastigheter over 200km/t. Innen RR er det vanlig å bruke så lavt trykk som mulig på regndekk, uten at mønsteret kolapser.
I tillegg til å øke temperaturen vil lavt trykk også gjøre kontaktflaten større. Og stor kontaktflate er alltid en fordel, selfølgelig under forutsetning av at dekket ikke planer på vannet.
I tillegg til å øke temperaturen vil lavt trykk også gjøre kontaktflaten større. Og stor kontaktflate er alltid en fordel, selfølgelig under forutsetning av at dekket ikke planer på vannet.
Get your knee down and prey!
Re: Dekktrykk
i dag prøvde jeg å kjøre 2.4 foran og 2.6 bak på min, merket ikke noe forskjell igrunn!
tror jeg skal kjøre litt med samme trykket i morra også sleppe ut igjen til 2.2 foran og 2.4 bak (anbefalt i brukerhåndboken) å se om jeg merker forskjell da...

tror jeg skal kjøre litt med samme trykket i morra også sleppe ut igjen til 2.2 foran og 2.4 bak (anbefalt i brukerhåndboken) å se om jeg merker forskjell da...
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Galilee
- Posts: 939
- Joined: 16 Oct 2006 21:24
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
- Location: Horten
Re: Dekktrykk
Dekktrykkmålere på bensinstasjoner er ganske unøyaktige. Og de viser ofte forskjellig verdi når man går opp til et visst trykk fra når man går NED til samme trykket.
Hvis man skal eksperimentere med dekktrykk så er det best å kjøpe sin egen måler sånn at sammenligningsgrunnlaget er det samme hele tiden.
Hvis man skal eksperimentere med dekktrykk så er det best å kjøpe sin egen måler sånn at sammenligningsgrunnlaget er det samme hele tiden.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson