Slitedeler må byttes på thundercat!

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
lintho
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod

Slitedeler må byttes på thundercat!

Post by lintho »

Ok, nå må jeg til med litt vedlikeholdsarbeid her gitt!

Jeg tror bremseskivene forran begynner å bli litt slitt. I tillegg svetter forgaffelen en del olje, så dette må vel også gjøres noe med. Teknisk sett er jeg svært idiot på mc enda, så kanskje noen kunne sett på hva som bør\må gjøres?

Er det noen her inne på forumet i trondheimsområdet som kunne tenkt seg å gjøre denne jobben? Jeg kjøper deler selv om nødvendig.
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Re: Slitedeler må byttes på thundercat!

Post by maelling »

Du kan jo uansett skaffe deler. Du trenger da et par bremseskiver og noen dempertetninger eller hva det kalles. Disse dempertetningene har jeg handlet før til en annen sykkel, og det kostet 130+ kr omtrent. Skiver vet jeg ikke hva koster, men det er vel noen steder på nettet hvor man kan få tak i slikt. Skiver er vel enkelt å bytte, men du må vel av med demper og slikt for å bytte tetningene i dempern. Sånt har jeg ikke gjort selv, men kjenner man noen, så går det vel som smurt : )
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

vel.. vansklig å si hva som er lett og vansklig for jeg vet jo ikke hva du klarer.. men å bytte disse tetningene er ikke så vansklig jobb.. men samtidig bør du jo da skifte oljen i gafflene...

bremse skiver er enkel jobb og bytte. er bare rett frem skru jobb.. men disse koster en del...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
lintho

Post by lintho »

Lurer på om ride trondheim kun snakket om bremseklossene nå jeg. Er ikke HELT sikker. Hvordan ser jeg om bremseskivene er slitt? Bremseklossene tror jeg bør byttes værtfall. Som sagt, heldigvis er jeg en jævel på mekaniske greier når det kommer til mc! ;)
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

Bremseskiver har et minimumsmål på tykkelse. Dette står ofte innprentet i bremseskiva, og i verkstedhåndboken. Se også på bremseflatene på bremseskiva, se etter ujavn tykkelse, og spor
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
StenR

Post by StenR »

Er du student i bartebyen? Titt innom http://org.ntnu.no/smck/ . Stikk innom en klubbkveld, så får du tips og råd. Plenty av folk som kan hjelpe/lære deg å bytte det du skal.
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Se etter slitasjemerkene på klossene dine. Kikk inn fra en vinkel hvor du ser klossen, og se om den har nådd merket. Ser de supertynne ut, og det nesten bare er en stålplate mot skive, så er det på høy tid å bytte. De er enkle å bytte, og heller ikke så dyre. Egentlig er det bare å bytte uansett, for du får mye mer behagelige bremser med nye klosser. Mer finfølighet, og blir kvitt eventuelle pipelyder som gamle klosser ofte lager når de er harde som stein.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
lintho

Post by lintho »

StenR wrote:Er du student i bartebyen? Titt innom http://org.ntnu.no/smck/ . Stikk innom en klubbkveld, så får du tips og råd. Plenty av folk som kan hjelpe/lære deg å bytte det du skal.
Ah, tusen takk :)
lintho

Post by lintho »

tHaWuLf wrote:Se etter slitasjemerkene på klossene dine. Kikk inn fra en vinkel hvor du ser klossen, og se om den har nådd merket. Ser de supertynne ut, og det nesten bare er en stålplate mot skive, så er det på høy tid å bytte. De er enkle å bytte, og heller ikke så dyre. Egentlig er det bare å bytte uansett, for du får mye mer behagelige bremser med nye klosser. Mer finfølighet, og blir kvitt eventuelle pipelyder som gamle klosser ofte lager når de er harde som stein.
http://www.biltema.no/carparts/carpart_ ... mId=138114

Er dette godt nok?
RH racing

Post by RH racing »

disse biltema klossene.. vil si det sånn.. greie nok til pen by kjøring. men jeg ville selv ikke stolt på dem ved hardere kjøring + kanskje en eller flere nødbrems... men har selv aldri prøvd dem på sykkel... men stoler da heller på orginalt eller bedre merker...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

knetrom

Post by knetrom »

Har ikke tidenes beste erfaring med Biltemas bremsedeler (riktignok på bil), så jeg hadde kjøpt noe originalt eller tilsvarende.

Er det ikke sånn at om du bytter skivene, så skal du bytte klossene og? :-k Mens du kan bytte bare klossene uten å bytte skivene, litt usikker nå.. For å måle tykkelsen på skivene bruker du et skyvelær, om du ikke har og trenger til "engangsbruk" er disse OK http://www.biltema.no/products/product. ... emId=79587
RH racing

Post by RH racing »

jo..når skivene byttes skal klossene og byttes.. dette pga skjevt slitte klosser vil ødelegge skivene.

lintho

Post by lintho »

Men det er vel svært skjeldent at skivene faktisk må byttes? Tipper jeg kun trenger å bytte klossene :) Skal forhøre meg med Ride Trondheim i morgen
RH racing

Post by RH racing »

du trenger bare se på/ta på skivene dine.. da kjenner du om di er slitt eller ikke.. er sjeldent.. men det skjer.. kommer ann på åssn du bruker sykkelen..

Post Reply