Reklamasjonsrett på kjøreutstyr

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
Lord Erik

Reklamasjonsrett på kjøreutstyr

Post by Lord Erik »

Hei,

Så godt som alt utstyret jeg kjøpte hos Kårbø sport nå i fjor sommer har hatt en eller annen defekt i løpet av det lille året som har gått siden jeg fikk lappen. Er det noen som har peiling på hvilke rettigheter jeg har i denne sammenhengen?

Det er ikke de store defektene det er snakk om, men glidelåsen på jakken vil blant annet ikke lukke seg uten innerforet, den ene hansken revnet når jeg tok den på, og den ene hjelmen har begynt å rakne i en søm... Needless to say så er jeg skeptisk til å bruke resten av utstyret jeg ble solgt når det begynner å falle fra hverandre av vanlig bruk. Jeg hadde forventet at det tåler bruk hvis det skal beskytte meg i det jeg sklir bortover asfalten etter en overmodig sving.

Det ble kjøpt med en 30% rabatt som jeg fikk gjennom Max Trafikkskole hvor jeg tok lappen, og jeg mener å huske at de ikke lenger selger det utstyret jeg har (heldigvis). Jeg er ikke interessert i nytt utstyr av samme modell, men det hadde vært kjekt å få pengene tilbake...

Noen som har peiling på om jeg har noe å fare med her?

På forhånd tusen takk for svar (som alltid)! ;)
Trond_V
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Reklamasjonsrett på kjøreutstyr

Post by Trond_V »

Jeg hadde tatt alt sammen med inn til de, og vist de hva som er ødelagt.
Mitt inntrykk av de, er at de ikke er spesielt vanskelige å ha med å gjøre. Så tipper det ordner seg på en minnelig måte for deg :)
Men hvorfor har du ikke tatt med hansker, hjelm etc me en gang du oppdaget defektene? Viss det er lenge siden ting har blitt ødelagt da, vel og merke :)
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Trond_V wrote:Jeg hadde tatt alt sammen med inn til de, og vist de hva som er ødelagt.
Mitt inntrykk av de, er at de ikke er spesielt vanskelige å ha med å gjøre. Så tipper det ordner seg på en minnelig måte for deg :)
Men hvorfor har du ikke tatt med hansker, hjelm etc me en gang du oppdaget defektene? Viss det er lenge siden ting har blitt ødelagt da, vel og merke :)
Har skjedd ila siste måneden. Jakken var forsåvidt slik, har bare ikke merket det før jeg har tatt ut foret for da er ikke problemet der. Jeg pleier uansett å bruke en annen jakke, så den bryr jeg meg ikke så mye med. Litt kjedeligere med hjelmen som jeg oppdaget i dag.

Ja, har inntrykket av at de er ganske hyggelige folk, er bare litt usikker på om jeg har noen sak her i det hele tatt. Som sagt er det jo ikke alvorlige feil, men småfeil som har gjort meg skeptisk til alt utstyret. :)
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

Det avhenger nok litt av butikken og leverandører hvordan de løser det. Normalt sett er de jo i sin fulle rett til å utbedre problemet før de må bytte det, men noen leverandører velger å bytte varer som er defekt med en gang. Men si at det skjedde nylig og ikke at du har gått rundt med det lenge. Jeg tviler nok sterkt på at du får pengene igjen! Hvis du får mulighet til å kjøpe nytt utstyr for beløpet du betalte for det andre ville jeg bare bukket og sagt ja takk.
ingen KiM, ingen kos
Hvar83
MC: Ingen enda.
Snart som mulig: Buell
Ønske: Bobber prosjekt

Post by Hvar83 »

Når man først har postet på et åpent forum at utstyret har vært slik en stund, så bør man ikke si til leverandør at det har skjedd nylig.

Ellers så gjelder jo forbrukerkjøpsloven her som ellers, noe som gjør at man har 5 års reklamasjonsrett. Dessuten så kan det være greit å undersøke garantibetingelsene til produktet/leverandør.
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

Var ikke ment som om at han skulle lyge. Men veldig mange blir usikre når personen hos forhandler står der og spør masse spørsmål. Hvis han da sier at "jeg har ikke hatt ute foret før, så vet ikke hvor lenge det har vært sånn" vil du få en annen respons enn hvis du sier "jeg merket det for fem dager siden når jeg tok ut foret".
ingen KiM, ingen kos
Hvar83

Post by Hvar83 »

Da henger jeg med :D
Uansett, så er jo dette en klar reklamasjon, og leverandør har 3 forsøk tror jeg på å rette feilen. Men hvis det er kjent kvalitetsproblem med produktet så er det vel best for alle parter at man får pengene igjen, småfeil eller ikke.
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Vi får se hva de sier. Jeg tenkte jeg skulle se om jeg får tid til å dra opp der ila uken. De er ikke åpent så lenge om dagene, og jeg sitter mye på lesesalen. :)
Hvar83

Post by Hvar83 »

God unnskyldning for å slippe lesesalen spør du meg :)

Ville i hvertfall i forkant undersøkt om jeg fant garantibetingelsene til leverandør av utstyret.
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Hvis jeg først skal ta meg fri fra lesingen så ville jeg kjørt en gøyere tur enn til Kårbø med klær. ;) Garantiene skal være i skapet mitt. Jeg var hovedsaklig usikker på om jeg fremdeles hadde alle rettigheter på garantien når jeg hadde fått dem med avslag, samt at jeg vet at de ikke selger det ene merket lenger.
Hvar83

Post by Hvar83 »

Avslag i pris eller at de ikke selger det merket lenger skal ikke ha noe å si. De har solgt deg et produkt, og er uansett forpliktet i henhold til forbrukerkjøpsloven. De er vel også ansvarlig for garantien som leverandøren stiller for produktet sitt, det siste der ble jeg litt usikker på, da en del overlater det ansvaret til importør/selve fabrikken, men jeg mener at det fortsatt er den som har solgt produktet som er ansvarlig ovenfor deg som kunde.

Det her burde jeg egentlig kunne da jeg har jobbet med i 2 år, men utrolig hva et år med andre ting kan fortrenge.
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Du har kjøpt av butikken og skal forholde deg til butikken.
Butikken får ta saken med importør el.
Image
Image
Svennis
MC: 2007 Harley Davidson VRSCDX Night Rod Special. Kess tech effektannlegg, ellers ganske original (Ennå:-))
2015 Street Glide Special

Post by Svennis »

Man har jo reklamasjonsrett på utstyr. Med tanke på at dette er sikkerhetsutstyr så er det ennå viktigere.

Jeg hadde en Spyke dress som et par sømmer løsnet på, samt at skinnet på armen sprakk opp. Ble da bekymret for hvordan sømmene ville holde i en eventuelt kræsj. Tok med meg dressen opp til Motorport igjen og de byttet ut dressen for meg.
No pain, no gain... Mind over body!!

Harley Davidson Street Glide Special
Harley Davidson Night Rod S
KTM Duke 690 (Solgt)
Honda VTR 1000F (Solgt)
Kawasaki Z750 2004 (Solgt)
Honda CBR 900RR (Solgt)
Post Reply