Bytte stemepelringer da sykkel er ferdig innkjørt?

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
Solberg
Posts: 78
Joined: 08 Aug 2005 17:38
Location: Tromsø

Bytte stemepelringer da sykkel er ferdig innkjørt?

Post by Solberg »

Hei.

Har kjøpt fulleffekt sylinderkit til min Honda NSR fra mc1 england. For øyeblikket er jeg nesten ferdig med innkjøringen av sylinder og stempel, har hørt noen nevnt at det er lurt å bytte stempelringene da man har kjørt inn, å noen sier at det ikke er vits i det hele tatt.

Noen som kan si med sikkerhet at det er lurt å bytte da man har kjørt inn, eller ikke bry seg i det hele tatt?

Casen er at jeg akkurat har bestilt meg ny stempelringer, men kanskje jeg returnere de på angreretten vist det viser seg at jeg ikke trenger å bytte de.
User avatar
aagefs
Posts: 74
Joined: 20 Apr 2009 17:17
MC: Suzuki GN 125

Re: Bytte stemepelringer da sykkel er ferdig innkjørt?

Post by aagefs »

Hva har selger informert om da? Aldri hørt om at man bør gjøre det jeg for min del.
Image
Solberg
Posts: 78
Joined: 08 Aug 2005 17:38
Location: Tromsø

Re: Bytte stemepelringer da sykkel er ferdig innkjørt?

Post by Solberg »

Har ikke fått svar fra selger enda, angående dette.

Men har noen par mopedkompiser som snakket om at det kunne vært lurt å byttet de ringene ved innkjøring.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Bytte stemepelringer da sykkel er ferdig innkjørt?

Post by inunf »

Byttet du stempelringene når du byttet stempel? Det er vel strengt tatt stempelringene som skal kjøres inn, så å bytte dem etter innkjøringen gir ingen mening.
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Bytte stemepelringer da sykkel er ferdig innkjørt?

Post by Guinss »

som inunf skriver, det er stempelringene man faktisk kjører inn, så om man bytter dem må man kjøre inn på nytt. :-k
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Bytte stemepelringer da sykkel er ferdig innkjørt?

Post by knetrom »

Det fins en teori om at når man kjører inn en ny motor, skal man la den oppnå arbeidstemperatur, og så kjøre den hardt inn i så og så mange mil, og deretter bytte stempelringer og kjøre ringene inn vanlig. Det man skal oppnå da er at selve stemplene passer bedre til sylinderveggene, så man unngår tap av kompresjon. Husker det var litt krangling om dette på internett for noen år siden, husker ikke hvem som vant. Uansett kan det være det de mopedfolkene viser til.
Solberg
Posts: 78
Joined: 08 Aug 2005 17:38
Location: Tromsø

Re: Bytte stemepelringer da sykkel er ferdig innkjørt?

Post by Solberg »

inunf wrote:Byttet du stempelringene når du byttet stempel? Det er vel strengt tatt stempelringene som skal kjøres inn, så å bytte dem etter innkjøringen gir ingen mening.
Ja, byttet stempelringene da jeg kjørte inn. Får vente å se hva jeg får av svar fra mc1.
Post Reply