Oljelekasje på XT 600
Oljelekasje på XT 600
Etter at vi byttet olje og filter på XT'en så har den begynt å lekke fra dekselet over oljefilteret. Kjøpte ny O-ring, byttet den og fylte på mer olje. Det lekker fortsatt. Jeg har tightet til så mye som jeg synes er forsvarlig. Hva skal jeg gjøre? Sykkelen er fra 2002, og har såvidt bikket 8000 km. Den SKAL da ikke lekke!?!
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Re: Oljelekasje på XT 600
Kjenner ikke XT så jeg lurer da på hva slags deksel og hva den o-ringen tetter.inunf wrote:Etter at vi byttet olje og filter på XT'en så har den begynt å lekke fra dekselet over oljefilteret. Kjøpte ny O-ring, byttet den og fylte på mer olje. Det lekker fortsatt. Jeg har tightet til så mye som jeg synes er forsvarlig. Hva skal jeg gjøre? Sykkelen er fra 2002, og har såvidt bikket 8000 km. Den SKAL da ikke lekke!?!
På min Honda sitter oljefilter i blokka så der er det ingen deksler å finne.
Edit: det lysner. XT har s.k. "internt" oljefilter, ikke?
Ville tatt av deksel og sjekket for møkk og riper. Finner du riper vil sikkert pakningssement kunne hjelpe deg. Altså sånn høytemperatur silkionguffe.
Ville også være veldig forsiktig med å dra til mye. Det kan like fort bli årsaken til lekasje som å forhndre det. Dersom dette er standard 5mm bolter inn i alublokk tror jeg de skal ha et sted mellom 20 og 30N, ikke mye mao.
Re: Oljelekasje på XT 600
Enig med "Babelfisken" i at en ikke må dra for mye til på skruene. Lokket vil da kunne dras skeivt og en får det ikke tett. Dersom O-ringen ligger riktig i sporet og flatene er rene og fine uten riper er jeg redd for at dekselet kan ha dratt seg.Babelfisken wrote: Ville også være veldig forsiktig med å dra til mye. Det kan like fort bli årsaken til lekkasje som å forhindre det. Dersom dette er standard 5mm bolter inn i alublokk tror jeg de skal ha et sted mellom 20 og 30N, ikke mye mao.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Re: Oljelekasje på XT 600
Skruene på lokket skal bare dras til med 10nm... nesten ingenting det...
Re: Oljelekasje på XT 600
Riktig detOsmund wrote:Skruene på lokket skal bare dras til med 10nm... nesten ingenting det...
Sjekk og lufteskruen på toppen av dekselet, er veldig lett å ødelegge gjengene og da lekker det litt
Babelfisken: Hvis du ikke har peiling, så er det bare tull å skrive svar på tekniske spørsmål, 20-30 nm



Vespa PX200E "Lusso"
'99 HD FLHRCI "Beistet"
'05 KTM 640 ADV "Fatman"