Oljelekasje på XT 600

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
inunf
Posts: 4921
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Oljelekasje på XT 600

Post by inunf »

Etter at vi byttet olje og filter på XT'en så har den begynt å lekke fra dekselet over oljefilteret. Kjøpte ny O-ring, byttet den og fylte på mer olje. Det lekker fortsatt. Jeg har tightet til så mye som jeg synes er forsvarlig. Hva skal jeg gjøre? Sykkelen er fra 2002, og har såvidt bikket 8000 km. Den SKAL da ikke lekke!?!
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Oljelekasje på XT 600

Post by Babelfisken »

inunf wrote:Etter at vi byttet olje og filter på XT'en så har den begynt å lekke fra dekselet over oljefilteret. Kjøpte ny O-ring, byttet den og fylte på mer olje. Det lekker fortsatt. Jeg har tightet til så mye som jeg synes er forsvarlig. Hva skal jeg gjøre? Sykkelen er fra 2002, og har såvidt bikket 8000 km. Den SKAL da ikke lekke!?!
Kjenner ikke XT så jeg lurer da på hva slags deksel og hva den o-ringen tetter.
På min Honda sitter oljefilter i blokka så der er det ingen deksler å finne.
Edit: det lysner. XT har s.k. "internt" oljefilter, ikke?
Ville tatt av deksel og sjekket for møkk og riper. Finner du riper vil sikkert pakningssement kunne hjelpe deg. Altså sånn høytemperatur silkionguffe.
Ville også være veldig forsiktig med å dra til mye. Det kan like fort bli årsaken til lekasje som å forhndre det. Dersom dette er standard 5mm bolter inn i alublokk tror jeg de skal ha et sted mellom 20 og 30N, ikke mye mao.
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Oljelekasje på XT 600

Post by Tvinitla »

Babelfisken wrote: Ville også være veldig forsiktig med å dra til mye. Det kan like fort bli årsaken til lekkasje som å forhindre det. Dersom dette er standard 5mm bolter inn i alublokk tror jeg de skal ha et sted mellom 20 og 30N, ikke mye mao.
Enig med "Babelfisken" i at en ikke må dra for mye til på skruene. Lokket vil da kunne dras skeivt og en får det ikke tett. Dersom O-ringen ligger riktig i sporet og flatene er rene og fine uten riper er jeg redd for at dekselet kan ha dratt seg.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Osmund
Posts: 12
Joined: 30 Nov 2006 22:05
Location: Ã…lesund

Re: Oljelekasje på XT 600

Post by Osmund »

Skruene på lokket skal bare dras til med 10nm... nesten ingenting det...
User avatar
Wibbo
Posts: 131
Joined: 15 Mar 2007 21:37
Location: Stavanger

Re: Oljelekasje på XT 600

Post by Wibbo »

Osmund wrote:Skruene på lokket skal bare dras til med 10nm... nesten ingenting det...
Riktig det
Sjekk og lufteskruen på toppen av dekselet, er veldig lett å ødelegge gjengene og da lekker det litt

Babelfisken: Hvis du ikke har peiling, så er det bare tull å skrive svar på tekniske spørsmål, 20-30 nm :shock: Dobbelt eller tredobbel moment er oppskrift på en dyr reparasjon :roll:
Image
Vespa PX200E "Lusso"
'99 HD FLHRCI "Beistet"
'05 KTM 640 ADV "Fatman"
Post Reply