Startproblem på FZ6

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Dagi
MC: Yamaha FZ6 (98hk)

Startproblem på FZ6

Post by Dagi »

Skulle klargjøre sykkelen for våren. Var litt kjapp i svingene når jeg koblet på batteriet og koblet det på med feil pol først (- først)
Får ikke starta sykkelen nå. :-k Batteriet har nok strøm og har vært ladet i vinter. Når jeg vrir om tenninga ser alt normalt ut, men når jeg trykker på "ignition" så hører jeg bare en stygg skurrelyd (elektronisk)

Noen som har vært borti lignende eller vet om noe måte å fikse dette på?

(ja jeg har prøvd å frakoble polene, for deretter å koble i riktig rekkefølge med + først og deretter -. Desv. samme resultat :-s )
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Re: Startproblem på FZ6

Post by tshansen »

Jeg har selv koblet batteriet på denne måten uten at jeg tenkte meg om, men ikke fått dette problemet som du beskriver.

Du er sikkert på at batteriet er fullladet? Og at det fungerer? Jeg selv trodde jeg hadde fullladet batteri og når jeg skulle starte så kom det bare skrapelyder. Det var rett og slett ikke nok strøm, selv om alt virket helt normalt når jeg vred om nøkkelen.

Har du vedlikeholdlader? Jeg ville prøvd å toppladet det en gang til, eller målt om det har nok strøm på andre måter for så å prøvd igjen.

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Hører du bare en stygg skurrelyd, er det noe med elektronikken som har slått seg vrang. Jeg tror jeg har hørt en lignende lyd selv ved ulike sammenhenger (typisk om spenningen på batteriet er for lav. Er det for lite sprut i batteriet når det kommer til strøm, kan det hende at startmotoren knurrer) og tror jeg vet hva du mener . Kan du finne ut om du hører et "klikk" i startreleet ? Det er det viktigste, for da skal releet slå inn og batteriet pumpe strøm til startmotoren.

Men, feilen du har gjort høres ikke så veldig alvorlig ut. Jeg ville sjekket batteriet en gang til for å være HELT sikker på om det virkelig greier å gi nok strøm til å dra rundt startmotoren. Det kan jo tenkes at batteriet er ladet i filler i løpet av vinteren, eller bare tatt kvelden. Sjekk i allefall batteriet en gang til før du sjekker sykkelen : ) Er batteriet i orden, og den greier å starte en annen sykkel f.eks, ville jeg hørt etter klikk i startreleet. Hører du ikke noe klikk, ville jeg prøvd å finne ut om det er elektronikkfeil eller noe feil med releet. I siste fall kortslutter du startreleet for å konstatere at det ikke slår inn, og er det elektronikkfeil er det noe mer alvorlig galt. Men, da reklamerer du. Prøv litt eliminasjonsmetode. Men, har du garanti på sykkelen din, eller den er yngre enn 5 år, reklamerer du før du går til verks på egen hånd : )
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
StenR

Post by StenR »

Helt enig! At eiere roter med pluss og minus på batteriet er noe det tas høyde for når de konsturerer sykkelen. Lad batteriet, sjekk sikringer og monter det rette veien.
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Dagi wrote:Skulle klargjøre sykkelen for våren. Var litt kjapp i svingene når jeg koblet på batteriet og koblet det på med feil pol først (- først)
Får ikke starta sykkelen nå. :-k Batteriet har nok strøm og har vært ladet i vinter. Når jeg vrir om tenninga ser alt normalt ut, men når jeg trykker på "ignition" så hører jeg bare en stygg skurrelyd (elektronisk)

Noen som har vært borti lignende eller vet om noe måte å fikse dette på?

(ja jeg har prøvd å frakoble polene, for deretter å koble i riktig rekkefølge med + først og deretter -. Desv. samme resultat :-s )
Når regelen er å sette på + polen først er nok det mest av praktiske hensyn. Setter man på minus først er praktisk talt alle bare metalldeler på sykkelen jordet. Da er det ikke gunstig å vimse rundt med en løs + pol og verktøy som ikke er isolert. Toucher + polen eller verktøy du skrur med borti bart metall risikerer du skader på metallbiten, batteriet og polen smelter.
Jeg ville som de andre sjekket batteriet først.
Dagi
MC: Yamaha FZ6 (98hk)

Post by Dagi »

Har fulladet batteriet og sjekket koblinger.
Alt fungerer nå og årets første MC tur er allerede unnagjort :D
(Var nok lavt ladet batteri som forårsaken problemene)
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Godt å høre at du fant ut av "problemet" ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply