Ulyd ved kjøring

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
gbruaset

Re: Ulyd ved kjøring

Post by gbruaset »

Saken er løst. Det var styrelagerene som var gåen. (Men de lurer også på om sensoren for speedometeret kunne påvirke det, så de skiftet denne i samme slengen. ) Lyden er iallefall borte.
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
gbruaset

Post by gbruaset »

hm, var litt rask her, det var selvfølgelig hjullagrene, og ikke styrlagrene som var gåen.
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

Jeg låner tråden din litt og prøver å få beskrevet min ulyd godt nok til at noen gjerne kan gi meg et hint om hva som er galt (men som sagt tidligere er det gjerne like lett å ta den inn på service).

Men når jeg får litt turtall 4,5k+++ så får jeg en tikkelyd. Det er noenlunde den samme lyden som det er når en har for lite olje (men da hadde det vel tikket hele tiden? Og oljenivået er greit, så tror ikke det er det). Det kom ganske så plutselig. Har dessverre ikke noe mer enn det, men svar den som tør ;-)
ingen KiM, ingen kos
Prookie
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...

Post by Prookie »

Jeg har også fått en ulyd! :shock:

Hos meg er den kun hørbar i meget lav hastighet, som når jeg holder på å parkere, eller tråklekjører på små trange områder.
Det er en tone som går igjen, den henger helt tydelig ikke sammen med motoren, men jeg mistenker at det er noe med hjulene - for det er som en slags gnissing, men ganske dyp tone til gnissing å være, og som øker i frekvens etter hvert som hjulene triller fortere. Litt sånn lys Juuum-juuum-juuum- ...

Har avtale om vinterlagring med service, men fader da, jeg har ikke lyst til å parkere for vinteren ennå!!
Så, folkens - hvor skummelt høres dette ut? Våger jeg å kjøre hjem i dag? :roll:
- Rookie on pRrreciousss -
Tvinitla
MC: YAMAHA FJ 1200 '89

Post by Tvinitla »

Prookie wrote:Jeg har også fått en ulyd! :shock:

Hos meg er den kun hørbar i meget lav hastighet, som når jeg holder på å parkere, eller tråklekjører på små trange områder.
Det er en tone som går igjen, den henger helt tydelig ikke sammen med motoren, men jeg mistenker at det er noe med hjulene - for det er som en slags gnissing, men ganske dyp tone til gnissing å være, og som øker i frekvens etter hvert som hjulene triller fortere. Litt sånn lys Juuum-juuum-juuum- ...
Tror nok denne lyden kommer fra bremsene. Klossene "sperrer" mot skivene.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

Jeg har også en ulyd, en slags hvinende lyd, spesielt under hard aksellerasjon, forbikjøringer og hard oppbremsing. Den kommer bakfra etsted, og høres bare når fruen sitter på....
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
slem
MC: Yamaha FZ6-S 2006

Post by slem »

Galilee wrote:Jeg har også en ulyd, en slags hvinende lyd, spesielt under hard aksellerasjon, forbikjøringer og hard oppbremsing. Den kommer bakfra etsted, og høres bare når fruen sitter på....
Denne er klassisk, og har sannsynligvis noe med WAF å gjøre. Tror dette kan utbedres om sykkelen opplever sterkere fokus på god kjørestrategi.
Pga manglende interesse er neste år avlyst.
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

eneRmiK wrote:Jeg låner tråden din litt og prøver å få beskrevet min ulyd godt nok til at noen gjerne kan gi meg et hint om hva som er galt (men som sagt tidligere er det gjerne like lett å ta den inn på service).

Men når jeg får litt turtall 4,5k+++ så får jeg en tikkelyd. Det er noenlunde den samme lyden som det er når en har for lite olje (men da hadde det vel tikket hele tiden? Og oljenivået er greit, så tror ikke det er det). Det kom ganske så plutselig. Har dessverre ikke noe mer enn det, men svar den som tør ;-)

Det kan være kamkjedestrammeren.. Dette er enkelt å skifte på de fleste Hondaer, da kamkjedet sitter på den ene siden av sylinderrekka, og ikke mellom syl 2og 3 som på f.eks. en del Kawasaki.. Har ventilklaringen blitt sjekket regelmessig?
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Rf900r
MC: En go Gammel Suzy Rf900R - rød som en postkasse :-)

Post by Rf900r »

Hej Gruppe,

Ved dette er et gammel innlegg, men jeg opplever noet av det samme.

Her kommer min version :

Når jeg futter runt her i Norge kommer der en "summende" lyd fra fordekket mit, men når jeg passere et fotgengerfelt og rammer de vite felter forsvinner lyden. Derfor er det blevet en sport for meg at køre etter de felter.

Men, her kommer det sjove, Når jeg og kæresten drager til Danmark og vi triller der er der ingen "summende" lyd fra fordekket ?

Hvliket dekk jeg har monteret husker jeg ikke, burde ha kigget dekket innen jeg skrev innlegget, og har hellere ikke prøvet at skifte dekk. Dekket som er monteret nu er kjøpt her i Norge.

Det er ret så pinligt, for på flere hundrede meters avstand kan man høre at der kommer en ret så stor humlebi, og folk kigger noet når de ser det er en motorcykel :-(

Niels

Rf900r 98 - hitting 20K pr. år. :-)
RF900R 98´ Rød som en Dansk postkasse... :-)
http://www.nordic-it.no
bandit

Post by bandit »

Monter en litt bråkete slip-on eksospotte. Det er ikke meningen at man skal kunne høre dekkstøy på en motorsykkel. 8)
'05 Honda CBR 1000RR

tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Rf900r wrote:Hej Gruppe,

Ved dette er et gammel innlegg, men jeg opplever noet av det samme.

Her kommer min version :

Når jeg futter runt her i Norge kommer der en "summende" lyd fra fordekket mit, men når jeg passere et fotgengerfelt og rammer de vite felter forsvinner lyden. Derfor er det blevet en sport for meg at køre etter de felter.

Men, her kommer det sjove, Når jeg og kæresten drager til Danmark og vi triller der er der ingen "summende" lyd fra fordekket ?

Hvliket dekk jeg har monteret husker jeg ikke, burde ha kigget dekket innen jeg skrev innlegget, og har hellere ikke prøvet at skifte dekk. Dekket som er monteret nu er kjøpt her i Norge.

Det er ret så pinligt, for på flere hundrede meters avstand kan man høre at der kommer en ret så stor humlebi, og folk kigger noet når de ser det er en motorcykel :-(

Niels

Rf900r 98 - hitting 20K pr. år. :-)
Dette vil du nok sikkert merke når du kjører på ny vs gammel asfalt her i norge også! det må være noe så enkelt som at asfalt kvaliteten på en del av de norske veiene er langt dårligere enn i danmark!?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
bandit

Post by bandit »

Det er nok en kombinasjon av asfalt type og dekk type ja. Du sa aldri hvilken type dekk det var snakk om..?

Jeg har brukt Michelin Pilot Power og Pilot Road de siste sesongene, og jeg har aldri vært plaget med dekkstøy.

Kan tenke meg at det støyer mer fra et touring dekk med hard gummi. Sjekk også at lufttrykket er korrekt.. :-k
'05 Honda CBR 1000RR

Rf900r

Post by Rf900r »

Hej,

Jeg har faktisk ikke lagt merke til den med asfalten, har muligheten for det i morgen da der lagt y asfalt lige i nærheden af hvor jeg bor på trosterud.

ang. kvalitet av asfalt, kan vist sige med god samvittighed at kvaliteten på legningen af asfalt og udbedring af huller i vejen er betydelig bedre i Danmark end her. :lol:

Hvergang vi er i DK er det atid en fornøjelse at give litt mere "power" på de små veje.. her oppe tør jeg nesten ikke at ligge syklen ned i sving av frygt for et mega hul i vejen skal overraske mig :-)

tjekker dekk type i morgen :-9

Ha en fin kveld :-)
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Ja her i Norge er veinettet og veistandaren ei skam [-(
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Rf900r

Post by Rf900r »

LordShaft 07 Mai 2009 03:58

Ja her i Norge er veinettet og veistandaren ei skam
Ja desværre... :-( naturen er kanon og dejlige mennesker....
Post Reply