Hodestilling i sving

Prat om tung MC.
LittleDevil
MC: '99 Yamaha YZF R6

Re: Hodestilling i sving

Post by LittleDevil »

Blikket er en ting, men hva med sitte posisjonen hvis du virkelig skal bikke ned sykkelen gjennom en skarp sving..?
Lord Erik

Post by Lord Erik »

LittleDevil wrote:Blikket er en ting, men hva med sitte posisjonen hvis du virkelig skal bikke ned sykkelen gjennom en skarp sving..?
Godt poeng, det lurer jeg også på. Har blant annet begynt å legge mer vekt på den ene fothvileren etter jeg leste NMCU sin brosjyre som ble linket til tidligere i tråden, men er langt fra proff på legge ned sykkelen...
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

Mange som kjører "moto gp-stil":
Image
(flytte seg over sykkelen og ut med kneet)
og det hjelper nok, men jeg sitter som oftest med bena støpt til tanken og har ved flere anledninger skrapt fothvilerne nå i det siste. Så alt er mulig. Men om du kommer i en sving og ikke klarer denne eller må ta unnamanøver så er nok kontrastrying det beste alternativet.
ingen KiM, ingen kos
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Grunnen til at motoGP gutta stikker ut kneet, er ikke mange som vet ;-) Det har ikke noe med nedlegg eller flytte tyngdepunktet. Det er ene og alene å skape luftmotstand å bremse sykkelen uten å måtte bruke bremsen!

Men i sving er det greit å sette seg litt ut på sykkelen, altså inn i svingen. ca halve rumpa utenfor salen, legg kroppen "på siden" av tanken gjennom svingen. Dette er vanskelig å forklare, men veldig lett å vise i praksis! Dette gjør at du flytter tyngdepunktet en del og får en bedre og mere stabil kurve.

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
KiM

Post by KiM »

LordShaft wrote:Grunnen til at motoGP gutta stikker ut kneet, er ikke mange som vet ;-) Det har ikke noe med nedlegg eller flytte tyngdepunktet. Det er ene og alene å skape luftmotstand å bremse sykkelen uten å måtte bruke bremsen!
Da må jeg spørre hvorfor dere "dødelige" gjør det...SÅ fort kjører dere ikke inn i svingene
ingen KiM, ingen kos
tshansen

Post by tshansen »

Nei eneste grunnen til at vi dødlige gjør det er av den enkle grunn, få kneskrap uten å legge sykkelen mere enn nødvendig ;-)

jo lengre kneet stikker ut, jo mindre må du legge sykkelen.... Ja det er helt bortkastet og ser dumt ut, men slik er det :roll:
Instagram
YouTube
MyRoute-app
KiM

Post by KiM »

Show off :P
ingen KiM, ingen kos
moonlit

Post by moonlit »

LittleDevil wrote:Blikket er en ting, men hva med sitte posisjonen hvis du virkelig skal bikke ned sykkelen gjennom en skarp sving..?
Jeg setter innerfoten langt tilbake på fothvileren, flytter meg sideveis innover så skinka bare er litt inne på setet, sørger for å ha overkroppen langt framme og ned slik at ryggraden er plan med sykkelens lengderetning, og holder blikket så langt fram i svingen jeg kan. Holder kneet inn mot tanken, men jeg kjører ikke med kneepads, så kneet mitt har ikke noe ute å gjøre :)

Jo krappere svingen er, jo mer må jeg få overkroppen ned.

Det virker logisk at man skal ha trykk på ytre fothviler; det må jeg trene litt mer på. På tråsykkel hjelper det iallfall utrolig mye å legge all vekta på ytre pedal i skarpe svinger.
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
Keihin

Post by Keihin »

LordShaft wrote:Grunnen til at motoGP gutta stikker ut kneet, er ikke mange som vet ;-) Det har ikke noe med nedlegg eller flytte tyngdepunktet. Det er ene og alene å skape luftmotstand å bremse sykkelen uten å måtte bruke bremsen!

Mvh
-Shaft-
Vet ikke helt hva du mener, men kneet ut midt i sving har fint lite med bremsing å gjøre. Det er en "føler" på nedleggsvinkelen, og en aldri så liten stabilisator. Kneet ut _før_ sving kan vel diskuteres, men jeg mener det er mest fordi man skal "plassere seg ferdig" før svingen. Flytter man seg idet man entrer en sving blir inngangen bare tull.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
MowZ
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm

Post by MowZ »

LordShaft wrote:Det har ikke noe med nedlegg eller flytte tyngdepunktet. Det er ene og alene å skape luftmotstand å bremse sykkelen uten å måtte bruke bremsen!
Så de prøver å bremse igjennom svingene??? Greit nok at de retter seg opp og ut med beinet på enden av sletta for å få litt mer luftmotstand, men de har da beine ute i svingen også.
BMW S1000RR, Simply the best!
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Post by xadox »

par fine videoer for dere som lurer :)

Se igjennom dem og du kommer til å skjønne mye :)

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

1.3.1.2
Bomber
MC: 08 Cbr 600RR
X: 04 Cbr 1000RR,

Post by Bomber »

Det krever mindre nedlegg for samme svingen om du henger litt på siden av sykkelen.
UP kaller meg en dårlig sjåfør og en mann med dårlige holdninger.
tshansen

Post by tshansen »

Keihin wrote:
Vet ikke helt hva du mener, men kneet ut midt i sving har fint lite med bremsing å gjøre. Det er en "føler" på nedleggsvinkelen, og en aldri så liten stabilisator. Kneet ut _før_ sving kan vel diskuteres, men jeg mener det er mest fordi man skal "plassere seg ferdig" før svingen. Flytter man seg idet man entrer en sving blir inngangen bare tull.
Midt i sving har lite med bremsing å gjøre, sikkert jeg som har forklart meg dårlig. Men at de setter ut kneet før de entrer svingen er for å bremse! i selve svingen bruker de kneskrap for å føle på nedleggsvinkelen pluss at kneskrap bremser litt! hvis du ser nøye så tar de ofte kneet opp fra bakken midt i svingen og ofte tar det nedi igjen. Men dette er Motogp gutta. At vi setter ut kneet før sving på vanlig landevei har ikke noe med dette som du, jeg og andre forklarer her.
Det er uten tvil av den enkle grunn at en skal få kneskrap med minst mulig legg :roll:
Instagram
YouTube
MyRoute-app
tshansen

Post by tshansen »

Bomber wrote:Det krever mindre nedlegg for samme svingen om du henger litt på siden av sykkelen.
Ja dette er vel for at du flytter tyngdepunktet inn i svingen og ikke ned i sykkelen. Som gjør at sykkelen "krenger" mere?!? høres hvertfall logisk ut, men dette har jeg ikke så veldig god greie på.
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Keihin

Post by Keihin »

LordShaft wrote:[
Midt i sving har lite med bremsing å gjøre, sikkert jeg som har forklart meg dårlig. Men at de setter ut kneet før de entrer svingen er for å bremse! i selve svingen bruker de kneskrap for å føle på nedleggsvinkelen pluss at kneskrap bremser litt! hvis du ser nøye så tar de ofte kneet opp fra bakken midt i svingen og ofte tar det nedi igjen. Men dette er Motogp gutta. At vi setter ut kneet før sving på vanlig landevei har ikke noe med dette som du, jeg og andre forklarer her.
Det er uten tvil av den enkle grunn at en skal få kneskrap med minst mulig legg :roll:
Ikke at jeg har spurt noen helproffe, men jeg har kjørt en god del på bane selv. Det jeg kan si er at man må plassere kroppen slik man vil ha den i svingen _før_ man starter svingen. Beveger man seg på sykkelen i svingen eller idet man entrer den er det nesten ensbetydende med å havne i grusen når det begynner å gå fort. Derfor plasserer jeg meg slik før sving.

Jeg har kneet ute på landeveien også, men ikke av den grunn du påstår. Jeg har fått den kjørestilen på bane, og den beholder jeg på vei også. Jeg har hverken ønske eller planer om å ha nedi kneet på landeveien, men føler meg utilpass om jeg kjører noenlunde aktivt uten å flytte kroppen.
Å flytte tyngdepunktet innover vha kropp er lurt uansett, da det gir stødigere sykkel og mer rom for manøvrering om noe uforutsett dukker opp rundt svingen.

Kneskrap bremser ikke av betydning, det er hardplast mot asfalt. Grunnen til at man ikke kjører med kneet nedi hele tiden er rett og slett fordi det sliter for mye på puckene.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Post Reply