Hodestilling i sving
- LittleDevil
- Posts: 14
- Joined: 03 Oct 2008 10:04
- MC: '99 Yamaha YZF R6
Re: Hodestilling i sving
Blikket er en ting, men hva med sitte posisjonen hvis du virkelig skal bikke ned sykkelen gjennom en skarp sving..?
Re: Hodestilling i sving
Godt poeng, det lurer jeg også på. Har blant annet begynt å legge mer vekt på den ene fothvileren etter jeg leste NMCU sin brosjyre som ble linket til tidligere i tråden, men er langt fra proff på legge ned sykkelen...LittleDevil wrote:Blikket er en ting, men hva med sitte posisjonen hvis du virkelig skal bikke ned sykkelen gjennom en skarp sving..?
Re: Hodestilling i sving
Mange som kjører "moto gp-stil":
(flytte seg over sykkelen og ut med kneet)
og det hjelper nok, men jeg sitter som oftest med bena støpt til tanken og har ved flere anledninger skrapt fothvilerne nå i det siste. Så alt er mulig. Men om du kommer i en sving og ikke klarer denne eller må ta unnamanøver så er nok kontrastrying det beste alternativet.

(flytte seg over sykkelen og ut med kneet)
og det hjelper nok, men jeg sitter som oftest med bena støpt til tanken og har ved flere anledninger skrapt fothvilerne nå i det siste. Så alt er mulig. Men om du kommer i en sving og ikke klarer denne eller må ta unnamanøver så er nok kontrastrying det beste alternativet.
ingen KiM, ingen kos
Re: Hodestilling i sving
Grunnen til at motoGP gutta stikker ut kneet, er ikke mange som vet
Det har ikke noe med nedlegg eller flytte tyngdepunktet. Det er ene og alene å skape luftmotstand å bremse sykkelen uten å måtte bruke bremsen!
Men i sving er det greit å sette seg litt ut på sykkelen, altså inn i svingen. ca halve rumpa utenfor salen, legg kroppen "på siden" av tanken gjennom svingen. Dette er vanskelig å forklare, men veldig lett å vise i praksis! Dette gjør at du flytter tyngdepunktet en del og får en bedre og mere stabil kurve.
Mvh
-Shaft-

Men i sving er det greit å sette seg litt ut på sykkelen, altså inn i svingen. ca halve rumpa utenfor salen, legg kroppen "på siden" av tanken gjennom svingen. Dette er vanskelig å forklare, men veldig lett å vise i praksis! Dette gjør at du flytter tyngdepunktet en del og får en bedre og mere stabil kurve.
Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Hodestilling i sving
Da må jeg spørre hvorfor dere "dødelige" gjør det...SÅ fort kjører dere ikke inn i svingeneLordShaft wrote:Grunnen til at motoGP gutta stikker ut kneet, er ikke mange som vetDet har ikke noe med nedlegg eller flytte tyngdepunktet. Det er ene og alene å skape luftmotstand å bremse sykkelen uten å måtte bruke bremsen!
ingen KiM, ingen kos
Re: Hodestilling i sving
Nei eneste grunnen til at vi dødlige gjør det er av den enkle grunn, få kneskrap uten å legge sykkelen mere enn nødvendig 
jo lengre kneet stikker ut, jo mindre må du legge sykkelen.... Ja det er helt bortkastet og ser dumt ut, men slik er det

jo lengre kneet stikker ut, jo mindre må du legge sykkelen.... Ja det er helt bortkastet og ser dumt ut, men slik er det

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Hodestilling i sving
Jeg setter innerfoten langt tilbake på fothvileren, flytter meg sideveis innover så skinka bare er litt inne på setet, sørger for å ha overkroppen langt framme og ned slik at ryggraden er plan med sykkelens lengderetning, og holder blikket så langt fram i svingen jeg kan. Holder kneet inn mot tanken, men jeg kjører ikke med kneepads, så kneet mitt har ikke noe ute å gjøreLittleDevil wrote:Blikket er en ting, men hva med sitte posisjonen hvis du virkelig skal bikke ned sykkelen gjennom en skarp sving..?

Jo krappere svingen er, jo mer må jeg få overkroppen ned.
Det virker logisk at man skal ha trykk på ytre fothviler; det må jeg trene litt mer på. På tråsykkel hjelper det iallfall utrolig mye å legge all vekta på ytre pedal i skarpe svinger.
Re: Hodestilling i sving
Vet ikke helt hva du mener, men kneet ut midt i sving har fint lite med bremsing å gjøre. Det er en "føler" på nedleggsvinkelen, og en aldri så liten stabilisator. Kneet ut _før_ sving kan vel diskuteres, men jeg mener det er mest fordi man skal "plassere seg ferdig" før svingen. Flytter man seg idet man entrer en sving blir inngangen bare tull.LordShaft wrote:Grunnen til at motoGP gutta stikker ut kneet, er ikke mange som vetDet har ikke noe med nedlegg eller flytte tyngdepunktet. Det er ene og alene å skape luftmotstand å bremse sykkelen uten å måtte bruke bremsen!
Mvh
-Shaft-
- MowZ
- Posts: 1275
- Joined: 21 Jan 2008 15:44
- MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm - Location: Drammen
Re: Hodestilling i sving
Så de prøver å bremse igjennom svingene??? Greit nok at de retter seg opp og ut med beinet på enden av sletta for å få litt mer luftmotstand, men de har da beine ute i svingen også.LordShaft wrote:Det har ikke noe med nedlegg eller flytte tyngdepunktet. Det er ene og alene å skape luftmotstand å bremse sykkelen uten å måtte bruke bremsen!
BMW S1000RR, Simply the best!
Re: Hodestilling i sving
par fine videoer for dere som lurer 
Se igjennom dem og du kommer til å skjønne mye
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

Se igjennom dem og du kommer til å skjønne mye

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
1.3.1.2
Re: Hodestilling i sving
Det krever mindre nedlegg for samme svingen om du henger litt på siden av sykkelen.
UP kaller meg en dårlig sjåfør og en mann med dårlige holdninger.
Re: Hodestilling i sving
Midt i sving har lite med bremsing å gjøre, sikkert jeg som har forklart meg dårlig. Men at de setter ut kneet før de entrer svingen er for å bremse! i selve svingen bruker de kneskrap for å føle på nedleggsvinkelen pluss at kneskrap bremser litt! hvis du ser nøye så tar de ofte kneet opp fra bakken midt i svingen og ofte tar det nedi igjen. Men dette er Motogp gutta. At vi setter ut kneet før sving på vanlig landevei har ikke noe med dette som du, jeg og andre forklarer her.Keihin wrote:
Vet ikke helt hva du mener, men kneet ut midt i sving har fint lite med bremsing å gjøre. Det er en "føler" på nedleggsvinkelen, og en aldri så liten stabilisator. Kneet ut _før_ sving kan vel diskuteres, men jeg mener det er mest fordi man skal "plassere seg ferdig" før svingen. Flytter man seg idet man entrer en sving blir inngangen bare tull.
Det er uten tvil av den enkle grunn at en skal få kneskrap med minst mulig legg

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Hodestilling i sving
Ja dette er vel for at du flytter tyngdepunktet inn i svingen og ikke ned i sykkelen. Som gjør at sykkelen "krenger" mere?!? høres hvertfall logisk ut, men dette har jeg ikke så veldig god greie på.Bomber wrote:Det krever mindre nedlegg for samme svingen om du henger litt på siden av sykkelen.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Hodestilling i sving
Ikke at jeg har spurt noen helproffe, men jeg har kjørt en god del på bane selv. Det jeg kan si er at man må plassere kroppen slik man vil ha den i svingen _før_ man starter svingen. Beveger man seg på sykkelen i svingen eller idet man entrer den er det nesten ensbetydende med å havne i grusen når det begynner å gå fort. Derfor plasserer jeg meg slik før sving.LordShaft wrote:[
Midt i sving har lite med bremsing å gjøre, sikkert jeg som har forklart meg dårlig. Men at de setter ut kneet før de entrer svingen er for å bremse! i selve svingen bruker de kneskrap for å føle på nedleggsvinkelen pluss at kneskrap bremser litt! hvis du ser nøye så tar de ofte kneet opp fra bakken midt i svingen og ofte tar det nedi igjen. Men dette er Motogp gutta. At vi setter ut kneet før sving på vanlig landevei har ikke noe med dette som du, jeg og andre forklarer her.
Det er uten tvil av den enkle grunn at en skal få kneskrap med minst mulig legg
Jeg har kneet ute på landeveien også, men ikke av den grunn du påstår. Jeg har fått den kjørestilen på bane, og den beholder jeg på vei også. Jeg har hverken ønske eller planer om å ha nedi kneet på landeveien, men føler meg utilpass om jeg kjører noenlunde aktivt uten å flytte kroppen.
Å flytte tyngdepunktet innover vha kropp er lurt uansett, da det gir stødigere sykkel og mer rom for manøvrering om noe uforutsett dukker opp rundt svingen.
Kneskrap bremser ikke av betydning, det er hardplast mot asfalt. Grunnen til at man ikke kjører med kneet nedi hele tiden er rett og slett fordi det sliter for mye på puckene.