Heisann. Har en fzr 600 92mod som jeg ikke helt liker for øyeblikket.
Jeg er nødt for å lade batteriet nesten hver dag, og er ganske lei av det. Fzr krever at jeg har fullt batteri ellers så begynner den å hoste når den komme på litt turtall og takler ikke å stå på tomgang om batteriet begynner bli flatt.
Jeg lurer på hva som er galt. Om det kan være spennings regulatoren? Men er det den så trodde jeg at endel elektrisk sko bli ødelagt på sykkelen? Men alt funker enda. Kan det være pærene fra biltema som trekker mer strøm enn sykkelen kan lade? Jeg merker at jeg kan kjøre en god del med pærene av. Men liker jo å ha lys på den..
Jeg kan ikke så mye om elektriske ting, så her får dere hjelpe meg litt:)
Takk på forhånd.
Batteriet går tomt
- RidersNeverDies
- Posts: 47
- Joined: 10 Oct 2008 21:21
- MC: R1 2000mod
Fzr 600cc 92Mod x2
Tzr 125cc (170cc) 96mod - Location: Stavanger/porsgrunn
Re: Batteriet går tomt
Hvis det er originalbatteriet fra 1992 som står på den kan det vel tenkes at det begynner å ta kvelden. Få tak i en syrevektmåler og sjekk hver celle. Er det vesentlig forskjell på en eller flere celler er det bare å kjøpe nytt. Ellers kan det være spenningsregulatoren, ladespenningen bør ligge mellom 14.0-14.4 volt eller noe rundtomkring.
Re: Batteriet går tomt
en 92 mod kan jo og ha en sliten dynamo... som dominator sier. kontroller batteri og må lading.
pærene fra biltema skal ikke trekke noe spes mere enn vanlige pærer (så lenge disse er samme Watt styrke)
men selv med høyere watt skal du ikke kunne merke dette på en vanlig sykkel....
pærene fra biltema skal ikke trekke noe spes mere enn vanlige pærer (så lenge disse er samme Watt styrke)
men selv med høyere watt skal du ikke kunne merke dette på en vanlig sykkel....
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
- RidersNeverDies
- Posts: 47
- Joined: 10 Oct 2008 21:21
- MC: R1 2000mod
Fzr 600cc 92Mod x2
Tzr 125cc (170cc) 96mod - Location: Stavanger/porsgrunn
Re: Batteriet går tomt
Jeg har ett helt nytt batteri fra Yuasa, så tror det skal være bra. Men får ta å måle spenningsregulatoren.
Men finnes det en måte å se om dynamoen er sliten?
Men finnes det en måte å se om dynamoen er sliten?
- Galilee
- Posts: 939
- Joined: 16 Oct 2006 21:24
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
- Location: Horten
Re: Batteriet går tomt
Du kan ikke se om dynamoen er slitt annet enn ved å demontere den.RidersNeverDies wrote:Jeg har ett helt nytt batteri fra Yuasa, så tror det skal være bra. Men får ta å måle spenningsregulatoren.
Men finnes det en måte å se om dynamoen er sliten?
Har den dynamo med børster forresten? De fleste motorsykler har bare permanentmagneter på svinghjulet, og spoler innenfor. Da er det ingenting som kan bli slitt.
Mål ladespenning (måles rett på batteriet) med alt som trekker strøm avslått, og med mest mulig påslått (alt lys + bremselys), og se om det er stor forskjell. Spenningen bør være rundt 14,4V i begge tilfeller.
Mål også både veksel- og likespenning. Hvis du måler vekselspenning så er en eller flere dioder i likeretteren defekt.
Hvis du først har et multimeter klart, så kan du også koble +polen fra batteriet når tenningen er avslått, og koble multimeteret imellom i ampere modus (multimeter kobles mellom frakoblet ledning og +polen på batteriet).
Hvis du måler et strømtrekk, så er det noe som drar strøm når alt skal være avslått. Da er det mulig du har en kortslutning et sted. Hvis du har en klokke eller noe sånt så bør ikke strømtrekket være over 10-20mA.
Biltemapærene drar ikke mer strøm enn andre pærer, de lyser kanskje bare litt mindre. At du kan kjøre lenger uten lys, tyder jo på at batteriet ikke lades ordentlig under kjøring.
Tipper det er spenningsregulatoren som er gåen. Jeg synes å huske at flere FZR'ere byttet til laderegulatoren fra nyere modeller FZR/YZF (krevde litt tilpasning) men husker ikke årsmodellene det gjaldt.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Re: Batteriet går tomt
Ja, det skal være en spesifikk testmetode beskrevet i verkstedsmanualen din. Sjekk den før du følger disse rådene!RidersNeverDies wrote: Men finnes det en måte å se om dynamoen er sliten?
1. Me tenningen av, se etter tre like ledere som kommer inn på regulatoren fra stator/dynamo, koble de ifra.
2. Sett multimeteret på Ohm
3. Mål mellom to og to ledere, skal være mellom 1-3 Ohm.
4. Mål mellom en og en leder og til fast gods på sykkelen, skal ikke være kontinuitet (viser uendelig e.l. på mulitmeteret)
5. Start sykkelen, sett multimeteret på vekselstrøm
6. Mål mellom to og to ledere, skal være 60-90 volt vekselstrøm (AC) ved ca 3000 rpm og høyere.
Alle tall er ca tall fra MIN SYKKEL så sjekk egen dokumentasjon! Sikkert plenty med nettressurser hvis du googler litt.