Andre flagg på 17.mai

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by carboy »

Jeg er enig med lordshaft her, men samtidig skal vi ikke gå for langt og si uhøffelige meninger om andre folk, det er liksom litt unødvenig og teit spør du meg. Men det skulle ikke vært et tema som dere sier at det skal blandes inn andre flagg på norges nasjonaldag, jeg selv synes 17 mai begynner og bli kjedelig og gidder ikke løpe rundt med flagg, tar så klart på meg dressen og er i sentrum med kammerater og spiser mere is en byen til sammen, og er glad og sånt men tar ikke helt av med flagg og tog osv...

Får kanskje feste noen flagg på sykkelen og cruse rundt :D (Det norsk flagg så klart :? )
-Carboy-
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by Desmo-Dude »

frode wrote:Antagelsen at man ved å bære et annet flagg ikke feirer Norge når man er ute og går i tog på 17. mai er altså det jeg er uenig i.
For meg blir det litt som å bli bedt i bursdag til Per,men du gir presangenen til Pål.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
Carlsberg
Posts: 426
Joined: 12 Oct 2007 19:48
MC: Yamaha FZ6N 2007
Location: Sandefjord

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by Carlsberg »

17 mai er Norges sin nasjonaldag. Vi har hatt lange tradisjoner for denne dagen med tog og norske flagg osv. Så helt klart så skal det kun , og kun være norske flagg denne dagen. Dette er dagen vi skal hedre landet vårt, vifte med flagget vårt. Være glad for vi er et fritt land uten krig osv. Viktig med nasjonalfølelsen her. Samtidig så er det viktig at våre nye landsmenn tar del i feiringen vi har. Sette pris på Norge, slik som vi gjør, flagget for landet vårt, som de nå er en del av. Det er også dem sitt land, når de først er kommet hit.

Men for all del, mange nye landsmenn som gjerne vil bruke flagget sitt, noe de kanskje ikke kan i sitt gamle hjemland. Hvorfor ikke lage en ny felles internasjonal dag, sammen med andre land osv. En internasjonal dag hvor alle kan bruke sine nasjonaldrakter, sitt flagg osv. jobbe mot et felles mål, frihet, menneskerettigheter osv.

Faktisk ikke ofte jeg gidder å engasjere meg i slike saker, men men......
Image
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by Lølle »

Den het er vel FN-dagen..?
Image
Image
User avatar
Carlsberg
Posts: 426
Joined: 12 Oct 2007 19:48
MC: Yamaha FZ6N 2007
Location: Sandefjord

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by Carlsberg »

hehe... så mye skjer det den dagen gitt.. da får vi lage tog da også da. :lol:
Image
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by MowZ »

Jeg sier meg veldig enig med LordShaft her!
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by Alas »

Desmo-Dude wrote:For meg blir det litt som å bli bedt i bursdag til Per,men du gir presangenen til Pål.
+1 :smt023

Kongekommentar :lol:
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by frode »

Desmo-Dude wrote:For meg blir det litt som å bli bedt i bursdag til Per, men du gir presangenen til Pål.
Hehe, da kan jeg bare konstatere at vi har et litt annerledes syn på hva en fri nasjon og en nasjonaldag går ut på. Hvis jeg skulle følge din (imho noe søkte) analogi, så ville jeg heller si at det er som å bli bedt i bursdag til Per, og å kunne velge hva slags innpakningspapir man vil ha på gaven.
Carlsberg wrote:17. mai er Norge sin nasjonaldag. Vi har hatt lange tradisjoner for denne dagen med tog og norske flagg osv. Så helt klart så skal det kun, og kun være norske flagg denne dagen. Dette er dagen vi skal hedre landet vårt, vifte med flagget vårt. Være glad for vi er et fritt land uten krig osv. Viktig med nasjonalfølelsen her. (...)
Det er ingen som skal ta fra deg tradisjonen med tog og norske flagg. Men det er da overhodet ingen motsetning mellom også å flagge med utenlandske flagg, og det å hedre landet og å være glade for at vi er fri! Det høres jo nesten ut som om en spirituell dyrkelse av flagg og nasjon her, og det har jeg personlig, som tidligere nevnt, og tydeligvis som kjerringa mot strømmen, ikke mye til overs for.
Last edited by frode on 04 May 2009 23:51, edited 1 time in total.
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by frode »

Jeg fant igjen en artikkel fra ifjor som jeg synes var ganske ålreit: http://www.dagsavisen.no/meninger/article344379.ece
Og det er derfor, blant annet derfor, den er så latterlig og stupid, bestemmelsen om at det er det norske flagget, og bare det, som er akseptert i barnetoget. Som om landet verken var godt nok eller vakkert nok i seg selv. Som om det trengs påtvungen hyllest, tvangsregulert kjærlighet, så ingen småbarn skulle komme til å minnes andre landskaper, drømme om andre fellesskap, være stolt av annen arv, på den dagen som er vår. Slik tenker ikke de stolte og selvsikre, men de små og usikre. Som om ikke Fanaråken var vakker nok, Glittertind høy nok eller Lofotveggen majestetisk nok, må vi som en annen Mugabe rekvirere nasjonal hyllest. Det er flaut, og det vitner ikke om en stolt nasjon.
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by rerell »

Innan ni fortsätter flame'a frode, läs och förstå vad han skriver.
frode wrote:enten det er Hompetitten barnehage, karateutøvere i gi, blårussen eller irakere. «Hei, jeg kommer fra/assosierer meg med/representerer X, og er ute og feirer Norges nasjonaldag».

Antagelsen at man ved å bære et annet flagg ikke feirer Norge når man er ute og går i tog på 17. mai er altså det jeg er uenig i.
Jag håller med de flesta här om att i den grad man bär flagga den 17 maj för att visa vilken nation man firar, ska man bära Norges flagga. Men inte alla flaggor är för att visa vem man firar. Som frode skriver, karateföreningen, fotbollsklubben, terrängcyklisterna, och alla andra som deltar i tåg med andra flaggor än den norska nationsflaggan, bär inte sina respektive flaggor för att fira sig själva - de firar Norge som alla andra. De firar genom att delta, och deras flaggor representerar inte vem eller vad de firar, de representerar vem de är. "Vi kommer från Karateklubben och vi firar Norge!". Om man ser på bruk av andra nationsflaggor på samma vis så kan man faktiskt se det som ett tecken på respekt. "Irak/Sverige/Pakistan/USA/whatever gratulerar Norge med dagen och firar den tillsammans med er. Hurra!"

Att delta på 17 maj är att fira Norge. Om man inte vill fira Norge så går man inte i tåg och viftar med flaggor, varken norska eller pakistanska - då sitter man hemma. Därför väljer jag att tro att de allra flesta som går i tåg på 17 maj och bär andra flaggor än den norska, gör det för att visa respekt och sitt deltagande i firandet av Norge, inte för att de försöker göra 17 maj till Pakistans dag.
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by moonlit »

rerell wrote: Att delta på 17 maj är att fira Norge. Om man inte vill fira Norge så går man inte i tåg och viftar med flaggor, varken norska eller pakistanska - då sitter man hemma. Därför väljer jag att tro att de allra flesta som går i tåg på 17 maj och bär andra flaggor än den norska, gör det för att visa respekt och sitt deltagande i firandet av Norge, inte för att de försöker göra 17 maj till Pakistans dag.
Utrolig godt poeng!
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by tshansen »

frode wrote:Mitt forrige innlegg var kanskje i overkant kvasst. Jeg synes ikke det er kvalmt at folk viser litt nasjonalisme, jeg synes det er kvalmt når det overdrives, og jeg skjønner at skepsis mot fremmede flagg i toget ikke nødvendigvis er et tegn på sistnevnte.

Dersom dette var en slags artistisk parade, à la uniformert oppvisning, hvor det var et poeng å følge et slags mønster/farge, da hadde jeg synes det var dumt om folk ødea la det. Toget på 17-mai er, i min mening, derimot ikke det. Når jeg står og ser på toget, så synes jeg tvert imot at det er gøy å se forskjellige grupper mennesker gi sitt preg på folkemengden, enten det er Hompetitten barnehage, karateutøvere i gi, blårussen eller irakere. «Hei, jeg kommer fra/assosierer meg med/representerer X, og er ute og feirer Norges nasjonaldag».

Antagelsen at man ved å bære et annet flagg ikke feirer Norge når man er ute og går i tog på 17. mai er altså det jeg er uenig i.
Veldig godt poeng!! Jeg måtte tenke meg litt ekstra om etter å ha lest dette innlegget! Jeg må nok se meg litt enig med deg. Det er jo strengt talt ikke noe forskjell om det er russeflagg, bamseflagg, symbolflagg eller hva det måtte være!

Hehe, jeg ble faktisk litt målløs... =D> Meget godt vinklet innlegg frode ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
VrooMM
Posts: 62
Joined: 14 Apr 2007 11:02
Location: Sandefjord

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by VrooMM »

Borgertoget/russetoget Ok. Men i 17 mai toget / barnetoget NEI. Det er tross alt norges nasjonal dag... Men jeg synes heller ikke noe om di nordmenn som feirer 17 mai i India, Sydney, New York, Roma osv.
02 CBR 1100 XX
98 CB 1000 Solgt
Christoph
Posts: 197
Joined: 13 Mar 2009 20:58
MC: Ducati 748 BIP
Location: Bergen

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by Christoph »

Forslag om bønnerop i sentrum flere ganger for dagen, utenlandske flagg i 17mai toget, Innvandrere som begår drap/voldtekt men får bli i norge, mens etablerte innvandrere med god jobb og familie blir sendt hjem etter 10 år - og sist men ikke minst - Hvorfor i :evil: er Mullah Krekar fortsatt i Norge?!

Jeg er ingen rasist, og har flere venner med utenlandsk bakgrunn.

Jeg er bare av den oppfatning at ting går LITT feil vei her i verdens "beste" land!
Citius, altus, fortius
thomasgsxr
Posts: 257
Joined: 08 Mar 2008 11:59
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f
Location: Oslo/Fredrikstad

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by thomasgsxr »

ser på det som en hyllest jeg, og et riktig steg videre for våre nye landsmenn når det kommer til integrering.
ingen grunn til å være urolig for at verken tog eller bygninger kommer til å være druknet med utenlandske flagg, innerst inne så vet det fleste som deltar
i et slikt tog at det ikke er man selv som blir feiret men Norge som en uavhengig nasjon og da har det vel ikke så mye å si hvilken farge det er på flagget.
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
Post Reply