Nytt bakdekk, men hvilket?
Nytt bakdekk, men hvilket?
Har Metzeler Z6 foran/bak nå; man må ha Z6 fordekk for å kunne kjøre med Z6 bakdekk, siden det er "slick" i midten.
Jeg synes dog at Z6-bakdekket blir veldig fort slitt, får ikke 10.000 på det engang. Et hardere touringdekk passer nok bedre til stilen min tror jeg..
Er det noen bra dual compound-dekk ute nå som gir mer enn 10-12.000km, altså i den hardere delen av skalaen? Eller er dual compound stort sett gate-mykt i midten og racing-mykt på sidene, og dermed beregnet på hardere kjøring?
Jeg synes dog at Z6-bakdekket blir veldig fort slitt, får ikke 10.000 på det engang. Et hardere touringdekk passer nok bedre til stilen min tror jeg..
Er det noen bra dual compound-dekk ute nå som gir mer enn 10-12.000km, altså i den hardere delen av skalaen? Eller er dual compound stort sett gate-mykt i midten og racing-mykt på sidene, og dermed beregnet på hardere kjøring?
Re: Nytt bakdekk, men hvilket?

Hvordan mykhetsgraden er på de forskjellige compund'ene er jeg ikke sikker på, men mener at Z6 dekkene er relativt hard, hvertfall i forhold til mine M3 nå. Det kjenner du med hånden når du trykker på.
Det er ingen ting som tilsir at du MÅ kjøre med samme dekktype bake og framme.

Sjekk ut Micheling, Bridgestone, Pirelli, Dunlop, osv... på hjemmesidene deres. Bike.no har også en grei vurderings del av forumet sitt. Der kan du se hvilke dekk andre anbefaler osv.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
YouTube
MyRoute-app
Har ikke den største erfaring med dekk, men satte på Michelin Pilot Road 2 framme og bak da jeg bytta sist.
Intet negativt å bemerke...
Har ca 2500 framme og ca 5000 bak og de holder formen!
Intet negativt å bemerke...
Har ca 2500 framme og ca 5000 bak og de holder formen!
07 Yamaha FZ6-S 

Skjønner heller ikke hvordan jeg klarer det - har lagt merke til at jeg har en tendens til å gasse på en del når jeg akselererer - kjører ikke FORT, men jeg akser alltid ganske hardt opp i den hastigheten jeg vil ha; blir mye av det i bykjøring.
Det er kordellene som begynner å synes på Z6-en bak nå; ser at gummien over dem begynner å sprekke opp. Samme skjedde forrige gang. Mønsteret på sidene er ikke i nærheten av å være mye slitt engang.
Bike var en god ide, sjekker der. Er hypp på dual compound!
Det er kordellene som begynner å synes på Z6-en bak nå; ser at gummien over dem begynner å sprekke opp. Samme skjedde forrige gang. Mønsteret på sidene er ikke i nærheten av å være mye slitt engang.
Bike var en god ide, sjekker der. Er hypp på dual compound!
Ja dette er litt pussig syns jeg....Kjenner ikke noen som har slitt ut ett par med z6 dekk så fort før
Men som du sikkert vet så får du Z6 både i Dual Compund og Vanlig!? Kan det være at du har hatt vanlig!??? Ikke så mange som er klar over at det er å få i begge deler.
Husker ikke akkurat hva bokstavbetegnelse som stod foran dual compund, men fant ut dette selv da jeg skulle ha disse dekkene til vfr'en min...

Men som du sikkert vet så får du Z6 både i Dual Compund og Vanlig!? Kan det være at du har hatt vanlig!??? Ikke så mange som er klar over at det er å få i begge deler.
Husker ikke akkurat hva bokstavbetegnelse som stod foran dual compund, men fant ut dette selv da jeg skulle ha disse dekkene til vfr'en min...
Instagram
YouTube
MyRoute-app
YouTube
MyRoute-app
er 10000km på ett bakdekk lite? klarer aldri mer enn 6-8000km på ett sett dekk.
triumph sprint st 2000mod
kawasaki z1000j 1982mod
kawasaki vn15 vulcan 1996mod
kawasaki z1000j 1982mod
kawasaki vn15 vulcan 1996mod
Dual compound Z6?? Leste på nettsidene til Metzeler idag og så at de hadde en ny modell av Z6, men de kunne visst ikke skaffe det på kort varsel der jeg pleier å dra, så det ble et traust gammelt Bridgestone BT-021 istedet. Dual compound får bli neste sesong.
Klarte ikke 10.000 på Z6 iår, men det er småirriterende at alt utenom senter på dekket har masse mønster igjen. Litt for mye kjøring med tung last og for hard gasshånd, antar jeg.
Klarte ikke 10.000 på Z6 iår, men det er småirriterende at alt utenom senter på dekket har masse mønster igjen. Litt for mye kjøring med tung last og for hard gasshånd, antar jeg.
Det er ikke NOE unormalt med varigheten på dekket ditt ut fra hva du skriver! Du sliter midten av dekket, andre sliter dekket mer jamt men allikevel nok til at det må byttes på et gitt antall kilometer som enkelte her inne mener er helt uhyrlig.
Denne diskusjonen har vært her tidligere, og det ender bestandig opp med at noen blir snytfornærmet.
Kjøp et reinhekla touringdekk om du vil ha lengre varighet (på bekostning av grep).
Denne diskusjonen har vært her tidligere, og det ender bestandig opp med at noen blir snytfornærmet.
Kjøp et reinhekla touringdekk om du vil ha lengre varighet (på bekostning av grep).
Det har nok veldig med sykkel, vekt og hvilket dekk du kjører medjata wrote:er 10000km på ett bakdekk lite? klarer aldri mer enn 6-8000km på ett sett dekk.

Det er ikke NOE unormalt? Hvordan kan du si det?! Min egen og flere av mine kompiser's erfaringer tilsir at Metzeler Roadtech Z6 varer MYE lengre enn hva moonlit beskriver. Å flere av disse kjører relativt tunge tursykler med masse hk i. Når jeg vet at jeg selv fikk over 15.000 på disse dekkene og de fortsatt ikke var slitt ut! Så må jo det være noe unormalt når moonlit får bare halvparten!! Men hva vet vel jegRockeRolf wrote:Det er ikke NOE unormalt med varigheten på dekket ditt ut fra hva du skriver! Du sliter midten av dekket, andre sliter dekket mer jamt men allikevel nok til at det må byttes på et gitt antall kilometer som enkelte her inne mener er helt uhyrlig.

Instagram
YouTube
MyRoute-app
YouTube
MyRoute-app
Noen triller lykkelig rundt, nyter sola og utsikten, og får et mykt sportsdekk til å vare både 10 og 12 000
Noen bruker kanskje mer tid i høyere hastigheter og/eller oppsøker veier der kjøringa vil være mer krevende og slite mer på dekkene. Bytter gjerne 2-3 ganger i sesongen. Enda oftere om de i tillegg er innom en bane sånn dann og vann.
Andre igjen elsker å ligge inni byer å dra på forbi uterestauranter å andre områder der de kan "bli sett". Sees ofte med nedslitt midtseksjon å breie pysekanter. Gudene vet hvor ofte de bytter.
Kjøremønster kalles det.
I motsetning til deg Lord Shaft, og meningsfellene dine her inne med evighetsdekk, sier jeg ikke at NOEN av delene må være feil. Forskjellig kjøremønster medfører forskjellig slitasjemønster å hyppighet i dekkskift.
Men jeg må innrømme at jeg mange ganger lurer på hvorfor så mange (tydeligvis) orker å sitte sammenbrettet på en upraktisk racingsykkel med masse forseggjorte og påkosta komponenter, når det de egentlig gjør er å kjøre tur.
Noen bruker kanskje mer tid i høyere hastigheter og/eller oppsøker veier der kjøringa vil være mer krevende og slite mer på dekkene. Bytter gjerne 2-3 ganger i sesongen. Enda oftere om de i tillegg er innom en bane sånn dann og vann.
Andre igjen elsker å ligge inni byer å dra på forbi uterestauranter å andre områder der de kan "bli sett". Sees ofte med nedslitt midtseksjon å breie pysekanter. Gudene vet hvor ofte de bytter.
Kjøremønster kalles det.
I motsetning til deg Lord Shaft, og meningsfellene dine her inne med evighetsdekk, sier jeg ikke at NOEN av delene må være feil. Forskjellig kjøremønster medfører forskjellig slitasjemønster å hyppighet i dekkskift.
Men jeg må innrømme at jeg mange ganger lurer på hvorfor så mange (tydeligvis) orker å sitte sammenbrettet på en upraktisk racingsykkel med masse forseggjorte og påkosta komponenter, når det de egentlig gjør er å kjøre tur.
Last edited by RockeRolf on 07 May 2009 09:47, edited 1 time in total.
Metzeler Roadtech Z6 er et sport touring dekk, men alikevel synes jeg 15000 km høres ekstremt mye ut. Har prøvde mange forskjellige typer, og mer en 10000 km kommer nok aldri et bakdekk til å vare hos meg. Metzler M3, som er en sportsligere variant, var utslitt etter 7-8000 km.
Og jeg får maks 5000 på samme dekk. Forskjellig vekt, kjøremønster å ingenting unormalt med noen av delene.
Motorkarateristikk har også mye å si. Store tvinner med høyt effektuttak er merkbart mer "slitsom" for dekk og drivverk enn en tilsvarende rekkefirer. Dette har med kraftpulsene og overføring av disse å gjøre.
Her er samme greia. Samme diskusjonen og samme konklusjonene.
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... 38#p238438
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... &sk=t&sd=a
Motorkarateristikk har også mye å si. Store tvinner med høyt effektuttak er merkbart mer "slitsom" for dekk og drivverk enn en tilsvarende rekkefirer. Dette har med kraftpulsene og overføring av disse å gjøre.
Her er samme greia. Samme diskusjonen og samme konklusjonene.
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... 38#p238438
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... &sk=t&sd=a
Last edited by RockeRolf on 07 May 2009 10:12, edited 1 time in total.
Jeg er fullt klar over at det er noe som heter kjøremønster! Å jeg vet ikke i hvilken kategori du prøver å plassere meg, men jeg kjører like mye friskt som jeg kjører rolig rett opp og ned! Mitt kjøremønster har hele tiden etter hva jeg har forstått vært veldig variert! Å jeg blandt flere har fått mange mye mere km ut av dekkene som over her er beskrevet. Å jeg kjørte Z6 dekkene på VFR'en jeg hadde, ikke ducatien.RockeRolf wrote:Noen triller lykkelig rundt, nyter sola og utsikten, og får et mykt sportsdekk til å vare både 10 og 12 000
Kjøremønster kalles det.
Jeg har ikke sagt noe som helst om evighetsdekk!!! Men jeg er veldig overrasket over at han ikke har fått mere ut av disse dekkene som er kjent for å tåle en del km.. At kjøremønster påvirker slitasjen er noe alle vet (hvertfall de fleste) og jeg til dags dato ikke hørt at det dette dekket har slitt seg så fort.RockeRolf wrote: I motsetning til deg Lord Shaft, og meningsfellene dine her inne med evighetsdekk, sier jeg ikke at NOEN av delene må være feil. Forskjellig kjøremønster medfører forskjellig slitasjemønster å hyppighet i dekkskift.
Derfor stiller jeg litt spm. Kanskje moonlit har kjørt med for lavt dekktrykk, fått "feil" produserte dekk!? osv.
Hva er det å orke å kjøre sammenbrettet på noe du ser på som en upraktisk racingsykkel!? Jeg sitter mye bedre på min racingsykkel når jeg kjører på tur enn jeg gjorde på en tur sykkel som sikkert er mye mere praktisk i følge deg!? Om du kjører på tur med lada eller ferrari er du fortsatt på tur! Er ikke noe feil i at folk vil bli lagt merke til når de er ute å kjører! Super reklame for motorsykler det

Instagram
YouTube
MyRoute-app
YouTube
MyRoute-app
Holder på med mitt første par med M3 nå... hvilket dekktrykk kjørte du med? Jeg selv har prøvd litt mellom 2.2 - 2.6 framme og 2.4 - 2.8 bak... Kan ikke si jeg merket så mye forskjell på kjøreegenskapene, men så lite trykk merkes vel bare ved banekjøring??916 wrote:Metzeler Roadtech Z6 er et sport touring dekk, men alikevel synes jeg 15000 km høres ekstremt mye ut. Har prøvde mange forskjellige typer, og mer en 10000 km kommer nok aldri et bakdekk til å vare hos meg. Metzler M3, som er en sportsligere variant, var utslitt etter 7-8000 km.

Det står jo anbefalt 2.2 framme og 2.4 bak på dette dekket på min sykkel... 8.000 km er ikke gale på ett slikt dekk.
Instagram
YouTube
MyRoute-app
YouTube
MyRoute-app
Viser jo akkurat til det jeg skriver her oppe, og på en annen tråd jeg linka til.
Folk har forskjellig kjøremønster å da skjønner jeg ikke at hver gang noen sliter dekkene raskere enn enkelte her inne så skal det være en masse spekulasjon omkring feil ditt og feil datt.
Gå på andre forum å se på tilsvarende diskusjoner. Også der er det folk med racingsykler og svært høy kilometer (10-12 000) på dekk som mener at "alle andre" gjør noe merkelig siden de må bytte hver 5-6000 (sånn snittvis).
Hvorfor vet jeg ikke, men diskusjonen er den samme over alt. Bare at de fleste andre plassene er majoriteten mer på 5-6000 enn 10-12000 på samme type dekk.
Folk har forskjellig kjøremønster å da skjønner jeg ikke at hver gang noen sliter dekkene raskere enn enkelte her inne så skal det være en masse spekulasjon omkring feil ditt og feil datt.
Gå på andre forum å se på tilsvarende diskusjoner. Også der er det folk med racingsykler og svært høy kilometer (10-12 000) på dekk som mener at "alle andre" gjør noe merkelig siden de må bytte hver 5-6000 (sånn snittvis).
Hvorfor vet jeg ikke, men diskusjonen er den samme over alt. Bare at de fleste andre plassene er majoriteten mer på 5-6000 enn 10-12000 på samme type dekk.