Problemer med bremsene mine.
-
- MC: Har nylig solgt min kjære CBR - neste sesong : YZF-R6.
Problemer med bremsene mine.
Heisann. Kjøpte meg for en tid siden en Kawasaki ZX-6R Ninja. Hadde service på den, og byttet blant annet alle pakningene i calipperne mine fremme. Dette gjorde jeg fordi det svettet litt bremsevæske, og bremsene var relativt dårlige. Etter byttingen ( og flere timer med lufting ), er jeg ikke fornøyd. Det er vbeldig mye dødgang på hendelen før det opparbeides bremsetrykk.
Dette tror jeg skyldes innvendig lekkasje i bremsesylinderen, fordi dersom jeg pumper på hendelen noen ganger blir det mye mindre dødgang. noen som har erfaring med dette? Har hørt at litt eldre kawasakier sliter litt med bremsene sine - er en 1999mod..
Så en ting til - temperaturen påvirker bremsene i veldig stor grad. Er det kjempevarmt ute, er bremsene gode, og det er mindre dødgang. Er det kaldt (og spesielt hvis det er vått) kan bremsene forsvinne helt. Nivået på bremsevæskebeholderen har ikke sunket.
Hvorfor er det så stor forskjell?
Takker for alle svar.
Mvh, Eirik D. Tholo
Dette tror jeg skyldes innvendig lekkasje i bremsesylinderen, fordi dersom jeg pumper på hendelen noen ganger blir det mye mindre dødgang. noen som har erfaring med dette? Har hørt at litt eldre kawasakier sliter litt med bremsene sine - er en 1999mod..
Så en ting til - temperaturen påvirker bremsene i veldig stor grad. Er det kjempevarmt ute, er bremsene gode, og det er mindre dødgang. Er det kaldt (og spesielt hvis det er vått) kan bremsene forsvinne helt. Nivået på bremsevæskebeholderen har ikke sunket.
Hvorfor er det så stor forskjell?
Takker for alle svar.
Mvh, Eirik D. Tholo
- LittleDevil
- MC: '99 Yamaha YZF R6
Re: Problemer med bremsene mine.
Hmm.. Har ett spørsm. Hvor sitter luftenippelen på calliperene.?
Luftinga di er tydeligvis ikke godt nok utført siden du
a: ikke har lekkasje/minskende volum på reservoaret
b: kan pumpe opp trykk.
Bremsesylindre kan enkelt og billig erstattes med nytt eller brukt om du klarer å eliminere deg ned til at feilen sitter her.
Men prøv først å lufte skikkelig.
Ta ei slik spennreim eller en brei elektrikerstrips og spenn bremsehendelen så stramt mot styreholken du kan etter du har pumpet opp trykk. La den deretter stå over natta. Skulle være rart om ikke dette hjalp om det mekaniske (pakninger, sylinder, etc) er i orden.
Dette med at du mister bremsene på vått føre tyder på at du har fått bremsevæske eller annet svineri på skiver eller klosser.
Du med R6: Niplene er klart og tydelig montert på kalipterne. Om du ikke finner dem kan det jo tyde på at du kanskje ikke vet hvordan de ser ut?
Finn deg i det minste en skikkelig verkstedsmanual om du skal begynne å tukle med bremser
http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp
a: ikke har lekkasje/minskende volum på reservoaret
b: kan pumpe opp trykk.
Bremsesylindre kan enkelt og billig erstattes med nytt eller brukt om du klarer å eliminere deg ned til at feilen sitter her.
Men prøv først å lufte skikkelig.
Ta ei slik spennreim eller en brei elektrikerstrips og spenn bremsehendelen så stramt mot styreholken du kan etter du har pumpet opp trykk. La den deretter stå over natta. Skulle være rart om ikke dette hjalp om det mekaniske (pakninger, sylinder, etc) er i orden.
Dette med at du mister bremsene på vått føre tyder på at du har fått bremsevæske eller annet svineri på skiver eller klosser.
Du med R6: Niplene er klart og tydelig montert på kalipterne. Om du ikke finner dem kan det jo tyde på at du kanskje ikke vet hvordan de ser ut?
Finn deg i det minste en skikkelig verkstedsmanual om du skal begynne å tukle med bremser
http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp
du har nok luft i systemet ja...
sett på en slange på nippelen, åpne den og bare la dette renne ut av seg selv. du vil da få ut noen luft bobler..fyll etter når væske forsvinner. om ikke så oppsøk ett verksted å få det gjort skikkelig...
sett på en slange på nippelen, åpne den og bare la dette renne ut av seg selv. du vil da få ut noen luft bobler..fyll etter når væske forsvinner. om ikke så oppsøk ett verksted å få det gjort skikkelig...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
- LittleDevil
- MC: '99 Yamaha YZF R6
Det jeg mente med nippelen, om den ikke sitter rett opp når du lufter får man ikke ut all lufta..
En kamerat av meg hadde det samme problemet, det viste seg at han hadde satt caliperene på gal side, så nippelene sto nedover. Med andre ord, nesten Null peddal "masse luft".. (Det var riktig nok på en bil, men samme ulla)
En kamerat av meg hadde det samme problemet, det viste seg at han hadde satt caliperene på gal side, så nippelene sto nedover. Med andre ord, nesten Null peddal "masse luft".. (Det var riktig nok på en bil, men samme ulla)
RH racing wrote:du har nok luft i systemet ja...
HELT feil prosedyre for lufting!! Hvis man ikke kan dette er det bare å la vær å skrive noe. Dette er bremser vi snakker om. Man tuller ikke med slikt.
Makan!
Sorry smådjevelen. Misforstod deg. Ikke ukjent dette med totalt feil plassering av luftenippel. Se på Brembo sitt bak-kalipter av modell "Gold Series".
Helt på trynet plassering av luftenippel.
Ikke heeelt uvanlig at man egentlig skal ta av kalipperen og plassere den slik at luftenippelen vender oppover ved lufting. Jeg må det på min venstre foran. Slikt skal stå i manualen til sykkelen din (som du bør klare å finne med litt googling).
Til trådstarter: Tipset til RockeRolf er veldig bra. Det bør hvertfall fikse evt. problemer oppe ved masteren. Hvis det er montert stålomspunnede slanger på sykkelen din, så bør du sjekke at de er montert korrekt (slik at de hele tiden "stiger"). Sett noen tilfeller av mildt sagt tvilsom montering av slike slanger, som vil kunne gi lufteproblemer.
Til trådstarter: Tipset til RockeRolf er veldig bra. Det bør hvertfall fikse evt. problemer oppe ved masteren. Hvis det er montert stålomspunnede slanger på sykkelen din, så bør du sjekke at de er montert korrekt (slik at de hele tiden "stiger"). Sett noen tilfeller av mildt sagt tvilsom montering av slike slanger, som vil kunne gi lufteproblemer.
så du mener dette ikke virker? har hatt mange sykkler inne hvor dem har fått luft i systemet etter dem har luftet selv, åpner da litt på nippelen nede og lar tyngdekraften gjøre jobben.. enda ingen som har dratt fra meg med luft i bremsene.RockeRolf wrote:RH racing wrote:du har nok luft i systemet ja...
HELT feil prosedyre for lufting!! Hvis man ikke kan dette er det bare å la vær å skrive noe. Dette er bremser vi snakker om. Man tuller ikke med slikt.
Makan!
Sorry smådjevelen. Misforstod deg. Ikke ukjent dette med totalt feil plassering av luftenippel. Se på Brembo sitt bak-kalipter av modell "Gold Series".
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Og hvordan får du så ut luften? Siden luft har lavere tetthet enn bremsevæske så vil den ligge på toppen. Derfor vil alt du får ut på det viset være bremsevæske.RH racing wrote:så du mener dette ikke virker? har hatt mange sykkler inne hvor dem har fått luft i systemet etter dem har luftet selv, åpner da litt på nippelen nede og lar tyngdekraften gjøre jobben.. enda ingen som har dratt fra meg med luft i bremsene.RockeRolf wrote:RH racing wrote:du har nok luft i systemet ja...
Makan!
Get your knee down and prey!
- PerTore
- MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant - Location: Vestfossen, Øvre Eiker
Fordi på grunn av bremseslangenes små diametre/tverrsnitt, og bremsevæskens viskositet (tykkelse) så "vinner" væskens tyngdekraft over luftas "oppdrift". I mange tilfeller så fungerer denne metoden utmerket.. I noen tilfeller ikke.Gixxer wrote: Og hvordan får du så ut luften? Siden luft har lavere tetthet enn bremsevæske så vil den ligge på toppen. Derfor vil alt du får ut på det viset være bremsevæske.
Det er mange veier til Rom, folkens, og å bastant, og med en meget arrogant holdning avfeie andre metoder enn sine egne som ubrukelige, blir litt for dumt. Tror RH er på bunnsolid grunn når det kommer til tekniske tips. Er forøvrig, og på generelt grunnlag, helt enig med deg at man bør la vær og gi svar hvis man ikke har peiling.RockeRolf wrote: HELT feil prosedyre for lufting!! Hvis man ikke kan dette er det bare å la vær å skrive noe. Dette er bremser vi snakker om. Man tuller ikke med slikt.
Makan!
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!
Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Livet det er Kawa-grønt!
Nei, det er faktisk ikke rett. Så lenge luften har lavere tetthet vil den alltid ha oppdrift i bremsevæsken.PerTore wrote:Fordi på grunn av bremseslangenes små diametre/tverrsnitt, og bremsevæskens viskositet (tykkelse) så "vinner" væskens tyngdekraft over luftas "oppdrift". I mange tilfeller så fungerer denne metoden utmerket.. I noen tilfeller ikke.Gixxer wrote: Og hvordan får du så ut luften? Siden luft har lavere tetthet enn bremsevæske så vil den ligge på toppen. Derfor vil alt du får ut på det viset være bremsevæske.
Det er kun om væskehastigheten er større enn "oppdriftshastigheten" til luften, at luften vil bli væsken ned og ut. Og ved å bare åpne nippelen og la tygdekraften gjøre jobben, vil aldri væskehastigheten bli stor nok.
Edit:
Metoden kan kanskje brukes til å bytte bremsevæske. Men til å få ut luft er den ubrukelig.
Get your knee down and prey!
- PerTore
- MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant - Location: Vestfossen, Øvre Eiker
Gixxer wrote:Nei, det er faktisk ikke rett. Så lenge luften har lavere tetthet vil den alltid ha oppdrift i bremsevæsken.PerTore wrote:Fordi på grunn av bremseslangenes små diametre/tverrsnitt, og bremsevæskens viskositet (tykkelse) så "vinner" væskens tyngdekraft over luftas "oppdrift". I mange tilfeller så fungerer denne metoden utmerket.. I noen tilfeller ikke.Gixxer wrote: Og hvordan får du så ut luften? Siden luft har lavere tetthet enn bremsevæske så vil den ligge på toppen. Derfor vil alt du får ut på det viset være bremsevæske.
Det er kun om væskehastigheten er større enn "oppdriftshastigheten" til luften, at luften vil bli væsken ned og ut. Og ved å bare åpne nippelen og la tygdekraften gjøre jobben, vil aldri væskehastigheten bli stor nok.
Fåreslår at du faktisk prøver dette før du uttaler deg. Dette har jeg gjort 100-vis av ganger på både bil og MC. Når jeg eks. overhaler/bytter calippere eller hjulsylindre på både MC og bil, lar jeg det bare renne igjennom etter montering/fylling. Jeg pumper alltid igjennom som ved "vanlig" bremselufting etterpå, men ved de fleste tilfeller kommer det da ikke luft. Selv på calipperen bak på ZX6R'en, som har liten høydeforskjell på beholder/calipper fungerte denne metoden bra. Men som sagt, på noen bremsesystem fungerer dette, og på andre ikke. Men på den annen side, skal du lufte bremser på en gammel Volvo, fungerer hverken din eller min metode. Ja, det er forskjell på bil og MC, men det er like stor forskjell på de forskjellige oppbygningene av bremsesystem på de forskjellige MC'er og de forskjellige biler også.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!
Livet det er Kawa-grønt!
-
Jeg har problemer med at luten stiger for fort. Kanskje nipplene til Nissin er for trange, jeg vet ikke. Men jeg ender alltid opp med å "etter"-lufte via banjo-bolten øverst. Jeg har doble stålomspunende slager hele veien og da er det lett å ungå luftlomme over forskjermen som så mange orginalanlegg sliter med.
Når jeg bare får somlet meg til det skal jeg kjøpe ny banjobolt med luftenippel i bakkant.
På forbremsen er dette problemet moderat, på clutchen derimot er det klin umulig å få den til en å virke uten lufting øverst.
Trikset i begge tilfeller er selvsagt å vri styret (alt ta av hele hendel) slik at høyeste punkt i systemet (Untatt reservoaret selvsagt) er banjobolten.
Til sist gjentar jeg et lite tips. Etter bytte av forhjul opplevede jeg at bremsekloss hang seg opp i kalipper og dermed ikke lå skikkelig intill skiven på den ene siden av den ene kalipperen. Unødvendig å si at bremsen ble svampete.
Når jeg bare får somlet meg til det skal jeg kjøpe ny banjobolt med luftenippel i bakkant.
På forbremsen er dette problemet moderat, på clutchen derimot er det klin umulig å få den til en å virke uten lufting øverst.
Trikset i begge tilfeller er selvsagt å vri styret (alt ta av hele hendel) slik at høyeste punkt i systemet (Untatt reservoaret selvsagt) er banjobolten.
Til sist gjentar jeg et lite tips. Etter bytte av forhjul opplevede jeg at bremsekloss hang seg opp i kalipper og dermed ikke lå skikkelig intill skiven på den ene siden av den ene kalipperen. Unødvendig å si at bremsen ble svampete.
men om det fungerer slik du sier i praksis vil bremsene lufte seg selv om di står en stund...Gixxer wrote:Nei, det er faktisk ikke rett. Så lenge luften har lavere tetthet vil den alltid ha oppdrift i bremsevæsken.PerTore wrote:Fordi på grunn av bremseslangenes små diametre/tverrsnitt, og bremsevæskens viskositet (tykkelse) så "vinner" væskens tyngdekraft over luftas "oppdrift". I mange tilfeller så fungerer denne metoden utmerket.. I noen tilfeller ikke.Gixxer wrote: Og hvordan får du så ut luften? Siden luft har lavere tetthet enn bremsevæske så vil den ligge på toppen. Derfor vil alt du får ut på det viset være bremsevæske.
Edit:
Metoden kan kanskje brukes til å bytte bremsevæske. Men til å få ut luft er den ubrukelig.
dette er nok ikke reelt. luften blir klemt ned i caliperen, der den blir liggende i toppen av caliperen. på toppen av caliperen er nippelen montert, derfor går luften ut når nippelen åpnes.. jobber daglig med porscher som brukes både på bane og vei. og vi lar ALLTID caliperen slippes ut siste rest av luften selv når vi bytter væske. jeg snakker ikke om at du skal bytte væske på den måten. men å slippe ut luften. skal all væsken byttes går det sikkert på denne måten, men vil ta evig lang tid. når jeg bytter væske setter jeg på vakumsuger og suger denne og.. og til slutt lar jeg nippelen stå litt åpen...
prøv før dere nekter a folkens... sikker på jeg har luftet flere bremser enn dere uansett...
Det gjør du sikkert.
Men luft som står i/i forbindelse med pumpa/banjonippel?
Luft som står i evt. fordelingsblokker?
Kalipter montert med luftenippelen pekende nedover fra underkant av kaliptret (Brembo og endel andre)?
Hva med det?
Som jeg sier på en annen tråd: Man sender IKKE folk ut på veg, hverken fra verksted eller via nett, etter å ha luftet et bremsesystem slik som du beskriver.
Men luft som står i/i forbindelse med pumpa/banjonippel?
Luft som står i evt. fordelingsblokker?
Kalipter montert med luftenippelen pekende nedover fra underkant av kaliptret (Brembo og endel andre)?
Hva med det?
Som jeg sier på en annen tråd: Man sender IKKE folk ut på veg, hverken fra verksted eller via nett, etter å ha luftet et bremsesystem slik som du beskriver.