For lett å bygge om? Har forsikringselskapet lov til dette?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Christoph
Posts: 197
Joined: 13 Mar 2009 20:58
MC: Ducati 748 BIP
Location: Bergen

Re: For lett å bygge om? Har forsikringselskapet lov til dette?

Post by Christoph »

Bomber wrote:
tHaWuLf wrote:Hvor i lovverket står det at forsikringsselskaper er lovpålagt å tilby ansvarsforsikring til alle kjøretøy? Det er vel kjent at alle er lovpålagt å ha ansvarsforsikring på sine kjøretøy, men det er en annen sak.
Igjen.. Google er din venn. Sitter ikke akkurat med lovverket forran meg

Ja stemmer det, alle forsikringsselskap er påbudt å gi deg tilbud på ansvar - men for min del er det uaktuelt ettersom banken vil eie sykkelen enn så lenge ;) Har forsikringene mine gjennom fagforeningen på jobben som er veldig gunstig - så å flytte alle mine forsikringer vet jeg ikke om jeg kommer til å gjøre.

Får se hvilket tilsvar jeg får og så ta en runde hos de forskjellige selskapene etterpå.
Citius, altus, fortius
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: For lett å bygge om? Har forsikringselskapet lov til dette?

Post by maelling »

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=503175

"I juridisk teori har det med tyngde vært hevdet at det kan utledes på ulovfestet grunnlag at det gjelder en generell plikt for forsikringsgiverne til å tilby forsikring, med mindre nektelsen har saklig begrunnelse."

Jeg sjekker forsikringsavtaleloven, men kan ikke se at det står i lovverket der rundt plikt til å tilby forsikring. Men, det er plikt til å gi en saklig begrunnelse ved et avslag i forsikringsavtaleloven:

http://www.lovdata.no/all/hl-19890616-069.html

§ 3-10. (avslag på forsikring)

Selskapet kan ikke uten saklig grunn nekte noen på vanlige vilkår en forsikring som selskapet ellers tilbyr allmennheten.

Forhold som medfører en særlig risiko, skal regnes som saklig grunn, forutsatt at det er en rimelig sammenheng mellom den særlige risikoen og avslaget. Andre særlige forhold utgjør saklig grunn når de medfører at avslaget ikke kan regnes som urimelig overfor den enkelte.


Det står IKKE i lovverket at det er en lovpålagt plikt, men det er antatt det i juridisk teori altså på ulovfestet grunnlag med mindre begrunnelsen for avslag er saklig (og nå nedfelt i loven). Spørsmålet er om det faktum at en sykkel er lett å trimme går for å være en særlig risiko. Der har jeg min tvil. Det er også krav om rimelig sammenheng mellom den særlige risikoen og aslaget, og det kan jeg ikke se at det kan være med mindre man har dekning for å anta at akkurat den forsikringstakeren utgjør en særlig risiko. Man kan ikke generalisere dette opp. Ellers står det rundt over alt på nettet at de har en lovpålagt plikt til å tilby ansvarsforsikring, men jeg kan ikke akkurat se det reflektert i norges lover rett ut annet enn via en antitese. Men, i dette tilfellet tror jeg man kan vinne frem ved å kreve et tilbud og at det er en plikt til å tilby en forsikring av den grunn at begrunnelsen for avslaget er usaklig.

"Begrunnelsen skal angi hvilke forhold som ligger til grunn for avslaget, herunder de individuelle risikovurderingene som eventuelt er foretatt. Det skal også redegjøres for eventuell praksis i selskapet, bransjenormer, lov eller forskrift, som innebærer at forsikringssøkeren etter en viss tid eller etter endrede forhold vil kunne søke den aktuelle forsikringen uten å få et tilsvarende avslag. "

Det ser ut til at det er en viss individualitet knyttet opp til dette med avslag, så et generell avslag at "noen" eller "mange" trimmer sykler, kan jeg ikke skjønne holder mål.
Last edited by maelling on 09 May 2009 22:53, edited 4 times in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Bomber
Posts: 103
Joined: 03 Apr 2009 21:28
MC: 08 Cbr 600RR
X: 04 Cbr 1000RR,

Re: For lett å bygge om? Har forsikringselskapet lov til dette?

Post by Bomber »

og det vil si at så lenge du ikke har blitt tatt for forsikringssvindel eller lignende må de tilby deg
UP kaller meg en dårlig sjåfør og en mann med dårlige holdninger.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: For lett å bygge om? Har forsikringselskapet lov til dette?

Post by RH racing »

så vidt jeg vet så skal dem gi deg en forsikring.. men dem styrer selv prisene og kan overprise seg for at du skal måtte velge ett annet selskap...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: For lett å bygge om? Har forsikringselskapet lov til dette?

Post by inunf »

Ser at noen klager på at forsikringselskapene vet for lite om motorsykler. Det at de ikke vil forsikre en mellomklassesykkel på en 25-åring tyder vel heller på at de vet for mye.
Christoph
Posts: 197
Joined: 13 Mar 2009 20:58
MC: Ducati 748 BIP
Location: Bergen

Re: For lett å bygge om? Har forsikringselskapet lov til dette?

Post by Christoph »

inunf wrote:Ser at noen klager på at forsikringselskapene vet for lite om motorsykler. Det at de ikke vil forsikre en mellomklassesykkel på en 25-åring tyder vel heller på at de vet for mye.
Hehe, men de kan jo ikke utelukke noen over 18 å regge mellomklasse - er ikke mye verre å få mer hester i en bensinturbo bil heller. Men de forsikrer jo 200sx så det synger etter ;-)
Citius, altus, fortius
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: For lett å bygge om? Har forsikringselskapet lov til dette?

Post by inunf »

Ja, men så skal det sies at VELDIG mange mellomklassesykler egentlig er fulleffekt. Jeg vil tro at det er et vesentlig større problem (ihvertfall i forhold til antall sykler totalt) enn trimmede biler.

Er vel få over 21 år som vil kjøre mellomklasse når de kan kjøre fulleffekt, og dette vet forsikringsselskapene.
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: For lett å bygge om? Har forsikringselskapet lov til dette?

Post by KiM »

inunf wrote:Er vel få over 21 år som vil kjøre mellomklasse når de kan kjøre fulleffekt, og dette vet forsikringsselskapene.
Skal si meg enig i det. Er du enig Christoph :-# :roll:
ingen KiM, ingen kos
Christoph
Posts: 197
Joined: 13 Mar 2009 20:58
MC: Ducati 748 BIP
Location: Bergen

Re: For lett å bygge om? Har forsikringselskapet lov til dette?

Post by Christoph »

Er enig jeg... :)

Men jeg skal forsikre en mellomklasse sykkel 8)
Citius, altus, fortius
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: For lett å bygge om? Har forsikringselskapet lov til dette?

Post by KiM »

Spørsmålet er vel om du skal kjøre mellomklasse også :P
ingen KiM, ingen kos
Christoph
Posts: 197
Joined: 13 Mar 2009 20:58
MC: Ducati 748 BIP
Location: Bergen

Re: For lett å bygge om? Har forsikringselskapet lov til dette?

Post by Christoph »

Selvfølgelig 8)
Citius, altus, fortius
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: For lett å bygge om? Har forsikringselskapet lov til dette?

Post by inunf »

Det må jo være drit kjedelig å kjøre rundt på en 600 med 34 hk! Da er det mye bedre å kjøpe en F-sykkel eller en mindre R-sykkel og kjøre fulleffekt. F. eks. Kawa ZXR 400, Honda VFR/RVF/CBR 400, Suzi GSXR 400/RGV 250 eller Aprila RS 250. Alle disse vil være billigere å kjøpe, billigere å forsikre og gå mye bedre.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: For lett å bygge om? Har forsikringselskapet lov til dette?

Post by Baron von Waffel »

Bilansvarsloven § 15 angir forsikringsplikten for kjøretøyet.
Forskrift om trafikktrygd m.v av 1. april 1974, § 3 sier at forsikringsselskapene har plikt til å tilby forsikring.

Men de har bare plikt til å tilby ansvarsforsikring. Og de kan sette prisene ganske høyt før det blir ulovlig.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: For lett å bygge om? Har forsikringselskapet lov til dette?

Post by inunf »

Men hvis de setter den veldig høyt (husker ikke ordlyden, men står i forsikringsloven, paragraf 3 kanskje?) har du krav på skriftlig begrunnelse på hvorfor.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: For lett å bygge om? Har forsikringselskapet lov til dette?

Post by Baron von Waffel »

De trenger ikke sette den så veldig høyt. Så lenge vi bare snakker om ansvarsforsikring. Kasko har de ingen plikt til å gi deg. Delkasko kan du nok få dem til å gi også.

Det betyr at det bare er de som tar full egenrisiko for sykkelen sin som får forsikring hvis selskapene vurderer risikoen som for stor.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Post Reply