Suzuki GS650G Katana 1986.. eller?

Prat om tung MC.
User avatar
Mogens
Posts: 98
Joined: 25 Mar 2008 19:37

Re: Suzuki GS650G Katana 1986.. eller?

Post by Mogens »

Hmmm, når jeg ser nærmere nå så er det kanskje ikke den sykkelen du har kjøpt ;-)

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=16868317

Den er jo til salgs enda ...
_____________________________________________
Positiv hilsen Mogens
kjørte opp 25/6-09 :)
Suzuki GR650 1984 mod.
craxz
Posts: 6
Joined: 05 May 2009 23:35
MC: Suzuki GS650G Katana

Re: Suzuki GS650G Katana 1986.. eller?

Post by craxz »

Hei Mogens

Takk for svar, ja er denne sykkelen jeg har kjøpt!
Har nå fått bekreftet fra suzuki japan at denne sykkelen er produsert i april 1981!

Ellers så kan det jo nevnes at det at du her skriver om at sykkelen hadde litt start/tomgangsproblemer når den var kald hjelper meg veldig, sykkelen var på mystisks vis kjørt varm begge ganger før jeg kom, både når jeg skulle se på den 1.gang og når jeg skulle hente den, selger nevnte aldri noe om start og tomgangsproblemer, og har i ettertid sagt at han aldri har hatt det problemet med startvansker og dårlig tomgang!

og der kommer jo kjøpsloven inn og er rimelig så klar:

"(1) Reglene om mangler gjelder også når tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet."

"(1) Dersom det foreligger mangel og denne ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 31 til 40 kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Hans rett til erstatning faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende"

Jeg ga prisanntydning for sykkelen, 25, men ville jo aldri gitt 25 for en 1981 modell med start/tomgang/forgasserproblemer!

Så vi får se hvordan vi løser den saken her!

Noen som har vært borti det her med kjøpsloven ved kjøp av brukt mc mellom privatpersoner?
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Suzuki GS650G Katana 1986.. eller?

Post by Ola M »

Jeg vet ikke så mye hvordan kjøpsloven fungerer i bruktsalg, men du har to muligheter foran deg:

1. Bruke mange dager, kanskje mange uker på juss, krangling og brevskriving.
2. Bruke 4 timer på å gjøre ren forgasserne og sjekke ventilklaringer.


Gamle sykler trenger litt skruing, sånn er det bare.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Suzuki GS650G Katana 1986.. eller?

Post by inunf »

Ja, slik er det å kjøpe brukt.
User avatar
Mogens
Posts: 98
Joined: 25 Mar 2008 19:37

Re: Suzuki GS650G Katana 1986.. eller?

Post by Mogens »

Hmm. Han hadde prøvd å starte den litt da jeg kom også, men tydeligvis ikke nok :). Han sa da at det var litt teknikk og at han aldri var sånn da han var varm (som ikke tar lang tid på sykkel). Jeg vet ikke om han visste at sykkelen var fra 1981 og at han bare lot som ingen ting, fordi den av en eller annen grunn har blitt registrert senere. Det blir jo bar spekulasjoner.

Det som i hvert fall gjorde at jeg fikk litt negativ følelse for sykkelen var dette med start/tomgang. Godt mulig at du kan få gjort noe enkelt med det da ...

Uansett utfall av dette, så synes jeg det hadde vært på sin plass å opplyse kjøper/prøvekjører at sykkelen er litt trøblete når den er kald, og ikke prøve å la dette gå forbi i stillhet!!!

Lykke til ...
_____________________________________________
Positiv hilsen Mogens
kjørte opp 25/6-09 :)
Suzuki GR650 1984 mod.
Post Reply