http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=503175
"I juridisk teori har det med tyngde vært hevdet at det kan utledes på ulovfestet grunnlag at det gjelder en generell plikt for forsikringsgiverne til å tilby forsikring, med mindre nektelsen har saklig begrunnelse."
Jeg sjekker forsikringsavtaleloven, men kan ikke se at det står i lovverket der rundt plikt til å tilby forsikring. Men, det er plikt til å gi en saklig begrunnelse ved et avslag i forsikringsavtaleloven:
http://www.lovdata.no/all/hl-19890616-069.html
§ 3-10. (avslag på forsikring)
Selskapet kan ikke uten saklig grunn nekte noen på vanlige vilkår en forsikring som selskapet ellers tilbyr allmennheten.
Forhold som medfører en særlig risiko, skal regnes som saklig grunn, forutsatt at det er en rimelig sammenheng mellom den særlige risikoen og avslaget. Andre særlige forhold utgjør saklig grunn når de medfører at avslaget ikke kan regnes som urimelig overfor den enkelte.
Det står IKKE i lovverket at det er en lovpålagt plikt, men det er
antatt det i juridisk teori altså på ulovfestet grunnlag med mindre begrunnelsen for avslag er saklig (og nå nedfelt i loven). Spørsmålet er om det faktum at en sykkel er lett å trimme går for å være en
særlig risiko. Der har jeg min tvil. Det er også krav om rimelig sammenheng mellom den særlige risikoen og aslaget, og det kan jeg ikke se at det kan være med mindre man har dekning for å anta at akkurat den forsikringstakeren utgjør en særlig risiko. Man kan ikke generalisere dette opp. Ellers står det rundt over alt på nettet at de har en lovpålagt plikt til å tilby ansvarsforsikring, men jeg kan ikke akkurat se det reflektert i norges lover rett ut annet enn via en antitese. Men, i dette tilfellet tror jeg man kan vinne frem ved å kreve et tilbud og at det er en plikt til å tilby en forsikring av den grunn at begrunnelsen for avslaget er usaklig.
"Begrunnelsen skal angi hvilke forhold som ligger til grunn for avslaget,
herunder de individuelle risikovurderingene som eventuelt er foretatt. Det skal også redegjøres for eventuell praksis i selskapet, bransjenormer, lov eller forskrift, som innebærer at forsikringssøkeren etter en viss tid eller etter endrede forhold vil kunne søke den aktuelle forsikringen uten å få et tilsvarende avslag. "
Det ser ut til at det er en viss individualitet knyttet opp til dette med avslag, så et generell avslag at "noen" eller "mange" trimmer sykler, kan jeg ikke skjønne holder mål.
Mvh Martin Ellingsen (
maelling@gmail.com)
Nå:
1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE