Thunderace med for lite Kjøleveske..

Prat om tung MC.
Post Reply
madshadow
Posts: 69
Joined: 01 Apr 2009 18:30

Thunderace med for lite Kjøleveske..

Post by madshadow »

Sjekket min thunderace for olje, bremseveske og coolant level chech som det heter i boken men, altså kjøleveske:P
Har nettop kjøpt sykkelen å derfor sjekket jeg dette pga jeg skal til svergie på storservice med den så skulle jeg sjekke at det viktigste var rett slik at jeg kom meg fram til servicen:P

Så at det var en god del for lite kjøleveske under lav målingen.

Så da lurer jeg på hvilken kjøleveske skal jeg kjøpe å hvor kan jeg kjøpe det?
Har bare shell, esso, statoil og mekonomen her jeg bor.

Eller trenger jeg å dra til tromsø for å hente det?
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..

Post by inunf »

Hvis kjøleveska skal byttes i Sverige så er det meget mulig at du klarer deg med bare vann.
madshadow
Posts: 69
Joined: 01 Apr 2009 18:30

Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..

Post by madshadow »

Er storservice ventiljuster, forgassersynkronisering så vet ikke om de gjør dette samtdilig på storservice??

Så man må til en yamaha forhandler for å få kjøpt kjøleveske?
Så du tror det holder med vann?
Er en 6 timers kjøretur herifra rimelig kaldlt over fjellene.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..

Post by Dominator »

madshadow wrote:Er storservice ventiljuster, forgassersynkronisering så vet ikke om de gjør dette samtdilig på storservice??

Så man må til en yamaha forhandler for å få kjøpt kjøleveske?
Så du tror det holder med vann?
Er en 6 timers kjøretur herifra rimelig kaldlt over fjellene.
Eneste muligheten for at kjølevæska fryser er hvis mc'n står på en tilhenger midtvinters ;-)
Etterfyll med vann til "low"-merket og kjør til Sverige med god samvittighet. Be dem bytte kjølevæska når dud først er på service i tilfelle den er gammel.
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..

Post by MowZ »

madshadow wrote:Er en 6 timers kjøretur herifra rimelig kaldlt over fjellene.
Holder med vann, det er jo 90 grader sålenge du kjører så tror ikke det fryser akkuratt :D
BMW S1000RR, Simply the best!
madshadow
Posts: 69
Joined: 01 Apr 2009 18:30

Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..

Post by madshadow »

har lest at man må koke vannet før man har det oppi stemmer det?
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..

Post by RH racing »

nei..trenger ikke koke vannet.. men er væsken din blå så kan du ha på G11 eller vanlig blå kjølevæske. disse kan blandes.. er væsken rød (nyere type) skal du være litt mere forsiktig da det finnes typer av disse som ikke kan blandes...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
icemanx
Posts: 411
Joined: 23 Jun 2008 21:33
MC: 1998 Ducati 748 SPS
Location: Trondheim

Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..

Post by icemanx »

det med å koke vannet er gjerne hvis motoren er varm.. skal aldri slå kaldt vann på en varm motor.. kan i værste fall sprekke blokka osv..
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..

Post by RH racing »

icemanx wrote:det med å koke vannet er gjerne hvis motoren er varm.. skal aldri slå kaldt vann på en varm motor.. kan i værste fall sprekke blokka osv..
joda..enig med deg der.. men på en annen sie så skal du aldri heller ta av lokket når vannet er varmt...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..

Post by Ola M »

Kan være en idé å kjøpe batterivann, noen områder har litt mye kalk i drikkevannet. Du burde jo også undre deg litt over hvor kjølevæsken har blitt av. Det er et lukket system så ingenting skal normalt fordampe. Har du en dårlig toppakning kan det lekke vann inn i sylinder / olje.
madshadow
Posts: 69
Joined: 01 Apr 2009 18:30

Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..

Post by madshadow »

Har en dårlig toppakning er blandt annet denne jeg skal bytte i svergie:P

Var å så en frostvæske som heter Blåtind G48 til audi, vw, seat og skoda.
Denne skulle i angripe aliminiumsdeler i motoren.

Det værkstedet sa jeg kunne bruke all slags frostvæske så lenge den ikke angrep aliminumsdeler i motoren.

Så da er det vel sikrest å kjøpe denne enn å bare fyll vann i??

Fikk reparert speedometern vaiern i dag det var jo enkelt som bare det:D
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..

Post by inunf »

G48 vet jeg ikke noe om, men motoren på sykkelen din er i aluminium. Du klarer deg fint med vann, eventuelt destilert vann om du vil være fin på det.
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..

Post by Ola M »

madshadow wrote:
Så da er det vel sikrest å kjøpe denne enn å bare fyll vann i??
Neida, vann går helt fint.

Kjølevæske = vann. Fordi vann fryser om vinteren og dette kan ødelegge mye rart heller vi frostvæske oppi som gjør at vannet ikke fryser før det er 30-40 kuldegrader. Hvor mye kulde det tåler avhenger av blandingsforholdet mellom vann og frostvæske. For lite frostvæske = kan fryse. For mye frostvæske = dårligere kjøling. Fordi stoffet allikevel skal oppi motoren og fordi produsentene konkurrerer er det mye tilsetninger, antikorrosiver, "motorhelse i hver dråpe" og lignende i vanlig frostvæske. Det er ikke noe motoren trenger, det er bare kjekk bonus.

Så hvis du fyller på kun vann hever du bare frysetemperaturen litt. Hvis det blir under 20 minus før du har kommet deg på service og svenskene har fylt på ny væske skal jeg betale for toppakningen din. :)
Biff
Posts: 16
Joined: 18 Jun 2008 14:36
MC: 1999 Suzuki SV660S
Location: Oslo

Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..

Post by Biff »

Ola M wrote:Fordi stoffet allikevel skal oppi motoren og fordi produsentene konkurrerer er det mye tilsetninger, antikorrosiver, "motorhelse i hver dråpe" og lignende i vanlig frostvæske. Det er ikke noe motoren trenger, det er bare kjekk bonus.
Du mener at rustbeskyttelsen som er i kjølevæske bare er tull? Har sett motorer som har gått på bare vann, og det ser ikke pent ut når man tapper ut rustvann..
'99 Suzuki SV650S
x '86 Suzuki Intruder VS700
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Thunderace med for lite Kjøleveske..

Post by Ola M »

Biff wrote:
Du mener at rustbeskyttelsen som er i kjølevæske bare er tull? Har sett motorer som har gått på bare vann, og det ser ikke pent ut når man tapper ut rustvann..
Selvsagt ikke, upresist formulert gjerne. Antikorrosiver er ikke noe man trenger jevn tilførsel av eller et kritisk blandingsforhold.

Trenger du tilsette litt: Bare vann er ok.
Skal du tømme og fylle nytt: Riktig blanding vann/frostvæske.
Post Reply