Den Store Musikktråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Re: Den Store Musikktråden

Post by tshansen »

Erik Blodøks wrote:Ikke ment som kritikk eller sarkasme, men; hva er det som fenger deg ved death metal? Akkurat hva er det du liker ved musikken, hva er det du hører på i slike sanger?

Når jeg hører på musikk som jeg liker, som oftest innen rock-sjangeren, så er det gjerne en rytme i form av et gitariff og/eller deler av vokalen som jeg syntes høres veldig bra ut. Men når jeg hører death metal syntes jeg det er veldig vanskelig å få "tak på" noen av de enkelte instrumentene, hvis du forstår hva jeg mener. Derfor har slik musikk også en tendens til å høres veldig rytmeløst og make ut for meg, fordi jeg ikke klarer å skille ut en rytme eller toner i musikken. :-k

Er det mer en... følelse eller stemning ved death metal du liker? Hjelp meg å forstå! ;)
Meget godt skrevet unge mann!!!
Dette er mye av mitt problem også... ;-) Jeg er liksom aldri i sinnsstemning for å høre på slik musikk! Det er ikke noe av det som treffer slik som annen type musikk.

Å jeg har mange ganger såtte her i denne tråden å prøvd å vende meg til, tvinge meg til å høre på en del av de låtene AJ linker til, men det er ikke sjangs! Det høres ut som en kamp mellom instrumentene og ett evig jag etter å spille flest mulig noter.

MEN!! instrumentalen i enkelte av disse sangene er drit rå! helt til det vokalen slår inn og de som spiller instrument banker løs! da mister jeg helt flyten ;-)

Men for all del, jeg prøver igjen hele tiden....men ender alltid opp med å glede meg mest til sangen er ferdig hehehe :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lord Erik

Post by Lord Erik »

AJ_Twin wrote:Kan være at dette er 'genetisk betinget'(sånn i en slags overført betydning...)... :-k
Kanskje det... Det er jo påtreffende mange som liker musikk, så og si alle. Det får meg til å undre på om muligens genetikk kan ha noe med preferanse for musikk å gjøre, og hvordan det i så fall påvirker musikksmaken våres (selv om jeg føler meg ganske sikkert på at den er i hovedsak lært og ikke medfødt). Et annet spørsmål jeg av og til tenker på er om mennesket er det eneste dyret som liker musikk, eller om andre dyr også har en tiltrekning mot enkelte lyder. :-k
LordShaft wrote:Jeg er liksom aldri i sinnsstemning for å høre på slik musikk! Det er ikke noe av det som treffer slik som annen type musikk.

Å jeg har mange ganger såtte her i denne tråden å prøvd å vende meg til, tvinge meg til å høre på en del av de låtene AJ linker til, men det er ikke sjangs! Det høres ut som en kamp mellom instrumentene og ett evig jag etter å spille flest mulig noter.

MEN!! instrumentalen i enkelte av disse sangene er drit rå! helt til det vokalen slår inn og de som spiller instrument banker løs! da mister jeg helt flyten ;-)

Men for all del, jeg prøver igjen hele tiden....men ender alltid opp med å glede meg mest til sangen er ferdig hehehe :lol:
Samme her. For jeg har prøvd å like death metal, jeg har virkelig prøvd! Men slik som deg så ender jeg som oftest opp med å enten ta av musikken midt i sangen, eller nærmest håpe på at den snart blir ferdig. Derfor var det jeg spurte AJ hva han hører på i slike sanger, kanskje jeg hadde misforstått poenget med musikken.

Mange death metal sanger begynner nemlig veldig bra, men så faller jeg av når jeg ikke lenger klarer å skille akkordene og tonene fra gitaren, og jeg ikke en gang klarer å gjette hva vokalisten synger om. Jeg merker også at humøret mitt må stå litt "i stil" med musikken jeg hører på, og jeg er svært sjeldent i et humør som jeg syntes matcher death metal (heldigvis). ;)

Det "tyngste" jeg klarer å høre på og fremdeles like er Vintersorg - Svältvinter, men selv denne sangen, som er som pop å regne i forhold til en del av musikken som AJ har postet, sparer jeg den til mørke og stormfulle høstkvelder. Ellers kan jeg fint like sanger av Nightwish eller Within Temptation, men jeg antar at jeg hadde blitt mobbet i death metal-miljøet for å like slik musikk. :lol:
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Det er godt å høre at jeg ikke er alene om å like den typen musikk, for ikke å snakke om ikke like en annen type musikk ;-)

jeg selv er veldig fan av Nightwish, within temptation, lacuna coil osv... Digger kvinnelig opera vokal i slik musikk :)

Jeg er også veldig lite tilhenger av vokalister som skriker å hyler ting som for meg er umulig å forstå. Mye av det som blir servert i deaf metall er jo bare brøling/skriking :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Nettopp! For meg blir det nesten som å kutte stålplater med vinkelsliper, og prøve å like det man hører. :D

Igjen, til alle death metal fans her, jeg prøver på ingen måte å rakke ned på musikksmaken deres, men det fascinerer meg hvordan to personer kan ha så forskjellige oppfatninger og beskrivelser av den samme lyden. ;-)

Men jeg er glad for at vi lever i en verden hvor det er slik variasjon!

EDIT: Og som en slags fredspipe; Children of Bodom - Everytime I die. En sang jeg faktisk liker på grunn av gitariffet. Kanskje en slags mellomting av musikksmakene her inne? :lol:

(selv om jeg har intrykket av at CoB innen enkelte harde miljøer er regnet som et "fjortissband for deprimerte tenåringsjenter")
knetrom

Post by knetrom »

Erik Blodøks wrote:Derfor har slik musikk også en tendens til å høres veldig rytmeløst og make ut for meg, fordi jeg ikke klarer å skille ut en rytme eller toner i musikken. :-k
Det "sleit" jeg også med før, på enkelte sanger jeg liker nå. Men får jeg ikke "tak" på sangene, driter jeg i å prøve. Nå vet jeg ikke om jeg hører på death metal, for det er så latterlig mange subkategorier i metal, men jeg hører på rimelig hard musikk til tider. Og da er det for det er noe som fenger.
Erik Blodøks wrote:For jeg har prøvd å like death metal, jeg har virkelig prøvd!
Det er ikke riktig framgangsmåte, jeg sluttet å prøve å like musikk rundt 16-årsalderen. Eller, man kan vel si at det har avtatt mer og mer etter det. Husker jeg mente at Dr. Bombay var tingen som 13-åring, haha :P Har merket at jeg har vært innom en del "favorittsjangre" de siste 6-8 årene, og de har ført meg mot musikk som black metal og muligens death, siden jeg ikke bryr meg med å skille de fra hverandre.
Lord Erik

Post by Lord Erik »

knetrom wrote:Det er ikke riktig framgangsmåte, jeg sluttet å prøve å like musikk rundt 16-årsalderen. Eller, man kan vel si at det har avtatt mer og mer etter det. Husker jeg mente at Dr. Bombay var tingen som 13-åring, haha :P Har merket at jeg har vært innom en del "favorittsjangre" de siste 6-8 årene, og de har ført meg mot musikk som black metal og muligens death, siden jeg ikke bryr meg med å skille de fra hverandre.
Det kan være at jeg var litt uklar. Jeg mente ikke at jeg har prøvd å like death metal på slik måte at jeg har et behov for å skulle like noe jeg ikke liker, men jeg har gitt det en reell sjanse. Jeg har hørt en del sanger, og forsøkt å se hva andre liker med dem. Er mange som vil automatisk si at de ikke liker en hel sjanger av musikk fordi de har hørt noen sekunder av en sang de ikke likte. Det var slik jeg ønsket å presisere at jeg ikke var. ;)
knetrom

Post by knetrom »

Ah, da var du litt uklar, ja :P Jeg så for meg sånn som 12-åringer gjør for å være tøffe :lol:
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Neida, jeg liker å tro at den perioden i livet mitt er over. Jeg foretrakk uansett å gjøre ting litt annerledes enn alle andre. Er lettere å skille seg ut og oppnå oppmerksomhet på den måten fant jeg ut. ;)
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

Kjenner meg igjen i veldig mye av det du skriver, Erik. Jeg føler også at jeg har gitt Death Metal en real sjangse, men for meg blir det bare komisk etterhvert, og jeg greier ikke og få Barron Blod og Zlatan (fra Pondus) ut av hodet når jeg hører/ser Death Metal band. :lol: Jeg har prøvd som bare rakkern og ta det seriøst, men jeg greier ikke la vær og bare se det komiske i det. Det vitner sikkert om en skikkelig karakterbrist hos meg, men så kan jeg jo tilføye at mine "store helter" er et britisk glamrock-band som hadde sin storhetstid på 70 og 80-tallet. (Som forøvrig Gene Simmons har uttalt at var Kiss' største inspirasjonskilde) Så da er det vel ingen som tar meg seriøst alikevel... :smt118 :smt119

[youtube]<object width="480" height="385"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube]
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Etter den musikkvideoen får jeg sikkert mareritt i kveld. ;) Neida, Bibleback var faktisk ikke det verste jeg har hørt, selv om det er fremdeles litt for ekstremt for min smak.

Her er en sang for oss som liker litt mer rolig musikk til å nippe forsiktig i en god whisky på lørdagskvelden (har akkurat åpnet en flaske 12 år gammel MacAllan :smt060).

Sort Sol - Let your fingers do the walking
[youtube]txicNdbK7pA[/youtube]

PS: Hvordan får man til å legge youtube-videoene rett i posten? Når jeg trykker på YouTube-knappen her og legger URL'en inn, så kommer ingenting fram... EDIT: Takker AJ! :D
Last edited by Lord Erik on 09 May 2009 23:09, edited 2 times in total.
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Hehe, ikke noe jeg tror at jeg ellers ville ha hørt på, men den var faktisk ganske behagelig og passende etter en lang dag med masse sol og kjøring. :)
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

vel, for dere som liker litt softere musik, så er dette noe jeg godt kan høre på i bilen eller no sånnt..
Pain med anette fra nightwish på gjestevokal...

syns ikke ho har liker god stemme som Tarja som sang der tidligere...

[youtube]ZRbv4O65vBo[/youtube]

her er noe med Tarja..

[youtube]VwbtbfAnI80[/youtube]

som jeg sa i ett interjuv med ei tysk blekke for ett års tid siden:
- hva slags jenter/damer tenner deg??
- Vakkre jenter med deilig stemme...

så tarja er en god kandidat til min liste... heh...
men hater musikken til Nightwish da...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Paiwani
MC: Derbi gpr 125R 2006mod.

Post by Paiwani »

[youtube]yQj0KK96vXA[/youtube]

Minina minina minina.....
Valfar
MC: '03 KTM 660 SMC - Solgt

Post by Valfar »

Pink Fairies med City Kids. Mange vil nok huske det her som en Motörhead låt, men den er originalt skrevet av Larry Willis (som spilte gitar på det første Motörhead albumet) og Pink Fairies.
[youtube]gdqtgP0h8dg[/youtube]
Schrodinger's cat walks into a bar, and doesn't.
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

men når vi først er inne på frk.Turunen må vi jo legge til en cover av Nirvana's smells like teen spirit...

[youtube]BYJs3ajxvQI[/youtube]
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Post Reply