Måle dB

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Jon Erik

Måle dB

Post by Jon Erik »

Noen som vet om et sted der de kan måle dB på sykkelen ? Skal nedover til Ringen i sommer og vet de noen ganger måler før du får kjøre, og da er det greit å vite hvor mye min støyer før jeg drar....
ZX10R 2007 (Rapid bike 3, Marchesini Magnesium felger ++)
Audi TT 2003 mod
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Re: MÃ¥le dB

Post by RH racing »

på ringen er di veldig strenge, så har du ikke CE/E/Tuv merket anlegg kan du risikere å ikke få kjørt selv med riktig DB. men kan og treffe på meget hyggelige kontrollører som lar deg gå ut på...
kjenner du noen med iPod tror jeg det går å laste ned Db måler til disse... om den funker vet jeg ikke...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Jon Erik

Post by Jon Erik »

RH racing wrote:på ringen er di veldig strenge, så har du ikke CE/E/Tuv merket anlegg kan du risikere å ikke få kjørt selv med riktig DB. men kan og treffe på meget hyggelige kontrollører som lar deg gå ut på...
kjenner du noen med iPod tror jeg det går å laste ned Db måler til disse... om den funker vet jeg ikke...
Har iphone med DB måler, men den er fungerer ikke i det hele tatt...
Hørt at de ikke er så strenge med sykkler fra utlandet når det gjelder CE/Tuv godkjente anlegg så lenge de ikke støyer så mye...
Audi TT 2003 mod
Bomber
MC: 08 Cbr 600RR
X: 04 Cbr 1000RR,

Post by Bomber »

Når jeg leser hva du skriver regner jeg med at du ikke har orginal anlegg. Siden du nevner at dem ikke er så strenge på /ce/tuv anlegg går jeg ut i fra at du ikke har dette heller? Du kommer ikke igjennom på ringen! Hadde ikke giddi å satt pengene mine på at en måling på db fra "hansen mc AS" holder. Dem har forresten db måler der nede. Sett på org før du drar.. ikke værre en det!
UP kaller meg en dårlig sjåfør og en mann med dårlige holdninger.
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Har aldri opplevd at de sjekker godkjenning. Har overhodet ikke opplevd dem som strenge heller. Bortsett fra med noen engelskmenn som absolutt skulle burne før bommen.
Derimot bruker de å stå å måle støy ved bommen. Vet ikke selv om noen som har hatt problemer. Sikkert fordi syklene bare bobler på tomgang akkurat da. En bergenser slapp gjennom med helanlegg på ZX10R

Spørsmålet er vel heller om du gidder å dra ned for å risikere å bli avvist pga et bråkete anlegg?
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

Alle bilverksteder som utfører EU-kontroll skal ha godkjendt (og kalibrert) støymåler, samt folk som kan bruke dette. Vet ikke om det er samme prosedyre de utfører støykontroll på ringen som på EU-kontroll, men vil anta det.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Nei. De rusler rundt foran bommen med små håndholdte målere.

Var ikke klar over at støymåling var endel av PKK/EU kontroll. Hvorfor er det da så mye stress med dem som har importert sykkel å får beskjed om å få gjort en støymåling? Ethvert lite verksted som er istand til å foreta en EU kontroll bør jo dermed kunne ta en støymåling?
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

De skal ivhertfall ha utstyr og kompetente folk til og utføre dette. Hva som praktiseres er en annen sak. :roll:

Støy skal måles 50cm fra eksosmunningen, i samme høyde og i 45 graders vinkel i forhold til munningen. Og ved et gitt turtall (På biler regisrtert etter ca 93-95 står dette i vognkort) På fast underlag, uten støykilder rundt, uten lydreflekterende vegger i umiddelbar nærhet etc, etc, etc,

Regner med at støymåling som skal utføres på motorsykler er noenlunde lik prosedyre.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Bomber

Post by Bomber »

Forresten ser du har two brothers! =) Kjører det samme selv.. sinnsyk lyd! Noe av det bedre på markedet!

Tror ikke du slipper igjennom.. grommere lyd fra en sykkel på tomgang en en med two brothers på skal du lete lenge etter.
Jon Erik

Post by Jon Erik »

Bomber wrote:Forresten ser du har two brothers! =) Kjører det samme selv.. sinnsyk lyd! Noe av det bedre på markedet!

Tror ikke du slipper igjennom.. grommere lyd fra en sykkel på tomgang en en med two brothers på skal du lete lenge etter.
Har bestil meg Two Brothers Racing P3 Powertip da kommer du ned på ca 90db. Så da har jeg løst problemet :D
Har P1 powertip fra før, men den demper bare 3-4db og det holder ikke, men P3 senker mye mer...
Audi TT 2003 mod
Bomber

Post by Bomber »

Jon Erik wrote:
Bomber wrote:Forresten ser du har two brothers! =) Kjører det samme selv.. sinnsyk lyd! Noe av det bedre på markedet!

Har bestil meg Two Brothers Racing P3 Powertip da kommer du ned på ca 90db. Så da har jeg løst problemet :D
Har P1 powertip fra før, men den demper bare 3-4db og det holder ikke, men P3 senker mye mer...

K..er p3 powertip nye greier? Har bare P1 selv! Hvor bestiller du fra?
Jon Erik

Post by Jon Erik »

Du får P3 som demper mest også får du p4 som gjør at du kommer under 100db...
Her har du P3

http://www.amazon.com/Two-Brothers-Raci ... 087&sr=8-1
Audi TT 2003 mod
RH racing

Post by RH racing »

RockeRolf wrote:Var ikke klar over at støymåling var endel av PKK/EU kontroll.
vært kontrollpunkt i alle år, men tas litt på "feelingen" mangesteder. orginal anlegg er aldri no grunn til å teste, men har vært biler selv ikke jeg har slippet igjennom pga støy.. men skal være ganske mye/skarp lyd føre du går over grensen.
Di fleste porscher (som mange sikkert syns bråker) går igjennom, dette er mye pga hvordan lyden er... skarpe toner gir høyere Db, derfor er ofte sykkler høye på DB ved litt turtall...

hvorfor importerte sykkler blit tatt Db test på vet jeg ikke.. men er sinnsykt mange rare/dumme regler ved import av kjøretøy. Bil fra Europa trengs bare i vises og ser på chassi nr som regel (noen stikk prøver blir tatt til full kontroll) men biler fra USA kreves vekt kontroll + noen andre papirer, selv om bilene er helt identiske utenom noen bumperklosser på di amerikanske...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

RockeRolf

Post by RockeRolf »

Testen forlanges bl.a. om Statens Vegvesen mener det er grunn til å få dette gjort ved førstegangsregistrering i Norge etter hva jeg vet.
Årsaken kan være mistanke om forandring på originalt anlegg, uoriginalt anlegg, manglende meriking eller rett og slett at rette vedkommede mener at "denne bråkte da fryktelig".
Og sånn jeg forstår det er folk på evig jakt etter godkjente steder å få gjort denne målingen.
Men så lenge et verksted er godkjent av de samme myndigheter for å ta PKK, med støytest, så må de da ramle meg kunne gi en støymåling på en sykkel som er gyldig for Statens Veivesen???? Det der med "feelingen" kan da umulig være et kriteritum for å få et verksted godkjent for å foreta PKK med støytest? De må da vel ha godkjent og sertifisert utstyr?
Kan lite og ingenting om dette med disse kontrollene, så derfor spør jeg.

Import av USA-kjøretøyer med produksjonsår fra og med 2003 kan man bare glemme å importere til Norge.
Samme med Asia. Etter alt dette CE/EC greiene kom skikkelig i gang er det stort sett bare mulig å importere kjøretøy fra EU/Europa uten tildels uoverkommerlige hinder.
Last edited by RockeRolf on 18 May 2009 23:58, edited 1 time in total.
RH racing

Post by RH racing »

RockeRolf wrote:Testen forlanges bl.a. om Statens Vegvesen mener det er grunn til å få dette gjort ved førstegangsregistrering i Norge etter hva jeg vet.
Og sånn jeg forstår det er folk på evig jakt etter godkjente steder å få gjort denne målingen.
Men så lenge et verksted er godkjent av de samme myndigheter for å ta PKK, med støytest, så må de da ramle meg kunne gi en støymåling på en sykkel som er gyldig for Statens Veivesen????

Import av USA-kjøretøyer med produksjonsår fra og med 2003 kan man bare glemme å importere til Norge.
Samme med Asia. Etter alt dette CE/EC greiene kom skikkelig i gang er det stort sett bare mulig å importere kjøretøy fra EU/Europa uten tildels uoverkommerlige hinder.
problemet med en måling gjort av godkjent verksted er nok at dem som regel ikke kan gi utskrift på dette.. vårt apparat gir ikke utskrift... desverre...

Post Reply