Ujevne brems - Gilera RCR 50

Prat om moped & scooter.
Post Reply
User avatar
Mariuslk
Posts: 53
Joined: 21 Aug 2007 20:50
MC: 2007 Gilera RCR 50

Ujevne brems - Gilera RCR 50

Post by Mariuslk »

Heisan!

Har i de siste 500km merket at forbremsen min bremser ujevnt. Merker det ikke i "høye" hastigheter, men veldig godt når jeg f.eks. bremser ned mot et lyskryss. Synes det er litt ubehgaelig å kjøre med, og bremser da heller med bakbremsen inn mot krysset.

Noen som har noen formening om hva som er galt? Skiva skal ikke ha fått noe slag som jeg vet om. Har også prøvd noen harde nedbremsninger, men blir ikke bedre av den grunn.

Takk for svar :)
hanja
Posts: 127
Joined: 18 Mar 2008 18:03
MC: Daelim Roadwin 125 2007
PGO XL-Rider 50 2007(ATV)
Location: Buskerud

Re: Ujevne brems - Gilera RCR 50

Post by hanja »

Litt vanskelig å si utifra beskrivelsen din. Hvordan ujavnt bremser den? hvis du holder bremsen inne med samme trykk, er det svakbrems-sterkbrems-svak-sterk-svak-sterk? Vanskelig å forklare forsåvidt, men sånn at det liksom kan virke som at bremseskiva er skeiv?

Har du trykk i bremsesystemet? Hva skjer hvis du holder alt du kan inne på forbremsen i 10 sek? Tvinger hendelen seg ut?
Brooom
Kjørelengde 2008: 8500km (siden slutten av mai)
Kjørelengde 2009: 2500km (hittil)
User avatar
Mariuslk
Posts: 53
Joined: 21 Aug 2007 20:50
MC: 2007 Gilera RCR 50

Re: Ujevne brems - Gilera RCR 50

Post by Mariuslk »

Du kan tenke deg at når du bremser så "hakker" den litt, som om det var noen cm et sted på bremseskiva den ikke tar tak. Den bremser sterkt-sterkt-sterkt-svakt-sterkt-sterkt-sterkt, om du fikk noe ut av det.
Skal prøve å å holde trykk på bremsen slik du sier i morgen tidlig.

Men skjønner ikke helt hvordan skiva kan ha blitt skeiv egentlig. Varmgang kan det vel heller ikke være, er ikke akkurat så høye hastigheter og vekt på disse mopedene.
hanja
Posts: 127
Joined: 18 Mar 2008 18:03
MC: Daelim Roadwin 125 2007
PGO XL-Rider 50 2007(ATV)
Location: Buskerud

Re: Ujevne brems - Gilera RCR 50

Post by hanja »

Da høres det ut som at skiva er skeiv .. men er vel kanskje da rart den ikke er der i større hastigheter .. Ofte merker man vel kast i bremseskiva ekstra godt i kraftige brems. Er nok ikke noe galt med trykket ditt da tror jeg ..

Men en moped skive kan bli varm den også, ved å bremse lenge (lenger en skiva tåler, trenger ikke være lenge, kan være feilprodusert skive) skulle jeg tro.

Er desverre ikke alltid mye som skal til for at skiva blir skeiv, har du brukt/bruker skivelås? Bare ved å trille sykkelen med skivelås på kan være nok til at skiva blir skeiv noen ganger.
Brooom
Kjørelengde 2008: 8500km (siden slutten av mai)
Kjørelengde 2009: 2500km (hittil)
User avatar
Mariuslk
Posts: 53
Joined: 21 Aug 2007 20:50
MC: 2007 Gilera RCR 50

Re: Ujevne brems - Gilera RCR 50

Post by Mariuslk »

Ja, det som er litt rart. Merker det kun ved lave hastigheter.
Bruker skivelås ja. Kom på nå at jeg faktisk glemte den en gang og skulle kjøre mens låsen hang der, men det er lenge siden. Dette skjedde i fjor, den første uka jeg hadde mopeden. Nå har den gått snart 5000, og aldri merka det før. Rart om en evt. skjevhet oppstod på grunn av det.

Varm kan den nok bli ja, men kan ikke se for meg at den blir varmere enn lett/tungsykler som bremser ned fra langt over 100km/t. EDIT: Men nå er jo bremsene på disse syklene bygd for større påkjenninger også da. Ser den.

Feilprodusert skive er nok en mulighet. Men jeg får bestille en ny skive og nye klosser, så får jeg se. Kan vel ikke være stort annet en det egentlig.

Takk for hjelpen, hanja :D
hanja
Posts: 127
Joined: 18 Mar 2008 18:03
MC: Daelim Roadwin 125 2007
PGO XL-Rider 50 2007(ATV)
Location: Buskerud

Re: Ujevne brems - Gilera RCR 50

Post by hanja »

Er jo litt rart hvis det er årsaken.. men kan jo kanskje være at når det skjedde (Det med skivelåsen) at skiva ble bittelitt skeiv. Nå etter mange nedbremsinger har den blitt mer og mer skeiv. Er ihvertfall en mulighet.

Hvis det er veldigplagsomt er det vel kanskje ikke så mye annet å gjøre en ny skive desverre .. Synd skiver koster endel.
Brooom
Kjørelengde 2008: 8500km (siden slutten av mai)
Kjørelengde 2009: 2500km (hittil)
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Ujevne brems - Gilera RCR 50

Post by maelling »

Jeg har selv opplevd dette uten at skiva var skjeiv på min 125 cc scooter i lave hastigheter. Bytt først bremseklossene til noen nye Fedoro eller et eller annet, og se etter da. Da får du uansett langt bedre bremsefølelse ofte. Skulle det ikke ordne seg, så bør du se på skiva di.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Mariuslk
Posts: 53
Joined: 21 Aug 2007 20:50
MC: 2007 Gilera RCR 50

Re: Ujevne brems - Gilera RCR 50

Post by Mariuslk »

Skiva var relativt dyr ja, så prøver meg med nye klosser først. Litt usikker på hvilken type jeg skal ha, men tror disse bør fungere. http://mc-deler.no/search.asp?Mi=MCD-678949 . Har en mistanke om at å bestille fra Derbi/Gilera forhandler kan bli dritdyrt bare for klossene også.

Hvordan er det å montere nye klosser egentlig? Selve bremsesystemet på MC har jeg svært lite peiling på. Sykkern må vel opp på noe slags stativ for å få tatt av hjulet. Får høre med far om han kunne tatt det på jobben.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Ujevne brems - Gilera RCR 50

Post by maelling »

Du trenger ikke å ta av hjulet. Bare skru av boltene på calipteren, og så fjerner du noen pin'er og trekker ut klossen. Dytt den nye klossen på plass og dytt inn pin'ene som har en liten låseclips på seg. Deretter skrur du på calipteren igjen. Drar til hardt, men ikke sykt hardt. Dra til hardt nok slik at calipteren ikke løsner. Det har jeg opplevd, og det er litt kjiipt, siden boltene lett løsner pga at sykkelen rister om man ikke har dratt til med eksakt det newton som skal være der (i følge verkstedsmanualen). Drar man til for hardt, så kan man dra gjengene.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Mariuslk
Posts: 53
Joined: 21 Aug 2007 20:50
MC: 2007 Gilera RCR 50

Re: Ujevne brems - Gilera RCR 50

Post by Mariuslk »

Aha, da ble det plutselig mye greiere. Da skal jeg få skaffet noen nye klosser, så får vi se om det hjelper. Skal nok få trekket til slik det skal være, å dra gjengene er noe ordentlig drit :) Det har me ikke lyst til!
Post Reply