Måle dB
- PerTore
- MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant - Location: Vestfossen, Øvre Eiker
Re: MÃ¥le dB
Jeg har heller ikke vært borti støymålere med printer. Men trenger man egentlig det da? Bør vel være nok at Den som tester/verksmester skriver ned støymålingsresultatene, signerer og stempler? Kan ikke skjønne at et slikt papir skal være mindre verdt enn en lapp fra en gammel typeprinter 

Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!
Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Livet det er Kawa-grønt!
Da må du få sjefen til å oppgradere. Leser stadig om folk som er pålagt støykontroll og er på nett og spør etter godkjente målesteder.
Burde tjene den printern rimelig fort inn.
Burde tjene den printern rimelig fort inn.
- PerTore
1995 Audi S6 Stv. Solgt
Dette er jo utstyr som alle teststasjonene til Statens Vegvesen også har i.o.m. at DE også utfører PKK. Kan ikke være en reell problemstilling og ikke finne noen til og ta denne målingen?????? 

Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!
Livet det er Kawa-grønt!
Hvorvidt det er et "problem" vet jeg ikke. Men om du kikker litt rundt på forumer så finner du at folk spør.
Snakket med en som kjørte en importert cruisersak fra Suzuki. Han hadde blitt stoppa (med rette!) av Statens Vegvesen rett etter han kjørte av ei ferge.
Han hadde bestilt time en eller annen plass, og gikk å ventet (med prøveskilt) på å få målt. Hadde visst tøffa rundt med rake rør.
Snakket med en som kjørte en importert cruisersak fra Suzuki. Han hadde blitt stoppa (med rette!) av Statens Vegvesen rett etter han kjørte av ei ferge.
Han hadde bestilt time en eller annen plass, og gikk å ventet (med prøveskilt) på å få målt. Hadde visst tøffa rundt med rake rør.
skjønner ikke helt problemet her.. kjører man med rakarør eller ikke E merket anlegg får man jo ikke godkjent dette selv om dette er under "lovlig" dB... eller?RockeRolf wrote:Hvorvidt det er et "problem" vet jeg ikke. Men om du kikker litt rundt på forumer så finner du at folk spør.
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
Det er dere som jobbeer på verksted å skal kunne dette. Jeg bare spør.
Men etter å ha sjekka NMCU ble jeg litt klokere.
"STØYMÅLINGER: Dersom trafikkstasjonen har mistanke om at eksosanlegget på sykkelen bråker for mye fordi det er ødelagt, skal tjenestemannen selv foreta en kontroll med det måleutstyret for standstøy som alle trafikkstasjoner, i følge Vegdirektoratet, har fått utlevert. Dersom denne standstøytesten viser at eksosanlegget er ødelagt, får man selvfølgelig mangellapp og må vise sykkelen med et eksosanlegg som er i orden.
Dersom det er åpenbart at det sitter et uoriginalt, ulovlig anlegg på sykkelen kan trafikkstasjonen kreve at man foretar en forbikjøringsstøytest. Én institusjon som foretar slik støytest er Veritas, som ligger på Høvik utenfor Oslo. Alternativet til støymåling er selvfølgelig at man kommer tilbake og viser sykkelen med original, E-merket eksospotte."
I tillegg er jeg opplyst om at det ikke er ulovlig med ettermarkedsanlegg (les uoriginalt) anlegg på motorvogn. MEN; om det er skjellig grunn til å mene at lydnivået er mer enn tillatt, skal det utføres støytest, sekundært utstedes mangellapp.
Eier plikter da å dokumentere tillatt lydnivå, evt dokumentere godkjent anlegg.
Mange erfaringer finnes også blant brukere av sidene til Bike viste et raskt søk. Der står mye omkring problematikken rundt støymålinger.
Men det jeg fortsatt lurer på er hva slags støymålingsutstyr et bilverksted har? Og hva er målekriteriene gitt i forbindelse med en PKK/EU kontroll?
Men etter å ha sjekka NMCU ble jeg litt klokere.
"STØYMÅLINGER: Dersom trafikkstasjonen har mistanke om at eksosanlegget på sykkelen bråker for mye fordi det er ødelagt, skal tjenestemannen selv foreta en kontroll med det måleutstyret for standstøy som alle trafikkstasjoner, i følge Vegdirektoratet, har fått utlevert. Dersom denne standstøytesten viser at eksosanlegget er ødelagt, får man selvfølgelig mangellapp og må vise sykkelen med et eksosanlegg som er i orden.
Dersom det er åpenbart at det sitter et uoriginalt, ulovlig anlegg på sykkelen kan trafikkstasjonen kreve at man foretar en forbikjøringsstøytest. Én institusjon som foretar slik støytest er Veritas, som ligger på Høvik utenfor Oslo. Alternativet til støymåling er selvfølgelig at man kommer tilbake og viser sykkelen med original, E-merket eksospotte."
I tillegg er jeg opplyst om at det ikke er ulovlig med ettermarkedsanlegg (les uoriginalt) anlegg på motorvogn. MEN; om det er skjellig grunn til å mene at lydnivået er mer enn tillatt, skal det utføres støytest, sekundært utstedes mangellapp.
Eier plikter da å dokumentere tillatt lydnivå, evt dokumentere godkjent anlegg.
Mange erfaringer finnes også blant brukere av sidene til Bike viste et raskt søk. Der står mye omkring problematikken rundt støymålinger.
Men det jeg fortsatt lurer på er hva slags støymålingsutstyr et bilverksted har? Og hva er målekriteriene gitt i forbindelse med en PKK/EU kontroll?
Hentet fra et annet forum:
Måles over en avstand på 20 m, som avmerkes med 2 kjegler. Inngangshastighet er 50 km/t. Det gis fullt pådrag over 20 m. Maksimalnivå (LA,MAKS, FAST, dBA) måles 7,5 m fra senter av distansen på 20 m.
For tung MC første gang registrert før 1.10.1990: Sykkel kjøres i 2. gear
dersom 4 trinns gearkasse og 3. gear dersom 5 eller flere trinns gearkasse. (ECE Regulation No 9-00.)
For tung MC første gang registrert etter 1.10.1990: Sykkel kjøres både i 2.
og 3. gear dersom 5 eller flere trinns gearkasse. Det beregnes et snitt av
målingene. Dersom kun 4 trinns gearkasse kjøres sykkelen i 2. gear. (ECE Regulation No 41-01.)
Vi hører ofte raskt om en sykkel er orginal eller har uorginale potter. Hva
myndighetene klarer er vanskelig å si. Det er lovlig med uorginale potter så sant disse tilfredsstiller nevnte støykrav.
Et dokument som viser at MCen holder støykrav, er gyldig, også ved en
trafikk-kontroll. MC-testen er imidlertid bare gyldig for de
rammebetingelsene som testen er tatt under, dvs. gjelder ikke for potter som er "endret" eller skiftet etter at testen er utført.
Støykrav forbikjøring tung MC:
Første gang registrert før 1.10.1990: 86 dBA
Støykrav forbikjøring tung MC: Registrert etter 1.10.1990: 82 dBA.

Vennlig hilsen Juliet
- PerTore
1995 Audi S6 Stv. Solgt
Det som måles på PKK er "Standstøy" m.a.o. har de ikke utstyr til forbikjøringsstøytest. Med standstøy menes støy (dB) målt ved stillstand, uten belastning på motor (frigir). Dette måles med et godkjent og kalibrert dB-meter som skal monteres i stativ slik at det holdes i samme posisjon under hele testen.Måleren (mikrofonen) plasseres i samme høyde som eksosmunningen, og med 50cm avstand, og i 45 grader i forhold til munningen. For biler reg. etter en viss dato (tror det er noenognitti) står angitt standstøy ved et angitt turtall i vognkort. Må brukes separat turteller, bilens turteller er ikke nøyaktig nok. Eldre biler har gitte verdier oppgitt i "Veiledning for PKK", en bok utgitt som en manual for alle som utfører PKK.RockeRolf wrote: Men det jeg fortsatt lurer på er hva slags støymålingsutstyr et bilverksted har? Og hva er målekriteriene gitt i forbindelse med en PKK/EU kontroll?
Testen skal taes på fast underlag, (Asfalt, hard grus etc. Ikke grass, jord eller andre "dempende" masser) med en minimumsavstand til støyreflektesende gjenstander som vegger, biler etc. Og i et område uten støykilder som kan overgå bilen (tror det skal være minst 10 dB under)
3 tester foretaes, og jeg tror det er høyeste som gjelder (mulig jeg husker litt feil)
Tror dette skal være ganske korrekt, men mulig jeg har glemt noe, eller husker litt feil, det er 6 år siden jeg sto med dette.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!
Livet det er Kawa-grønt!
Clas ohlson har håndholdt decibelmåler. En kompis av meg hadde med seg et slikt når han skulle vise importsykkelen sin for 1. gang hos biltilsynet.