Hei.
Hvordan demonterer/fjerner pro's styrelagerene?! Dette gjelder en scooter, Yamaha Aerox, men prinsippet er stort sett det samme på de fleste sykler, så spør like så greit her.
Er også på utkikk etter avdragere/terser og noe som får de nye på plass igjen.
Takk!
Demontere/fjerne og montere styrelagerene?
Demontere/fjerne og montere styrelagerene?
Yamaha Aerox 2004


Re: Demontere/fjerne og montere styrelagerene?
Først sjekker du (måler og noterer) gaffelbeinas posisjon.
Løft deretter fronten såpass at du kan trekke gaffelbeina gjennom klamrene.
Demonter bremsekaliptrer fra braketter. demonter evt. styret for tilgang til mutrer på/i styrehodet. Fjern gjerne tanken. Ingenting er mer ergelig enn ei ripe her. I tillegg letter det tilgangen til ei evt. kronmutter.
Løsne klamrer rundt gaffelbein og trekk disse ut. Løsne toppmutra og evt ei kronmutter som kan ligge mellom styrekrone og styrehode.
Her skal du være obs på at du kan trenge spesialnøkler. Alt etter sykkelprodusent og løsning på innfestning av styrekrone.
Det kan lønne seg å se på beskyttelse av elokserte eller kromma mutre her. Verktøy KAN lage ganske stygge merker selv om de er av riktig dimensjon. Vanlig malertape kan fungere godt.
Du skal nå kunne slippe ned denne delen av styrekrona og få tilgang til lagrene i styrehodet. Vær obs på at innerdelen til det nedre lageret kan sitte godt fast på den nedre delen av styrekroneakslingen. Nytt lager må også presses på her igjen. Slagtrekker kan være greit å ha om det gamle sitter for jævlig. Det nye kan monteres vha et rør som har samme diameter som den nye innerdelen (må være lengre enn styrekroneaksingen). Bank innerdelen ned på akslingen vha. dette røret.
Ytterdelen som sitter igjen inni styrehodet kan bankes ut vha. å tre et stort skrujern eller tilsvarende inn i motsatt ende, for deretter å banke lagerringen ut. Vær forsiktig her. Det er lett å skade anleggsflatene for lageret. "Lagerhuset" om du vil. Slagtrekker er dog det beste, men ikke alle har tilgang til slikt.
Når du skal banke inn nye ytterringer her er det enkleste å bruke de gamle som drivere/mellomlegg. Et døgn i fryser for de nye ytterringene kan gjøre monteringen lettere.
Bak de nye lagrene godt inn i grease før du monterer sammen. Husk alle tettinger på hver opplagring. kan være fort gjort å glemme. Er ergelig å måtte dra løst et nytt underlager pga man glemte dette.
Monter styrekrona.
Trekk den til med riktig moment (kan være alt fra 40-100Nm).
Monter gaffelbein i riktig høyde. Trekk også klamrene som holder disse til med riktig moment. Så er det bare kåper, bremser etc. som gjenstår.
NB: Husk å sjekke bremsetrykket/pump opp bremsa før du legger ivei på testing!
I dag er det ikke noe problem å finne verkstedsmanualer til de fleste sykler på nett. I de aller fleste tilfeller er denne jobben grundig beskrevet og illustrert. I tillegg får du alle momenter oppgitt. Er nok mer å anbefale enn alverdens skriverier på et forum.
Løft deretter fronten såpass at du kan trekke gaffelbeina gjennom klamrene.
Demonter bremsekaliptrer fra braketter. demonter evt. styret for tilgang til mutrer på/i styrehodet. Fjern gjerne tanken. Ingenting er mer ergelig enn ei ripe her. I tillegg letter det tilgangen til ei evt. kronmutter.
Løsne klamrer rundt gaffelbein og trekk disse ut. Løsne toppmutra og evt ei kronmutter som kan ligge mellom styrekrone og styrehode.
Her skal du være obs på at du kan trenge spesialnøkler. Alt etter sykkelprodusent og løsning på innfestning av styrekrone.
Det kan lønne seg å se på beskyttelse av elokserte eller kromma mutre her. Verktøy KAN lage ganske stygge merker selv om de er av riktig dimensjon. Vanlig malertape kan fungere godt.
Du skal nå kunne slippe ned denne delen av styrekrona og få tilgang til lagrene i styrehodet. Vær obs på at innerdelen til det nedre lageret kan sitte godt fast på den nedre delen av styrekroneakslingen. Nytt lager må også presses på her igjen. Slagtrekker kan være greit å ha om det gamle sitter for jævlig. Det nye kan monteres vha et rør som har samme diameter som den nye innerdelen (må være lengre enn styrekroneaksingen). Bank innerdelen ned på akslingen vha. dette røret.
Ytterdelen som sitter igjen inni styrehodet kan bankes ut vha. å tre et stort skrujern eller tilsvarende inn i motsatt ende, for deretter å banke lagerringen ut. Vær forsiktig her. Det er lett å skade anleggsflatene for lageret. "Lagerhuset" om du vil. Slagtrekker er dog det beste, men ikke alle har tilgang til slikt.
Når du skal banke inn nye ytterringer her er det enkleste å bruke de gamle som drivere/mellomlegg. Et døgn i fryser for de nye ytterringene kan gjøre monteringen lettere.
Bak de nye lagrene godt inn i grease før du monterer sammen. Husk alle tettinger på hver opplagring. kan være fort gjort å glemme. Er ergelig å måtte dra løst et nytt underlager pga man glemte dette.
Monter styrekrona.
Trekk den til med riktig moment (kan være alt fra 40-100Nm).
Monter gaffelbein i riktig høyde. Trekk også klamrene som holder disse til med riktig moment. Så er det bare kåper, bremser etc. som gjenstår.
NB: Husk å sjekke bremsetrykket/pump opp bremsa før du legger ivei på testing!
I dag er det ikke noe problem å finne verkstedsmanualer til de fleste sykler på nett. I de aller fleste tilfeller er denne jobben grundig beskrevet og illustrert. I tillegg får du alle momenter oppgitt. Er nok mer å anbefale enn alverdens skriverier på et forum.
Last edited by RockeRolf on 19 May 2009 04:49, edited 1 time in total.
Re: Demontere/fjerne og montere styrelagerene?
Kjempegod beskrivelse! 

Re: Demontere/fjerne og montere styrelagerene?
Tusen takk, veldig fin beskrivelse!
Yamaha Aerox 2004


Re: Demontere/fjerne og montere styrelagerene?
Noen som har navn, evt. linker til verktøy som fikser dette? Dvs. presser de inn.
Noe sånt: http://www.parktool.com/motorcycle/deta ... em=HHP--2M#
Noe sånt: http://www.parktool.com/motorcycle/deta ... em=HHP--2M#
Yamaha Aerox 2004


Re: Demontere/fjerne og montere styrelagerene?
Helt ærlig? Du trenger ikke dette. Er kjekt å bruke om man allerede har tilgang til slikt, men å kjøpe det om man ikke driver verksted eller kjører konkurranse er overkill. Det du linker til kommer på bortimot 3000 nkr med frakt og mva. om du tar det fra England.
Nye lagerbaner monteres enkelt vha, en fryseboks og de gamle lagerbanene. Som jeg beskriver lengre opp.
For å trekke innvendige lager har du bl.a. denne varianten (slaghammer øverst til venstre på side 6), men her er det lett for å hekte i gods på selve styrehodet om du holder på alene. Det vil du ikke.
http://www.sm-produkter.no/m/13%20avtrekkere.pdf
En annen variant er ekspanderen. Nr. 4 fra topp.
http://www.proffpartner.no/index.php?ac ... start=1000
Et stort flatskrujern, en dekkspak eller en bit aksling er gulle godt å slå ut lagerbanene med om man bare forsikrer seg om at man ikke blingser og har anlegg mot godset i styrehodet. Mange sykler har utfresinger i anleggsflatene for lagrene. Dette letter jobben enda mer.
Der jeg har opplevd litt trøbbel av og til, har vært med å få enkelte innerdeler av det nederste lageret. Det som er pressa på styrekroneakslingen.
Men siden lagrene skal av og i skroten er det ikke annet å ta hensyn til enn at man ikke skamslår akslingen.
Nye lagerbaner monteres enkelt vha, en fryseboks og de gamle lagerbanene. Som jeg beskriver lengre opp.
For å trekke innvendige lager har du bl.a. denne varianten (slaghammer øverst til venstre på side 6), men her er det lett for å hekte i gods på selve styrehodet om du holder på alene. Det vil du ikke.
http://www.sm-produkter.no/m/13%20avtrekkere.pdf
En annen variant er ekspanderen. Nr. 4 fra topp.
http://www.proffpartner.no/index.php?ac ... start=1000
Et stort flatskrujern, en dekkspak eller en bit aksling er gulle godt å slå ut lagerbanene med om man bare forsikrer seg om at man ikke blingser og har anlegg mot godset i styrehodet. Mange sykler har utfresinger i anleggsflatene for lagrene. Dette letter jobben enda mer.
Der jeg har opplevd litt trøbbel av og til, har vært med å få enkelte innerdeler av det nederste lageret. Det som er pressa på styrekroneakslingen.
Men siden lagrene skal av og i skroten er det ikke annet å ta hensyn til enn at man ikke skamslår akslingen.
Re: Demontere/fjerne og montere styrelagerene?
Ok. Uansett, den fra proffpartner så fin ut, men hvor kjøpes den? Er ikke Jernia her i området, og ser ingen mulighet for å bestille direkte fra siden :S
Yamaha Aerox 2004


Re: Demontere/fjerne og montere styrelagerene?
Fra Lunakatalogen. Forhandlers bl.a av Tools-kjeden.
http://www.luna.no/artikkelsok.html?sok=lager
med denne
http://www.luna.no/artikkelsok.html?sok=avtrekker
eller denne
http://www.luna.no/artikkelsok.html?sok=avtrekker
http://www.luna.no/artikkelsok.html?sok=lager
med denne
http://www.luna.no/artikkelsok.html?sok=avtrekker
eller denne
http://www.luna.no/artikkelsok.html?sok=avtrekker
Re: Demontere/fjerne og montere styrelagerene?
Takker.
""Gedore" För inneravdragning. Sänksmidda av stål. För utdragning av kullager, kullagerringar, bussningar m.m. Även lager som sitter tätt intill underlaget kan snabbt och säkert demonteras utan skador på lager och lagersäten. När hylsorna expanderar spännes de kilformiga klorna in under den del som skall dragas ut. Som mothåll användes avdragare 1.36." Hva menes med det siste der?
""Gedore" För inneravdragning. Sänksmidda av stål. För utdragning av kullager, kullagerringar, bussningar m.m. Även lager som sitter tätt intill underlaget kan snabbt och säkert demonteras utan skador på lager och lagersäten. När hylsorna expanderar spännes de kilformiga klorna in under den del som skall dragas ut. Som mothåll användes avdragare 1.36." Hva menes med det siste der?

Yamaha Aerox 2004


Re: Demontere/fjerne og montere styrelagerene?
Se de to nederste linkene. Avdrager er den delen som må skrus fast i spennverktøyet (øverste link) for å trekke ut lageret. Enten en slaghammer eller en ters/avtrekker med mothold.