Hvilken tung MC annbefaler DU?

Prat om tung MC.
Post Reply
stenersen
MC: Yamaha YBR-125 07-mod

Hvilken tung MC annbefaler DU?

Post by stenersen »

Eg har tenkt å kjøpe tung MC når eg er gammel nok å har tung lappen. Ønsker derfor å vite hvilke tungvektere dere på forumet annbefaler??

Når eg går til innkjøp av tung sykkel står disse kravene i høysetet..
Sykkelen må være:
- Behagelig å kjøre
- Gode kjøreegenskaper,stabil sykkel.
- Må ha ett fresht" utseende och ha bra grom lyd. Alltid kjekt med sykler som tilltrekker oppmerksomhet :twisted:
- Totalsummen må bli på toppen 125 000 kr. (Helst under 100 000 "lappen":P)
- Ikke være så altfor gammel modell. Helst 2002-modell eller nyere. (Unntakk gjøres hvis den er blitt behandlet fint:)
- Må være en sterk motor med mest mulig hk (minst 70hk++) :smt050 Venligst ikke terroriser innlegget mitt med at mye hk er unødvendig, eg er glad i fart, okei? :twisted:

Så eg er i bunn og grunn ute etter en pen sterk cruise sykkel som ikke gjør så altfor stort svimerke på lommeboka :D
Got it?

PS. er veldig fan av Ducati, men kan hende de blir litt dyre? (er forresten 5 år til eg kan få meg tung motorsykkel da eg på nåværende punkt holder på med lett mc lappen :s
Det vil i grunn si at sykler som f.eks er 2005-modell og koster i dag rundt 200 000 kan bli eventuelle når eg får lappen.
Så det kan kanskje være litt vanskelig å føreslå noen sykler da det er lenge til, men eg har ingen erfaring om tungvektere så hvet heller ikke hvilke sykler som er klassikere (mest populære). Noen tips?

- Takk for svar:)
Last edited by stenersen on 23 May 2009 19:13, edited 3 times in total.
Teoriprøve A1: Bestått!
Kjøretimer A1: Gjennstår
Lord Erik

Re: Hvilken tung MC annbefaler DU?

Post by Lord Erik »

Jeg kan forstå at det er interessant å se på tunge sykler selv om du enda ikke har muligheten til å kjøre en, men fem år fram i tid virker på meg som litt i overkant lenge. Ikke nødvendigvis fordi det er vanskelig å skulle gi deg et par tips om hva gromme sykler angår, budsjettet ditt er relativt høyt så vil anta at du ender opp med noe som er bra, men ting kan og vil forandre seg på de fem årene. Blant annet dine egne preferanser når det kommer til sykler. ;)

Men for å svare deg på innlegget ditt, så trenger ikke Ducatier nødvendigvis å være så dyre. Her er for eksempel en Ducati 999S som koster 164.900 i dag, men som sikkert vil være innen budsjettet ditt om fem år. Ellers er Yamaha R6 alltid en slager, alternativt R1, men hvorvidt du er erfaren nok til å begynne på 1000 ccm i det du får lappen er opp til deg å vurdere. Av fartsdemoner liker jeg personlig også Honda CBR1000RR og Aprilia RSV Mille. Hvor behagelige du finner disse syklene er en annen sak, nå har jeg tatt utgangspunkt i mest mulig HK og fin lyd. Det er altså snakk om kraftige sykler som er godt over ditt minimumskrav på 70hk...

Av litt "snillere" sykler så liker jeg godt Honda VFR, Suzuki GSR600, og Honda CBR600F. Disse er gjerne mer behagelig å kjøre enn de jeg nevnte ovenfor, og har en mer oppreist sittestilling som regnes som bedre å cruise i.

Uansett så har du en stund til å se på sykler og bestemme deg for hva du liker, så det blir spennende å se hva du ender opp med!
stenersen

Post by stenersen »

Lord Erik wrote:Jeg kan forstå at det er interessant å se på tunge sykler selv om du enda ikke har muligheten til å kjøre en, men fem år fram i tid virker på meg som litt i overkant lenge. Ikke nødvendigvis fordi det er vanskelig å skulle gi deg et par tips om hva gromme sykler angår, budsjettet ditt er relativt høyt så vil anta at du ender opp med noe som er bra, men ting kan og vil forandre seg på de fem årene. Blant annet dine egne preferanser når det kommer til sykler. ;)

Men for å svare deg på innlegget ditt, så trenger ikke Ducatier nødvendigvis å være så dyre. Her er for eksempel en Ducati 999S som koster 164.900 i dag, men som sikkert vil være innen budsjettet ditt om fem år. Ellers er Yamaha R6 alltid en slager, alternativt R1, men hvorvidt du er erfaren nok til å begynne på 1000 ccm i det du får lappen er opp til deg å vurdere. Av fartsdemoner liker jeg personlig også Honda CBR1000RR og Aprilia RSV Mille. Hvor behagelige du finner disse syklene er en annen sak, nå har jeg tatt utgangspunkt i mest mulig HK og fin lyd. Det er altså snakk om kraftige sykler som er godt over ditt minimumskrav på 70hk...

Av litt "snillere" sykler så liker jeg godt Honda VFR, Suzuki GSR600, og Honda CBR600F. Disse er gjerne mer behagelig å kjøre enn de jeg nevnte ovenfor, og har en mer oppreist sittestilling som regnes som bedre å cruise i.

Uansett så har du en stund til å se på sykler og bestemme deg for hva du liker, så det blir spennende å se hva du ender opp med!

Takk for ett meget bra svar :)
Skal ta en kikk på de nevnte syklene senere i kvell :)

Hadde våre kjekt å vist litt...:
Hva er ca gjennomsnittet en må ponge ut med utenom selve sykkelen? (årsavgifter,forsikring,+ + ?)

Så sprøsmålet mit skal bli enklere å tolk tolke
Eg skjønner hvorfor du svarer slik du gjør. Siden det er lenge til eg er gammel nok og ikke hvet hvilken sykkel eg vil ha er eg i bunn og grunn ute etter å vite hvilke sykler som er klassikere, altså populære og solide sykler i desse dager.
Lord Erik

Post by Lord Erik »

stenersen wrote:Hva er ca gjennomsnittet en må ponge ut med utenom selve sykkelen? (årsavgifter,forsikring,+ + ?)
Det er litt vanskelig å svare på. Årsavgiften for MC per 2009 mener jeg å huske er 1675 kr (noen må gjerne rette meg hvis jeg husker feil). Forsikringen er derimot til dels opp til deg og forsikringsselskapet. Hovedfaktorene som påvirker prisen på forsikringen din er:

- Hvilken sykkel du ønsker å forsikre
- Hvilken forsikring du vil ha
- Hvor mye bonus du har hos forsikringselskapet

En rask titt på blant annet gjensidige.no vil gi deg mer svar enn det jeg kan. Minstekravet til forsikring er ansvarsforsikring, og er ikke nødvendigvis veldig dyrt. Full kasko på en Aprilia RSV Mille til en 20-åring uten opparbeidet bonus vil derimot (hvis de i det hele tatt tilbyr deg dette) kunne være priset til det hinsidige, e.g. 50.000++. Selv betaler jeg litt i overkant av 13.000 kr i året for full kasko på min Suzuki GSR600.

Ellers er det alle de vanlige utgiftene som bensin, kjedesmøring, diverse utstyr du finner ut at du vil ha/trenger, vedlikehold osv. Kjøper du en sykkel som har vært pent behandlet vil selvsagt utgifter på f.eks vedlikehold være mindre enn hvis du kjøper en neglisjert sykkel.

Ingenting gale med å sette seg litt inn i hvilke sykler som er bra, og ikke minst hvilke sykler du liker. Bare vær klar over at ting forandrer seg raskt. Nå om dagene er blant annet ABS-bremser på full vei inn i MC-verden, og dette vil mest sannsynlig være mye mer vanlig om fem år og derfor kanskje noe du vil ønske å prioritere. Mener å huske at årets CBR1000RR også har ABS faktisk. 8)
knetrom

Post by knetrom »

Har lest at forsikringsprisene har sunket en del de siste årene, og at de nå er på vei opp igjen. Så å si hva snittkostnaden blir om 5 år er vanskelig ;)
faffi
MC: VS1400

Post by faffi »

En sykkel uten for mye plast og med maksimalt 78 hk er å foretrekke rent økonomisk (MYE lavere forsikring for ungdom enn race replicas) og er mer en rask nok for norske forhold (over 200 km/t). SV650 er f.eks. en sykkel som vil kjøre fra og gjemme seg for en GSX-R1000 på en kronglete vestlandsvei med førere av samme kaliber. FZ6, Monster 696, CBF600, Gladius, Bandit 650, Kawasaki ER-6 - det finnes en rekke alternativer som har fart, kjøreegenskaper, fornuftig pris og akseptabel forsikring. Dette er sykler som også tilfredsstiller de fleste erfarne førere.
stenersen

Post by stenersen »

Er det noen sykler som er skiller seg ut med å ha veldig bra akselrasjon? i tilfelle, hvilke? Synest bere slikt er kjekt å vite ;)
noekult
MC: [driver og tar lappen]

Post by noekult »

Er vel en smule fram i tid dette. Du kommer til å endre din mening underveis uansett. Hva som var kulest når du var/er 16 og hva som er kult idag/om fem år er sannsynligvis annerledes.

Slik anbefaling som du spør om er ikke mye mer enn hjernemasturbering...

Du vil sannsynligvis se etterhvert at det er mange flere faktorer enn ren fart som spiller inn når du endelig skal kjøpe tungsykkel. Det kan være at du kanskje ikke har råd til en så dyr førstesykkel lenger - det kan det være mange grunner til. Eller at forsikringa gir deg for høy årlig pris (for du vil jo helst ha fullkasko på en sykkel i 150.000 kr. klassen?). Vi vet heller ikke hvordan prisene vil holde seg i fremtiden - selv om vi ser en trend (fortsetter økonomisk nedgang kan det hende at folk med dyre sykler er nødt til å dumpe prisene ganske mye). Det kan hende at du om fem år har andre prioriteringer, som f. eks. studering. Det kan hende at du forelsker deg i en sykkel nå og sjekker alt mulig om den på forumet, Google og YouTube og når du nærmer deg kjøpstidspunktet går du lei av den FØR du har kjøpt den. Det kan hende at du innser at fartsressursene på en vanlig tung sykkel holder i bøttevis selv om du er glad i fart. Det kan hende at du heller vil prioritere en sykkel som er lett å håndtere i svingene fremfor hissig motor fordi vi bor i Norge med nesten bare svingete veier.

Sorry hvis jeg har hullet ballongen din men syns du skal nyte sykkelen du har nå og ta ting som de kommer - enn å planlegge mange år frem i tid (kanskje du t.o.m. har glemt at du har oppretta denne tråden innen den tid) :-#
stenersen

Post by stenersen »

noekult wrote:Er vel en smule fram i tid dette. Du kommer til å endre din mening underveis uansett. Hva som var kulest når du var/er 16 og hva som er kult idag/om fem år er sannsynligvis annerledes.

Slik anbefaling som du spør om er ikke mye mer enn hjernemasturbering...

Du vil sannsynligvis se etterhvert at det er mange flere faktorer enn ren fart som spiller inn når du endelig skal kjøpe tungsykkel. Det kan være at du kanskje ikke har råd til en så dyr førstesykkel lenger - det kan det være mange grunner til. Eller at forsikringa gir deg for høy årlig pris (for du vil jo helst ha fullkasko på en sykkel i 150.000 kr. klassen?). Vi vet heller ikke hvordan prisene vil holde seg i fremtiden - selv om vi ser en trend (fortsetter økonomisk nedgang kan det hende at folk med dyre sykler er nødt til å dumpe prisene ganske mye). Det kan hende at du om fem år har andre prioriteringer, som f. eks. studering. Det kan hende at du forelsker deg i en sykkel nå og sjekker alt mulig om den på forumet, Google og YouTube og når du nærmer deg kjøpstidspunktet går du lei av den FØR du har kjøpt den. Det kan hende at du innser at fartsressursene på en vanlig tung sykkel holder i bøttevis selv om du er glad i fart. Det kan hende at du heller vil prioritere en sykkel som er lett å håndtere i svingene fremfor hissig motor fordi vi bor i Norge med nesten bare svingete veier.

Sorry hvis jeg har hullet ballongen din men syns du skal nyte sykkelen du har nå og ta ting som de kommer - enn å planlegge mange år frem i tid (kanskje du t.o.m. har glemt at du har oppretta denne tråden innen den tid) :-#
Hehe, det vil den tid vise:)
stenersen

Post by stenersen »

Ja eg HVET eg kommer til å endre mening og synspunkt, ja.
Men når det er sakt skal det også sies at eg har fått en del ut av dette da eg var ute etter å vite hvilke sykler som er populære i dag siden Lord erik med sitt første innlegg gav meg mye bra informasjon :)
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

stenersen wrote:Eg har tenkt å kjøpe tung MC når eg er gammel nok å har tung lappen. Ønsker derfor å vite hvilke tungvektere dere på forumet annbefaler?? ...
(er forresten 5 år til eg kan få meg tung motorsykkel da eg på nåværende punkt holder på med lett mc lappen :s )...
Det vil i grunn si at sykler som f.eks er 2005-modell og koster i dag rundt 200 000 kan bli eventuelle når eg får lappen.
Vi kan jo ta det om en 4-5 år..? Kan vel bli en litt lang eller bortkastet tråd ellers... :smt003
2005 til 200.000 - da snakker vi vel stort sett Harley Davidson og Honda Goldwing. ;-) Litt stor begynnersykkel vil jeg si :-)
Lykke til med lappen og kjøreerfaringene. Det er greit å planlegge litt frem i tid og lov å drømme.
Image
Image
stenersen

Post by stenersen »

Lølle wrote:
stenersen wrote:Eg har tenkt å kjøpe tung MC når eg er gammel nok å har tung lappen. Ønsker derfor å vite hvilke tungvektere dere på forumet annbefaler?? ...
(er forresten 5 år til eg kan få meg tung motorsykkel da eg på nåværende punkt holder på med lett mc lappen :s )...
Vi kan jo ta det om en 4-5 år..? Kan vel bli en litt lang eller bortkastet tråd ellers... :smt003
2005 til 200.000 - da snakker vi vel stort sett Harley Davidson og Honda Goldwing. ;-) Litt stor begynnersykkel vil jeg si :-)
Lykke til med lappen og kjøreerfaringene. Det er greit å planlegge litt frem i tid og lov å drømme.
Begynnersykkel? I tilfelle du ikke har sett det så vil det ikke bli min første sykkel, eg eier eg å kjører en YBR i desse dager :)
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Å, da ber eg om årsaking. :-)
Neste naturlige trinn er en Triumph Rocket III :-D
Image
Image
stenersen

Post by stenersen »

Lølle wrote:Å, da ber eg om årsaking. :-)
Neste naturlige trinn er en Triumph Rocket III :-D
hehe, kanskje det :P
Post Reply