Silikonbasert bremseveske

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
IImilleniumII

Silikonbasert bremseveske

Post by IImilleniumII »

Kan man se/kjenne forskjellen på silikonbasert bremseveske vs. vanlig bremseveske? Jeg har lest at man ikke bør blande disse og jeg har en motorsykkel som jeg tror en profesjonell banekjører har hatt tidligere så jeg er litt usikker på hvilken veske som er brukt tidligere.
inunf
MC: Ymse

Re: Silikonbasert bremseveske

Post by inunf »

Hvis han har kjørt mye på bane så har han neppe brukt DOT 5.0. Høres veldig usannsyling ut.
IImilleniumII

Post by IImilleniumII »

Er dot 5 er betegnelsen for silikonbasert bremseveske?

Og hvorfor høres det usansynlig ut?

Takk for kjapt svar!
IImilleniumII

Post by IImilleniumII »

Jeg går utifra at man ikke kan se/kjenne forskjellen siden jeg ikke har fått noe svar på dette.
Jeg får nesten ringe til tidligere eier å spørre, ønsker ikke å ta noen sjangser å ev. få svikt i bremsene ved påfylling av dot 4.

Takk for svarene :)
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

IImilleniumII wrote:Er dot 5 er betegnelsen for silikonbasert bremseveske?

Og hvorfor høres det usansynlig ut?

Takk for kjapt svar!
Fordi de eneste jeg vet som som bruker DOT 5.0 bremseveske er forsvaret og sære veteranbileiere. DOT 5.0 er ikke hydroskopisk som DOT 4 og DOT 5.1, men den komprimeres litt under trykk, og det er ikke spesielt egnet for racing.
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

Castrol SRF bremsevæske er silikonbasert og må ikke blandes med andre væsker.. denne er ofte brukt på bane og eller hard vei kjøring.. men en ting du kan gjøre er jo å tappe hele systemet og fylle på ny.. silikonbasert væske trekker mere vann enn vanlig væske og skal derfor også byttes oftere.. bør byttes hvert år, eller oftere ved mye bane bruk...
så at han du har kjøpt sykkelen av har brukt silikonbasert væske virker ikke rart...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
IImilleniumII

Post by IImilleniumII »

Hvis jeg tapper ut alt av bremsevesken må jeg sannsynligvis lufte systemet etterpå. Kan du forklare helt kort hvordan du gjør dette? Bør jeg skylle gjennom med bremseveske først slik at jeg er sikker på at det ikke ligger igjen litt av den andre vesken?
RH racing

Post by RH racing »

IImilleniumII wrote:Hvis jeg tapper ut alt av bremsevesken må jeg sannsynligvis lufte systemet etterpå. Kan du forklare helt kort hvordan du gjør dette? Bør jeg skylle gjennom med bremseveske først slik at jeg er sikker på at det ikke ligger igjen litt av den andre vesken?
vel.. i følge en annen post her inne så klarer visst ikke jeg å bytte/lufte bremsevæske.. så er vel ikke no vits i å høre på meg ;) snakk med Rockerolf du.. han er visst spesialist inne bremselufting...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

IImilleniumII

Post by IImilleniumII »

RH racing wrote:
IImilleniumII wrote:Hvis jeg tapper ut alt av bremsevesken må jeg sannsynligvis lufte systemet etterpå. Kan du forklare helt kort hvordan du gjør dette? Bør jeg skylle gjennom med bremseveske først slik at jeg er sikker på at det ikke ligger igjen litt av den andre vesken?
vel.. i følge en annen post her inne så klarer visst ikke jeg å bytte/lufte bremsevæske.. så er vel ikke no vits i å høre på meg ;) snakk med Rockerolf du.. han er visst spesialist inne bremselufting...
Hehe :) Ok, men hvis du alikevel skulle gjort det, hvordan ville du gjort det? Bare slik kort og greit forklart.
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Lenge har du tenkt å surve rundt å syte om det der da?
Du kommer jo trekkende med det verkstedet ditt å de folkevognene dine i alle sammenhenger. Bruk all kompetansen din til å knuse min påståtte ekspertise (takk) istedet for å syte.

Også kan du jo svare på den tråden der jeg fornærma deg så blodig. Du ramla liksom av lasset med hensyn til det tekniske å begynte heller å surre rundt med sid underleppe her inne pga. den tråden.
http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=1& ... 30#p243830

Vær litt mann da.
RH racing

Post by RH racing »

vel.. her er hva jeg skrev til han:

ville skaffet en vacumsuger som suger væsken ut.. regner med at væsken din er normalt blank.
jeg kan skaffe det ATE superblue racing væske. denne er meget god til vei og bane bruk.
denne væsken er blå.. så når du lufter ser du at all den gamle væsken er ute og at den nye er i gjennom systemet. (dette må jo sef gjøres på begge caliprene foran)
det jeg pleier å gjøre når jeg bruker vacum suger er at jeg tar den av når den blå væsken er igjennom og lar nipplene stå litt åpne, da ser du den puster noen bobler ut.. da den slutter med bobblene og går over til renning stenger du caliperen. klem så pent på bremsen for å føle hvordan den er.. er den myk må du lufte litt til.... dette er da i grove trekk hvordan du bytter væske...
.....................................
men om du ikke har vacum suger kan du lufte på manuelle måten med å trykke og slippe ut trykk.
pump hendelen hard, åpne så nippelen og slipp væsken ut. stram til nippelen føre du slipper hendelen.
på mange sykkler kan pumpen ødelegges om den trykkes helt inn, så stopp gjerne litt føre den er helt inne...
gjør så dette til ny væske kommer ut... er ofte vansklig å se forskjell på ny og gammel væske om begge er blanke/gule.

RockeRolf

Post by RockeRolf »

I tlillegg vil jeg arresttere vår dypt forulempa bremsemekaniker på det kraftigste i hans påstand om at DOT5 "trekker vann".

I min sedvanlige ovenfra og ned stil siterer jeg meg selv fra en annen bremsetråd jeg har rota meg inn i..

"DOT 5 er silikonbasert og er overhodet ikke blandbart med ordinære polyetylenbaserte væsker (DOT 4 og 5.1).
Selv små rester av din gamle bremsevæske kan forårsake bremsesvikt siden den kjemiske reaksjonen mellom DOT 5 og 4 evt.5.1 gjør at det dannes "grums" i bremsevæska.
En annen ting er at DOT 5 ikke absorberer fukt. I tillegg er den lettere enn vann slik at fukten vil samles der du absolutt ikke vil ha den: i de nederste områdene av bremsesystemet.

Kjøp heller ny og frisk DOT 4 eller DOT 5.1 og forsikre deg om at du flusher godt gjennom systemet med ny væske.

Biltema holder garantert. Samme speck på væska som alle andre. Men prisforskjellen mellom ei lita flaske (som er alt du trenger) hos dem, kontra en bilrekvisitabutikk er marginal. Ville ikke brukt tid på å leite rundt.

*Kan legge til at DOT 5 er beregnet for reinhekla racing der bremsesystemet demonteres og gjennomgås svært ofte. Eller for svært spesialisert bruk ellers. Påkrevde skiftintervaller er noe helt annet enn hva man normalt tenker på i forb. med bremsevæske.
Væska er mye mer termisk stabil og takler svært høye tempraturer bedre enn vanlig væske, og er derfor brukt i områder med ekstrem varme (sett fra vår del av kloden) eller i profesjonell racing
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Det var ikke det du skrev i tråden, og ut fra dine uttalelser om DOT 5 og vann/fukt i denne tråden håper jeg du avstår fra å gi videre råd om bremser.
RH racing

Post by RH racing »

all væske får vann i systemet..dette pga kondens...
dot 5 blandes ikke med vann så vidt jeg vet og legger da vann i egene lommer.

"En annen ting er at DOT 5 ikke absorberer fukt. I tillegg er den lettere enn vann slik at fukten vil samles der du absolutt ikke vil ha den: i de nederste områdene av bremsesystemet."

mens di andre absorberer vannet, dvs trekker inn/blandes med...

Post Reply