Kawasaki ZXR400

Prat om tung MC.
Post Reply
Nez
Posts: 96
Joined: 25 May 2007 17:10
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Kawasaki ZXR400

Post by Nez »

Hei!

Kanskje denne tråden passer vel så bra under mellomtung, men da får heller bare moderatorene flytte litt på den :)

Uansett, jeg vurderer seriøst å kjøpe meg en Kawasaki ZXR400. Nå har jeg en RGV250. Hvordan er kawaen i forhold med tanke på drag, kjøreegenskaper, lyd osv? Begge er fulleffekt. Er det grom lyd i en ZXR400? Hva er grei pris for en slik sykkel f.eks fra 92-95?

På forhånd takk

edit: hvordan er dekkdimensjoner og størrelse på sykkelen? Har sett på litt bilder på nettet og der ser den nokså stor ut egentlig...noen som vet noe mer?
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Kawasaki ZXR400

Post by inunf »

ZXR 400 er ganske liten. Går dårligere enn RGV/RS, og siden momentkurven er flat og du må opp på 15-16 000 rpm for å få noe til å skje så kjennes den kjedelig ut. Kjøreegenskapene er noe av det beste jeg har vært bort, kan absolutt anbefales. Vet ikke om jeg vil kalle lyden grom, men er ok med effektanlegg.

Er nok litt mer driftsikker enn RGV'en, men ZXR'ene begynner å bli gamle de også, og på en 4-takter har du mye mer som kan gå galt. Hvis sykkelen er gammel og sliten så kan du rissikere at det blir mye jobb.

De bruker å ligge alt for høyt i pris. De var nok dyre når de var nye, men hvis du ser hvilke større sykler fra samme tidsperiode du kan få for samme pris så blir det vanskelig å velge ZXR'en. Grei pris hadde vært 20 - 25 000 kr, men du må nok regne med 30-40 000 kr.

Er langt i fra noen stor sykkel, er vel som en RGV men en del breiere. Dekkdimensjoner husker jeg ikke i hodet, men regner med det er 150 eller 160 bakdekk (4,5'' felg).
Nez
Posts: 96
Joined: 25 May 2007 17:10
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Re: Kawasaki ZXR400

Post by Nez »

Okei! Fant litt info om den...0-100 går på 4.8 sekund (jf. RGV 4.3s) ifølge en nettside. Er 160 bakdekk, 120 framdekk. Hmm, ser det ligger en ute på autodb for 29 000kr, 92mod. Ser fin ut. Men er kanskje dumt å bytte ut RGVen og skaffe meg en ZXR400 hvis kawaen går dårligere.

Det eneste jeg synes er kjedelig med RGVen er at det er litt kjip lyd. Folk tror nesten det er en 125 som kommer rullende. Ser for meg at zxr'en da mer høres ut som en tung sykkel.

Men klart....ser det ligger mange zx6r og zxr750 ute for under 40 000 på autodb, så er kanskje verdt 10 000kr ekstra ift. en zxr 400. Hmm...:) ikke lett!
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Kawasaki ZXR400

Post by knetrom »

Lyd er bare lyd. En 125cc firetakt høres jo stor ut på tomgang, men går ikke noe bedre av den grunn ;) Så er du villig til å gå ned i effekt for å høres tøffere ut? I så fall kan jeg kjøpe RGVen billig :P
User avatar
Bomber
Posts: 103
Joined: 03 Apr 2009 21:28
MC: 08 Cbr 600RR
X: 04 Cbr 1000RR,

Re: Kawasaki ZXR400

Post by Bomber »

Lyd er nesten 50% av opplevelsen.. Dere andre kan skaffe dere El-bikes! Sinnsykt dreimoment på el motorer vet dere
UP kaller meg en dårlig sjåfør og en mann med dårlige holdninger.
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Kawasaki ZXR400

Post by inunf »

Lyd er mye av opplevelsen, og ingenting høres bedre ut enn en sinna totakter. Har du effektanlegg på RGV'en?
User avatar
Bomber
Posts: 103
Joined: 03 Apr 2009 21:28
MC: 08 Cbr 600RR
X: 04 Cbr 1000RR,

Re: Kawasaki ZXR400

Post by Bomber »

Jo.. lyden av en 4 takt med pådrag! 250cc 2-takt gir ikke mer lyd en en moppe på fri eksos
UP kaller meg en dårlig sjåfør og en mann med dårlige holdninger.
Nez
Posts: 96
Joined: 25 May 2007 17:10
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Re: Kawasaki ZXR400

Post by Nez »

knetrom wrote:Lyd er bare lyd. En 125cc firetakt høres jo stor ut på tomgang, men går ikke noe bedre av den grunn ;) Så er du villig til å gå ned i effekt for å høres tøffere ut? I så fall kan jeg kjøpe RGVen billig :P
Hehe, er vel for så vidt ikke villig til å gå ned i effekt for å høres "tøffere" ut, men synes det er synd at RGVen høres daffere ut enn en moped med effektanlegg.

inunf: nei, har ikke effektanlegg, men har ute en annonse både her og på racing.no på at jeg ønsker å kjøpe. Har også kikket litt på ebay og på andre steder på nettet, men må liksom ut med 5-7000kr, og det blir alt for dyr fornøyelse.

Jeg er av den oppfatning at lyd er minst 50 % av opplevelsen. En kompis av meg hadde helt original Honda Shadow 125, men med effektanlegg. Den hørtes seriøst ut som en svæær chopper...det buldret og braket og var nesten vondt når du kjørte. Klart det forsterker inntrykket/opplevelsen av kjøreturen, og når alt kommer til alt er det for så vidt det som gjelder. Jamnfør at du kan få syk fartsopplevelse av å kjøre en original 125cc på en liten, svingete vei i skogen, og i den forstand hadde en original 125cc holdt i massevis.

Det er klart at RGVen høres rimelig grom ut når jeg trør til, men savner den kvasse knatrelyden fra et effektanlegg :) hehe...

Men ble litt veldig off topic her nå...er det andre som har prøvd zxr400 og som har anbefalinger, erfaringer osv? :-) hvordan er lyden ift. feks en zx6r?
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Kawasaki ZXR400

Post by knetrom »

Bomber wrote:Lyd er nesten 50% av opplevelsen.. Dere andre kan skaffe dere El-bikes! Sinnsykt dreimoment på el motorer vet dere
Han snakket om lyden andre hører når han kommer kjørende, og det er ikke 50% av opplevelsen min hvertfall. For noen vil det være viktig hva andre tror når du kommer kjørende, og da er ikke totakt riktig for deg, utenom hvis de du prøver å imponere liker totakt..

El-bike skal prøves en gang i framtiden.
Nez
Posts: 96
Joined: 25 May 2007 17:10
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Re: Kawasaki ZXR400

Post by Nez »

Fikk forresten pris på en eventuell forsikring på en ZXR 400 hos Gjensidige i dag. 15 000kr skulle de jammen meg ha!!! HAHA! DET er latterlig det. Betaler under 4000kr for RGVen hos IF til sammenlikning.
skrangel
Posts: 5
Joined: 20 Jun 2007 22:20

Re: Kawasaki ZXR400

Post by skrangel »

Jeg har ikke vært borti ZXR400, men hadde noe tilsvarende for 10-11 år siden; en 91 mod Honda CBR400RR (4 cyl. 4 takt, 60hk). Jeg syns denne var fantastisk artig å kjøre, og den låt som en "stor" sykkel. Det skjedde stort sett lite og ingenting under 8-9000rpm, men derfra var det moro for alle penga fram til sperra på ca 15500rpm. Det beste er at du får prøvekjørt en 400, så får du følt litt hvordan de er i forhold til 250 totakt.
Nez
Posts: 96
Joined: 25 May 2007 17:10
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Re: Kawasaki ZXR400

Post by Nez »

okei :) sikkert en god idé det ja :)

har forresten sett en del på youtube i dag, og må si at zxr 400 frister en del altså :D relativt grom lyd, i alle fall med effektanlegg høres det ut som. Og ser jo ut som den går som et olja lyn også. Er jo helt sykt at du kan dra den til nesten 16000rpm, høres jo illsint ut :D
Post Reply