rerell wrote:icemanx wrote:for min del må man bare innføre strengere straffer og høyere bøter for brudd på trafikkreglene.. det plager ikke meg et sekund , da jeg holder meg innenfor fartsgrensa og har god sikkerhetsmargin på det jeg gjør.. ( og nei, jeg er ikke utlært på sykkel )
Straffen för trafikbrott är redan onaturligt höga i Norge, att skärpa dem ännu mer tror jag får mest negativa konsekvenser.
Det er ingen logisk sammenheng mellom straff og overtramp. Man får mildere straffer for å slå ned en person enn man gjør for å bryte fartsgrensa og da blir folks holdning til disse straffene at de er der for å få inn penger. Ikke for å forhindre overtrampene. Hadde det vært det så ville de sett på alternative måter å endre folks atferd på i stedet for å bare øke straffene når dette har vist seg å ikke fungere. Mener jeg leste en avisartikkel for et år (eller mer) siden hvor det stod at de skjerpede straffene ikke hadde ført til noen reduksjon i brudd på trafikkreglene...
Har erfart en del andre lands praksis på dette området. Australia f.eks. har en helt annen holdning, de har vesentlig lavere straffer for brudd på trafikkregler enn hva vi har, men mitt inntrykk var at folkene der nede i større grad enn her respekterte reglene. Jeg tror det har en sammenheng med at de mer aktivt jobbet med holdningene til det å bryte trafikkreglene enn det å aktivt straffe dem som gjør noe galt.
Det var masse bannere langs med veien med forskjellige budskap om det å kjøre i påvirket tilstand, for fort osv. Blant annet hadde de et veldig fokus rettet mot bilister for å gjøre dem oppmerksomme på hvor vanskelig en mc er å se i trafikken.
rerell wrote:Istället för att skärpa straffen eller sätta upp fler fotoboxar eller dylikt, tycker jag att man borde satsa mer på att begränsa effekten av olyckorna, när de väl inträffar, eller bygga bort möjligheten för att vissa former av olyckor ska inträffa.
Mötesolyckor begränsas bäst genom att separera färdrikningarna, inte genom att förbjuda förbikörning. En del andra former av olyckor kan man minimera skaderisken med, genom att rensa bort träd, stenar och andra hårda saker vid sidan av vägarna, välja riktig typ av räcken, osv. Det är dyrt, men effektivt.
Dette har jeg også troa på!