Motorsykkelulykker - samletråd

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by carboy »

eneRmiK wrote:
rerell wrote:
icemanx wrote:for min del må man bare innføre strengere straffer og høyere bøter for brudd på trafikkreglene.. det plager ikke meg et sekund , da jeg holder meg innenfor fartsgrensa og har god sikkerhetsmargin på det jeg gjør.. ( og nei, jeg er ikke utlært på sykkel )
Straffen för trafikbrott är redan onaturligt höga i Norge, att skärpa dem ännu mer tror jag får mest negativa konsekvenser.
Må si meg enig med deg her. Tror kanskje at flere baner der folk kan få kjøre fra seg kunne vært et alternativ til å få ned ulykkesstatistikken.
+1
Selv skal jeg på bane og få kjørt fra meg litt.
-Carboy-
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by rerell »

Istället för att skärpa straffen eller sätta upp fler fotoboxar eller dylikt, tycker jag att man borde satsa mer på att begränsa effekten av olyckorna, när de väl inträffar, eller bygga bort möjligheten för att vissa former av olyckor ska inträffa.

Mötesolyckor begränsas bäst genom att separera färdrikningarna, inte genom att förbjuda förbikörning. En del andra former av olyckor kan man minimera skaderisken med, genom att rensa bort träd, stenar och andra hårda saker vid sidan av vägarna, välja riktig typ av räcken, osv. Det är dyrt, men effektivt.
User avatar
Knerten
Posts: 152
Joined: 19 Jul 2007 19:55
MC: Suzuki GSX-R 600 K8
Location: Kristiansand

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by Knerten »

rerell wrote:
icemanx wrote:for min del må man bare innføre strengere straffer og høyere bøter for brudd på trafikkreglene.. det plager ikke meg et sekund , da jeg holder meg innenfor fartsgrensa og har god sikkerhetsmargin på det jeg gjør.. ( og nei, jeg er ikke utlært på sykkel )
Straffen för trafikbrott är redan onaturligt höga i Norge, att skärpa dem ännu mer tror jag får mest negativa konsekvenser.

Det er ingen logisk sammenheng mellom straff og overtramp. Man får mildere straffer for å slå ned en person enn man gjør for å bryte fartsgrensa og da blir folks holdning til disse straffene at de er der for å få inn penger. Ikke for å forhindre overtrampene. Hadde det vært det så ville de sett på alternative måter å endre folks atferd på i stedet for å bare øke straffene når dette har vist seg å ikke fungere. Mener jeg leste en avisartikkel for et år (eller mer) siden hvor det stod at de skjerpede straffene ikke hadde ført til noen reduksjon i brudd på trafikkreglene...

Har erfart en del andre lands praksis på dette området. Australia f.eks. har en helt annen holdning, de har vesentlig lavere straffer for brudd på trafikkregler enn hva vi har, men mitt inntrykk var at folkene der nede i større grad enn her respekterte reglene. Jeg tror det har en sammenheng med at de mer aktivt jobbet med holdningene til det å bryte trafikkreglene enn det å aktivt straffe dem som gjør noe galt.
Det var masse bannere langs med veien med forskjellige budskap om det å kjøre i påvirket tilstand, for fort osv. Blant annet hadde de et veldig fokus rettet mot bilister for å gjøre dem oppmerksomme på hvor vanskelig en mc er å se i trafikken.
rerell wrote:Istället för att skärpa straffen eller sätta upp fler fotoboxar eller dylikt, tycker jag att man borde satsa mer på att begränsa effekten av olyckorna, när de väl inträffar, eller bygga bort möjligheten för att vissa former av olyckor ska inträffa.

Mötesolyckor begränsas bäst genom att separera färdrikningarna, inte genom att förbjuda förbikörning. En del andra former av olyckor kan man minimera skaderisken med, genom att rensa bort träd, stenar och andra hårda saker vid sidan av vägarna, välja riktig typ av räcken, osv. Det är dyrt, men effektivt.
Dette har jeg også troa på!
I`m not small, I`m funsize :)
User avatar
Carlsberg
Posts: 426
Joined: 12 Oct 2007 19:48
MC: Yamaha FZ6N 2007
Location: Sandefjord

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by Carlsberg »

2 mc fører omkommet, personbil over i motsatt kjørefelt. Helt forferdelig dette her.


http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 089812.ece
Image
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by Guinss »

Carlsberg wrote:2 mc fører omkommet, personbil over i motsatt kjørefelt. Helt forferdelig dette her.


http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 089812.ece
så dette akkurat på VGNETT(samme saken):
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=553681

:( :(
ble virkelig lei meg når jeg leste titelen
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by Hawken »

Leste nettopp den samme artikkelen og fikk hjertet i halsen. Utrolig trist sak, og man kan ikke gjøre noe annet en å kondolere. :(
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
Kriston
Posts: 687
Joined: 05 Jan 2009 23:51
MC: Ducati 1198S Corse
Location: Oslo

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by Kriston »

Er det bare meg eller har det vært ekstremt mye ulykker i år?
Veldig trist når sånt skjer" :(
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by Shortybebeh »

Forpulte bilistjævler!!! :( :( :(

Herregud, tenk hvor forferdelig det må ha vært å ende livet på den måten. Og tenk hvor fælt det føles for den siste som overlevde å ha sett vennene dø så brutalt, og som må leve med minnet resten av livet...! Bilisten får jo det samme, men dersom dette bare var råkjøring så har jeg lite sympati... Han kan jo ha svimet av selvfølgelig...

Jeg er alltid redd det er noen av mine kjente og kjære når jeg leser at slikt har skjedd i nærheten av steder jeg bor eller har bodd...
Death Is The Road To Awe.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by Lord Erik »

;o/ Lurer på hva bilen gjorde i feil kjørefelt... Syntes generelt det er veldig leit når føreren(e) tilsynelatende ikke har noen skyld i uhellet, men likevel er den som kommer tapende ut. Det har forøvrig vært en aktiv helg for MC-ulykker, med to i Hurum og nå to ved Lillestrøm.
SJ92
Posts: 2
Joined: 25 May 2009 10:25
MC: Aprilia RS 125 Spains '07
Honda CB 600 F Hornet '98

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by SJ92 »

Hei!
Har fremføring om motorsykkel ulykker.
Så lurte på om dere kunne hjelpe meg med statistikker o.l.
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by rerell »

SJ92 wrote:Hei!
Har fremføring om motorsykkel ulykker.
Så lurte på om dere kunne hjelpe meg med statistikker o.l.
http://ssb.no/
User avatar
Marte
Posts: 238
Joined: 25 Feb 2008 00:31
MC: MC-løs :(
Location: Mo i Rana

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by Marte »

Det bildet på VG om ulykka i går er grusomt..... Tre hvite "pledd" over to døde.... De kunne ha spart seg.
- Bare Marte -
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by KiM »

Noen som vet hva fartsgrensen er på ulykkesstedet i Lillestrøm?
ingen KiM, ingen kos
User avatar
erib
Posts: 92
Joined: 14 Aug 2005 22:15
Location: Rælingen

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by erib »

80.
User avatar
icemanx
Posts: 411
Joined: 23 Jun 2008 21:33
MC: 1998 Ducati 748 SPS
Location: Trondheim

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by icemanx »

Der ble det slått fast at 27-åringen hadde spor av et narkotisk stoff i kroppen, ifølge avisen. Politiet vil foreløpig ikke si hvilket stoff det er snakk om, men opplyser at disse testene er en del av grunnlaget for siktelsen.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=553750

så da kan vi utelukke at dette var en ulykke som hadde "naturlige" årsaker.. så får vi håpe på 21 år i buret på han som kjørte..
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
Post Reply