Useriøse forhandlere?
- PerTore
- MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant - Location: Vestfossen, Øvre Eiker
Re: Useriøse forhandlere?
Hvis det er slik at det hersker så til de grader forskjellig praksis fra forhandler til forhandler, ville jeg sendt en mail til importør og spurt om det skal være slik. Synes det høres helt vilt ut at forhandlere tillater eiere og ta all service selv. Eller og påtvinge eiere oftere service enn det intervallet tilsier. Importør skal ha klare retningslinjer for slikt. Hvis jeg skal gjette, tipper jeg de tillater kunde og ta oljeskift selv, mens servicer skal utføres av verksteder (godkjent av importør).
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!
Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Livet det er Kawa-grønt!
Jeg har aldri ment at noen skal ta all service selv. Eksemplet med olje er egentlig ganske illustrerende. Hvis det står beskrevet i instruksjonsboken hvordan man skifter olje, og feks at dette skal gjøres hver 12000, så er spørsmålet om en forhandler kan kunne beordre tvungent fremmøte på verksted for å gjøre dette hver 5000km som minimummskrav for å beholde reklamasjonsretten. Det er slike ting jeg tenker på, og som jeg asossoerer med useriøsitet.PerTore wrote:Hvis det er slik at det hersker så til de grader forskjellig praksis fra forhandler til forhandler, ville jeg sendt en mail til importør og spurt om det skal være slik. Synes det høres helt vilt ut at forhandlere tillater eiere og ta all service selv. Eller og påtvinge eiere oftere service enn det intervallet tilsier. Importør skal ha klare retningslinjer for slikt. Hvis jeg skal gjette, tipper jeg de tillater kunde og ta oljeskift selv, mens servicer skal utføres av verksteder (godkjent av importør).
Det er vel slik at importørene ønsker seg større fortjeneste og ber forhandlerne trekke inn mer av sin fortjeneste på ettermarkedet. Problemet for dem begge er at forbrukerkjøpsloven ikke gir dem dekning for mye av dagens praksis. Derfor kan de ikke bestandig gi så klare rettningslinjer. Gjør de det vil de kanskje dokumentere sine egne lovbrudd. Enten det, eller så vil kunden få se at de har flere rettigheter enn det de ønsker å innrømme ham.
Når alt dette er sagt er det viktig å huske at forhandleren/verkstedet, og kun de, bærer 100% av ansvaret i forhold til de rettigheter forbrukerkjøpsloven gir kunden. Og det 100% uavhengig av hva fabrikanten eller importøren måtte mene eller kreve.
Det settes i dag mye inn på å svekke de forbrukerrettigheter vi har i Norge. Dette er bare ett av mange eksempler på det. Sikkert veldig greit for alle de som i øyeblikket tjener penger på det, men snart vil de kanskje møte seg selv i døra, kanskje når det skjer noe med den nye bilen deres. Kanskje må de ut med seksti tusen kroner fordi de ikke vært på tvunget verkstedinspeksjon med oljeskift fem ganger i året.
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
-
Rambler: Du har ingen mulighet til å kreve at garanti gjelder når du selv utfører service, med mindre det står i garantibetingelsene. Derimot kan du bruke forbrukerkjøpsloven og klageretten. Den gjelder for fem år.
Ved en åpenbar konstruksjonsfeil tipper jeg at de fleste verksteder forsøke å unngå å forholde seg til en servicebok som ikke er utfyllt "korrekt", "anta" at den er i orden og bruke garantibetingelsene til importør/produsent.
Er selv litt spent på hva selger krever i tilfellet mitt der service tabellen i brukerhåndboken krever inspeksjon av bremser hver 6000. Akter selv å bytte olje på det intervallet men kan godt tenke meg å slippe service besøk for at de skal se på bremsene.
Ved en åpenbar konstruksjonsfeil tipper jeg at de fleste verksteder forsøke å unngå å forholde seg til en servicebok som ikke er utfyllt "korrekt", "anta" at den er i orden og bruke garantibetingelsene til importør/produsent.
Er selv litt spent på hva selger krever i tilfellet mitt der service tabellen i brukerhåndboken krever inspeksjon av bremser hver 6000. Akter selv å bytte olje på det intervallet men kan godt tenke meg å slippe service besøk for at de skal se på bremsene.
Mange forhandlere gir en "garanti" som de nærmest lurer kunden til å tro at gjelder i stedet for forbrukerkjøpsloven. "Garantien" deres kan kanskje dekke enkelte billige slitedeler i tillegg til det man kan kreve i henhold til kjøpsloven, men har i praksis liten betydning siden de fleste nye sykkler er ganske holdbare.Babelfisken wrote:Rambler: Du har ingen mulighet til å kreve at garanti gjelder når du selv utfører service, med mindre det står i garantibetingelsene. Derimot kan du bruke forbrukerkjøpsloven og klageretten.
"Inspeksjon av bremsene" er et godt eksempel. Hvis jeg ikke husker feil er bremseskjekk noe alle lærer når man tar lappen. Det eneste man trenger å gjøre er å skjekke at man har bremsebelegg riktig nivå på veskebeholderen, se at slangene er hele osv, og at det ikke gir etter eller lekker bremseveske hvis man trekker hardt i håndtaket. Dette er noe alle må kunne i følge de fleste instruksjonsbøker. Jobben tar kanskje 45 sekunder. At man skal tvinges til å bestille verkstedtime, reise lange veier og kanskje betale noen tusen kroner timen for å gjøre dette er et typisk eksempel på å "ta betalt for garanti".
Jeg kan bare tenke meg en mulig liten fordel med disse "garantiordningene". En del av dem er internationale.
Jeg har hørt flere eksempler på at sleipe verksteder har dyttet reparasjonskostnadder over på kunden selv om de egentlig hadde krav på å få dem dekket. Verkstedene risikerer nemlig ingen ting ved å gjøre dette. Men i praksis velger visst de aller fleste merkeverksteder og underordne seg forbrukerkjøpsloven når de blir konfornontert med denne. Særlig hvis man truer med å kontakte NMCU

- PerTore
1995 Audi S6 Stv. Solgt
Hvor mange % av motorsykkeleiere landet over tror du kan utføre en fullgod sjekk av bremsene sine?
Er derimot enig i at det generelt sett skulle vært enklere og forholde seg til forbrukerkjøpsloven. De fleste kunder orker ikke den kampen med advokat, forliksråd, rettsak etc, selv om de har en bra sak. Det skal ikke være slik at rettsapparatet må taes i bruk hver gang man skal benytte sine rettigheter.
Er derimot sterkt uenig i at Ola og Kari skal få serve singe egne kjøretøy selv. Ja, noen har kompetanse til det, men ikke folk flest. Og det er MANGE som absolutt ikke kjenner sin egen begrensning.
Er derimot enig i at det generelt sett skulle vært enklere og forholde seg til forbrukerkjøpsloven. De fleste kunder orker ikke den kampen med advokat, forliksråd, rettsak etc, selv om de har en bra sak. Det skal ikke være slik at rettsapparatet må taes i bruk hver gang man skal benytte sine rettigheter.
Er derimot sterkt uenig i at Ola og Kari skal få serve singe egne kjøretøy selv. Ja, noen har kompetanse til det, men ikke folk flest. Og det er MANGE som absolutt ikke kjenner sin egen begrensning.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!
Livet det er Kawa-grønt!
Er merkelig det der.
Har inntrykk av at bilen kjøres på verksted for et godt ord. Enkelte ser seg ikke i stand til å skifte dekk engang.
Men en motorsykkel, som er mer teknisk kompleks og mer teknisk konsentrert pr kubikkcentimeter enn noen bil. Med to smale hjul og en vekt/effektratio som nærmer seg en rakett....ja der skal far ordne selv!
Har inntrykk av at bilen kjøres på verksted for et godt ord. Enkelte ser seg ikke i stand til å skifte dekk engang.
Men en motorsykkel, som er mer teknisk kompleks og mer teknisk konsentrert pr kubikkcentimeter enn noen bil. Med to smale hjul og en vekt/effektratio som nærmer seg en rakett....ja der skal far ordne selv!
- PerTore
1995 Audi S6 Stv. Solgt
Ja, ikke sant...
PS. Du hadde vært overrasket over og se hva bilfolket prøver på også...

PS. Du hadde vært overrasket over og se hva bilfolket prøver på også...
](./images/smilies/eusa_wall.gif)

Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!
Livet det er Kawa-grønt!
Hmmm...
Det er veldig prisverdig å kreve tvungen service av hensyn til folks sikkerhet, men da burde man heller gå inn for å gjøre slike ting litt enklere og billigere. La oss si en tre minutters inspeksjonssevice til sekshundre kroner timen. Dvs. 30 kroner. Så kunne man spørre en i klubben sin om hjelp til å finne ett billig verksted. Det store flertallet av mc,er er nemlig mye eldre enn garantiperioden, og det er disse sykklene de "fattige" og ofte uerfarne kjøper. De som har dårligst råd, og ikke kan betale tusenvis av kroner for stadige grisedyre verkstedbesøk. Men ingen bekymmerer seg særlig for disse. Det er nok først og fremst sine egne inntekter de fleste verksteder bekymmer seg for. Helt greit det selvsagt, hvis de bare er ærlige og respekterer kjøpsloven.
Hvor mange ulykker har sin årsak i bremsesvikt eller "galt oljeskift"? Jeg tror ikke det er så mange, om noen i det hele tatt. Selv vet jeg bare om ett tilfelle hvor bremsesvikt var en sannynlig medvirkende årsak. 99,9% av årsaken var 180 km/t. Og sykklen tilhørte faktisk en mc-reparatør fra et merkeverksted.
"Topphastigheten" er en nærmest uendelig mye større risikofaktor enn noen form for teknisk svikt. Både i forhold "ansvarlighet", forstå egne begrensninger, kunskaper om risiko, teknisk ferdighet osv osv osv osv osv. Før man i det hele tatt skulle knyste om behovet for hyppige "inspeksjonservicer av bremser" på nye sykkler burde man antagelig skrike himmelhøyt om plomber.
Alle som har penger nok og som ikke gidder å lese instruksjonsboken kan bruke verkstedene. Det er ikke dette min argumentasjon dreier seg om. Det dreier seg om at alle de som gidder å lese instruksjonsboken, og det er faktisk en god del, ikke skal tvinges til å betale tusenvis av kroner for helt meningsløse verkstedbesøk. Jeg våger å påstå at de sykklene som feks. gjennomgår vanlige 12 000km-servicer (uten verkstedoljeskift), de første fem driftsårene, ikke utgjør mer 0,00000000000000000000000000000000000001% av det totale antall ulykker som følge av galt oljeskift eller mangel på grisedyre ekstra bremseinspeksjoner i denne perioden.
Det er veldig prisverdig å kreve tvungen service av hensyn til folks sikkerhet, men da burde man heller gå inn for å gjøre slike ting litt enklere og billigere. La oss si en tre minutters inspeksjonssevice til sekshundre kroner timen. Dvs. 30 kroner. Så kunne man spørre en i klubben sin om hjelp til å finne ett billig verksted. Det store flertallet av mc,er er nemlig mye eldre enn garantiperioden, og det er disse sykklene de "fattige" og ofte uerfarne kjøper. De som har dårligst råd, og ikke kan betale tusenvis av kroner for stadige grisedyre verkstedbesøk. Men ingen bekymmerer seg særlig for disse. Det er nok først og fremst sine egne inntekter de fleste verksteder bekymmer seg for. Helt greit det selvsagt, hvis de bare er ærlige og respekterer kjøpsloven.
Hvor mange ulykker har sin årsak i bremsesvikt eller "galt oljeskift"? Jeg tror ikke det er så mange, om noen i det hele tatt. Selv vet jeg bare om ett tilfelle hvor bremsesvikt var en sannynlig medvirkende årsak. 99,9% av årsaken var 180 km/t. Og sykklen tilhørte faktisk en mc-reparatør fra et merkeverksted.
"Topphastigheten" er en nærmest uendelig mye større risikofaktor enn noen form for teknisk svikt. Både i forhold "ansvarlighet", forstå egne begrensninger, kunskaper om risiko, teknisk ferdighet osv osv osv osv osv. Før man i det hele tatt skulle knyste om behovet for hyppige "inspeksjonservicer av bremser" på nye sykkler burde man antagelig skrike himmelhøyt om plomber.
Alle som har penger nok og som ikke gidder å lese instruksjonsboken kan bruke verkstedene. Det er ikke dette min argumentasjon dreier seg om. Det dreier seg om at alle de som gidder å lese instruksjonsboken, og det er faktisk en god del, ikke skal tvinges til å betale tusenvis av kroner for helt meningsløse verkstedbesøk. Jeg våger å påstå at de sykklene som feks. gjennomgår vanlige 12 000km-servicer (uten verkstedoljeskift), de første fem driftsårene, ikke utgjør mer 0,00000000000000000000000000000000000001% av det totale antall ulykker som følge av galt oljeskift eller mangel på grisedyre ekstra bremseinspeksjoner i denne perioden.
- PerTore
1995 Audi S6 Stv. Solgt
Disse ulykkene du mener ikke finnes leser du ikke så mye om. Når saken treffer media er det for tidlig og si noe om ulykkesårsak, og ihvertfall om disse har teknisk svikt som hoved- eller medvirkende årsak. Og mange ulykker blir stående som "uforklarlig". Enten fordi vedkomne omkom, eller fordi han ikke husker noe fra ulykken. Og det det er ofte nesten umulig og finne noe utifra et forvridd haug med metall og plastikk.
Har ingen problemer med at folk skrur selv, men da kan de ikke forvente at verkstedene står på pinne for og dekke reklamasjoner. Og det du sier med "fattige" som eier eldre sykler er ikke relevant med det jeg snakker om. Det er egne reparasjoner i garantitiden som vi til nå har diskutert. Trenger heller ikke og bli kostbart i det hele tatt og ha en eldre sykkel på verksted. I løpet av 1 verkstedtime har verkstedet gjort opp en meget detaljert status over hva som bør prioriteres og få gjort. Da kan den "fattige" eier velge og kjøpe fastnøkler, manual og deler, og gjøre jobben selv, eller få verkstedet til og ta det.
Det og eie og kjøre en motorsykkel er et luksusgode vi har selv valgt. De aller fleste her inne har absolutt ingen praktiske behov for og eie en motorsykkel, som en har med bil.
Og de som har råd til NY MC med garanti bør ihvertfall slutte og sutre over at servicen (som oftest står i garantibestemmelser/kjøpskontrakt de har signert) er så dyr. Begynn og fokusere på de virkelige problemene i hverdagen, som prisen på beluga og champagne, eller at varmekablene ikke greier og holde brosteinen i bjørkealleen heelt tørr når det regner.
Har ingen problemer med at folk skrur selv, men da kan de ikke forvente at verkstedene står på pinne for og dekke reklamasjoner. Og det du sier med "fattige" som eier eldre sykler er ikke relevant med det jeg snakker om. Det er egne reparasjoner i garantitiden som vi til nå har diskutert. Trenger heller ikke og bli kostbart i det hele tatt og ha en eldre sykkel på verksted. I løpet av 1 verkstedtime har verkstedet gjort opp en meget detaljert status over hva som bør prioriteres og få gjort. Da kan den "fattige" eier velge og kjøpe fastnøkler, manual og deler, og gjøre jobben selv, eller få verkstedet til og ta det.
Det og eie og kjøre en motorsykkel er et luksusgode vi har selv valgt. De aller fleste her inne har absolutt ingen praktiske behov for og eie en motorsykkel, som en har med bil.
Og de som har råd til NY MC med garanti bør ihvertfall slutte og sutre over at servicen (som oftest står i garantibestemmelser/kjøpskontrakt de har signert) er så dyr. Begynn og fokusere på de virkelige problemene i hverdagen, som prisen på beluga og champagne, eller at varmekablene ikke greier og holde brosteinen i bjørkealleen heelt tørr når det regner.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!
Livet det er Kawa-grønt!
PerTore wrote:Disse ulykkene du mener ikke finnes leser du ikke så mye om. Når saken treffer media er det for tidlig og si noe om ulykkesårsak, og ihvertfall om disse har teknisk svikt som hoved- eller medvirkende årsak. Og mange ulykker blir stående som "uforklarlig". Enten fordi vedkomne omkom, eller fordi han ikke husker noe fra ulykken. Og det det er ofte nesten umulig og finne noe utifra et forvridd haug med metall og plastikk.
Jeg har faktisk aldri hørt om noen som har opplevd kristisk bremsesvikt uten forvarsel, uansett mc, bortsett i fra en eneste gang. Årsaken var en grov feil som forhandleren hadde gjort da klargjorde sykklen. Men det gikk bra. Sjansen for at en total bremsesvikt skal oppstå akkurat i et kritisk øyeblikk er nemlig ganske minimal. I de tilfellene hvor bremsesvikt blir årsak til ulykke vil det sikkert ofte være i så høy fart at bakbremsen er virkningsløs.
Det å feks. bytte olje og sjekke bremser er som sagt IKKKKE reparasjoner, men vedlikehold som er forordnet i brukermanualen. Altså noe fabrikken mener eieren skal kunne gjøre selv. Og jeg skrev selvsagt "fattige" i gåsetegn fordi mange kjøper seg mc selv om de ikke har så mye penger. MC er luksus akkurat som musikk-cd'r, kino, potetgull, ferier osv. Det å bruke "luxus" som argument for å trekke penger av folk har jeg ingen sans for. Hva ville du sagt hvis du bestillte en ferietur og fikk en ekstraregning på tretusen kroner når du skulle hjem fordi man måtte sikkerhetsskjekke hjemmereisen? "Det er til ditt eget beste" sier de kanskje. "Har du råd til å dra på chartertur har du jammen råd til å betale litt for sikkerheten også". Kanskje ville du protestere? "Nei, nå må du jammen slutte å suttre", ville de kanskje ha sagt da. Ville du likt at dette skulle være noe du opplevde stadig vekk fordi noen skulle har rett til å argumenterte med at du "strengt tatt kunne greie deg uten denne luxusen" "så du får versågod og betale? Vel, kanskje du ville synes det er greit. Det siste du skriver kan i hvert fall tyde på at du ikke trenger å snu på krona slik mange av oss andre

Det du skriver kan indikerer noe mange har erfart. Nemlig at "garantibestemmelsene" mer eller mindre skal skyve forbrukerkjøpsloven til side. Dette var faktisk årsaken til at den nye forbrukerkjøpsloven forbyr å markedsføre garantier som er dårligere enn kjøpsloven selv. Og dette kan feks. være en garanti man må "betale for". Gjør man det begår man et lovbrudd, og det er useriøst. Da mener jeg det kan være snakk om useriøse forhandlere.
- PerTore
1995 Audi S6 Stv. Solgt
At du ikke har hørt om slike ulykker vil si det samme som at de ikke har skjedd?? Jeg sier ikke at omfanget er utbredt, og jeg har hørt flere tilfeller på både bil og mc der bremsen ikke har tatt i det hele tatt. Dette har vært historier der sjåføren har overlevd til og fortelle historien. Har ved flere anledninger hatt kompiser og bekjente som har dundret rett i garasjeporten, og kjørt rett ut av utkjørsla etter og ha byttet klosser, og glemt og pumpe de ut. Eller sviktende bremser etter skivebytte der de ikke har vasket antirust-fettet av skivene. Disse kunne like gjerne vært endel av statistikken. En kamerat av en tidligere kollega byttet olje og filter på MC'n og så ikke at den gamle pakningen satt igjen på blokka. Motorhavari i 13.000 o/min med bakhjulslåsing og 14 dager på sykehus ble resultatet. Oljelampe? Den hadde han ikke sett... En kompis med en XS400 bytta olje og filter selv. Dette er en nevenyttig kar som har bygd både sin egen terrasse og garasje. Filteret står underifra opp i motor (filterinnsats). Dro til filterlokket litt for hardt, og det sprakk på tur. Han merket at det var nesten så bakhjulet slapp litt før oljelampa lyste. Dette kunne fort gått mye værre. Bunnplugger over gjenger er også en klassiker. Ola Nordmann drar til bunnpluggen så den ihvertfall ikke skal løsne. Med 1/2" sett og latmannsarm. Fint når denne løsner på svingete vei og danner glattkjøringsbane for bakhjulet.
Dette er noen som har levd for og fortelle historien.
Det er store muligheter for og fucke skikkelig opp tilsynelatende enkle operasjoner som oljeskift og klossebytte.
Ja, dette er feil som også kan oppstå når du har sykkel (eller bil) på verksted, men sjangsen er vesentlig mindre enn når Ola (titommeltott) skal skru selv.
At du har blitt pålagt hyppigere service enn det som står i manualen, har jeg forsvart deg i tidligere innlegg, så jeg skal la den absurde sammenligninga med sikkerhetssjekk på chartertur ligge. Der er vi enige. Ferdig snakka! Men når du kjøper ny sykkel , og klager over at du må til verksted for og få utført service da gidder jeg ikke og høre på.
Det er store muligheter for og fucke skikkelig opp tilsynelatende enkle operasjoner som oljeskift og klossebytte.
Ja, dette er feil som også kan oppstå når du har sykkel (eller bil) på verksted, men sjangsen er vesentlig mindre enn når Ola (titommeltott) skal skru selv.
At du har blitt pålagt hyppigere service enn det som står i manualen, har jeg forsvart deg i tidligere innlegg, så jeg skal la den absurde sammenligninga med sikkerhetssjekk på chartertur ligge. Der er vi enige. Ferdig snakka! Men når du kjøper ny sykkel , og klager over at du må til verksted for og få utført service da gidder jeg ikke og høre på.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!
Livet det er Kawa-grønt!
Bare for ordens skyld til slutt Per Tore, som jeg har sagt hele tiden.
1. Jeg snakker kun om unødvendig dyre serviceopplegg som blir begrunnet med at enkelte ikke kan eller vil sette seg inn i det som står i instruksjonsboken før de utfører helt enkle ting. Du nevner noen skrekkeksempler på dette. Men at noen er uansvarlige er ingen undskylding for å pådytte andre unødvendige utgifter selv om dette sikkert kan være ganske lukrativt for mc-forhandlerene.
2. At enkelte forhandlere ikke ønsker å innrømme kunder de rettighetene de har i følge forbrukerkjøpsloven "som straff" for at de ikke har underordnet seg en for de aller fleste unødvendig dyr "garantiordning". En slik praksis er i høyeste grad useriøs og klart ulovelig. Og du har jo selv beklaget dette selv siden mange dessverre ikke orker å gå rettens vei for å få de rettighetene de har krav på. Det er slik forrettningsmoral som forgifter samfunnet. Den kan sprer seg sakte og sikkert siden den faktisk er et "konkurransefortrinn", og til slutt kan man ende opp som en "korrupt bananrepublikk" styrt av den sterkestes rett.
Som du er inne på, vi er sikkert enige om ganske mye.
Men...
Noe alle lærer før man får mc-lappen er at man skal sjekke bremsene før man drar av gårde. Det er jo nok bare å komme bort i skivebremsen for å skyve stemplet litt inn. Vet man ikke dette så burde man aldri ha lappen. Skulle man ta høyde for slike ting måtte man jo sette sykkelen inn på inspeksjonsservice hver gang før man drar ut på tur.
1. Jeg snakker kun om unødvendig dyre serviceopplegg som blir begrunnet med at enkelte ikke kan eller vil sette seg inn i det som står i instruksjonsboken før de utfører helt enkle ting. Du nevner noen skrekkeksempler på dette. Men at noen er uansvarlige er ingen undskylding for å pådytte andre unødvendige utgifter selv om dette sikkert kan være ganske lukrativt for mc-forhandlerene.
2. At enkelte forhandlere ikke ønsker å innrømme kunder de rettighetene de har i følge forbrukerkjøpsloven "som straff" for at de ikke har underordnet seg en for de aller fleste unødvendig dyr "garantiordning". En slik praksis er i høyeste grad useriøs og klart ulovelig. Og du har jo selv beklaget dette selv siden mange dessverre ikke orker å gå rettens vei for å få de rettighetene de har krav på. Det er slik forrettningsmoral som forgifter samfunnet. Den kan sprer seg sakte og sikkert siden den faktisk er et "konkurransefortrinn", og til slutt kan man ende opp som en "korrupt bananrepublikk" styrt av den sterkestes rett.
Som du er inne på, vi er sikkert enige om ganske mye.
Men...
Noe alle lærer før man får mc-lappen er at man skal sjekke bremsene før man drar av gårde. Det er jo nok bare å komme bort i skivebremsen for å skyve stemplet litt inn. Vet man ikke dette så burde man aldri ha lappen. Skulle man ta høyde for slike ting måtte man jo sette sykkelen inn på inspeksjonsservice hver gang før man drar ut på tur.
- PerTore
1995 Audi S6 Stv. Solgt
Rambler wrote:Noe alle lærer før man får mc-lappen er at man skal sjekke bremsene før man drar av gårde. Det er jo nok bare å komme bort i skivebremsen for å skyve stemplet litt inn. Vet man ikke dette så burde man aldri ha lappen. Skulle man ta høyde for slike ting måtte man jo sette sykkelen inn på inspeksjonsservice hver gang før man drar ut på tur.
Det er langt fra teori og praksis her. Hva man skal kunne og hva folk kan er som oftest to vidt forskjellinge ting.
Det er også vanskelig og vite hva folk er i stand til og gjøre selv. Mange justerer ventiler, overhaler gafler etc. bedre enn hva mange verksteder ville gjort. Er forsåvidt enig med deg at verkstedene bør vise edrulighet til hva de faktisk drar kunder inn på verksted for og få utført, men det er en meget vrien balansegang. Og hvem skal gi fasiten på hva som er overdrevent vedlikehold/ettersyn, og hva som er nødvendig. Holder en knapp på produsenten av kjøretøyet, selv om de selvfølgelig er litt farget av at de vil tjene noen kroner på ettermarked også.
Og der er du ferdig med og sjekke bremsene?Rambler wrote:Det er jo nok bare å komme bort i skivebremsen for å skyve stemplet litt inn..
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!
Livet det er Kawa-grønt!
Per Tore skrev: Og der er du ferdig med og sjekke bremsene?
Nei, det var bare ment som et eksempel på at servicer aldri kan bli noe alternativ til det man lærer når man tar lappen og det som står i instruksjonsboken.
Tror ikke vi er uenige om det.
Nei, det var bare ment som et eksempel på at servicer aldri kan bli noe alternativ til det man lærer når man tar lappen og det som står i instruksjonsboken.
Tror ikke vi er uenige om det.
-
Men helledussen da per tore. For hver av dine amatør mekke historier kan jeg da komme på 2 "proff" mekke historier. Altså der verksteder/mekanikere har gjort tabber. Det skremmende er at de har mekanikere og lærlinger som ikke engang forstår hva de gjør feil. Å levere på verksted er INGEN garanti for at ting blir gjort rett, tvert imot kan det være en ekstra sikkerhetsrisiko at man automatisk tror alt er ok i stedet for å kjenne etter om alt føles ok.PerTore wrote:At du ikke har hørt om slike ulykker vil si det samme som at de ikke har skjedd?? Jeg sier ikke at omfanget er utbredt, og jeg har hørt flere tilfeller på både bil og mc der bremsen ikke har tatt i det hele tatt. Dette har vært historier der sjåføren har overlevd til og fortelle historien. Har ved flere anledninger hatt kompiser og bekjente som har dundret rett i garasjeporten, og kjørt rett ut av utkjørsla etter og ha byttet klosser, og glemt og pumpe de ut. Eller sviktende bremser etter skivebytte der de ikke har vasket antirust-fettet av skivene. Disse kunne like gjerne vært endel av statistikken. En kamerat av en tidligere kollega byttet olje og filter på MC'n og så ikke at den gamle pakningen satt igjen på blokka. Motorhavari i 13.000 o/min med bakhjulslåsing og 14 dager på sykehus ble resultatet. Oljelampe? Den hadde han ikke sett... En kompis med en XS400 bytta olje og filter selv. Dette er en nevenyttig kar som har bygd både sin egen terrasse og garasje. Filteret står underifra opp i motor (filterinnsats). Dro til filterlokket litt for hardt, og det sprakk på tur. Han merket at det var nesten så bakhjulet slapp litt før oljelampa lyste. Dette kunne fort gått mye værre. Bunnplugger over gjenger er også en klassiker. Ola Nordmann drar til bunnpluggen så den ihvertfall ikke skal løsne. Med 1/2" sett og latmannsarm. Fint når denne løsner på svingete vei og danner glattkjøringsbane for bakhjulet.
Jeg vet også om de som blir rasende på verkstedet når de sliter ut bremsene mellom to servicer. De forventer med den største selvfølgelighet at det skal være bremsebelegg ingjen til neste service uansett hvilken kjørestil og føre man kjører på.
Problemet her er vel i grunnen manglende fleksibilitet. Produsentene blir rigide pga idioter som gjør all verdens rare ting, mens vi med vettet i behold får lide.
Jeg hadde svært lyst til å merke/slakke en av boltene som skulle sjekkes ifm førstegangsservice. Hvor stor sannsynlighet er det f.eks for at verkstedet sjekket boltene til forskjermen tror du? Hvor sannsynlig er det at de sjekket hele bremsesystemet? Særlig med tanke på at de ikke engang hadde fjernet kjøleveske søl (antagelig overflow) fra motor og spoiler? De samme superkompetetnte folka solgte meg orginale kræsjklosser og forsikert meg om det var samme klosser på n og f modellen. Det var det definitivt ikke.