Førstehjelp ved ulykke

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Lord Erik

Førstehjelp ved ulykke

Post by Lord Erik »

Jeg har lagt merke til at vi har en del tråder rundt temaet "ulykker i trafikken", men ingen tråd om førstehjelp og hva man gjør dersom man skulle være vitne til en ulykke. I lys av den siste helgen hvor det har vært ikke mindre enn fire ulykker, så syntes jeg kanskje en slik tråd er på sin plass...

Som motorsyklister kjører de fleste av oss relativt langt i løpet av sesongen, bruker mye tid på veien, og kjører også ofte sammen med andre syklister. Det er derfor ikke usannsynlig at en del vil på et eller annet punkt befinne seg i en situasjon hvor man må utøve førstehjelp. Og det er få ting som er så forferdelig som den hjelpeløsheten man føler av å oppleve en ulykke, men ikke være i stand til å hjelpe på grunn av manglende kompetanse. I denne tråden har jeg derfor tenkt å beskrive framgangsmåten for førstehjelp ved trafikkulykker, i håp om at en eller to tar seg tid til å lære den (og at en av de to er der når jeg selv er utsatt for en ulykke ;-) ).

Generell beskrivelse: Dette er den prioriteringsrekkefølgen man skal følge dersom man er er vitne til en ulykke. Selv om enkelte skader gjerne kan se svært dramatisk ut, betyr ikke det nødvendigvis at de er de mest kritiske. En person som ikke har nok kunnskap om førstehjelp kan derfor komme til å konsentere seg om de tilsynelatende mest dramatiske skadene, og overse mindre synlige men mer kritiske problemer. Tenk derfor BLÅ (Bevissthet/Luftveier/Åndredrett) og følg rekkefølgen.

Ved ankomst av skadested:

- Egen sikkerhet(!):

Hvis du selv blir skadet er du ikke i stand til å hjelpe noen andre. Ved en ulykke, vurder derfor sikkerheten av området. Er det brann eller eksplosjonsfare? Er det trygt å passere veien for å komme bort til skadestedet?

- Sikre skadestedet:

Sett på egne varsellys, sett opp nødtrekant, og slå av tenning på bil/MC. Ikke alle er forberedt på at det gjerne står biler og/eller sykler i veibanen, og flere skadde vil ikke gjøre situasjonen bedre. Dersom du regner skadestedet som sikkert skal de skadde ikke bli unødig flyttet på.

- Få oversikt over situasjonen:

Hvor mange skadde er det? Hvilke typer skader er det snakk om? Dersom det er flere personer, ikke fordyp deg i kun én av dem. Hvilke resurser har du tilgjengelig? Husk at dersom det er andre personer til stede gjør de lite nytte hvis de ikke gjør noe, eller hvis alle jobber oppå hverandre. Ta kontroll over situasjonen, og deleger oppgaver.

- Varsle 113:

Tidlig varsling er viktig. Medisinsk nødhjelp vil være interessert i: Hvem de snakker med, hva som har skjedd, og hvor du er. De vil deretter sende ut nødvendig utrykningskjøretøy, og holde kontakt med deg på telefonen.

Undersøkelse av skadde personer:

- Bevissthet

Er personen bevisst? Snakk og ta i personen. Voldsom risting eller slag i ansiktet skal unngåes i tilfelle brudd i nakke eller rygg, men kniping og lette klaps i ansiktet går bra. En person som er bevisst og svarer vil ha (midlertidig) frie luftveier og tilstrekkelig blodsirkulasjon.

- Luftveier

Se, lytt, føl. Hold ansiktet ditt tett inntil personens ansikt mens du ser på brystkassen i ti sekunder. Kan du se brystkassen bevege seg? Hører du personen puste? Føler du personens pust på ansiktet ditt? En bevisstløs person som puster vil trenge hjelp til å holde frie luftveier. Dette kan gjøres ved å holde hodet bak mot nakkestøtten (hvis personen er i bil), alternativ ved å legge personen i stabilt sideleie. Selv om en person er i stabilt sideleie er det viktig å følge med. En bevisstløs person vil dø veldig fort og uten en lyd dersom luftveiene ikke er fri.

- Åndedrett

Dersom personen ikke puster må man sjekke munnhulen/halsen for fremmedlegemer som kan forhindre pust. Bruk to fingre og grav eventuelle gjenstander ut, unngå å dytte dem lenger ned i halsen. Deretter må HLR (Hjerte-Lunge Redning) startes umiddelbart. 30 kompresjoner etterfulgt av 2 innblåsninger.

Kompresjonene skal utføres med 100 kompressjoner i minuttet, og skal utføres midt mellom brystvortene. Det er ikke uvanlig med knekkelyder av ribbein. Kompresjonene man ser på film er tull. Hvis man ikke tar i, så har heller ikke kompresjonene noen effekt!
Innblåsningene skal utføres til man ser at brystkassen løfter seg. Hold for personens nese, støtt haken med to fingre slik at hodet er litt bakover, og blås rolig.

Obs: HLR skal utføres til hjelpen kommer, eller så lenge du kan! Det er tungt, så bruk strake armer på kompresjonene, og la ryggen gjøre jobben.

- Videre behandling

Når man har utført BLÅ kan man ta for seg andre skader.

- Blødninger stanses ved å legge press på området. Hvis man har gassbind tilgjengelig kan dette være til stor hjelp.
- Selv på en varm sommerdag er det viktig å holde skadde personer beskyttet mot kulde. Vær spesielt obs dersom noen ligger på våt asfalt e.l.
- Overvåk personene. Selv om man har sjekket frie luftveier og pust, sjekk igjen.
- Vis omsorg og trøst personen så vidt det er mulig.

Prioritering av skadde

Tar dette som en liten post scriptum her på slutten. Førstehjelp handler i stor grad om hvordan å prioritere riktig. I den sammenheng vil jeg understreke at ikke alt er skrevet i stein. Hos en person med kraftig arterieblødning, hvor blodet fosser ut av kroppen som av en hageslange, så kan det være riktig å prioritere denne blødningen før man gjør noe med luftveiene. Det er altså lov å bruke hodet til en viss grad, men bruk ikke tid på å lete etter blødninger før luftveiene og åndredrettet er sjekket.

Det gjelder å holde hodet kjølig og tenke logisk for å spare tid. En person som skriker og bærer seg har allerede bevist at BLÅ er i orden. Prioriter derfor heller personen som ikke sier noe. Denne personen kan være minutter fra døden.

Avslutning

Samtlige med sertifikatet har vært igjennom et raskt førstehjelpskurs, og mange har nok hatt førstehjelp i militærtjenesten og/eller i sammenheng med arbeid. Derfor er det nok mange som kjenner til førstehjelp, og tenker etter å ha lest innlegget at dette er noe de kan. Vær likevel oppmerksom på at å kunne noe når man sitter hjemme i sofaen, er noe helt annet enn å huske og kunne noe når man er i en ekte situasjon hvor blod og adrenalin pumper. Øv derfor gjerne praktisk førstehjelp med en venn!

Personlig har jeg i tillegg en enkeltmannspakke fra militæret under setet på sykkelen min. Jeg har også en lamniert liste i lommen på jakken min hvor jeg har punktvis skrevet ned stikkord av denne rekkefølgen. Hvis jeg er vitne til en ulykke tør jeg ikke stole på at jeg klarer å beholde roen. En slik liste vil derfor gjøre det lettere å huske det man skal gjøre, og den tar ikke opp noen kritisk plass i jakken min.

Jeg vil anta at det er mange her som er mye mer kyndig enn meg i førstehjelp, så hvis noen ser feil med gjennomgangen min så må dere rope ut! Oppfordrer selvfølgelig også til spørsmål diskusjon rundt temaet, og ikke minst deling av erfaringer. :D
frode
MC: Honda CB 600 F Hornet '03

Re: Førstehjelp ved ulykke

Post by frode »

Veldig fin post.. det er år og dag siden jeg var på førstehjelpkurs sist :?

Faktisk finnes det en slik tråd fra før også, i forumets mest oversette kategori - How to http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=31&t=3876 Men her er det bedre med et par for mye enn for lite.
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Ah, dæng! Jeg søkte bare etter "førstehjelp" før jeg lagde tråden. :roll:

Ja-ja, som du sier er det bedre med en for mye enn en for lite. Forøvrig ser det ut til at jeg og medic har litt forskjellige måter å skrive på, så det kan kanskje være like greit. Jeg tok ikke for meg hele ABC(DE) regelen ettersom posten hadde blitt enormt lang, og jeg antar at det ikke er ofte man får tid til å sjekke alt sammen før ambulansen kommer.
FunSize
MC: Yamaha FZ6-S Fazer '07

Post by FunSize »

Veldig bra post! =D>

Noe alle burde lese gjennom.

Kanskje du kan legge ut bilde av den laminerte listen eller legger ut en kopi... kanskje flere som kan tenke seg å ha en slik i jakkelommen.

Enkeltmannspakke har jeg ikke, men Biltema har en liten førstehjelpspakke som jeg har under setet.
DENNE tar ikke store plassen. Innholder:
  • 1 stk. førstehjelpsteppe, av vind- og vanntett aluminisert polyesterfolie
  • 1 stk. bandasje 7,5 x 12 cm, sterilt
  • 1 stk. bandasje 17 x 17 cm, sterilt
  • 6 stk. plaster 20 x 72 mm (løst pakkede plaster)
  • 2 stk. plaster 34 x 72 mm
  • 1 stk. plaster 53 x 72 mm
  • 4 stk. sårvaskere
  • 1 stk. Burn Free, kjølende brannskadegele, 3,5 g

Image
07 Yamaha FZ6-S :D
Attila
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)

Post by Attila »

=D>
Veldig bra post, gjør ingen ting om den blir tatt på nytt.
Er første hjelper på jobben ifm Bedriftsvernet, det er så viktig å tenke sikkerhet.
Det er jo mye man kan gjøre som førstehjelper ved trafikk ulykker.

I telefonen min finner dere også "ICE" (In Case of Emergency) tlf nr til nærmeste pårørende.
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
Évike
MC: Yamaha Virago XV750

Post by Évike »

Nå er vi så "heldige" at både typen og jeg er instruktører for Røde Kors og holder dermed gratis førstehjelp i forb. med rustoppløsning i egen klubb, samt mot liten godtgjørelse i naboklubber i området.
Dere kan jo høre med den lokale Røde Kors Hjelpekorps-avdelingen og se om dere tilfeldigvis finner noen instruktører der som er interessert....
Besøk oss gjerne i NAF MC VESTFOLD: http://www.nafmc.com
Lord Erik

Post by Lord Erik »

FunSize wrote:Veldig bra post! =D>

Noe alle burde lese gjennom.

Kanskje du kan legge ut bilde av den laminerte listen eller legger ut en kopi... kanskje flere som kan tenke seg å ha en slik i jakkelommen.

Enkeltmannspakke har jeg ikke, men Biltema har en liten førstehjelpspakke som jeg har under setet.
Den førstehjelpspakken til Biltema så ikke dum ut. Tror jeg skal kjøpe meg en slik! :)

Her er bilde av den sjekklisten jeg har i lommen:

Image

Som dere ser en den satt opp på en annen måte enn hva jeg har nevnt ovenfor her. Dette er en liste for mer generell førstehjelp, mens det jeg beskrev her i tråden var fortkortet ned til det som er mest aktuelt å gjøre ved en trafikkulykke. Jeg antok at en beskrivelse av hele ABCDE-listen ville bli for lang til at noen kom til å lese det her på forumet, for ikke å snakke om sette seg ned og gå igjennom den hjemme. ;-)

Har man utført den sjekken jeg beskrev ovenfor så har man uansett i stor grad økt sannsynlighetene for at personen overlever. At man ikke sjekker pupiller for hjerneskade, beinbrudd, eller indre blødninger får heller være. Det er lite man kan gjøre med det før ambulansen kommer uansett.

Her er forøvrig også en link til word-dokumentet av denne listen for de som likevel er interessert i å printe den ut og ta den med seg: Sjekkliste.docx
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Évike wrote:Nå er vi så "heldige" at både typen og jeg er instruktører for Røde Kors og holder dermed gratis førstehjelp i forb. med rustoppløsning i egen klubb, samt mot liten godtgjørelse i naboklubber i området.
Dere kan jo høre med den lokale Røde Kors Hjelpekorps-avdelingen og se om dere tilfeldigvis finner noen instruktører der som er interessert....
Ingen dum idé. Alternativt vet jeg også at Norsk Luftambulanse har kurs i førstehjelp (Link) rundt om i landet. Kurset koster 499 kr for de som ikke er medlem, og varer i 5 timer. Er ganske artig med slike kurs, og man får mye hands-on erfaring med HLR på dukke og lignende. :)
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Jeg mener at de sjekklistene i lommen er helt ubruklig!! Du får aldri tid å kikke på disse in heat of the moment uansett!

Når det kommer til første hjelp er dette noe som må øves inn i fingertuppene! Å ha ett kurs en gang i året eller annent hvert år duger heller ikke. det hjelper, men er langt ifra nok. Når jeg jobbet i brannvesenet hadde mitt vaktlag kurs hver 2 eller 3 måned. Å selv med så hyppig kursing forekom det feil og mangler, for ikke å snakke om uvisshet når det kom til litt stressende situasjoner.

For all del, dette er en kjempe post og noe alle burde kunne. Men å utføre 1. hjelp regelmessig er hva som skal til for å få dette til å sitte, så du vet hva som skal til om du skulle være uheldig å komme opp i en situasjon hvor du måtte trenge det.

Jeg har selv måttet utføre 1. hjelp og HLR på flere pasienter, og det er langt ifra en enkel oppgave. Ikke minst slitsomt..
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Godt mulig det. Jeg anser ikke listen som et alternativ til å faktisk lære seg førstehjelp, men hvis alternativet er at man står der og ikke vet baken fra albuen så kan jeg ikke se for meg at den skader.

Er derimot helt enig i at det kreves trening. Jeg var sanitet på Kystvakten når jeg var i militæret, og på tross av masse øvelser var det til stadighet noen som gjorde feil. Hovedsaklig på grunn av stress. Og der var det alltid jukseblod og sår laget av lateks*, og ingen ribbein som knakk eller oppkast under HLR-øvelsene... Er litt nysgjerrig på hvordan stressnivået hadde vært hvis det var ekte.

*Med unntak av et par Russere vi assisterte når de skadet seg på trålerene. Førstehjelpen der om bord var vodka og plaster. :roll:
Post Reply