PerTore wrote:Mye av årsaken (om ikke hele) til dette fenomenet er at en personbils form likner veldig på en flyvinge. lufta som går over bilen må gå en mye lenger vei enn lufta som går under, ergo skapes et løft. Samme naturlover som holder fly i lufta.
Ja, det var akkurat slik læreren forklarte det.
Luften treffer fronten på bilen og deler seg i to. Den ene delen (A) går under bilen og den andre (B) går over bilen.
A og B vil møte hverandre akkurat samtidig bakerst i bilen. Da skjønner vi at B beveger seg raskest.
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
er vel bare en bil som har hatt problemer med lite vekt i front i 200kmh-og det var trimmede bobler som bare veide 50kg i den farta....i fronten-ikke hele bilen.
hadde bilen hatt et marktrykk på bare 5 kg hadde ikke hjulene hatt nok friksjon til engang å opprettholde farta.
hadde en øket farta til fks 270kmh hadde den begynt å fly????
konklusjon: sjåførlæreren er direkte kunnskapsløs.
Edit-motorsykler har veldig lite upp/downforce,men får derimot en forskyvning av vekta fra forhjul til bakhjul ettersom hastigheten/luftmotstanden øker.
dette kan avhjelpes med utforming av vektfordeling og syklens eventuelle kåper.
på en zxr750 jeg hadde var det en liten spoiler på.. tror du denne presset nok til at den holdt seg nede? hehehe...
men en fordel med at trykket på hjulene er 5kg må da være at dem nesten ikke slites. ett hul vil da nesten ha mere trykk når det står på gulvet uten bil på enn i 250km/t med 1500kg over seg..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
RH racing wrote:på en zxr750 jeg hadde var det en liten spoiler på.. tror du denne presset nok til at den holdt seg nede? hehehe...
men en fordel med at trykket på hjulene er 5kg må da være at dem nesten ikke slites. ett hul vil da nesten ha mere trykk når det står på gulvet uten bil på enn i 250km/t med 1500kg over seg..
Stor fordel det ja, og biler som kjører i 250 har som kjent knapt dekkslitasje i det hele tatt :-/
Hele den greia her er jo bare tull. Selvsagt har biler som kan gå i 250 plenty marktrykk med mindre vi snakker om ren feilkonstruksjon (ref. mercedes på le mans)
For meg høres det ihvertfall helt tåplig ut. Fordel de 5kg på fire hjul og ta en sving i 250km/t. Evt ved bremsing ville friksjonen være lik null.
Jeg er ikke noe fysikk geni. Men kjapt tenkt, hvis kraften nedover i 250km/t er kun 5kg så er det nesten ingen friksjon igjen. Så å svinge eller bremse vil da bli tilnærmet umulig.
Er det ikke noen som er litt ber belest innenfor fysikkens lover her inne, som klarer å forklare dette? Det finnes jo "fine" ligninger på slikt husker jeg fra gymnaset.
Det er utrolig stor forskjell på aerodynamikken på de forskjellige biler. Biler som er beregnet for slike hastigheter har aerodynamikk/design som genererer downforce på en eller annen måte. Audi TT hadde store problemer med manglende downforce på bakakselen allerede ved 90 km/t. De første TT'ene ble faktisk kalt inn for montering av spoiler bak pga. dette problemet.
cpeders wrote:For meg høres det ihvertfall helt tåplig ut. Fordel de 5kg på fire hjul og ta en sving i 250km/t. Evt ved bremsing ville friksjonen være lik null.
Jeg er ikke noe fysikk geni. Men kjapt tenkt, hvis kraften nedover i 250km/t er kun 5kg så er det nesten ingen friksjon igjen. Så å svinge eller bremse vil da bli tilnærmet umulig.
Er det ikke noen som er litt ber belest innenfor fysikkens lover her inne, som klarer å forklare dette? Det finnes jo "fine" ligninger på slikt husker jeg fra gymnaset.
Tviler vel egentlig på den "5 kg" påstanden. Mulig den stemmer på enkelte bilmodeller som er beregnet for mye lavere makshastighet, men det blir da ikke relevant..
Og regne ut dette blir ikke mulig. Når du begynner og bremse, vil bilen "duppe" ned foran, begrense luftstrømmen under bilen, og generere downforce/begrense løft. Noe av det samme vil skje i sving, sentrifugalkrefter vil progressivt øke marktrykket for de ytre hjulene etter hvor mye du svinger.
Dette kan man teste ut hjemme i oppkjørselen, helt lovlig . Jekk opp bilen med 4 jekker og plasser en badevekt under hvert hjul. Senk hvert hjul sakte ned på vekta og stopp når hver vekt viser 1,25 kg. Gå noen meter unna og spør deg selv om bilen din virkelig vil se sånn ut når du kjører i 200 km/t
Dominator wrote:Dette kan man teste ut hjemme i oppkjørselen, helt lovlig . Jekk opp bilen med 4 jekker og plasser en badevekt under hvert hjul. Senk hvert hjul sakte ned på vekta og stopp når hver vekt viser 1,25 kg. Gå noen meter unna og spør deg selv om bilen din virkelig vil se sånn ut når du kjører i 200 km/t
hehe.. høy bakkeklaring og mye plass mellom hjulene ja... tror neppe han kjøreskole læreren som sa dette har mye teknisk fagkunskap...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Dominator wrote:Dette kan man teste ut hjemme i oppkjørselen, helt lovlig . Jekk opp bilen med 4 jekker og plasser en badevekt under hvert hjul. Senk hvert hjul sakte ned på vekta og stopp når hver vekt viser 1,25 kg. Gå noen meter unna og spør deg selv om bilen din virkelig vil se sånn ut når du kjører i 200 km/t
Haha, måtte bare legge inn en +1 for den der!
Always remember that you are unique, just like everybody else.