Hvordan blir vekten til et kjøretøy i høy fart?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Re: Hvordan blir vekten til et kjøretøy i høy fart?

Post by Moses »

PerTore wrote:Mye av årsaken (om ikke hele) til dette fenomenet er at en personbils form likner veldig på en flyvinge. lufta som går over bilen må gå en mye lenger vei enn lufta som går under, ergo skapes et løft. Samme naturlover som holder fly i lufta.
Ja, det var akkurat slik læreren forklarte det.
Luften treffer fronten på bilen og deler seg i to. Den ene delen (A) går under bilen og den andre (B) går over bilen.
A og B vil møte hverandre akkurat samtidig bakerst i bilen. Da skjønner vi at B beveger seg raskest.
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hvordan blir vekten til et kjøretøy i høy fart?

Post by mekkern »

er vel bare en bil som har hatt problemer med lite vekt i front i 200kmh-og det var trimmede bobler som bare veide 50kg i den farta....i fronten-ikke hele bilen.
hadde bilen hatt et marktrykk på bare 5 kg hadde ikke hjulene hatt nok friksjon til engang å opprettholde farta.
hadde en øket farta til fks 270kmh hadde den begynt å fly????

konklusjon: sjåførlæreren er direkte kunnskapsløs.

Edit-motorsykler har veldig lite upp/downforce,men får derimot en forskyvning av vekta fra forhjul til bakhjul ettersom hastigheten/luftmotstanden øker.
dette kan avhjelpes med utforming av vektfordeling og syklens eventuelle kåper.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Hvordan blir vekten til et kjøretøy i høy fart?

Post by RH racing »

på en zxr750 jeg hadde var det en liten spoiler på.. tror du denne presset nok til at den holdt seg nede? hehehe...

men en fordel med at trykket på hjulene er 5kg må da være at dem nesten ikke slites. ett hul vil da nesten ha mere trykk når det står på gulvet uten bil på enn i 250km/t med 1500kg over seg..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Hvordan blir vekten til et kjøretøy i høy fart?

Post by Babelfisken »

RH racing wrote:på en zxr750 jeg hadde var det en liten spoiler på.. tror du denne presset nok til at den holdt seg nede? hehehe...

men en fordel med at trykket på hjulene er 5kg må da være at dem nesten ikke slites. ett hul vil da nesten ha mere trykk når det står på gulvet uten bil på enn i 250km/t med 1500kg over seg..
Stor fordel det ja, og biler som kjører i 250 har som kjent knapt dekkslitasje i det hele tatt :-/

Hele den greia her er jo bare tull. Selvsagt har biler som kan gå i 250 plenty marktrykk med mindre vi snakker om ren feilkonstruksjon (ref. mercedes på le mans)
cpeders
Posts: 170
Joined: 09 Feb 2006 20:33
MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Location: Arendal
Contact:

Re: Hvordan blir vekten til et kjøretøy i høy fart?

Post by cpeders »

For meg høres det ihvertfall helt tåplig ut. Fordel de 5kg på fire hjul og ta en sving i 250km/t. Evt ved bremsing ville friksjonen være lik null.
Jeg er ikke noe fysikk geni. Men kjapt tenkt, hvis kraften nedover i 250km/t er kun 5kg så er det nesten ingen friksjon igjen. Så å svinge eller bremse vil da bli tilnærmet umulig.

Er det ikke noen som er litt ber belest innenfor fysikkens lover her inne, som klarer å forklare dette? Det finnes jo "fine" ligninger på slikt husker jeg fra gymnaset.
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.

Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Hvordan blir vekten til et kjøretøy i høy fart?

Post by PerTore »

Det er utrolig stor forskjell på aerodynamikken på de forskjellige biler. Biler som er beregnet for slike hastigheter har aerodynamikk/design som genererer downforce på en eller annen måte. Audi TT hadde store problemer med manglende downforce på bakakselen allerede ved 90 km/t. De første TT'ene ble faktisk kalt inn for montering av spoiler bak pga. dette problemet.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Hvordan blir vekten til et kjøretøy i høy fart?

Post by PerTore »

cpeders wrote:For meg høres det ihvertfall helt tåplig ut. Fordel de 5kg på fire hjul og ta en sving i 250km/t. Evt ved bremsing ville friksjonen være lik null.
Jeg er ikke noe fysikk geni. Men kjapt tenkt, hvis kraften nedover i 250km/t er kun 5kg så er det nesten ingen friksjon igjen. Så å svinge eller bremse vil da bli tilnærmet umulig.

Er det ikke noen som er litt ber belest innenfor fysikkens lover her inne, som klarer å forklare dette? Det finnes jo "fine" ligninger på slikt husker jeg fra gymnaset.

Tviler vel egentlig på den "5 kg" påstanden. Mulig den stemmer på enkelte bilmodeller som er beregnet for mye lavere makshastighet, men det blir da ikke relevant..

Og regne ut dette blir ikke mulig. Når du begynner og bremse, vil bilen "duppe" ned foran, begrense luftstrømmen under bilen, og generere downforce/begrense løft. Noe av det samme vil skje i sving, sentrifugalkrefter vil progressivt øke marktrykket for de ytre hjulene etter hvor mye du svinger.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Hvordan blir vekten til et kjøretøy i høy fart?

Post by Dominator »

Dette kan man teste ut hjemme i oppkjørselen, helt lovlig 8). Jekk opp bilen med 4 jekker og plasser en badevekt under hvert hjul. Senk hvert hjul sakte ned på vekta og stopp når hver vekt viser 1,25 kg. Gå noen meter unna og spør deg selv om bilen din virkelig vil se sånn ut når du kjører i 200 km/t \:D/
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Hvordan blir vekten til et kjøretøy i høy fart?

Post by RH racing »

Dominator wrote:Dette kan man teste ut hjemme i oppkjørselen, helt lovlig 8). Jekk opp bilen med 4 jekker og plasser en badevekt under hvert hjul. Senk hvert hjul sakte ned på vekta og stopp når hver vekt viser 1,25 kg. Gå noen meter unna og spør deg selv om bilen din virkelig vil se sånn ut når du kjører i 200 km/t \:D/
hehe.. høy bakkeklaring og mye plass mellom hjulene ja... tror neppe han kjøreskole læreren som sa dette har mye teknisk fagkunskap...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Hvordan blir vekten til et kjøretøy i høy fart?

Post by erazar »

Dominator wrote:Dette kan man teste ut hjemme i oppkjørselen, helt lovlig 8). Jekk opp bilen med 4 jekker og plasser en badevekt under hvert hjul. Senk hvert hjul sakte ned på vekta og stopp når hver vekt viser 1,25 kg. Gå noen meter unna og spør deg selv om bilen din virkelig vil se sånn ut når du kjører i 200 km/t \:D/
Haha, måtte bare legge inn en +1 for den der! =D>
Always remember that you are unique, just like everybody else.
Post Reply