Jeg har sløst bort masse penger og tid på utdannelse jeg nesten ikke bruker..
Begynte på høyskole og skulle bli vernepleier. Kjedet meg IHJEL på studiet... Måtte slutte pga sykdom, og da jeg ble frisk igjen gikk jeg over til noe helt annet. Tok Makeup, Farge og Stil, Spesialeffekter, Pyroteknikk og Negldesign. Prøvde å jobbe heltid med sminke og negler, men kroppen ville ikke ha en så statisk jobb. Imens jeg lette etter en ny jobb jobbet jeg i butikk. Dressmann - helt ok men utrolig kjedelig! Vita - litt mer givende ettersom det var sminke der, men arbeidstidene hatet jeg, fikk jo ingen fritid! Fotoknudsen - kjedelig å stå i butikken, men utrolig moro å fremkalle bilder og jobbe med store tekniske maskiner og kjemi. Så ble det en åpning på jobben til gubben, som service ingeniør. Jeg hadde jo ingen som helst erfaring, men jeg hadde vært med Frode på jobb noen ganger og fått prøvd meg litt. Og så endte jeg opp der etter et par intervjuer og en prøvedag. Det var riktig tid å søke på, for de hadde ønsket å prøve å få inn ei jente på avdelingen. Jobben er totalt annerledes fra det jeg har drevet med tidligere, men jeg har enda ikke kjedet meg en eneste dag på jobb. Styrer dagen helt selv, kjører rundt alene, nye steder og mennesker hver dag. Jeg hadde ikke trodd jeg skulle trives så godt. Og kroppen fungerer også, ettersom man er i bevegelse hele dagen.
Men skulle jeg valgt på nytt hadde jeg gått bokbinding!
Jeg angrer ikke på makeupdelen, for det er en morsom hobby, men jeg skulle gjerne gått bokbinderveien også, selv om jeg ikke aner om det hadde vært noe for meg. Det er liksom det som er så dumt når man velger utdannelse! Man vet ikke før man har begynt i selve jobben om det er noe man kan trives med resten av livet..
Utdanning/jobb
- Shortybebeh
- MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07! - Location: Skjetten
Re: Utdanning/jobb
Death Is The Road To Awe.
Det har du mye rett i. Egentlig syntes jeg det er merkelig at man på ungdomsskolen og/eller VGS ikke får en mer grundig innføring i de forskjellige yrkene som finnes. Likevel er jeg overrasket over hvor mange som syntes at det de ender opp med å studere er veldig interessant. Det kan virke som om de fleste fag er spennende når man først fordyper seg i dem.Shortybebeh wrote:... Det er liksom det som er så dumt når man velger utdannelse! Man vet ikke før man har begynt i selve jobben om det er noe man kan trives med resten av livet..
Det er mange (!) fag og yrker utenom psykologi som jeg tror jeg hadde trivdes veldig godt med. Pyroteknikk høres veldig spennende ut for eksempel. Samme med brannmann, medisin, nanoteknologi, energiingeniør, politi, helikopterpilot, kaptein, osv osv.

Gikk 5 år på Norges Idrettshøgskole og endte opp med en mastergrad i fysiologi.
Har tatt ett år med pedagogikk nå, og er ferdig til sommeren.
6 j**** år på høgskole og sitter der uten jobb, det suger. He he...har riktignok søkt på endel jobber og venter på svar.
Synes for min del er kjipt med en utdannelse som ikke er konkret. En mastergrad kan brukes til mye, det gjelder jo bare å se mulighetene. Men blir man utdannet lege, fyioterapeut, politi, så er liksom arbeidsoppgavene og jobbmulighetene litt klarere føler jeg.
Vet at en vakker dag sitter jeg der med drømmejobben og tjener greit, men er bare så surt akkurat nå :p
Har tatt ett år med pedagogikk nå, og er ferdig til sommeren.
6 j**** år på høgskole og sitter der uten jobb, det suger. He he...har riktignok søkt på endel jobber og venter på svar.
Synes for min del er kjipt med en utdannelse som ikke er konkret. En mastergrad kan brukes til mye, det gjelder jo bare å se mulighetene. Men blir man utdannet lege, fyioterapeut, politi, så er liksom arbeidsoppgavene og jobbmulighetene litt klarere føler jeg.
Vet at en vakker dag sitter jeg der med drømmejobben og tjener greit, men er bare så surt akkurat nå :p
Never ride faster than your angel can fly...
Give Me Fuel. Give Me Fire. Give Me That Which I Desire.
Give Me Fuel. Give Me Fire. Give Me That Which I Desire.
Jeg har vært i den heldige situasjon at jeg har gått litt i livet skole! Hatt mye forskjellige jobber, noen kjedelige og noen veldig spennende. Veldig mange velger yrke i dag etter hva de skal tjene best i!
Hva selve jobben går ut på eller om det i det hele tatt er jobb tenker de ikke like mye på....."så lenge lønna er fet, så er det vel ett fett?"
Jeg har lært meg til en ting. Trivsel er ene og alene det viktigste uansett hva du jobber med. Trives du ikke klarer du rett og slett ikke fungere optimalt på verken jobb eller hjemme etter jobb. Helgene og ferier blir liksom eneste avbrekket fra en ellers dreten hverdag.
Det er helt på trynet å tro at en 16 åring er i stand til å vite hva som venter en eller hva en kommer til å trives med om 10 - 20 år
Og som blodøks skriver...
Det er alt for lite fokus på hva som faktisk er av arbeid der ute. Mange unger velger i dag etter hva andre i familien har gått/blitt...eller folk de kjenner. Noen treffer blink, andre gjør det ikke.
Det er ett vannskelig valg uansett.
Hva selve jobben går ut på eller om det i det hele tatt er jobb tenker de ikke like mye på....."så lenge lønna er fet, så er det vel ett fett?"
Jeg har lært meg til en ting. Trivsel er ene og alene det viktigste uansett hva du jobber med. Trives du ikke klarer du rett og slett ikke fungere optimalt på verken jobb eller hjemme etter jobb. Helgene og ferier blir liksom eneste avbrekket fra en ellers dreten hverdag.
Det er helt på trynet å tro at en 16 åring er i stand til å vite hva som venter en eller hva en kommer til å trives med om 10 - 20 år

Det er alt for lite fokus på hva som faktisk er av arbeid der ute. Mange unger velger i dag etter hva andre i familien har gått/blitt...eller folk de kjenner. Noen treffer blink, andre gjør det ikke.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
YouTube
MyRoute-app
- Galilee
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Hehe, høres ut som en artig kombinasjon. Da er man liksom helgardertLord Erik wrote: Pyroteknikk høres veldig spennende ut for eksempel. Samme med brannmann...

--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
- IImilleniumII
Akkurat som om jeg skulle sagt det selvLordShaft wrote:Jeg har vært i den heldige situasjon at jeg har gått litt i livet skole! Hatt mye forskjellige jobber, noen kjedelige og noen veldig spennende. Veldig mange velger yrke i dag etter hva de skal tjene best i!
Det er helt på trynet å tro at en 16 åring er i stand til å vite hva som venter en eller hva en kommer til å trives med om 10 - 20 år![]()