Se linken rerell postet til. Der er det nøyaktig statistikk._Adler_ wrote:Dette står i Mc-teoriboka, nyeste fra 2007. Noe statistikk er det ikke, så blir jo veldig unøyaktig.
Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting
Re: Norsk lastebilforbund vil forby Linesplitting
ingen KiM, ingen kos
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Re: Norsk lastebilforbund vil forby Linesplitting
En annen ting som irriterer meg grenseløst når det gjelder linesplittingen er bilister som bevisst legger seg ut mot midtstripen for å hindre meg i å kjøre forbi. Ene og alene pga misunnelse at eg kommer meg forbi den evige lange køen!
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Re: Norsk lastebilforbund vil forby Linesplitting
Dette løses lett med en knyttneve i siden eller i taket
En jeg pleier å kjøre med sparket inn bulk i døra på en bil, men dette pga at personen la seg ut når sykkelen lå side om side med bilen! Holdt på å skvise han mellom bilen og en lastebil...

En jeg pleier å kjøre med sparket inn bulk i døra på en bil, men dette pga at personen la seg ut når sykkelen lå side om side med bilen! Holdt på å skvise han mellom bilen og en lastebil...
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Norsk lastebilforbund vil forby Linesplitting
Jeg for min egen del pleier å kjøre imellom, men som flere andre sier så kjører jeg ikke særlig fort, og følger nøye med på hva som skjer rundt meg. Når det kommer til å kjøre i blindsonen til lastebiler er det noe jeg prøver å unngå til enhver tid. Har hatt flere nesten-ulykker hvor jeg har blitt "klemt" imellom lastebil/buss. Så hvis jeg havner ved siden av en lastebil/buss så kjører jeg enten forbi eller legger meg bak så han/hun ser meg i speilet.
Når jeg er ute og kjører bil derimot følger jeg alltid med i speil, og hvis det kommer en motorsykkel som kjører imellom bilene legger jeg meg gjerne litt ekstra ut til siden og signaliserer at det er greit. Mange som rekker ut en hånd for å vise takknemlighet
Når jeg er ute og kjører bil derimot følger jeg alltid med i speil, og hvis det kommer en motorsykkel som kjører imellom bilene legger jeg meg gjerne litt ekstra ut til siden og signaliserer at det er greit. Mange som rekker ut en hånd for å vise takknemlighet

Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
Re: Norsk lastebilforbund vil forby Linesplitting
Det er det eneste riktige, uansett om du kjører moped eller semitrailer (selv om sistnevnte skal godt gjøres å "gjemme" i en blindsone, men med dårlige nok speil går alt an.Hawken wrote:Når det kommer til å kjøre i blindsonen til lastebiler er det noe jeg prøver å unngå til enhver tid.
Det er jo selvsagt belastningen med å være involvert i en dødsulykke som er grunnen. Det er mange gode sjåfører som har gitt seg etter å ha fått en bil i fronten, selv om det har vært selvmord som var grunnen til ulykken, pga belastningen blir for stor. De som får en i fronten blir ofte sendt ut på veien fort for å unngå å få skrekken.._Adler_ wrote:En oppegående mc-fører som lanesplitter burde også skjønne at en lastebil har mange blindsoner, og som det står der, så er det motorsyklistens feil om det skulle skje et uhell. Så hva sutrer de for?! Jeg skjønner ikkeKanskje sjalusi, men wtf, da, de kunne jo blitt pizzabud i stedenfor. De er jo på jobb.
Det er sånne som du reagerer på som ødelegger for alle, jeg har opplevd at køen i Eidsvågstunnelen faktisk gikk i rundt 50 km/h da 2 motorsyklister kommer susende forbi, husker jeg anslo farten til 70 km/h, og hadde noen foretatt de vanlige idiotiske feltskiftene som skjer daglig hadde de lagt tynt an.. Men det har bare skjedd en gang på de 2 årene jeg har stått i kø der, og de fleste kjører forbi på en ansvarlig måte.Lord Erik wrote:Men jeg er ofte dels imponert og dels sjokkert over å se hvor raskt enkelte andre førere kjører mellom bilene. Jeg antar at de har en mer kjøreerfaring enn meg siden de klarer dette tilsynelatende uten uhell, men dersom en bil flytter seg 30 cm i det de kjører forbi så ligger de svært dårlig an.
Merker også at køen blir mye mindre jo lenger vekk fra vinteren vi kommer, tror det har mye med at mange går over til MC å gjøre. At folk faktisk sperrer for motorsyklister som korter ned køen, er helt latterlig, og hvis det er pga sjalusi har de ikke mye å tenke med! Det har hendet at jeg har sperret for noen og, pga jeg "naturlig" har glidd nærmere midtstripen over tid, men ser jeg noen i speilet så slipper jeg de fram.
Re: Norsk lastebilforbund vil forby Linesplitting
Kjører både bil og sykkel. Ter meg etter forholdene og unngår helst å kjøre i mellom. Trailere er skummelt å kjøre forbi ettersom det nevnes her har blindsoner. Men inn og ut av oslo i mange år, er jo yrkessjåfører om ikke verre enn vanlige matpakkekjørere. Vingling, telfonsnakking og andre gjøremål i hytta tar fokus. Ikke minst at det renner grus og stein av de som ødelegger andres biler.
Men med mye av den holdningen som nevnes i den debatten under artikkelen i aftenposten er her er det ikke rart det omkommer mange i trafikken her i landet. Hva med å bruke hue, se i speilene og blindsonen. Når vi kjører sykkel bør vi gjøre oss synlige og "snike" slik at vi ikommer overraskende på. Dette kan skape situsjoner.
Les innlegget til en Clas i aftenposten:
Samme hva som blir sagt så er en sykkel mer smidig i trafikken, er det åpent mellom feltene kan ikke dette være noe hinder.
Men med mye av den holdningen som nevnes i den debatten under artikkelen i aftenposten er her er det ikke rart det omkommer mange i trafikken her i landet. Hva med å bruke hue, se i speilene og blindsonen. Når vi kjører sykkel bør vi gjøre oss synlige og "snike" slik at vi ikommer overraskende på. Dette kan skape situsjoner.
Les innlegget til en Clas i aftenposten:
http://debatt.aftenposten.no/item.php?G ... tem4294630Clas Andersen
Ikke registrert:
Tittelen: Legg bilen klistra til midtstripa
Er drit lei harry mc-folk som ikke ter seg. Jeg gjør det jeg kan for å stoppe denne snikingen. Ved en anledning har jeg vært med å "skvise" en harley inn mot en semitraler i Fløyfjelltunnellen i Bergen:-)!!
Samme hva som blir sagt så er en sykkel mer smidig i trafikken, er det åpent mellom feltene kan ikke dette være noe hinder.
Suzuki SV650S
--------
Racing in monaco, is like driving a helicopter in your bedroom. - R. Schumacher
--------
Racing in monaco, is like driving a helicopter in your bedroom. - R. Schumacher
-
- Posts: 257
- Joined: 08 Mar 2008 11:59
- MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f - Location: Oslo/Fredrikstad
Re: Norsk lastebilforbund vil forby Linesplitting
når sant skal sies så hender jeg blir overrasket av en motorsykkel i ny og ne.
men når jeg skal kjøre fra storo i 3 tia og nedover til fredrikstad med motorsykkel så er det helt uaktuelt å stå i kø.
hater å se at celsiusen stiger opp mot 100 grader. liker det best når den holder seg på 76
men når jeg skal kjøre fra storo i 3 tia og nedover til fredrikstad med motorsykkel så er det helt uaktuelt å stå i kø.
hater å se at celsiusen stiger opp mot 100 grader. liker det best når den holder seg på 76

Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
Re: Norsk lastebilforbund vil forby Linesplitting
Helt latterlig.
Jeg følger ekstra med når jeg ligger i midten og kjører forbi. Og det gjør nok de fleste som kjører mc. Selv tar jeg ekstra hensyn når jeg skal forbi en trailer, slik at det forgår på en sikker måte. Ser an plassen, ser an luker, om det er sving, om biler blinker eller annen "rar oppførsel osv osv.
Er vel bare nok et tegn på at yrkessjåfører, lastebilsjåfører er kongen på veien og at de er viktigst....
Jeg følger ekstra med når jeg ligger i midten og kjører forbi. Og det gjør nok de fleste som kjører mc. Selv tar jeg ekstra hensyn når jeg skal forbi en trailer, slik at det forgår på en sikker måte. Ser an plassen, ser an luker, om det er sving, om biler blinker eller annen "rar oppførsel osv osv.
Er vel bare nok et tegn på at yrkessjåfører, lastebilsjåfører er kongen på veien og at de er viktigst....

- Shortybebeh
- Posts: 3456
- Joined: 26 Apr 2005 12:13
- MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07! - Location: Skjetten
- Contact:
Re: Norsk lastebilforbund vil forby Linesplitting
For de som ikke vet hva Lane Splitting er:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lane_splitting
Jeg var en av de for noen år siden... Det kan jo være andre som ikke vet det.
Og når det er så varierende skrivemåte er det ikke så greit å ikke bli forvirret. Men det er altså lane, ikke line.
Men det er kanskje løsningen!? Dele den gule stripa slik at vi kan kjøre i midten!?
Som et trygt sykkelfelt midt i mellom!?
Måtte selvfølgelig være heltrukken sperrelinje slik at bilene ikke kan krysse, med slike åpninger som elgen bruker i skogen...!
http://en.wikipedia.org/wiki/Lane_splitting
Jeg var en av de for noen år siden... Det kan jo være andre som ikke vet det.
Og når det er så varierende skrivemåte er det ikke så greit å ikke bli forvirret. Men det er altså lane, ikke line.
Men det er kanskje løsningen!? Dele den gule stripa slik at vi kan kjøre i midten!?

Som et trygt sykkelfelt midt i mellom!?

Death Is The Road To Awe.
Re: Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting
Sånn på siden.. Har vi lov å ligge utenfor den hvite side stripa? Feks E6 ned mot Hvam og Olavsgård, hvor det er 1 helt felt utenfor høyre felt. Har ikke turt siden det er Trukket linje.
Suzuki SV650S
--------
Racing in monaco, is like driving a helicopter in your bedroom. - R. Schumacher
--------
Racing in monaco, is like driving a helicopter in your bedroom. - R. Schumacher
Re: Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting
Godt spørsmål, det lurer jeg også på. Man skal jo egentlig ikke passere biler på innsiden, men i noen områder er det som du never nesten et helt eget felt av plass. Jeg kjørte selv på høyresiden av en tofelts vei i Åsane i dag ettersom det var enorme køer (trafikkulykke), og jeg anså det som mye tryggere å kjøre på høyresiden hvor det var masse plass enn midt i veien.
Re: Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting
Alle forbikjøringer SKAL foregå på VENSTRE
siden! Men når den ulykka var så kan vel dette unnskyldes da all trafikk står helt stille og det er tryggere enn å ferdes på midten. Men om det er lov, tørr jeg jaggu ikke svare på. 


I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting
Skal ikke forbikjøring foregå på venstresiden? 
EDIT: I'm glad we got that all cleared up...

EDIT: I'm glad we got that all cleared up...

Last edited by Lord Erik on 28 May 2009 23:12, edited 1 time in total.
- Alas
- Posts: 1713
- Joined: 22 Sep 2006 15:47
- MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
- Location: Bergen
Re: Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting
Mens lanesplitting er i en juridisk gråsone er vel forbikjøring til høyre, utenfor heltrukken linje, ganske så ulovlig. Selv om det er god plass der....
Ellers gjlelder det vel med lanesplitting som med alt annet på to hjul, ta det med ro, bruk hue og forvent det uventede. Kjører ofte mellom køen og er ikke på noen måte verdensmester, men det hat gått bra sålangt, hadde bare alle bilister vært grei og lagt seg litt ut til siden så hadde vi hatt bedre plass uten at vi sinker noen i det hele tatt. I kryss er vi jo som regel over krysset før bilene har kommet til gripepunktet på clutchen.....
Ellers gjlelder det vel med lanesplitting som med alt annet på to hjul, ta det med ro, bruk hue og forvent det uventede. Kjører ofte mellom køen og er ikke på noen måte verdensmester, men det hat gått bra sålangt, hadde bare alle bilister vært grei og lagt seg litt ut til siden så hadde vi hatt bedre plass uten at vi sinker noen i det hele tatt. I kryss er vi jo som regel over krysset før bilene har kommet til gripepunktet på clutchen.....
Re: Norsk lastebilforbund vil forby Lanesplitting
det trodde jeg også... misforstått jeg som tar venstre... fra i morgen blir det høyre gitt 

