Noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan rengjøre radiatoren min?
Det ble helt stappa av grus etter en liten tur på bløt grusvei i helgen.
Bør vel kanskje ikke gyve løs med høytrykkspyler der...
Radiatorvask
Re: Radiatorvask
Hvorfor ikke? De fleste av oss har vel husmorutgaven av en høytrykksspyler. Bruker den aldri på syklene forøvrig, men for å blåse rein kjøleren synes jeg det er helt greit. Fra motsatt side av der dritten treffer selvsagt.Innenfra og ut.
Kan være greit å blåse tørr evt. viftekontakter etterpå.
Er bare å spyle med vett, å ikke gå inn foor å gjennnomspyle viftemotorer og slikt. Kommer jo litt an på sykkel og plassering av kjøler.
Om du ikke vil dette er det bare å hente oppvaskbørsten, hageslangen å ei pøs varmtvannvann. Tar litt lengre tid, men resultatet blir bra. Spyl bakfra og fremover.
Kan være greit å blåse tørr evt. viftekontakter etterpå.
Er bare å spyle med vett, å ikke gå inn foor å gjennnomspyle viftemotorer og slikt. Kommer jo litt an på sykkel og plassering av kjøler.
Om du ikke vil dette er det bare å hente oppvaskbørsten, hageslangen å ei pøs varmtvannvann. Tar litt lengre tid, men resultatet blir bra. Spyl bakfra og fremover.
Har fått det inn med "farsmelka" at det ikke er smart å bruke høytrykkspyler på radiatoren, men det er klart det går bra så lenge man ikke stikker den helt inntil..
Takk for svar:)
Takk for svar:)
Tja... den er jo vanntett. Tåler kjølevannstrykket. Tåler å bli pepra med vann, sand og småstein fra forhjulet.
Tenker den takler en liten Foma eller Karcher også.
Tenker den takler en liten Foma eller Karcher også.
Jeg ville ha vært litt forsiktig med høytrykkspyler. Fra erfaring med å tørke sykkelen med trykkluft har jeg funnet at de små lamellene i radiatoren har veldig lett for å bøye seg dersom de blir utsatt for belastning fra siden. Tåler ikke radiatoren trykkluft, så kan jeg ikke se for meg at den skal takle en kraftig vannstråle noe bedre. Jeg bruker ihvertfall kun myk oppvaskbørste, varmt vann, og forsiktig skylling med hageslange til å rengjøre min radiator.
Der var vi enige igjen Lord Erik:)