Lappen med på kjøpet fra USA

Prat om tung MC.
Post Reply
lomsdal
MC: -Yamaha XJ 600
-Suzuki FZ 50, feteste moped i verden!!!

Lappen med på kjøpet fra USA

Post by lomsdal »

Jeg har bodd i USA i 1 1/2år og tok motorsykkellappen der borte. Som nordmann som er vant til norsk kjøreopplæring vil jeg jo si at det var en vits. Jeg fikk den som en bonus da jeg skulle kjøre opp til billappen, 27 dollar pakkepris??? Anyways, jeg kjøpte meg sykkel der borte og cruiset rundt i ca ett år. Nå har jeg flyttet hjem til gamlelandet og det eneste jeg trenger her er oppkjøring. Jeg tenkte å ta noen timer med kjørelærer for å friske opp litt før jeg kjører opp. Det jeg lurer på er om noen her har kjørekurs de kan anbefale, eller andre tips de måtte mene jeg trenger. Jeg er jo grønn i den form av at jeg er nærmest selvlært på sykkel, men har jo kjørt i ett år (kalender år, bodde i california) så føler meg komfortabel i trafikken. Ellers vil jeg takke for et konge forum, har allerede kjøpt inn Alpinstars hansker og Halvarsons jakke på anbefaling herfra...
Ække den skarpeste ugla i skogen!
RockeRolf

Re: Lappen med på kjøpet fra USA

Post by RockeRolf »

Dette går helt sikkert fint. Har du sjekka ventetid for førerprøve? Skjønner at sensorkapasiteten er den store bøygen mht. sykkellappen.

Litt seint kanskje, men sånne rustløserkurs arrangeres over store deler av landet. Gjerne i regi av NMCU, NAF eller Senior.
http://seniormc.intbuilder.com/artikkel ... &id=600437
http://www.rehanracing.com/utvikling.html

Sjekk opp forholdene der du bor om du ikke bor østafjells.
lomsdal

Post by lomsdal »

har fått et midlertidig førerkort, så kan kjøre så mye jeg vil hele sommer. må kjøre opp innen fire måneder, hvis det er ledige timer. bor i oslo, så skal sjekke ut de kjørekursene. takk for tips, tar gjerne flere :D
Ola M
MC: GSX750ES

Post by Ola M »

Anbefaler deg å kjøpe teoriboken. Det er endel begreper og metoder som er litt unike til norsk oppkjøring, som f.eks. styrekommando og forankringspunkt. Den er jo også verdt pengene for kunnskapen selv, selvlært er ikke vellært på motorsykkel! :shock:
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

Skal ikke skli helt ut her nå, men hvordan er reglene med å ta lappen i det store utland? Trenger du kun oppkjøring i Norge for å få gyldig sertifikat?
ingen KiM, ingen kos
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

Kjøp boka. Hadde det vært meg så hadde jeg også tatt en kjøretime sånn at en kjørelærer kan gå gjennom oppkjøringssituasjonene og spørsmålene du kan få. På oppkjøring risikerer du en del tekniske spørsmål også.

Noen sensorer legger ganske mye vekt på plassering i veibanen. Les full kontroll boka. PDF-en er gratis.
http://arkiv.nmcu.org/kompetanse/full_kontroll_web.pdf
http://arkiv.nmcu.org/kompetanse/godt_tenkt_web.pdf

Disse anbefales uansett om du skulle tatt oppkjøring eller ikke.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
lomsdal

Post by lomsdal »

for å svare på spørsmålet ditt eneRmiK. det eneste man trenger i norge når man har tatt lappen i USA er oppkjøring, men det er en del krav som må oppfylles. kravene (hvertfall når du tar den i USA) er at du har bodd i landet i minst 6 måneder og at førerkortet du tar med deg hjem fra USA fremdeles er gyldig. du må ha et slags skriftlig bevis på at du har bodd der i den gitte perioden, for meg var det daterte karakterutskrifter fra 3 forskjellige semester.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Jeg vet at en del kjørelærere og sensorer her i bergen er helt på trynet når det kommer til nettopp plassering i veibanen og sporvalg! Det er så mye vranglære ute å går at jeg er skremt!

eks.
Når du kjører i tunnell blir du kicket på hvis du ikke ligger i midten av veibanen!?
Regner det i tunneller? Nei! hvor samler all driten seg? jo i midten av veibanen!

Når du skal ta kurver, risikerer du å stryke om du ikke går ut over gulestripen før du legger deg over å tar svingen å ender opp i ditt eget felt!?
Så hva du lærer av kjøreskolene og blir roset for av sensor behøver ikke nødvendigvis å være rett.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Ola M
MC: GSX750ES

Post by Ola M »

LordShaft wrote: Så hva du lærer av kjøreskolene og blir roset for av sensor behøver ikke nødvendigvis å være rett.
Dette irriterte også meg. Jeg har bare gode ord om min kjørelærer, men når man stadig får høre slike ting som "slik gjør du i virkeligheten, men slik vil de se på oppkjøringen" skjønner man at planleggingen av det faglige innholdet har gått skeis ett eller annet sted.
raastad
MC: 07 Silver Raven R6 =P
Blue tire valve lights, Smoked headlight protectors, Integrated smoked tail light W/ blinker, EURO Smoke LED Turn Signals, VFX Pivot Kit(Blue leds), Blue air intake halo, Frame plugs, Puig DB DS windscreen, Shogun frame sliders.
And ofc. Full Spidi racing gear.

Post by raastad »

fikk mye vranglære selv.. (for lett sykkel) men da jeg gikk opp til tung kurs,
fikk jeg retta opp mye av det (heldigvis).. og det har redda meg i en del situasjoner.
noen ganger er det rart at visse stedet har lisens til å lære folk å kjøre..

men kjør på å ta kurs.. så merker du lett hva om er rett og galt ^^
2007 Silver Raven R6
knetrom

Post by knetrom »

LordShaft wrote:Jeg vet at en del kjørelærere og sensorer her i bergen er helt på trynet når det kommer til nettopp plassering i veibanen og sporvalg! Det er så mye vranglære ute å går at jeg er skremt!

eks.
Når du kjører i tunnell blir du kicket på hvis du ikke ligger i midten av veibanen!?
Regner det i tunneller? Nei! hvor samler all driten seg? jo i midten av veibanen!

Når du skal ta kurver, risikerer du å stryke om du ikke går ut over gulestripen før du legger deg over å tar svingen å ender opp i ditt eget felt!?
Så hva du lærer av kjøreskolene og blir roset for av sensor behøver ikke nødvendigvis å være rett.
Men FAEN da, dette er akkurat motsatt av hva jeg trengte å lese et par dager før min oppkjøring :evil:
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Bare gjør som kjørelærer sier du! Og gjør slik at sensor kommer til å rose deg opp i skyene! Så skal vi heller ta oss ett par turer ilag å plukke av deg de standarfeila som desverre blir lært vekk på kjøreskoler i dag!

Er MYYYYYE rart ute å går når det kommer til hvordan en skal nødbremse osv også :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Kasle
MC: Honda NSR 125r 2000 m/2003 motor.

Post by Kasle »

Det e ikkje lenge til eg tar oppkjøringen (tror eg), men har hørt så vanvittig mye forskjellig om plassering!
På teoriprøvene på nettet står det at en alltid skal ligge litt til venstre for midten i kjørefeltet for å bruke sånn plass som bilen bruker. Men av kjørelæreren fikk eg beskjed om å kjøre midt i veien hele tiden! Og dette med å kjøre til venstre i en høyresving for så å "kutte" svingen innover virket det som om han ikkje visste om :-s .
E det noen som har en fasit på ka som e riktig/sensor liker? (Bor i Bergen)
"It's not the fart that kills you, but the smell" - Petter Solberg
Post Reply