Ventiljustering
Ventiljustering
Hei.
Skal kjøpe meg brukt R-sykkel. Regner med det blir en gsxr 98mod, og ser dere skriver endel her om ventiljustering. Hva er dette, og bør jeg se etter en sykkel som dette er gjort på hvis den har gått rundt 40 000. eventuelt hvor mye må jeg betale for dette hvis jeg skal få det gjort. Er ganske blank på disse tingene. på forhånd takk for svar;)
Skal kjøpe meg brukt R-sykkel. Regner med det blir en gsxr 98mod, og ser dere skriver endel her om ventiljustering. Hva er dette, og bør jeg se etter en sykkel som dette er gjort på hvis den har gått rundt 40 000. eventuelt hvor mye må jeg betale for dette hvis jeg skal få det gjort. Er ganske blank på disse tingene. på forhånd takk for svar;)
Re: Ventiljustering
GSXR er vel lik som min CBR på dette området og da skal det gjøres hver 24 000km. Koster deg 4-5000.
ingen KiM, ingen kos
På min GXS-R, skulle dette gjøres på 24000 km. Leverte den inn i vinter, 2000 kr. Verkstedene har ofte " hyggeligere " priser, om vinteren 

takk for svar. da er det vel ikke så farlig å kjøpe en sykkel som har gått 40 000 da. tar eventulet en ventiljustering når det nærmer seg 48000. noe annet jeg bør være oppmerksom på da når jeg skal kjøpe?
- quantumduck
- MC: Hayabusa
Spør selger *når* justering ble foretatt, så får du vite både om han kjenner intervallet og om det er gjort. Spør etter servicehefte. På min sv skal ventiler sjekkes og evt. justeres hver 12.000km, sjekk om det er riktig med 24.000km, på den du skal kjøpe, hva nå det måtte være. 40.000 km er helt greit, ref "max-kjørelengde-før-salg-tråden", men servicehefte gir ekstra trygghet. Dersom eieren har tatt service selv er det også ofte et tegn på at sykkelen har vært godt tatt vare på.sool wrote:takk for svar. da er det vel ikke så farlig å kjøpe en sykkel som har gått 40 000 da. tar eventulet en ventiljustering når det nærmer seg 48000. noe annet jeg bør være oppmerksom på da når jeg skal kjøpe?
Slenger meg på Quantumduck sitt resonnement.
Ventilkontroll og ventiljustering er to forskjellige ting. Virker som om endel her inne blander disse.
Ingen manualer oppgir justeringsintervaller. De oppgir kontrollintervaller.
Om man får disse tingene gjort på verksted skiller det en haug med tusenlapper mellom de to jobbene.
Ventilkontroll og ventiljustering er to forskjellige ting. Virker som om endel her inne blander disse.
Ingen manualer oppgir justeringsintervaller. De oppgir kontrollintervaller.
Om man får disse tingene gjort på verksted skiller det en haug med tusenlapper mellom de to jobbene.
Forklar gjerne forskjell for oss uvitendeRockeRolf wrote:Ventilkontroll og ventiljustering er to forskjellige ting.
ingen KiM, ingen kos
Går ut fra at du fleiper, men...
Ventilkontroll: Ut fra fastsatte intervaller utføres det måling av klaringer mellom kam og støtflate. Åpningen skal være innenfor et område gitt av motorfabrikant. Måles i tidels og/eller hundredels millimeter.
På de aller fleste moderne motorsykkelmotorer kan støtflaten være en overliggende shims eller kopp med underliggende shims. Noen motorleverandører bruker ikke shims på alle modellene. istedet bruker de stillskruer for å regulere åpningen.
Unntaket på dagens sykler er sånt desmodromisk jåleri som bare er en unødvendig komplisert måte å gjøre ting på. Ting som gjøres mer enkelt og like godt (om ikke bedre)på den konvensjonelle måten.
Ventiljustering: Klaringene er målt og funnet utenfor fabrikantens toleranser. Ventiljustering skjer i hovedsak på tre måter på moderne motorer:
Shimsene er overliggende og kan ofte byttes uten å demontere kamaksel. man går opp eller ned på tykkelse ut fra målt klaring i forhold til speck.
Shimsene er underliggende og kamaksel for den respektive ventil (innsug/utstøt) må demonteres fra toppen. Koppen løftes av å shimsen finnes enten liggende på toppen av ventilspindelen eller hengende i oljefilmen inni koppen.
Stillskruer brukt for å oppnå den ønskede klaring er den tredje måten.
Desmodromisk: Se Ventilkontoll.
Underliggende shims leveres i hovedsak i to diametre: 7,48 og 9,48mm. Ktm-motorer med shims som et mulig unntak?
Overliggende leveres som regel i 25mm diameter.
EDIT: Selvfølgelig leveres shims i tykkelsessprang på hundredeler da det er tykkelsen på shimsene som bestemmer klaringen. Diameteren varierer litt fra den ene motorprodusenten til den andre, samt med motorstørrelse og spindeltykkelse. På de fleste av nyere tungsykler har jeg inntrykk av at det er 9, 48mm som gjelder. Eldre Honda, Suzuki Triumph etc har ofte overliggende 25mm shims.
Noen sykler ("glidere") har hydrauliske ventilløftere. Dette fordi de opererer med et turtallsområde som hydrauliske løftere klarer å takle. Lavt.
Ventilkontroll: Ut fra fastsatte intervaller utføres det måling av klaringer mellom kam og støtflate. Åpningen skal være innenfor et område gitt av motorfabrikant. Måles i tidels og/eller hundredels millimeter.
På de aller fleste moderne motorsykkelmotorer kan støtflaten være en overliggende shims eller kopp med underliggende shims. Noen motorleverandører bruker ikke shims på alle modellene. istedet bruker de stillskruer for å regulere åpningen.
Unntaket på dagens sykler er sånt desmodromisk jåleri som bare er en unødvendig komplisert måte å gjøre ting på. Ting som gjøres mer enkelt og like godt (om ikke bedre)på den konvensjonelle måten.
Ventiljustering: Klaringene er målt og funnet utenfor fabrikantens toleranser. Ventiljustering skjer i hovedsak på tre måter på moderne motorer:
Shimsene er overliggende og kan ofte byttes uten å demontere kamaksel. man går opp eller ned på tykkelse ut fra målt klaring i forhold til speck.
Shimsene er underliggende og kamaksel for den respektive ventil (innsug/utstøt) må demonteres fra toppen. Koppen løftes av å shimsen finnes enten liggende på toppen av ventilspindelen eller hengende i oljefilmen inni koppen.
Stillskruer brukt for å oppnå den ønskede klaring er den tredje måten.
Desmodromisk: Se Ventilkontoll.
Underliggende shims leveres i hovedsak i to diametre: 7,48 og 9,48mm. Ktm-motorer med shims som et mulig unntak?
Overliggende leveres som regel i 25mm diameter.
EDIT: Selvfølgelig leveres shims i tykkelsessprang på hundredeler da det er tykkelsen på shimsene som bestemmer klaringen. Diameteren varierer litt fra den ene motorprodusenten til den andre, samt med motorstørrelse og spindeltykkelse. På de fleste av nyere tungsykler har jeg inntrykk av at det er 9, 48mm som gjelder. Eldre Honda, Suzuki Triumph etc har ofte overliggende 25mm shims.
Noen sykler ("glidere") har hydrauliske ventilløftere. Dette fordi de opererer med et turtallsområde som hydrauliske løftere klarer å takle. Lavt.
Fleiper og fleiper, ville vel heller bare poengtere at i mine øyne er det ikke så veldig forskjellig. Du leverer ikke sykkelen på verksted kun for å ta kontroll og ikke justere dersom det kreves.
ingen KiM, ingen kos
Jeg tror nok at lommeboka di merker den forskjellen ganske godt.
Våger meg utpå med påstanden om at i 9 av 10 tilfeller på en moderne motor er det bare klaringskontroll som gjøres og behøves.eneRmiK wrote:Fleiper og fleiper, ville vel heller bare poengtere at i mine øyne er det ikke så veldig forskjellig. Du leverer ikke sykkelen på verksted kun for å ta kontroll og ikke justere dersom det kreves.
Justering er noe helt annet, og kommer som en konsekvens av målingen. Men dette skjønner du!
På min motor er justering bare en ekstra 10% arbeid av målingen, ettersom jeg har screw/locknut type. På andre motorer må man ut med kammene og bytte ut shims, der er det masse ekstra arbeid hvis man må justere.
Som jeg skreiv lengre opp: På motorer med overliggende shims er det ofte ikke nødvendig å ta ut kammene. Et eget spennverktøy kan brukes for å presse ned trykk-koppen og shimsen kan blåses løs vha. trykkluft. Deretter er det bare å stikke inn korrekt shims.
Stort sett det jeg prøver å si, du sa det bare mye enklere og bedreRockeRolf wrote:Justering er noe helt annet, og kommer som en konsekvens av målingen. Men dette skjønner du!

ingen KiM, ingen kos