Hei!
Jeg er ingen mekker. Jeg er en kjører. Derfor det "teite" spørsmålet.
Min VFR 800 har stått gjennom vinteren, og har 40-50 mil så langt i år - uten problemer.
I dag var jeg ute på en liten handletur på 2-3 mil totalt. Da jeg parkerte i garasjen slo viften inn. Jeg endret displayet fra utetemp til motortemp og fikk 109 grader!
De to-tre milene var på østlandet, og temperaturen var kanskje 18-20 grader.
Er det sykkelen som har gått varm på småkjøring, eller kanskje en lekkasje i en ledning eller noe?
Spørsmålet er: Hvor skal jeg begynne å lete. Hadde planer om å kjøre til hytta på Dagali (21 mil) i morgen, men gjør ikke det om det blir varmt. Tenkte å ta noen testmil først,da, men likevel.
Er det noen som har noen innspill?
Vifferen skal vel ikke bli 109 grader sånn uten videre?
Varm Viffer
Re: Varm Viffer
Ikke uvanlig at vifta starter når motoren stopper. Motoren er jo like varm, mens kjølevæska slutter å sirkulere. Siden det er trykk i kjølesystemet er ikke kokepunktet 100 grader, kanskje nærmere 120-130 grader. Så lenge du ikke har noen lekkasje og du har riktig mengde kjølevæske hadde jeg ikke vært så veldig nervøs. Kjør en tur og følg med med på motortemperaturen under kjøring. Bør vel ligge rundt 80-90 grader i marsjfart...
Helt normalt. Vifta slår typisk inn på 105ish grader. Blir vifferen for varm, byttes displayet automatisk til motortemp. Den grensa tror jeg er på noe over 120 grader.
Tut og køyr.
Tut og køyr.
- Galilee
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
80-90-100 grader er ikke uvanlig for en motor. Kjølevæske med glykol har høyere koketemp enn vann. temperaturen er ikke unormalt høy, eller skadelig for motoren.
MC'r baserer seg i større grad på fartsvind til kjøling enn det biler gjør. Med litt småkjøring på en varm dag blir derfor variasjonen i temperatur større en for større kjøretøyer med overdimensjonert kjølesystem.
For sikkerhets skyld kan du jo sjekke nivået på kjølesystemet, men IKKE når motoren er 100 grader.
Er det er vedvarende problem bør du også sjekke termostaten.
MC'r baserer seg i større grad på fartsvind til kjøling enn det biler gjør. Med litt småkjøring på en varm dag blir derfor variasjonen i temperatur større en for større kjøretøyer med overdimensjonert kjølesystem.
For sikkerhets skyld kan du jo sjekke nivået på kjølesystemet, men IKKE når motoren er 100 grader.
Er det er vedvarende problem bør du også sjekke termostaten.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Takk for hjelp!
Jeg har ikke funnet noen lekkasjer, og var ute en tur i dag, og da jobbet motoren stabilt rundt 78 grader. Ikke småkjøring i dag, altså - så da var det nok det som gjorde utslaget.
Men da har jeg lært noe:)
Jeg har ikke funnet noen lekkasjer, og var ute en tur i dag, og da jobbet motoren stabilt rundt 78 grader. Ikke småkjøring i dag, altså - så da var det nok det som gjorde utslaget.
Men da har jeg lært noe:)