Olje/clutch slurring
Olje/clutch slurring
Lurer på om noen andre her også har vært borti at vis man har på en 20w50 olje istedenfor 10w40, at den da slurer på clutchen ved fult pådrag....?
Re: Olje/clutch slurring
Kan virke som et dumt spørsmål, men er det mc-olje du har fylt? Hvist ikke er det bare å få på slik olje. Jo fortere jo bedre.
Om du har brukt mc-olje er det bare å bytte tilbake til 10w-40 om du ikke hadde problemet da.
Er så mye meninger om olje, viskositetsgrader og merker at slike slurediskusjoner gjerne blir totalt uoversiktelige for normale mennesker med et avslappa forhold til emnet.
Bruk det som fungerte før du bytta til det som ikke fungerte. Det er det enkleste.
Du sier ikke noe om sykkelen ellers. Kilometerstand, kjørestil etc, så det at clutchen din faktisk bare er slitt blir en annen sak. I tillegg er det enkelte sykler (Yamaha) som begynner å hoppe ut av gear (spes. 1 og 2 gear) under hardt pådrag. Enkelte kaller dette sluring til tross for at de må trampe sykkelen i gear når dette skjer. her snakker vi om å dele motoren for å bytte sjaltegafler.
EDIT. Ser at det er en "godt voksen" sykkel du kjører. Har sikkert endel kilometer på tellern. Har den noensinne fått en gjennomgang av clutchen?
Om du har brukt mc-olje er det bare å bytte tilbake til 10w-40 om du ikke hadde problemet da.
Er så mye meninger om olje, viskositetsgrader og merker at slike slurediskusjoner gjerne blir totalt uoversiktelige for normale mennesker med et avslappa forhold til emnet.
Bruk det som fungerte før du bytta til det som ikke fungerte. Det er det enkleste.
Du sier ikke noe om sykkelen ellers. Kilometerstand, kjørestil etc, så det at clutchen din faktisk bare er slitt blir en annen sak. I tillegg er det enkelte sykler (Yamaha) som begynner å hoppe ut av gear (spes. 1 og 2 gear) under hardt pådrag. Enkelte kaller dette sluring til tross for at de må trampe sykkelen i gear når dette skjer. her snakker vi om å dele motoren for å bytte sjaltegafler.
EDIT. Ser at det er en "godt voksen" sykkel du kjører. Har sikkert endel kilometer på tellern. Har den noensinne fått en gjennomgang av clutchen?
Det funket bedre når jeg fikk på motul sin 10w40 olje 5100 eller hva den het..
Den er gammel ja en 87mod som har gått hele 34000km:) Men lurte egentlig bare på om folk hadde hatt problem med at litt tykkere olje og da at den slurer litt på clutchen.... Ja selvølgelig mc olje ja, castrol gp 20w50 tror jeg den oljen het som jeg tappet av igjen:)
Den er gammel ja en 87mod som har gått hele 34000km:) Men lurte egentlig bare på om folk hadde hatt problem med at litt tykkere olje og da at den slurer litt på clutchen.... Ja selvølgelig mc olje ja, castrol gp 20w50 tror jeg den oljen het som jeg tappet av igjen:)
Har hørt om det og har lest om det på bike.no blant annet. Men jeg har ingen god forklaring så lenge det ikke er brukt annet enn mc-olje.
Så lenge du og andre gjør de erfaringene som gjøres så stemmer det jo.
34000km er jo ingenting. Er masse sykkel igjen.
Så lenge du og andre gjør de erfaringene som gjøres så stemmer det jo.
34000km er jo ingenting. Er masse sykkel igjen.
Heh, naboen hadde akkurat identisk problem da han bytta olje for et par uker siden.stiantheo wrote:Det funket bedre når jeg fikk på motul sin 10w40 olje 5100 eller hva den het..
Han kjører en 88mod VFR 750.
Han hadde kjøpt akkurat samme castrol olja (kjøpt på torshov trur jeg), men syntes klutchen ble dårlig etter byttet.
Jeg fortalte da hva jeg benyttet på min CBR, motul 10W40. Så han bytta til samme og har ikke hatt problemer siden.
(Hm.. alt for mange likheter her. Du er vel ikke tilfeldigvis naboen min vel?

Hehe er nok ikke naboer, for da hadde jeg nok tatt en prat med deg siden du også kjører honda:)
Det kan være flere grunner. Castrololjen er vel en helsyntetisk olje om jeg ikke husker feil, og er vesentlig glattere enn motul sin technosyntetisk. For glatt olje kan føre til at lamellene ikke tar skikkelig tak i hverandre. hadde det samme problemet med min cb500. Med syntetisk olje slapp ikke clutchen før 3-4 sekunder etter at hendelen var ute, men mineralolje tar den normalt.